• 0

De twee (doodlopende?) wegen naar Het Nieuwe Werken

Management versus medewerker, hard versus zacht. Een waarschuwing.

 

Ik snap niet waarom medewerkers niet wat aarzelender staan tegenover Het Nieuwe Werken (HNW). Meer verantwoordelijkheid. Meer echt aangesproken kunnen worden op je prestaties. Niet meer verstoppen. Vervaging van de grens tussen werk en privé.

 

Ik snap niet waarom managers niet wat aarzelender staan tegenover HNW. Minder status. Minder macht. Einde van het ego. En gewoon minder managers nodig.

Wat een minpunten. Maar HNW, dat is toch het plaats en tijd onafhankelijk verrichten van (kantoor) werkzaamheden? Waardoor iedereen niet altijd meer op kantoor hoeft te verschijnen. Waardoor de manager een beetje moet wennen aan het wegvallen van aanwezigheidscontrole. Maar ach, de prikklok hadden we al een tijdje afgeschaft. Dat er wat verschuift in de communicatie en aansturing, ja dat zal best. Maar verder zal het toch zo’n vaart niet lopen?

 

Ik zag steeds meer bedrijven die HNW omarmden. En steeds dacht ik: ja, het zal wel. Opeens had men ‘het’ ingevoerd. En ik dacht, ik geloof er geen barst van. En dat terwijl ik niet eens goed begreep wat HNW was! Maar misschien was dat het wel? Als ik er best veel tijd en energie in stop en er toch niet echt de vinger op kan leggen, hoe is het dan mogelijk dat behoorlijk grote bedrijven het opeens al hebben ingevoerd?

 

En als je dan vraagt of die bedrijven veranderingen hebben aangebracht in de organisatiestructuur, de beloningsstructuur, de processtructuur, de verantwoordingstructuur, de managementrapportage en eigenlijk is op alles het antwoord nee: wat is er dan veranderd?

 

Dus heb ik me de laatste tijd wat meer verdiept in HNW. En daarin valt iets heel sterk op. Dat er vanuit het plaats en tijd onafhankelijke het nodige in gang gezet wordt. Dat daarbij het onderwerp cultuurverandering wel genoemd, maar niet erg uitgewerkt wordt. Het is eigenlijk niet meer dan het inspelen op een technische ontwikkeling. Iets op structuurniveau.

 

Daarnaast is er een heel sterke stroming die de effecten voor de zachte kant veel sterker belicht. Waarin de herwaardering voor de professional centraal staat. Waarin regeltjes, structuren en managers als hinderlijk worden ervaren. Waarin het woord vertrouwen een hoofdrol speelt.

 

Het begint er op te lijken dat er een stroming is vanuit het management en implementatie consultants, die zich richt op de harde (structuur) kant van HNW. Maar dat er daarnaast een sterk gevoel is vanuit werknemers en meer integraal kijkende consultants, die zeggen dat er iets mis is in de wijze waarop we ons werk organiseren. Werknemers moeten in hun kracht gezet worden. Dan gaan ze beter presteren.

 

Daar helpen de harde kanten van HNW aan mee. Maar dat is niet genoeg.

 

Ik snap waarom medewerkers het idee van HNW omarmen. Meer regelmogelijkheden. Ontplooiing. Meer plezier in je werk. Minder reistijd. Samenwerking i.p.v. ratrace. Je kind eens naar school brengen.

Ik snap waarom managers het omarmen: minder vierkante meters, minder energieverbruik, minder reiskosten. En mensen die thuiswerken schijnen ook nog eens productiever te zijn. En bovendien: de medewerkers willen gestuurd worden op resultaat: dus een pittige doelstelling neerzetten!

 

Zouden die managers denken weg te kunnen komen met het alleen incasseren van de voordeeltjes? Ja, dat zou heel goed kunnen. En dan is er eigenlijk niets echt veranderd. Was HNW weer een hype, net als zo vele. Kwam razend snel op, werd heel belangrijk en toen ging het weer voorbij…

 

Ik zie op allerlei plaatsen initiatieven op het gebied van HNW. Het zou goed zijn om eens goed met elkaar op bedrijfsniveau door te nemen welke beelden er bij bestaan. Management en medewerkers. Zolang dat Professionele Vrijheid versus Bedrijfseconomische plusjes is, denk ik niet dat het een kans van slagen heeft.

