• 0

Inkopen in een bedrijf

Hallo allemaal,

 

Mijn huidige werkgevers hebben mij gevraagd of ik deel wil nemen in het (bouw)bedrijf.

Ik werk er nu 5 jaar en heb er het vertrouwen in dat dit goed gaat komen.

Daarnaast heb ik altijd aangegeven ooit mede-eigenaar te willen worden van dit bedrijf.

Deze kans heb ik nu dus gekregen.

 

Ik heb het internet als medium genomen om me te verdiepen in 'het inkopen'.

 

Kan iemand mij uitleggen waar ik allemaal op moet letten, rekening mee moet houden, waar ik eventueel goede informatie kan vinden, hoe het ongeveer plaatsvind? Kortweg, ik ben nog een leek.

 

Ik hoop dat iemand mij kan voorzien van infomatie.

 

M.vr.gr.

 

 

R.B.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste R.B.

 

Dat is nogal een groot leeg vel dat je gevuld moet hebben met info.

 

Het begint met het voorstel van je werkgever. Wat bieden ze jou in ruil voor wat jij moet leveren/presteren/inbrengen. Zonder een eerste opzet kunnen we hier geen tips over geven.

 

Vervolgens is het van belang welke rechtsvorm de werkgever heeft en hoe zij jou daarin willen laten deelnemen. Moet je aandeelhouder worden in een BV of vennoot in een VOF?

 

Laten we beginnen met deze twee vragen, dan komen er vanzelf meer nieuwe vragen die je kunt beantwoorden en zo werken we naar een globaal advies toe.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 2

Hoi RSPB

 

Over het kopen van aandelen van een bestaande onderneming is al veel geschreven, zie onder andere dit zoekresultaat.

 

Afhankelijk van de hoeveelheid zijn er erg veel aandachtspunten voor zowel het bedrijf als jou persoonlijk.

 

Hierbij kun je denken aan (niet uitputtend en in willekeurige volgorde:

 

[*]Eigen Holding (BV) die opricht die de aandelen koopt en waarvan jij als enige de DGA bent. (Zoek op holding), of aandelen in privé.

[*]Waardering van het aandelenpakket dat je wilt kopen, of wel: Wat kost het je. Zie hier en o.a. deze en deze column. Denk hierbij ook aan de berichten van ManonGJ en StefanO

[*] Financiering van je aandelen? Eigen vermogen, externe financier (bank), gefinancierd door je toekomstige partners of een andere constructie of combinatie. Zie hier

[*] Indien eigen BV, hoe zit het met management fee, gebruikelijk loon, pensioen, zorgverzekering etc.

[*] Kijk goed wat er in de statuten staat.

[*] Kijk goed naar de cijfers van de afgelopen jaren en laat ze je eventueel nader toelichten door een deskundige

 

 

Allemaal dingen waarop je veel antwoorden kunt vinden op Higherlevel en vragen beantwoord kunt krijgen.

 

Voor alles......Lees dit. niet om je bang te maken, helemaal niet zelfs en ik moedig je van harte aan. Maar zorg dat je een beetje weet waar je aan begint.

 

Enne, als je er na alle tips die ongetwijfeld zullen volgen nog steeds vertrouwen in hebt: Ga ervoor. Er is niets leukers

 

 

Edit: Ik ben al weer 3 stappen verder zie ik waar de fiscalisten gewoon bij stap 1 beginnen. Lees de vragen en vooral antwoorden van Joost goed, is ook een goed advies dat ik je bij deze geef

Link naar reactie
  • 0

Waarom bieden ze je dit juist op dit moment aan onder deze marktomstandigheden? Hopelijk niet omdat ze krap bij kas zitten..

Scherpe vraag meteen! Hopelijk niet inderdaad al zou het nog steeds een interessante stap kunnen zijn als daardoor een scherpe inkoop mogelijk is maar absoluut een risico om goed te controleren.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Beste R.B.,

 

Naast bovengenoemde zaken zoals financiele of juridische is het bij het inkopen van een bouwbedrijf ook goed om na te gaan of je je voor lange termijn aan het bedrijf zou willen binden.

 

Is het bijvoorbeeld een familiebedrijf waarbij je als niet-familielid je wilt inkopen? Wat is de ambitie van het bedrijf de komende jaren? Welke rol kan je zelf krijgen in het bedrijf? Gaat er in de nabije toekomst een aandeelhouder uittreden die momenteel nog verantwoordelijk is voor een flink deel het netwerk en/of omzet?

 

Allemaal vragen die misschien ook relevant zijn,

veel succes!

 

Robrecht

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 285 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.