• 0

werken als zzper,werknemer of als bedrijf ingehuurd worden

Geachte Higherlevel-leden,

 

ik zit met een vraag waar ik niet uit kan komen.

 

Ik ben bezig met het starten van een seo-bedrijf.

Seo houdt kort in dat ik bedrijven op bepaalde trefwoorden in google kan krijgen op pagina 1. Zij krijgen dan meer bezoekers en hierdoor meer inkomsten.

 

Nu is mijn vraag:

 

Wat is mijn beste optie:

 

Er zijn grote bedrijven die op zoek zijn naar een Seo-er als ik.

 

Wat zijn de voor en nadelen voor het bedrijf en voor mij als ik:

 

1. Als werknemer voor het bedrijf ga werken

2.Als zzper voor dat bedrijf gaat werken

3. Als het bedrijf mij inhuurt als eenmanszaak. (mag ik dan ook onder contract staan bij andere bedrijven?)

 

Hoe zit het qua inkomen, welke optie zou het meest kunnen verdienen?

Welke optie is voor mij het beste?

bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er zijn grote bedrijven die op zoek zijn naar een Seo-er als ik.

 

Wat zijn de voor en nadelen voor het bedrijf en voor mij als ik:

 

1. Als werknemer voor het bedrijf ga werken

2.Als zzper voor dat bedrijf gaat werken

3. Als het bedrijf mij inhuurt als eenmanszaak. (mag ik dan ook onder contract staan bij andere bedrijven?)

 

Hoe zit het qua inkomen, welke optie zou het meest kunnen verdienen?

Welke optie is voor mij het beste?

bedankt

 

Mitdrissia,

 

 

voordelen optie 1.

 

* salaris wordt netjes op de 21e gestort.

* bij ziekte hoef je je alleen ziek te melden en je krijgt een uitkering verzorgd.

* je pensioen wordt geregeld.

* zolang je contract loopt ben je verzekerd van inkomen.

* elke ochtend krijg je te horen wat er van je verlangd wordt.

 

nadelen optie 1.

* loop in het gareel van je werknemer.

* verschijn elke dag op tijd en verlaat elke dag op een toegestaan tijdstip het gebouw.

* drink koffie op een toegestaan tijdstip, eet een broodje op een toegestaan tijdstip.

 

Optie 2 en optie 3 zijn aan elkaar gelijk te stellen.

 

voordelen optie 2 en 3.

* voor aanvang opdracht stel je vast waaraan de uitvoering van de opdracht moet voldoen.

* voer de opdracht uit zoals jij hem wil uitvoeren, overdag, 's nachts, in het week-end.

* je mag voor net zoveel bedrijven werken als dat je aankan, overigens minimaal 3 op jaarbasis.

* je uurtarief is vaak hoger dan in loondienst, wel zelf te bepalen, dus onderhandelen.

* doe opleidingen die je zelf wil doen en ontwikkel jezelf tot een hoger niveau.

 

nadelen optie 2 en 3.

* pensioen zelf verzorgen.

* bij ziekte zelf zorgen voor inkomsten, (of geen of zelf verzekeren).

* als een opdrachtgever geen werk meer voor je heeft, stopt je inkomen.

* dus zelf zorgen voor opdrachtgevers.

* opleidingen zelf betalen.

 

En welke optie voor jou het beste is, is afhankelijk van hetgeen je wil en hetgeen je aandurft.

 

Combinatie van optie 1 en optie 2,3 is ook mogelijk.

Dus 1 of 2 dagen per week werken voor een werkgever, en de resterende tijd als ZZP'er of eenmanszaak.

Link naar reactie
  • 0

Je staat altijd klaar voor de nieuwelingen hier op HL, RickVeenstra.

Bedankt daarvoor.

 

 

Optie 1 staat mij niet zo. Ik wil niet afhankelijk zijn van vaste werktijden.Bij optie 1 moet je op kantoor aanwezig zijn.

Voordeel is dat je geen risico's hebt voor latere zorgen. Dit is de grootste reden waarom meesten voor optie 1 kiezen.

 

 

Optie 2:

- Kan ik mijn eigen uren plannen?Of is dat alleen in afspraak met het bedrijf?Ze kunnen mij ook laten werken op kantoor of mogen ze dat niet doen?

- Ik heb gelezen dat je als zzper een groot deel van inkomsten moet afstaan aan de belastingdienst.

- Ik hoef als zzper geen contract op te stellen.Dit doet het bedrijf voor mij, klopt dat?

 

Optie 3: Is er qua inkomsten geen verschil met optie 2?

 

Een combinatie van 1 met 2 of 3 lijkt mij zeer interessant.

Part time werken en daarnaast als eigen bedrijf of zzper verder gaan. Als parttimer hoef ik mij niet te houden aan "concurrentie/relatiebeding". Dit geldt toch alleen voor full timers?