 

Durf eens met elkaar te dromen. Management en medewerkers. Over hoe je zo goed mogelijk zou kunnen functioneren. Naar je klant. Intern, met je collega’s, met het management. Over wat jullie met elkaar verbindt. Hoe je kunt samen-werken. Over angst, over mogelijkheden, kansen, verstoringen. Over wat het betekent als je beseft dat iedere medewerker belangrijk is voor je bedrijf. Misschien ontstaat er dan wel een echt beeld van HNW, het beeld van het nieuwe werken voor jullie!

 

Veranderingsprocessen mislukken te vaak. Ga met ons in gesprek over aanpak en begeleiding. 1e gesprek gratis en vrijblijvend.

www.cpfactory.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ach , HNW is maar een term, en ja, als iets nieuw is wordt het gehyped. Net zoals milieu, duurzaam, lean manufacturing, en innovatie.

 

En ja, HNW gebeurde op bescheiden schaal al langer zoals ik eerder al aangaf.

 

Als je de term nu eens vergeet en verder kijkt dan dat is het best een interessant gegeven dat er nu schijnbaar een kritische massa (een erg slechte term, maar for the lack of a better word ;)) wordt bereikt die voor een omslag kan zorgen in de manier waarop we met zijn allen werken.

 

Ik denk dat het interessant is niet alleen eens te kijken naar de gevolgen voor het bedrijf maar ook voor je privéleven als werknemer. Wordt het echt beter of raken werk en privé zo verweven met elkaar dat de gemiddelde werknemer het idee krijgt geen privé meer hebben?

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Wat zo jammer is - en hier ook weer zo overduidelijk geëtaleerd wordt - is dat bij HNW die nadruk zo wordt gelegd op factoren: afstand, tijd en plaats en daarmee vervaagt tot een speelbal van commercie, overheid en Natuur & Milieu en allerlei complottheorieen de boventoon voeren. Wat is er mis met het streven om mensen uit de auto te krijgen? Sinds wanneer zijn deelnemers op een ondernemersforum vies van geld verdienen en marketingcampagnes? Mis ik iets?

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Er lopen nu eigenlijk twee discussies door elkaar heen: enerzijds de discussie over het wel of niet nuttig zijn van het faciliteren van thuiswerken en de mogelijkheden v.w.b. controle daarop (wat niet zo'n interessante discussie is), en anderzijds het zó laten werken van medewerkers dat zij zelfstandig werken, naar beste inzicht hun werk doen en begrijpen dat resultaten alles is wat telt. Dat laatste is veel interessanter in mijn ogen.

 

Volgens mij gaat het dus - even los van de reclamecampagne, die vind ik ook niet boeiend en is ook niet op ons ondernemers gericht vind ik - fundamenteel over een verandering van het door medewerkers leveren van aanwezigheid en "productiehandjes" naar het leveren van de output, ideeën, verbeteringen, inzet en inzicht die het beste zijn voor de organisatie. En alle (cultuur)veranderingen die daar bij komen kijken. Een quote uit een boek van Jack Welch schiet me hierbij te binnen: nadat ze medewerkers veel meer betrokken hadden bij de missie van de organisatie en hen zelf verantwoordelijk hadden gemaakt voor de resultaten, gaf één van hen volgens Welch aan: "Jullie hebben me al 25 jaar betaald voor mijn handen, terwijl jullie al die tijd mijn hoofd er gratis bij hadden kunnen krijgen!"

Link naar reactie
  • 0

Wat leuk om te zien dat er zo veel reacties zijn!

En wat teleurstellend als blijkt dat het weer eens een discussie is over voor en nadelen van HNW, over de verschillende beelden die mensen er bij hebben etc. De discussie gaat alleen maar over die term en niet over wat ik in mijn column geschreven heb. Ik ben nieuw hier, maar ervaar dit als merkwaardig. het geeft me in ieder geval geen aanleiding om driftig mee te gaan discussiëren.

Veranderingsprocessen mislukken te vaak. Ga met ons in gesprek over aanpak en begeleiding. 1e gesprek gratis en vrijblijvend.

www.cpfactory.nl

Link naar reactie
  • 0

En wat teleurstellend als blijkt dat het weer eens een discussie is over voor en nadelen van HNW, over de verschillende beelden die mensen er bij hebben etc.

 

Jammer, maar in je column schrijf je:

 

Het zou goed zijn om eens goed met elkaar op bedrijfsniveau door te nemen welke beelden er bij bestaan.

 

Je vraagt dus in je column om zienswijzen tov HNW en vervolgens ben je teleurgesteld dat het daarover gaat.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Wat leuk om te zien dat er zo veel reacties zijn!

En wat teleurstellend als blijkt dat het weer eens een discussie is over voor en nadelen van HNW, over de verschillende beelden die mensen er bij hebben etc. De discussie gaat alleen maar over die term en niet over wat ik in mijn column geschreven heb. Ik ben nieuw hier, maar ervaar dit als merkwaardig. het geeft me in ieder geval geen aanleiding om driftig mee te gaan discussiëren.

 

Huh...... Dat is markant. Dus iemand die schrijft een column en stelt die ter discussie op een forum en zegt vervolgens dat de discussie doe op zijn column volgt niet belangrijk is?

 

Wat is dan nog de strekking van een column?

Link naar reactie
  • 0

De column gaat over de heel verschillende invalshoeken die ik zie, lees en hoor over HNW en dat deze beelden heel ver van elkaar staan. Deze discussie gaat over HNW sec, en dan vooral over de beelden van HNW die je deze week weer permanent om je oren krijgt, tijd en plaast onafhankelijk werken, en sturen op output. Dit is wat ik de kant van de manager noem.

Als je een column plaatst, moet je in een kort verhaaltje je punt maken. Ik constateer alleen maar dat deze discussie daar helemaal niet over gaat.

 

Als ik stel dat je op bedrijfsniveau eens in gesprek moet gaan, manager en medewerker, bedoel ik ook precies dat. Die zinsnede is dus geen oproep tot een openbare discussie.

Veranderingsprocessen mislukken te vaak. Ga met ons in gesprek over aanpak en begeleiding. 1e gesprek gratis en vrijblijvend.

www.cpfactory.nl

Link naar reactie
  • 0

De column gaat over de heel verschillende invalshoeken die ik zie, lees en hoor over HNW en dat deze beelden heel ver van elkaar staan.

 

Allereerst waardeer ik het dat je reageert, want dat zien we wel eens anders op Higherlevel.

 

Deze discussie gaat over het laatste gedeelte van deze zin, namelijk dat de beelden van HNW heel ver uit elkaar liggen.

 

Voordat je een gesprek kunt starten (online of offline) is het handig te weten wat er onder HNW wordt verstaan. De definities helder hebben dus, en van elkaar weten wat je bedoelt en als verwachting hebt van een verandering van de manier van werken.

 

Die eerste stap, met elkaar helder krijgen wat er bedoeld wordt, is wat je nu hier ziet gebeuren, en ja, bij ondernemers zoals op HL loop je wat sneller tegen scepsis aan dan bij de gemiddelde manager van een bedrijf met 500 medewerkers.

 

Ondernemers kijken namelijk iets anders naar dit soort zaken dan de gemiddelde manager.

 

Maar goed, je stelt dat deze discussie niet uitnodigt om aan deel te nemen.

 

Laat ik de vraag dan eens omdraaien: Wat zou jouw startpunt van een discussie zijn dan praten op basis daarvan verder :)

Link naar reactie
  • 0

 

Ik denk dat het interessant is niet alleen eens te kijken naar de gevolgen voor het bedrijf maar ook voor je privéleven als werknemer. Wordt het echt beter of raken werk en privé zo verweven met elkaar dat de gemiddelde werknemer het idee krijgt geen privé meer hebben?

 

Dit is weer een andere discussie, die echter wel duidt op dezelfde ontwikkeling, als het tenminste gaat om het gebruik van nieuwe ict, flexplekken, thuiswerken e.d.. Het is goed merkbaar, ook voor ondernemers, dat werk en prive niet meer duidelijk zijn gescheiden. Dat heeft voor en nadelen en vraagt om andere manieren van omgaan met werk en prive. Misschien is het wel aardig om daar een apart topic van te maken? Hoe doen jullie dat?

 

 

Wat zo jammer is - en hier ook weer zo overduidelijk geëtaleerd wordt - is dat bij HNW die nadruk zo wordt gelegd op factoren: afstand, tijd en plaats en daarmee vervaagt tot een speelbal van commercie, overheid en Natuur & Milieu en allerlei complottheorieen de boventoon voeren. Wat is er mis met het streven om mensen uit de auto te krijgen? Sinds wanneer zijn deelnemers op een ondernemersforum vies van geld verdienen en marketingcampagnes? Mis ik iets?

