• 0

Waar vindt de handel plaats? Bij het inpakken of bij het bestellen?

Hallo allemaal,

 

Ik ben Rick en ik ben momenteel 17 jaar.

 

Ik heb een klein vraagje aan jullie:

 

Als in land A een product wordt ingepakt en verstuurd naar een adres in land A, maar het bedrijf zit feitelijk in land B (het product wordt via internet besteld in land B). In welk land vind dan feitelijk de handel plaats? In land A of land B?

 

Als jullie mij zouden willen helpen, heel graag.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Rick heeft de casus na een slotje wegens vermeende studievraag opgehelderd:

 

Het zit namelijk zo:

Ik heb samen met iemand anders een plan voor een handeltje. Het is de bedoeling dat de producten uit China worden geïmporteerd en vervolgens naar Nederland worden gebracht waar het wordt ingepakt en verzonden. Het is de bedoeling dat de webshop en postadres zich in Zwitserland bevinden (dit i.v.m. met bepaalde regels EU). In Nederland worden de spullen vervolgens ingepakt en verstuurd.

 

Over een ABC-constructie had ik al wat info gevonden. Maar het betreft hier volgensmij geen ABC constructie, aangezien de afnemer daar, voor zover ik begrepen heb, een ondernemer moet zijn en in dit geval is het de klant.

 

Wat ik dus eigenlijk wil weten:

Vind de handel in Nederland (verpakken + verzenden) plaats of in Zwitserland (bestellen + betalen). Dit is van groot belang voor ons om te weten i.v.m. bepaalde regels van de EU.

 

Met vriendelijke groet,

Rick

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Ik heb zelf ook al heel wat afgezocht, maar zit naast de vraag in de openingspost nog met 2 kleine andere vraagjes:

 

-Als de producten worden ingepakt in Nederland, valt dat 'inpakbedrijf' dan onder een entrepot? Aangezien er dus wel wat met de producten gedaan wordt.

-Als de producten in Nederland staan in het entrepot (of hoe het dan ook mag heten), maar ze zijn bijv. nog niet door de Nederlandse keuringen heen, mogen de producten dan in Nederland opgeslagen worden? (en praktisch gezien worden ze ook in Nederland verstuurd, maar betaald via het buitenland).

 

Een bron waar ik de antwoorden zou kunnen vinden is ook goed uiteraard.

 

Sorry dat ik niet precies wil zeggen hoe het zit, maar het concept is volgensmij nog nieuw en dat wil ik ook even zou houden.

Link naar reactie
  • 0

Ik snap niet helemaal waarom dit niet legaal zou zijn. Zolang je alles netjes afhandelt moet dit gewoon kunnen.

 

Feitelijk gezien zou je het volgende doen.

 

- Het Zwitserse bedrijf laat de producten invoeren in Europa in de NL haven (legaal). Hier betaal je BTW en invoerrechten e.d. BTW kan eventueel verlegd worden als je daar een vergunning voor hebt, anders later terug te vorderen maar dat is lastig als die betaald is in NL en terug gevorderd wordt in Zwitserland.

 

-Het Zwitserse bedrijf geeft een NL bedrijf opdracht om tegen (symbolische) betaling de goederen in te pakken (misschien verstandiger om dit herverpakken te noemen) en te verzenden.

 

-De klant betaald aan Zwitserland en daar draag je dan ook het daar geldende BTW tarief af. Als de klant een BTW nummer heeft en niet uit Zwitserland komt zou je eventueel een intracommunautaire levering kunnen doen waardoor het BTW tarief 0% wordt.

 

Ik vraag me af wat hier dan illegaal aan is.

www.dagevosimport.eu Voor alle hulp bij Import

Link naar reactie
  • 0

- Het Zwitserse bedrijf laat de producten invoeren in Europa in de NL haven (legaal). Hier betaal je BTW en invoerrechten e.d. BTW kan eventueel verlegd worden als je daar een vergunning voor hebt, anders later terug te vorderen maar dat is lastig als die betaald is in NL en terug gevorderd wordt in Zwitserland.

Het is de bedoeling dat het bedrijf in NL een entrepot type C wordt. BTW is hier volgensmij niet van toepassing (klant betaalt aan Zwitserland de prijs incl. Zwitserse BTW).

 

Invoerrechten wordt sowieso een beetje vaag. Bij een ABC-levering zouden de invoerrechten door NL betaald worden, maar feitelijk komen de producten van China in handen van het Zwitserse bedrijf. Dus het lijkt mij dat er in Zwitserland invoerrechten betaald moeten worden terwijl de producten er nooit zullen aankomen en dat de Nederlandse klant ook nog eens invoerrechten moet betalen (bij een bestelbedrag boven de €22,-).

 

Het probleem is dat het volgensmij geen ABC-levering betreft. De laatste in de keten is de klant en niet een ondernemer (de producten komen namelijk niet in het bezit van het Entrepot).

 

Ik vraag me af wat hier dan illegaal aan is.

Ja, daar zit ik zelf ook nog een beetje mee. Los van elkaar mogen deze dingen volgensmij allemaal wel.

 

Ik heb de Douane ook nog een andere keer gebeld en ik mag deze producten als particulier kopen buiten de EU. Dus als ik ze in Zwitserland zou opslaan zou het hele probleem opgelost zijn. Maar ik wil liever een Entrepot in NL omdat ik dan zelf kan inpakken (zeker gezien mijn leeftijd is het niet mogelijk om personeel aan te nemen, laat staan in het buitenland), de verzendkosten vele malen lager zijn (in één grote vrachtwagen Nederland binnen en dan hier per pakketje verzenden) en de levertijden zijn dan een stuk sneller.

Link naar reactie
  • 0

Als de goederen nooit in Zwitserland komen moet er dus btw en invoerrechten betaald worden aan NL. Dat is wel legaal maar niet handig. Wil je dat voorkomen en BTW en invoerrechten betalen in Zwitserland dan zul je een vervoersverklaring moeten overleggen. Al met al moet het voordeel wat je in Zwitserland denkt te behalen wel erg groot zijn om het plan nog lucratief te maken.

 

Veel eenvoudiger lijkt het mij om de goederen (desnoods alleen op papier) via een apart opgezet NL bedrijf door te verkopen aan het Zwitserse bedrijf. Dat kun je dan wel tegen het 0% btw tarief doen.

www.dagevosimport.eu Voor alle hulp bij Import

Link naar reactie
  • 0

Het gaat mij niet om het voordeel van Zwitserland, het gaat mij om het feit dat ik de producten daar van uit mag verkopen.

 

Een bedrijf dat ze in NL doorverkoopt is geen optie. Ik mag de producten namelijk niet in de EU verhandelen. Het is alleen toegestaan de producten voor eigen gebruik buiten de EU te kopen. Dat is weer de regelgeving van de EU..

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.