 

 

offtopic:

Weet iemand waar ik een prestatie contract kan verkrijgen voor een redelijke prijs?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Even ter aanvulling

 

Een ZZP-er is een term, geen ondernemingsvorm.

 

Een ZZP-er is gewoon iemand die in zijn eentje werkt, zonder personeel, maar kan de ondernemingsvorm BV, Eenmanszaak, etc. hebben.

 

Als ZZP-er ben gewoon ondernemer (lees trouwens ook deze column met 207 reacties) dus bepaal je zelf voor wie je werkt, en sluit je overeenkomsten met opdrachtgevers over de te verrichten werkzaamheden.

 

Een belangrijk aandachtspunt als ZZP-er is het voorkomen van een gezagsverhouding met je opdrachtgever omdat je dan problemen met de Belastingdienst kunt krijgen.

 

M.b.t. je vragen

- Ja je kunt je eigen uren plannen. Als je intern bij een opdrachtgever zit (ja, dat mag met inachtname van mijn vorige punt) dan gaat dat normaalgesproken wel enigszins in overleg (vergelijk het met bouwvakkers die zich als ZZP-er verhuren of montuers. Daar spreek ik ook werktijden mee af)

- Wat heb je precies gelezen met betrekking tot de inkomsten? Als zelfstandige heb je idd andere belastingregels maar ook veel belastingvoordelen

- Geen contract opstellen? Waarom niet? Kan best voorkomen dat de opdrachtgever je vraag om offertes te maken, contracten op te stellen, garantieverklaringen op te stellen etc. Is dat een bezwaar?

 

Concurrentiebeding geldt net zo goed voor parttimers hoor, het gaat er alleen maar om wat er in je huidige arbeidsovereenkomst is opgenomen.

 

Als ik het zo lees heb je nog genoeg leeswerk te verrichten. Spit higherlevel door op de termen ZZP, gezagsverhouding, concurrentiebeding , VAR en nog wat meer termen die je leest

 

Succes

Link naar reactie
  • 0

Optie 2:

- Kan ik mijn eigen uren plannen?Of is dat alleen in afspraak met het bedrijf?Ze kunnen mij ook laten werken op kantoor of mogen ze dat niet doen?

Wettelijk gezien mag er geen gezagsverhouding zijn, je werkt als ZZP'er met de nadruk op Zelfstandig.

 

In de praktijk zal het wel zo zijn zijn dat je je wel eens aan moet passen aan kantoortijden om bepaalde werkzaamheden uit te voeren, gezien de aard van je werkzaamheden zal je toch heel veel werkzamheden op je eigen werkplek uit kunnen voeren.

 

Misschien ben je soms afhankelijk van een systeembeheerder, dan zul je toch met elkaar overeenstemming moeten krijgen om bepaalde werkzaamheden uit te voeren.

Maar inhoudelijk zul jij beter weten hoe de werkzaamheden uit te voeren.

- Ik heb gelezen dat je als zzper een groot deel van inkomsten moet afstaan aan de belastingdienst.

Klopt, als werknemer betaal je ook heel veel belasting, daar staan mensen niet altijd bij stil.

Daarentegen ondersteunt de belastingdient je ook weer bij bepaalde zaken.

- Ik hoef als zzper geen contract op te stellen.Dit doet het bedrijf voor mij, klopt dat?

Ja, dat kan, voordeel is dat je beide weet wat je van elkaar mag verwachten.

Optie 3: Is er qua inkomsten geen verschil met optie 2?

Nee, eenmanszaak is een rechtsvorm, bestaat dus officieel, zzp bestaat officieel niet, in de volksmond ben je een zzp'er.

Bij de KvK kun je je ook niet inschrijven als ZZP'er, je bent dan een eenmanszaak.

 

Een combinatie van 1 met 2 of 3 lijkt mij zeer interessant.

Als parttimer hoef ik mij niet te houden aan "concurrentie/relatiebeding". Dit geldt toch alleen voor full timers?

Kan voor iedereen gelden, maar teken er dan niet voor, als bedrijven er erg stellig in zijn, loop je wel risico's als je daarnaast nog als ZZP'er concurerende werkzaamheden doet.

Dat is wel iets waar je op moet letten, goed dat je het zelf aanhaalt.

 

Link naar reactie
  • 0

offtopic:

Weet iemand waar ik een prestatie contract kan verkrijgen voor een redelijke prijs?

 

Wat ga je presteren dan?

 

Klinkt flauw maar met name dat soort contracten zijn compleet afankelijk van afspraken tussen werkgever en werknemer.

Waarvoor zoek je het en wat wil je ermee?

 

Frans

 

Ik kan een prestatie contract aanbieden aan een bedrijf waarin punten/deadlines staan die ik moet halen.

Ik krijg natuurlijk betaald voor de prestaties die ik verricht. Het bedrijf kan dan inzien of dit aansluit op hun wensen, zo niet dan kan ik dit altijd nog aanpassen.

 

Een voorbeeld/model prestatie-contract is ook prima.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 196 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.