• 0

Eenmanszaak naast VOF door tweede venoot

Goededag

 

Ik zit met het volgend probleem. Sinds 2008 ben ik venoot van een VOF samen met een vriend. Tot nu toe ging alles prima. Veel deden we niet maar het is ook een jong bedrijf. Laatste paar maanden hebben we onenigheid samen. heeft niets te aken met de werkzaamheden van de VOF maar prive. Nu heb ik gemerkt dat de ander venoot zich heeft laten inschrijven bij de KVK als eenmanszaak onder een net ander naam dan de VOF. Hij werkt zover ik kan zien met dezelfde leveranciers en klanten van de VOF. Zelf heb ik dit nog niet aan hem gemeld dat ik op de hoogte ben van zijn activiteiten.

 

De inschrijving bij KVK kan ik zo op Internet zien. De activiteiten dat hij doet tipte een van de leveranciers en een van klanten aan mij. Hij zou dan gezegd te hebben dat we nu een ander e-mailadres en telefoon hebben en dat de VOF onder de nieuwe gegevens bereikbaar zou zijn.

 

Graag hoor ik van jullie wat ik nu het beste kan doen.

 

Mag hij zichzelf zomaar inschrijven bij de KVK. Onder dezelfde naam (alleen zijn initialen bijgevoegd). Met dezelfde bedrijfsactiviteiten?

 

Ik loop zo dus inkomen mis.

 

groetjes en alvast bedankt

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

We hebben geen VOF akte of wat dan ook. Wel mondeling. Ik zat een beetje op achtergrond. meer boekhoudkundig. hij was meer op de voorgrond. Contact met klanten lev. enz. Nooit gedacht dat het zover zou komen.

 

VOF wordt zo niets meer denk ik. Mijn vraag is mag hij dat zo maar doen wettelijk gezien...

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hij handelt onrechtmatig, berokkent de VOF schade door zonder dat hij daar recht op heeft naam en goodwill van de VOF te gebruiken. De vraag is welke richting je op wilt en hoe hard je het wil spelen.

 

In juridische zin zou je een verbod op zijn activiteiten kunnen vorderen.

Link naar reactie
  • 0

Tja in welk richting wil ik.?

 

Hij denkt nog steeds dat ik niet op de hoogte bent van zijn activiteiten nu. Hij verdient dus op dit moment geld. Ons werk was niet meer dan bestelling binnen--> bestellen bij leverancier--> afleveren bij klant. in principe allen maar mail verkeer.

 

Sommige relaties weten niet eens dat het om een ander bedrijf gaat. Ze hebben van hem alleen maar doorgekregen dat er dus wijzigingen zijn in mail telefoon bankrekening enz.

 

Mocht ik met hem gaan praten? Hoe kan ik hem bewijzen wat hij doet niet mag... ? Kan hij zich zomaar bij KVK inschrijven als EMZ als hij ook nog een VOF heeft met dezelfde activiteiten. Moet de ander venoot daar geen toestemming voor geven

Link naar reactie
  • 0

Mocht ik met hem gaan praten? Hoe kan ik hem bewijzen wat hij doet niet mag... ? Kan hij zich zomaar bij KVK inschrijven als EMZ als hij ook nog een VOF heeft met dezelfde activiteiten. Moet de ander venoot daar geen toestemming voor geven

 

Bewijs heb je toch? KvK inschrijving, contact van bestaande klanten van de VOF. Bel zelf ook eens je klanten na!

 

De KvK is geen partij hierin, dus ja, de inschrijving van zijn EMZ is toegestaan ondanks zijn VOF.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ja dat is een bewijs. Maar ik wil hem bewijzen dat het wettelijk niet mag wat hij doet. Van mij mag hij doorgaan met het bedrijf. Maar het bedrijf heeft nu toch een waarde? Hij mag mijn deel kopen ( hoe kan ik trouwens de waarde bepalen van de VOF)

 

Ik zou inderdaad de klanten ook kunnen bellen maar dan ben ik bang dat we elkaars concurrenten worden waar alleen maar de klanten profiteren. ik geef korting hij weer iets meer en ga zo maar door.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ja dat is een bewijs. Maar ik wil hem bewijzen dat het wettelijk niet mag wat hij doet.

 

Wellicht heeft StevenK de relevante info voor handen.

 

Qua waardering van de VOF: stand van zijn aandeel in het eigen vermogen + mogelijke goodwill of min mogelijke badwill. Als zijn aandeel in het eigen vermogen negatief is, dan moet hij dus jou betalen.

 

Nu de VOF al verarmd is door zijn toedoen, zou er wellicht eerder sprake zijn van badwill dan van goodwill. Dit onverlet de mogelijk schadevordering die je in kunt dienen op grond van zijn nevenactiviteiten.

 

Helaas zie ik dit wel eindigen bij de Rechter of hooguit via mediation tot een oplossing komen. Zonder de cijfers te kennen, zal hij mogelijk jou geld verschuldigd zijn en dan lopen dit soort conflicten uit tot procedures.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.