 

Nee hoor Edward, je mist niets, maar er zijn wel mensen die vies zijn van het claimen van een ontwikkeling met behulp van marketing. Het is natuurlijk prachtig om jezelf te profileren als de brenger van de oplossing in crisistijd: HNW, maar dat is mijns inziens niet juist. De commercie werkt het dan ook nog eens in de hand dat juist deze brengers aan de ontwikkkeling meer kwaad dan goed doen, omdat ze het zelf niet of nauwelijks snappen. Het is namelijk de methode uit het oude werken. Je verzandt dan al snel in de implementatie van een nieuw (software) systeem, dat aan het idee van eigen verantwoordelijkheid, betrokkenheid, activeren van aanwezige kennis, waardering en sturen op output juist niets toevoegt.

 

Er lopen nu eigenlijk twee discussies door elkaar heen: enerzijds de discussie over het wel of niet nuttig zijn van het faciliteren van thuiswerken en de mogelijkheden v.w.b. controle daarop (wat niet zo'n interessante discussie is), en anderzijds het zó laten werken van medewerkers dat zij zelfstandig werken, naar beste inzicht hun werk doen en begrijpen dat resultaten alles is wat telt. Dat laatste is veel interessanter in mijn ogen.

 

Mee eens, en dat vraagt niet alleen een andere manier van werken van werknemers, maar juist ook van werkgevers. Hoe doe je dat, als al jaren het credo is dat vertrouwen goed, maar controle beter is? Hoe kan je iets dat in 20 jaar tijd erin is geslopen weer keren? Het zal niet op slag of stoot gaan, maar is de spiraal te keren, zodat de ontwikkeling weer de andere kant opgaat?

 

 

Volgens mij gaat het dus - even los van de reclamecampagne, die vind ik ook niet boeiend en is ook niet op ons ondernemers gericht vind ik - fundamenteel over een verandering van het door medewerkers leveren van aanwezigheid en "productiehandjes" naar het leveren van de output, ideeën, verbeteringen, inzet en inzicht die het beste zijn voor de organisatie. En alle (cultuur)veranderingen die daar bij komen kijken. Een quote uit een boek van Jack Welch schiet me hierbij te binnen: nadat ze medewerkers veel meer betrokken hadden bij de missie van de organisatie en hen zelf verantwoordelijk hadden gemaakt voor de resultaten, gaf één van hen volgens Welch aan: "Jullie hebben me al 25 jaar betaald voor mijn handen, terwijl jullie al die tijd mijn hoofd er gratis bij hadden kunnen krijgen!"

 

Okee, weer eens, met daaraan toegevoegd dat het niet alleen over werknemers gaat. Het is een kwestie van samen met de werknemers (en klanten, leveranciers en partners) zoeken naar mogelijkheden om die hoofden weer te activeren. Er zit veel meer expertise en ervaring in de gemiddelde organisatie dan werkelijk wordt benut, maar hoe haal je dat eruit? En wat moet je daar dan voor doen?

 

Wat leuk om te zien dat er zo veel reacties zijn!

En wat teleurstellend als blijkt dat het weer eens een discussie is over voor en nadelen van HNW, over de verschillende beelden die mensen er bij hebben etc. De discussie gaat alleen maar over die term en niet over wat ik in mijn column geschreven heb. Ik ben nieuw hier, maar ervaar dit als merkwaardig. het geeft me in ieder geval geen aanleiding om driftig mee te gaan discussiëren.

 

Ja Hans, dat is het met ondernemers. Het zijn geen consultants, onderzoekers of wetenschappers (soms wel opgeleid) en laten zich ook niet makkelijk afkaderen tot de inhoud van de column. Wel zijn het mensen die mbt HNW al de nodige ervaring hebben opgedaan, want ze zitten er mijns inziens middenin En Ja, er zijn veel verschillende invalshoeken, maar dan hebben we wellicht niet zo goed begrepen welke invalshoek jij nu bedoelde.

Hier in het dorp krijgen we notabene een voorlichtingsavond van de VVD mbt het nieuwe werken. Alsof de liberalen het uitgevonden hebben. Ook dat vind ik verrassend. ;D

 

Henk de Greef

Link naar reactie
  • 0

Frans,

Mijn column gaat over de verschillende beelden van HNW. Gaat over het feit dat iedereen het over HNW heeft en dan denkt dat iedereen er hetzelfde onder verstaat als hij zelf.

