• 0

Aanvraag om automatisch te incasseren geweigerd.

(wist niet goed in welk board te plaatsen...)

Enkele van mijn klanten hebben aangegeven dat men de factuur graag geïncasseerd wil hebben. Dit om betalingsproblemen te voorkomen.

Nu is dit alleen maar prettig, en dus heb ik aangevraagd om voortaan te kunnen incasseren.

Tot mijn verbazing wordt ik door de bank geweigerd om te kunnen incasseren. De dame van de helpdesk heeft nagekeken wat de reden hiervan is, en dit blijkt een oude BKR (achterstand) te zijn.

Nu kan ik met die BKR best leven, want die stelt verder niets meer voor in mijn geval, maar ik begrijp de beweegreden niet.

Wanneer ik incasseer betekent dit dat er gelden binnenkomen, er worden geen schulden aangegaan of vergroot. Ik zou het kunnen begrijpen wanneer je een lening of dergelijke aangaat, maar dit is toch krom ?

De dame aan de helpdesk kon mij (natuurlijk) ook niet verder helpen, vandaar mijn vraag of jullie mij deze kronkel kunnen uitleggen….

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

• 0

Is het naast de (vast onlogische) beweegreden niet ook zinvol te denken aan een work-around?

Zijn er überhaupt work-arounds voor?

Enige dat ik kan bedenken is dat een ander bedrijf voor jou incasseert, maar dat levert heel erg veel extra werk op natuurlijk.

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

• 0

Toen ik het voor het eerst aan had gevraagd werd ik ook afgewezen, simpelweg omdat ik nog maar half jaar klant van hun was. Ik heb het idee dat ze vertrouwen erin willen hebben dat je een goedlopende bedrijf bent, dus zoals toen in mijn geval niet eentje die net is gestart. Ik begrijp ook niet helemaal waarom ze er zo voorzichtig mee zijn....als je al de boel wilt oplichten dan zullen ze het toch wel snel doorhebben en dan zal de schade ook wel meevallen. Je zou misschien als oplichter 3000,- kunnen incasseren en meteen pinnen ofzo, dat ze daar bang voor zijn. Maar dan nog, ze zijn tegenwoordig best strikt. Je krijgt al snel een contract dat het per incasso max .. euro is, totaalbedrag max .. euro. Als je er dan een keer overheen bent wordt het ook geweigerd.

Na paar jaar kreeg ik wel toestemming. Ik heb al weleens op dit forum gelezen dat sommige banken het wel sneller toestaan, dus anders maar overstappen naar een andere bank? Het is namelijk inderdaad wel heel handig voor klanten.

• 1

Het aanvragen van een incassocontract wordt door de bank gezien/beoordeeld als een kredietverlening !

Indien BKR aanleiding geeft zal zeker een incassocontract geweigerd worden.

Waarom? De bank is alleen partij vwb de "techniek" en is geen partij bij bij het beoordelen of de incasso wel of niet terecht is! De bank legt vast dat de geïncasseerde het recht heeft binnen x dagen (afhankelijk van het soort contract) te laten storneren. Hier ligt ook het risico van de bank, dus zal zich willen vergewissen of de incasseerder in staat is en ruimte heeft om storno's te "verwerken".

Voor het beoordelen of een incassocontract voor de bank verantwoord is, is het van belang een redelijke termijn een goede zakelijke relatie met die bank te hebben met onberispelijk betalingsverkeer op de rekening, tevens dient het "incassoverkeer"

te passen in dat betalingsverkeer. In het incassoccontract wordt ook aangegeven tot welk bedrag maximaal geïncasseerd kan/mag worden.

• 0

Aha..... nu wordt het wel duidelijk, dank je wel !

Het betalingsverkeer is prima in orde, dat kan het probleem niet zijn. Maar ik ben een nieuw bedrijf (1 jaar) en een compleet nieuwe klant zonder verleden bij deze bank...

Het gaat ze dus puur om het risico van het terughalen van de storneringe, zoals John ook al aangaf.

Maar wat is het voordeel bij de bank dan om incasso's te laten uitvoeren ? Dit risico lopen ze natuurlijk altijd, bij de één meer dan bij de ander.

• 0

Aha..... nu wordt het wel duidelijk, dank je wel !

graag gedaan!

Maar wat is het voordeel bij de bank dan om incasso's te laten uitvoeren ? Dit risico lopen ze natuurlijk altijd, bij de één meer dan bij de ander.

Het gaat de bank erom zoveel mogelijk betalingsverkeer binnenboord te houden. Kijk jij je banknota's maar eens na ! je zult zien dat jouw betalingsverkeer niet voor niets wordt gedaan.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar