• 0

DGA verzekeringsplicht

Bij een cliënt ontstaat na een management-buy-in een aandelenverhouding van 30-30-40%. In de algemene vergadering worden besluiten genomen bij volstrekte meerderheid van stemmen. Door mij is aan de Belastingdienst een oordeel gevraagd over de verzekeringsplicht voor de DGA's. De Belastingdienst stelt zich op het standpunt dat verzekeringsplicht bestaat. Er zou geen sprake zijn van nevengeschiktheid ex art. 2,1,c van de Regeling.

 

Ik stel mij op het standpunt dat geen sprake is van verzekeringsplicht. In de artikelgewijze toelichting op de regeling wordt een voorbeeld aangehaald bij 10 aandelen en een verdeling van 3-3-4.

 

tekst onderdeel c

Dit onderdeel ziet op directeuren-grootaandeelhouders van een vennootschap die nevengeschikt zijn ten opzichte van elkaar, bijvoorbeeld vier bestuurders die elk 25% van de aandelen houden. Ook hier is derhalve geen sprake van ondergeschiktheid. Er is met opzet gekozen voor de omschrijving "een gelijk of nagenoeg gelijk aantal stemmen". Het is namelijk mogelijk dat de aandelen niet deelbaar zijn door het aantal aandeelhouders, bijvoorbeeld in het geval van tien aandelen en drie aandeelhouders. Wanneer in dat geval de verdeling zo klein mogelijk is, dus 3 - 3 - 4, kan toch nevengeschiktheid worden aangenomen. In de huidige uitvoeringspraktijk wordt ook met deze vuistregel gewerkt.

 

Procentueel is er geen verschil met mijn casus. De nevengeschikheid blijkt uit het feit dat alle 3 bestuurders/directeuren een gelijke stem hebben, geen van de bestuurders/directeuren kan zelfstandig beleid voeren c.q. beslissingen nemen.

 

Hoe ziet het forum deze casus? Alle info is zeer welkom.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.