Ik constateer dat er twee hoofdstromingen te zien zijn als ik alles bekijk dat over HNW geschreven wordt. En deze stromingen hebben heel andere uitgangspunten en verwachtingen. Voor het MKB is dit waarschijnlijk niet zo'n groot probleem omdat de lijnen kort zijn, de communicatie is (meestal) helder. Ook al wordt ook daar niet altijd optimaal gebruik gemaakt van de kwaliteiten en inzichten van medewerkers. Voor ondernemers gaat het 'probleem' dat ik schets pas spelen als ze beduidend groter zijn (qua personele omvang). Ik schrijf vooral met die groep voor ogen.

Veranderingsprocessen mislukken te vaak. Ga met ons in gesprek over aanpak en begeleiding. 1e gesprek gratis en vrijblijvend.

www.cpfactory.nl

Link naar reactie
  • 0

Hans,

 

Ik heb je column er nog eens op nagelezen, met de andere bril op. 8)

Het valt mij op dat je probeert het onderscheid te schetsen tussen de integrale oplossing en de structuur oplossing. Anders gaan denken over werk en productie versus anders gaan structureren van werk en productie. Rijnlands versus Angelsaksisch. Zacht tegen Hard (hoewel ik rijnlands helemaal niet zacht vind, maar dat ben ik..)

Tot slot eindig je met deze quote

Durf eens met elkaar te dromen. Management en medewerkers. Over hoe je zo goed mogelijk zou kunnen functioneren. Naar je klant. Intern, met je collega’s, met het management. Over wat jullie met elkaar verbindt. Hoe je kunt samen-werken. Over angst, over mogelijkheden, kansen, verstoringen. Over wat het betekent als je beseft dat iedere medewerker belangrijk is voor je bedrijf. Misschien ontstaat er dan wel een echt beeld van HNW, het beeld van het nieuwe werken voor jullie!

Waaruit af te leiden valt dat jouw voorkeur uitgaat naar het Rijnlandse (Postmoderne) idee.

Hoe ziet jouw droom eruit? Hoe werkt de ideale organisatie? Hoe kan je dat facilliteren? en Wat kunnen de ondernemers op HL hiermee??

 

Henk de Greef

Link naar reactie
  • 0

Voor ondernemers gaat het 'probleem' dat ik schets pas spelen als ze beduidend groter zijn (qua personele omvang). Ik schrijf vooral met die groep voor ogen.

 

Dan moet het toch fantastisch zijn om hier de feedback te lezen van zoals je het noemt "de onderkant van de markt". Lijkt mij dat die manager dat ook wil weten. Hoe kun je dan een probleem schetsen als je niet weet wat er op de werkvloer gebeurd.

 

Kan zijn dat ik hier iets mis.....Of natuurlijk te simpel denk.

Link naar reactie
  • 0

Henk,

 

Om de een of andere manier vraag je naar mijn droom (omdat ik anderen oproep om de dagelijkse beslommeringen even los te laten?), dus hierbij de link: http://www.cpfactory.nl/page5.php?post=3

Verder heb moet ik nog wat schakelen naar de manier van discussiëren hier. Ik heb niet DE opliossing voor DE Higher level ondernemer. Dat is bullshit! DIE ondernemer bestaat helemaal niet! We zijn allemaal anders en we zouden eens op moeten houden met dat gamakzuchtige gegeneraliseer.

Los even een gevalletje HNW op of zo???

 

Als ik zeg met welke doelgroep voor ogen ik iets heb geschreven, bedoel ik daarmee dat ik daar het genoemde probleem zie opduiken. En dat heeft niets te maken met boven en onderkant van de markt

Veranderingsprocessen mislukken te vaak. Ga met ons in gesprek over aanpak en begeleiding. 1e gesprek gratis en vrijblijvend.

www.cpfactory.nl

Link naar reactie
  • 0

Hans,

Nou nee, je stelde dat we moeten durven dromen. Dan neem ik aan dat je dat zelf ook durft en dat klopt als ik kijk naar de inhoud van de link die je hebt gegeven. Ik vraag altijd naar de droom, want dat is een sterke drijfveer. Ik heb ook niet gevraagd naar de oplossing, maar naar jouw oplossing en dat is iets anders. Bovendien is het wel aardig om te bedenken wat de doelgroep van dit forum kan met de informatie, want anders is het voor hier niet echt waardevolle informatie.

