• 0

Vader wil helpen met eigen bedrijfspand.....

Hallo Allemaal,

 

Even voorstellen: mijn naam is Eddie en ben orienterende om een eigen bedrijf te gaan starten. mijn leeftijd is relatief jong (31) en heb weinig EV.

 

Om het bedrijf te starten waar ik het ondernemingsplan voor aan het schrijven ben heb ik ongeveer 400.000 euro nodig.

 

Zoals op vele websites geadviseerd wordt heb ik mijn plan ook voorgelegd aan ouders, vrienden en familie en daar is uitgekomen dat mijn vader me wil steunen. Hier heb ik jullie advies nodig:

 

hij heeft een bedrijfspand wat zo goed als hypotheek vrij is (nog een kleine 12.000 euro) in zijn bezit. dit pand is zakelijk aangekocht. de waarde hiervan is ongeveer 180.000 euro.

 

Welke opties zouden we hebben om dit te gaan gebruiken om bijvoorbeeld financiering bij de bank los te krijgen? is het bijvoorbeeld handiger als hij het pand weer gaat bezwaren met een hypotheek en mij het geld vervolgens leent of zouden we het pand als onderpand kunnen gaan gebruiken? Zijn er andere opties? ik verneem graag jullie meningen en ideeen.

 

Groet

Eddie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waar gaat je investering in zitten? Zijn dat vaste activa of zijn het kosten? Het lijkt me van groot belang dat je wel in kan staan voor je lening, uitgaande van een 4 ton op basis van vrijwel geen eigen vermogen kan het zijn dat zowel jij failliet gaat als het niet lukt en daarnaast je vader zijn pand kwijt is omdat deze tegen executiewaarde verkocht wordt om je schulden in te lossen omdat die als borg staat.

 

Het lijkt me handiger, als het mogelijk is, dat je vader je gewoon een lening geeft. Als die middelen er niet zijn zou hij een hypotheek kunnen nemen daarop. Het geld wat hij leent of investeert in je bedrijf moet je dan aflossen maar je hebt het tenminste. Dit alleen op basis van het feit dat je vader sowieso de lasten omtrent het pand kan betalen en kan blijven betalen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Beste Eddie,

 

Om het bedrijfspand hoger te belasten wil de bank tegenwoordig graag weten waar het geld voor bedoeld is. Dit is de laatste tijd een beetje lastig en als hij het gaat gebruiken voor een investering in een startend bedrijf zal erg lastig zijn. Ligt ook een beetje aan zijn gehele vermogens en inkomens positie.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Eddie,

in jouw plan heb je € 400/m. nodig, hetgeen door iemand gefinancierd moet gaan worden.

Banken zullen vragen welk bedrag jij als risicovermogen in zal gaan brengen. Houdt er maar rekening mee dat tussen de 25 en 30 % aan eigen vermogen verlangd zal worden.

Uitgaande van 25 % i.e. € 100/m. zal je nog ergens € 300/m. vandaan moeten halen, voor deze laatste € 300/m. dienen dan ook nog zekerheden afgegeven moeten worden.

 

Probleem 1: Je hebt zelf weinig middelen om als eigen vermogen in te brengen. Vader heeft een onbelast bedrijfspand waarop hij een hypothecaire lening zal kunnen vragen van stel € 100/m. Deze € 100/m. kan hij aan jou doorlenen en jij hebt € 100/m. om als eigen vermogen in jouw bedrijf te steken. Echter welk inkomen kan vader bij de aanvraag aangeven, van waaruit hij de rente- en aflossingsverplichting kan voldoen? De rente die jij hem gaat betalen? Die jij weer uit jouw nieuw op te starten bedrijf moet zien te halen? Indien dat zo is, dan acht ik een positief resultaat voor een dergelijke aanvraag zeer klein.

Stel dat het wel lukt, omdat pa nog andere bronnen van inkomsten heeft dan loop je tegen probleem 2 aan.

 

Probleem 2: voor de resterende € 300/m. dient ook dekking gevonden worden, wellicht een deel door crediteuren? en voor de rest een bankkrediet? Maar die zullen zekerheden verlangen. Het onroerend goed van pa is al hypotehecair belast dus?

Ik ken jouw investeringsplan niet dus kan ook geen oordeel geven welke en voor wek bedrag jij zekerheden kan afgeven. Mogelijk dat dan een staatsgegarandeerd krediet soulaas biedt.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.