• 0

Kan merkhouder Coty verkoop parfumtesters tegengaan/blokkeren?

Onlangs hebben wij een brief gekregen van Lubberger - Lehment handelend voor Coty Germany GMBH. Aangezien het niet toegestaan is Testers te verkopen, maar deze hadden wij wel op onze webwinkel staan. Wij hebben hier geen enkele van verkocht en dit is ze ook verteld (wij werken voornamelijk met dropshipping). Nu is het zo dat wij een declaration moesten invullen, dat wij deze niet meer zullen verkopen en dat hebben wij ook gedaan (want anders dan...). Echter eisen zij de volgende dingen, om de zaak als niets te beschouwen:

 

- 1,3 Geschäftsgebühr (consultation fee) VV RVG 2400 (German Lawyers Reminuration Act) € 1760,20

- Post- und Telekommunikationspauschale (disbursements) VV RVG 7002 (German Lawyers Remuneration Act). € 20,00

 

In hoeverre hebben zij het recht op bovenstaande als wij nog niets verkocht hebben?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Zijn ze echt aardig of matigen ze omdat ze geen echte zaak hebben?

 

We weten dat ze in hun recht staan. Het is verboden, met een hoop gekoppelde eisen, om testers aan te bieden / te verkopen. Dat je ze aangeboden hebt kunnen ze bewijzen met screenshots en ze hebben een getekende verklaring waarin je aangeeft er mee te zullen stoppen.

 

Gaan ze, als je nu niets meer van je laat horen, een procedure starten? Lijkt me niet omdat het bedrag dat niet rechtvaardigt en de schadevergoeding bovendien niet redelijk / billijk lijkt voor iemand die niets verkocht heeft, geen verpakking heeft gezien en meteen meewerkte.

 

Aan de andere kant willen ze wellicht een voorbeeld stellen. Maar zelfs als ze dat willen dan zou ik als eisende partij gaan voor een daadwerkelijke en goed gedocumenteerde aankoop.

 

Persoonlijk zou ik voor alle zekerheid wel even een jurist raadplegen voordat ik de beslissing nam niet te betalen of wel betalen en er een streep onder zetten. Al zal dat laatste niet zo makkelijk gaan omdat de leverancier ook niet blij zal zijn dat je hem aangeeft.

Link naar reactie
  • 1

Je zal topicstarter moeten uitleggen wat een 'in correct Nederlands opgestelde brief' is. Die stuurt liever mailtjes beginnend met 'hi'.

 

Dit is een kat en muis spel, en topicstarter is de muis. Hij moet hopen dat de kat dit spelletje beu wordt en op zoek gaat naar een volgende prooi.

 

Volgende stap kan zijn: een in correct Duits opgestelde brief van een jurist die stelt dat deze kwestie zich in Nederland afspeelt (niet Duitsland), dat derhalve het Nederlands recht van toepassing is, dat topicstarter in de veronderstelling was en op basis van de tot afgelopen zomer bekende jurisprudentie in de veronderstelling kon zijn dat de verkoop van testers niet ongeoorloofd was, dat topicstarter op de eerste maning zijn rol in de verkoop gestaakt heeft en dat de eventuele inbreuk op Coty's recht in eerste instantie de verantwoordelijkheid van de geautoriseerde reseller was/is. Plus dat eventuele schade op z'n best uitermate beperkt kan zijn, omdat de verkoop van testers tot voor kort toegestaan was, omdat de verkoop van producten die gratis weggeven worden geen schade kan veroorzaken en omdat er geen daadwerkelijke verkoop heeft plaatsgevonden.

 

Of zoiets.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

even aanhakend hierop een vraag.

 

Is er een regel in welke taal een sommatie verzonden moet worden?

Een chinees kan mij b.v. wel een sommatie in het chinees sturen maar ik begrijp daar niks van en dus ook geen idee waarover dat gaat. hetzelfde kan voor duits gelden.

 

Ik heb zelf b.v. eens een sommatie over een domeinnaam ontvangen in het duits en mijn duits is niet geweldig.

Ik heb daarop in het nederlands een briefje teruggestuurd dat ik geen idee had waarover hun brief ging aangezien ik geen duits kon lezen en of ze het in het nederlands konden sturen. Daarop weer een brief terug in duits gekregen waarop ik nogmaals dezelfde brief in nederlands gestuurd heb dat ik het niet begreep. daarna niks meer vernomen.

 

Maar daaruit volgt wel de vraag: als je iemand in een ander land een sommatie voor het een of ander verstuurd, zijn er dan regels over in welke taal die sommatie moet zijn?

Link naar reactie
  • 0

In jouw geval hangt dat van het top level domein af, op algemene voorwaarden wordt ook een bepaald recht van toepassing verklaard...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dit zijn allemaal blafbrieven, die bureau's doen niet anders dan dat, en leven volledig dan "schikkingen". Je hebt recht op een Nederlandse brief, voor de rest zoeken ze het maar uit.

 

Ik zou uiterst voorzichtig zijn om dit te beantwoorden, je geeft zelf al toe MAAAAR..... (je hebt niet verkocht bla bla )

Link naar reactie
  • 0

In jouw geval hangt dat van het top level domein af, op algemene voorwaarden wordt ook een bepaald recht van toepassing verklaard...

 

In mijn geval ging het om een .be domeinnaam. overigens een naam die verder geen inbreuk maakte op enig merk recht of wat dan ook maar was gewoon een bedrijf dat graag de domeinnaam zelf in bezit wilde krijgen en dat via brief van advocaat probeerde te bluffen.

Maar helaas heb ik er vaak last van dat als het me goed uitkomt dat ik plots erg weinig begrijp...

 

Je hebt recht op een Nederlandse brief, voor de rest zoeken ze het maar uit.

 

dat vraag ik me dus inderdaad af... is dat echt zo en zo ja waar is dat bepaald? Lijkt me dat het op zijn minst in het engels zou moeten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.