 

Maargoed, ik dacht de discussie naar jouw idee te leiden, daarmee je teleurstelling weg te nemen en dat is blijkbaar niet zo goed gelukt.

Henk de Greef

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik al eerder opmerkte, vind ik het razend knap, dat deze dienstverlening op zo'n flitsende manier wordt gepresenteerd. Als ondernemer (en zoals ik zijn er vele) voel ik me echter geheel niet aangetrokken tot dit soort gebakken lucht. In de meeste MKB-bedrijven die ik ken, worden de mouwen opgestroopt en wordt in alle lagen keihard gewerkt om te overleven. Niet eens om een {nog} beter resultaat te behalen, maar om te overleven. De MKB-ondernemers die ik ken, zullen nog geen minuut aandacht schenken aan de inhoud van deze column, omdat ze dat verloren tijd zullen vinden. Maar natuurlijk kunnen er ook zaken in staan waarvan die ondernemer zou kunnen leren. Ik denk dat deze column beter in een blad als Management Team had kunnen worden geplaatst, zodat de doelgroep werd aangesproken, die ook beoogd is.

Link naar reactie
  • 1

Jammer dat de discussie zo eindigt. Ik doe alsof die laatste pagina er niet was en ga met de inhoud verder:

 

 

Nee, die heeft als enige taak nog wel een belangrijke, en wel ervoor te zorgen dat alle obstakels weg zijn zodat de professionals zo optimaal mogelijk hun output kunnen leveren.

 

(Dat laatste verzin ik er nu bij, maar zou best een goede invulling kunnen zijn voor de functie van manager binnen grotere organisaties :))

Damn, ik mag maar 1 reus aan iemand per 24 uur geven. Ik had je nog een reus willen geven...

 

Dit is ook exact de rol die ik als ondernemer mij voor komend jaar voorgenomen heb. ondersteunen en zorgen dat het team efficiënt kan werken! Maar of een manager daar het meest geschikt voor is vraag ik mij af.

 

Ik denk dat HNW, met alle respect, wederom een term is die door softwareboeren en consultants is uitgevonden om omzet te maken. Dit om maar weer eens een boude stelling in de groep te gooien. ;D

 

De ontwikkeling is er namelijk één die al jaren bezig is, maar plotseling is daar HNW, de bijbehorende software (sharepoint e.d.) en natuurlijk de consultants die het kunnen implementeren. >:( Bij postorderbedrijven is het de gewoonste zaak van de wereld dat de telefoniste, al of niet met krulspelden, thuis de telefoon aanneemt en de order in het systeem plaatst. Wat is er dan nu zo nieuw aan HNW? Welke gouden berg hebben we gezien? En is het de moeite waard om daar een consultant voor in te huren, of kunnen we beter zelf kijken hoe we zaken ook op afstand kunnen regelen. Wat moet je centraal en decentraal organiseren om het zo effectief mogelijk te doen?

 

Wel ben ik ervan overtuigd dat er aan de manieren van werken nogal wat te verbeteren valt. Een simpel ding, zoals sturen op output, vertaalt zich maar al te vaak toch in zinloze rapportages met aantallen klantenbezoeken. Hoezo vertrouwen? Een beetje manager zal zeggen dat vertrouwen goed is, maar controle beter. Als dat omdraait, gaan we wellicht echt iets doen met een nieuwe manier van werken. Maar of de HNW beweging daar iets aan gaat bijdragen of juist het project is dat de werkelijkheid maskeert, is voor mij vooralsnog de vraag.

 

Henk de Greef

Zie alle berichten van Jeroen. Je moet op resultaat sturen, maar niet persé op meetbaar resultaat (hoe moeilijk dat ook kan zijn als manager). In mijn ogen moet je zelfs niet op omzet sturen, maar op tevredenheid van opdrachtgevers. De winst groeit dan vanzelf.

 

Ik heb er allemaal niet zo'n last van. Als manager zit je met de mensen die men heeft aangenomen. Als ondernemer kies je zelf de mensen die voor je werken, en ik heb de ervaring dat alles een stuk handiger gaat als je alleen mensen aanneemt die sowieso alles goed doen :-)

Je hebt zeker een punt als het gaat om geschikt personeel aannemen. Dat is namelijk noodzakelijk wil je op die manier werken. Ik heb zelf de fout gemaakt iemand aangenomen te hebben die dat niet kan (het lukte mij niet om voldoende vertrouwen in hem te krijgen)...

