Jump to content
klaas123
Verberg

2e hands auto zakelijk of prive?

vraag

Beste HL'ers,

Ik weet dat hier al heel erg veel over te doen geweest is maar ondanks zoekwerk kom ik er niet helemaal uit.

Ik heb afgelopen week mijn prive auto totall-loss gereden (lekker handig >:( ) en nu zit ik te bekijken hoe nu verder?

In verband met het mogelijk uitkopen van mijn compagnon (zie ander topic) wil ik momenteel graag even rustig aan doen wat betreft investeringen en om die reden zat ik te denken aan een goedkoop 2ehands bestelbusje. (voorbeeld: combo uit 1996).

Kijkende naar het tarief voor de wegenbelasting zit er een behoorlijk verschil tussen het rijden als particulier dan wel als ondernemer in een dergelijke auto.

Ik vroeg me af of het mogelijk is een dergelijke auto prive te rijden, zakelijke kilometers mbv 19 ct per km en wegenbelasting te betalen in het lage tarief ivm bezit btw nr.

De ene tekst die ik lees lijkt er op te wijzen dat dit wel kan maar andere teksten spreken over hoge bijtellingen (welke bij een 2e handsje van die leeftijd veel te hoog zijn).

Alvast bedankt voor de goede adviezen.

9 answers to this question

Recommended Posts

• 0
  • Rate this answer

Ik vroeg me af of het mogelijk is een dergelijke auto prive te rijden, zakelijke kilometers mbv 19 ct per km en wegenbelasting te betalen in het lage tarief ivm bezit btw nr.

Zoals je het hier omschrijft klopt het, mits het zakelijk gebruik minstens 10% is.

groet

Joost

Denariusadvies.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

• 0
  • Rate this answer

Bedankt voor je reactie. Weer een interessant ondernemersvoordeeltje opgehelderd voor mezelf.

Ik veronderstel dat die 10 procent aangetoond moet kunnen worden met behulp van zakelijke rittenregistratie die je ook gebruikt voor het declareren van KM's binnen de onderneming. (lees: er hoeft geen prive registratie bijgehouden te worden?)

• 0
  • Rate this answer

een goedkoop 2ehands bestelbusje. (voorbeeld: combo uit 1996).

Misschien een bestelbusje van > 15 jaar, kun je alle kosten aftrekken en een bijtelling van 35% van de actuele waarde. ;)

• 0
  • Rate this answer

Is het financieel gezien interessanter om de auto volledig op de zaak te zetten (ouder dan 15 jaar) denken jullie?

En is er sprake van dat met de komst van het nieuwe kabinet dergelijke regelingen snel gaan veranderen?

Ik kan en probeer uiteraard alles voor mezelf voor te rekenen maar gezien de ervaring hier op het forum zijn tips altijd wekom.

• 0
  • Rate this answer

Dat hangt af van het aantal zakelijke en privé-kilometers en aan de te verwachten kosten, maar het moet gek lopen als het met zo'n auto niet gunstiger is om hem op de zaak te zetten. Daarnaast is het wel zo prettig als je o.a. het (groot) onderhoud kunt aftrekken.

Even een voorbeeld los van de BTW:

Stel dat de aanschaf €500,-- is en je kosten €3.500,-- per jaar zijn (afschrijving, brandstof etc.). Je rijdt 7.500 km zakelijk en 2.500 km prive.

Staat de auto op de zaak, dan kun je aftrekken €3.500,-- minus €500,--*35% = €3.325,--. Staat de auto privé, dan trek je af: 7.500*€0,19 = €1.425,--.

Ik weet niet of er wetswijzigingen in de maak zijn, maar in dat geval kun je hem alsnog naar prive halen.

• 0
  • Rate this answer

Klinkt allemaal helemaal logisch inderdaad.

Wie bepaald eigenlijk de zogenaamde dagwaarde van een auto van deze leeftijd?

Ik neem aan dat dit ergens omschreven moet staan maar ik kan het zelf niet vinden...

Is het tevens mogelijk om de kosten voor de verzekering af te trekken wanneer er bijtelling betaald wordt?

• 0
  • Rate this answer

Wie bepaald eigenlijk de zogenaamde dagwaarde van een auto van deze leeftijd?

Marktplaats.nl

Is het tevens mogelijk om de kosten voor de verzekering af te trekken wanneer er bijtelling betaald wordt?

Ja