• 0

provisie verloning

Beste HL-ers,

 

Ik ben de mogelijkheid aan het onderzoeken om enkele vertegenwoordigers in dienst te nemen die puur op provisie basis betaald krijgen. Mijn vraag is hoe dit belastingtechnisch in elkaar zit? Stel iemand heeft 2000€ aan provisie verdiend in een maand. Hoe moet ik hiervan de verloning regelen?

 

Ik heb enkele uren zitten zoeken naar informatie maar tot mijn verbazing niks concreets gevonden hierover.

 

Alvast bedankt voor de hulp.

 

Heerlijk Hulp, omdat hulp heerlijk is!

www.heerlijkhulp.nl voor al uw hulp in en om uw huis/pand

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dan neem je ze niet in dienst, maar huur je ze in als zelfstandige. Kwestie van factuur sturen.

 

Volgens mij (experts, correct me if I'm wrong) kun je niemand in dienst nemen en die alleen op provisiebasis betalen. Je zit dan vast aan minimumlooneisen.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Hier een flinke lap tekst over prestatiebeloningen. http://www.arbeidsrechter.nl/h/h417.htm

 

Het klopt inderdaad wat Yannick zegt, je moet je minimaal aan de minimumloon eis houden. Dus als je ze in dienst neemt zul je ze minimaal minimum (uur)loon moeten garanderen en mogelijk is er zelfs een algemeen verbindende CAO van kracht voor jou branch waarin een hogere beloning is vast gesteld. De CAO is dus ook een goede plek om te zoeken naar regels over prestatiebeloning

 

Alternatief kan zijn dat je ze als zelfstandige inhuurt maar ook daar heb je als ondernemer een zware plicht / bewijslast dat het niet om een fictief dienstverband gaat (bijv omdat de betreffende vertegenwoordiger alleen voor jou werkt)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Oke dat is dan in ieder geval duidelijk..

 

Maar wat raden jullie mij dan aan in de volgende situatie.

De bedoeling is dat enkele vertegenwoordigers onze diensten gaan verkopen. De vergoeding is een percentage van de omzet maar omdat deze diensten voor langere tijd afgenomen zullen gaan worden kan 1 nieuwe klant je honderden tot duizenden euros opbrengen op termijn. (het gaat om zakelijke klanten)

Hoe kan ik deze vergoeding het beste laten plaatsvinden?

 

De reden waarom ik geen loondienst op basis van uren wil is vooral dat de vertegenwoordigers zelf hun uren kunnen bepalen zonder overleg en de vertegenwoordigers gaan zorgen dat ze ook voldoende aandacht schenken aan klanten die zij in het verleden hebben binnen gehaald.

Heerlijk Hulp, omdat hulp heerlijk is!

www.heerlijkhulp.nl voor al uw hulp in en om uw huis/pand

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.