 

HNW heeft voor mij de volgende definitie:

Zo veel mogelijk (liefst dus geheel) zelfstandig en efficiënt werken.

 

Techniek is daarbij slechts een hulpmiddel en minder files een effect.

 

Om volgens HNW te kunnen werken heb je nodig:

- vertrouwen, vertrouwen, vertrouwen in het team

- zelfstandige mensen die durven verantwoordelijkheid op zich te nemen

- een open organisatie structuur: iedereen moet zich OVERAL (maar dan ook echt overal) mee moeten mogen bemoeien en dan de ruimte krijgen om dat probleem zelf op te lossen (indien mogelijk)

- stukje techniek waarmee dat mogelijk is.

 

Ik ben er van overtuigd dat HNW werkt met een nieuw team dat zo opgebouwd wordt. Bestaande teams omzetten naar HNW is een heel lange en erg moeilijke weg (heb ik geen ervaring mee, maar dat denk ik). Waarbij vooral persoonlijkheden van mensen (en verworven posities) de moeilijkheden zijn. Ik geloof er dan ook niet in dat dit zomaar overal gaat werken, in die zin is het een hype die overgaat.

 

Een mooi boek waar HNW beschreven wordt (maar niet als zodanig genoemd) is Semco-stijl. Dat boek heeft mij voldoende handvaten gegeven om actief over HNW na te denken en ook echt mee aan de slag te gaan.

 

 

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik al eerder opmerkte, vind ik het razend knap, dat deze dienstverlening op zo'n flitsende manier wordt gepresenteerd. Als ondernemer (en zoals ik zijn er vele) voel ik me echter geheel niet aangetrokken tot dit soort gebakken lucht. In de meeste MKB-bedrijven die ik ken, worden de mouwen opgestroopt en wordt in alle lagen keihard gewerkt om te overleven. Niet eens om een {nog} beter resultaat te behalen, maar om te overleven.

 

Sorry Peter, maar dat jij niets hebt met dit onderwerp betekent nog niet dat het onderwerp an sich gebakken lucht is cq. het idee erachter. Da's een beetje kortzichtig.

 

Wellicht eens wat verder kijken dan het dagelijks mouwen opstropen? Dat moet ik/moeten wij namelijk ook, maar we hebben wel enorm veel baat bij het geven van erg veel vrijheid aan iedere medewerker van ons.

 

Frans

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ocharme, wat een groot verdriet,

 

Sancho geniet van zijn welverdiende rust tegen de romp van een molen en ziet plots een uit het zadel geslagen veldheer op het slagveld van HigherLevel. Hij ligt naast zijn rijdier, onder de molen en lijkt pijn te hebben. Sancho snelt naar de plaats van het ongeval en bemerkt dat het geen onbekende is. Sancho graaft in zijn geheugen om te zien wat hij nog weet, terwijl hij de wonden verzorgt.

 

Het was een mooie maandagmorgen in La mancha. Op het plein had zich een menigte verzameld, rond een voorname veldheer, die zich had verschanst op de zeepkist in zijn beste harnas. Hij sprak deftige woorden en zag er prima uit.. Sancho luisterde even naar het betoog, maar snapte er al snel niet veel meer van. Dat is niet ongewoon, want Sancho snapt het wel vaker niet, en dat maakt Sancho ook niet veel uit. Wel zag Sancho enkele lieden in het gepeupel instemmend knikken, alsof ze het wel begrepen. Het ging over Het nieuwe werken. Sancho dacht nog dat het gisteren eigenlijk hetzelfde ging, dus vroeg zich af waar deze commotie nu vandaan kwam en wat ermee werd bedoeld.

 

Nu is deze veldheer door de molens uit het zadel geslagen. Sancho denkt nog dat wind op zich niet zo gevaarlijk is, totdat je er molens in plaatst. Hij vraagt zich echter wel af wat er gebeurd kan zijn? De veldheer sprak voorname woorden, zag er goed uit en wist zichzelf een podium te verschaffen om te spreken. Dat is Sancho nog niet gelukt. ;)

 

Sancho keek om zich heen en zag daar de molens. Zij draaiden, want er stond een klein briesje, waardoor Sancho dacht dat er niet zoveel mis mee was. Sancho dacht wel dat het vrij gevaarlijk is om je nabij de molens te begeven, als je niet weet wat molens beweegt. Wind valt niet te stoppen, denkt Sancho, molens wel.

