• 0

Rabobank wil alle BV's, geen LTD's bij financiering binnenvaartbedrijf

Als startende ondernemer heb ik enkele gesprekken gevoerd met de rabobank.

Toen het onderwerp op het registreren van de onderneming kwam, stelde de rabo een CV constructie voor.

( het gaat om een scheepvaartCV ).

Zij zeiden:

"het wordt een Cv met een later te benoemen Bv als beherend vennoot".

Toen ik voorstelde om de Bv als Ltd. te registreren, reageerde de Rabo afwijzend.

Zij zeiden: Nee, dat moet een echte nederlandse Bv zijn.

 

Graag wil ik van dit forum weten wat zij daar van vinden?!

 

Ik kan een NL Bv beginnen, No problem, but de eigenschappen van de Ltd zijn gewoon gunstiger.......

 

Wat vinden jullie daarvan ???

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Arno

 

Ik heb je vaarbewijs maar even verwijderd, want dit is een publiek forum. Iedereen kan dat document downloaden en er van alles mee doen.

 

T.a.v. de LTD: tja, een CV met een LTD als beherend vennoot is het schrikbeeld van banken. Veelal omdat ze vrezen voor anoniem ondernemen via de LTD in Engeland. Vandaar de eis tot een BV.

 

Daar zal switchen van bank ook niet mee helpen, want dit kom je bij elke bank tegen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Beste Noah,

Er is al heel veel op HL geschreven over Ltd's. Je moet rechtsboven maar eens op LTD zoeken.

 

Waarom banken niet zo gecharmeerd zijn van Ltd's in de boeken, is gelegen in het feit dat niet (altijd) duidelijk is wie daar feitelijk aan de knoppen draait. Bijkomend probleem voor banken is dat bij problemen van welke aard ook bij een B.V. het Nederlands recht geldt (en die is duidelijk!) en bij Ltd's het recht van het land waar deze Ltd gevestigd is.

 

Daarnaast, en dat is de ervaring, wordt in Nederland dikwijls van een Ltd gebruik gemaakt indien door welke omstandigheid dan ook het oprichten/overnemen van een Nederlandse besloten vennootschap niet mogelijk is.

Link naar reactie
  • 0

Gezien de huidige (moeilijke) situatie waarin de binnenvaart verkeert, ligt de macht qua financiering naar mijn mening volledig bij de bank. Wanneer de bank aangeeft dat zij een bepaalde ondernemingsvorm wensen dan zul je daar in mee moeten.

 

De Rabo heeft volgens mij een behoorlijk marktaandeel in de binnenvaart. Op dit moment schijnen diverse binnenvaartondernemers "op kiepen" te staan. Omdat het echter weinig zin heeft om nu talloze schepen te onderwerpen aan een executieveiling, dat levert nl. slechts zo'n beetje de oud ijzerprijs op, houden de banken verschillende ondernemers in leven. Men wacht simpelweg op betere tijden. Het schijnt dat over enkele jaren de markt weer beter wordt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.