 

Sancho troost de veldheer met de woorden: Ach heer, U kan het niet helpen dat zij in een andere wereld leven. Het is niet uw wereld, dus spreken zij ook uw taal niet. Sancho denkt dat uw voorname woorden passen bij voorname mensen, maar niet bij deze wereld van reuzen, die dagelijks heel erg hard koren malen en daar nog goed in zijn ook. U zult vast slagen in uw kruistocht, maar onderweg wel wat schrammen en builen oplopen, want deze reuzen hebben wieken.

 

Salud de La Mancha,

 

Sancho Panza

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
  • 2

Beste Henk, of moet ik zeggen Sancho?

Bedankt voor je warme en humorvolle afrondende woorden. Het is me duidelijk. Ik dacht een platform voor ondernemen en voor innovatie, dat is wat voor mij. Maar ik blijk te zijn verdwaald.

 

Toch heb ik vandaag weer waardevolle inzichten opgedaan. Ik ben razendknap in marketing. Ik zie er goed uit. Ik gebruik dure woorden. Ik snap niets van hard werken en mouwen opstropen.

 

En ik verkoop gebakken lucht. Als iemand nog een portie wil: het is vandaag in de aanbieding.

Veranderingsprocessen mislukken te vaak. Ga met ons in gesprek over aanpak en begeleiding. 1e gesprek gratis en vrijblijvend.

www.cpfactory.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Henk, of moet ik zeggen Sancho?

Bedankt voor je warme en humorvolle afrondende woorden. Het is me duidelijk. Ik dacht een platform voor ondernemen en voor innovatie, dat is wat voor mij. Maar ik blijk te zijn verdwaald.

 

Toch heb ik vandaag weer waardevolle inzichten opgedaan. Ik ben razendknap in marketing. Ik zie er goed uit. Ik gebruik dure woorden. Ik snap niets van hard werken en mouwen opstropen.

 

En ik verkoop gebakken lucht. Als iemand nog een portie wil: het is vandaag in de aanbieding.

 

Toch bedankt voor je post en je reacties. (en dit is geen gebakken lucht) Ik ben in ieder geval weer een stuk wijzer geworden over het Nieuwe Werken. En daar is een post toch voor?

 

Jammer dat je zelf wat teleurgesteld bent.

Link naar reactie
  • 0

Het zit me toch niet helemaal lekker.

 

Ondanks de dwalingen in de reacties en het Ad Hoc reageren van ik/wij op de reacties van Hans.

 

Het is ook inderdaad een schrijfwijze die ik moeilijk kan lezen maar na het een paar keer gelezen te hebben denk ik het te begrijpen wat Hans wil zeggen.

 

Ik lees;

 

Dat Hans deze ontwikkelingen in zijn professie met argusogen volgt. In deze Column maakt hij dat kenbaar maar ook dat hij de oplossing "nog" niet weet. Of weet hij dat al wel?

 

Ik begrijp;

 

Dat Hans moeite heeft met dat er alleen voordelen zijn. Vertrouwen in het "zachte" en minder verantwoordelijkheid van het "harde" daar zal zijn doelgroep niet blij mee zijn. En is bijna niet te geloven.

 

Ik denk :-)

 

Dat er een trend is die zegt meer op vertrouwen te werken maar afrekent op resultaat. Dit komt ook omdat het tegenwoordig veel beter te monitoren is.

Hans zegt "Het is eigenlijk niet meer dan het inspelen op een technische ontwikkeling. Iets op structuurniveau."

Maar hier zijn er zelfs mogelijkheden om het vertrouwen te meten. Zou ideaal moeten zijn voor de "Harde Kant"

 

Het oude of nieuwe werken. Problemen met rotte appels heb je in beide gebieden.

 

Voor de Harde kant alleen maar +. Betere controle, kortere "snelle" lijnen.

 

Voor de Zachte kant, zal het inderdaad een cultuur omslag zijn. Ben benieuwd hoe het Jiskefet-kantoor er over 5 jaar uit zal zien...

 

Ik hoop dat je Google maps kent zodat je HL weer kunt vinden.

HL is even wennen. Er komt af en toe een plassende romantische ezel voorbij lopen (geweldig). Maar in de basis hebben we allemaal hetzelfde doel. Wijzer worden en scoren.

 

Groet Willie

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.