• 0

Aangeschafte activa uit prive en inv./financieringsbegroting

Ik kom er niet uit:

Ik moet een investeringsbegroting + financieringsbegroting maken.

 

In het verleden heb ik 45K uitgegeven voor aanschaf activa. Dit is uit prive betaald.

Maar waar laat ik nu dit bedrag?

 

Ik heb op de investeringsbegroting het bedrag ingevuld dat ik nog aan ga schaffen aan activa (hiervoor is de financiering nodig)

Zet ik nu op de financieringsbegroting die 45K als negatief EV (schuld aan prive??)

 

 

Ik kom er niet uit. Een deskundige heeft dit als volgt opgesteld (En ik denk dat het niet klopt)

Financieringsbegroting:

Spaargeld 45K

Kredietvraag: 66K

 

Investeringsbegroting:

Vaste activa: 67K (inc. 22K aan nieuw aan te schaffen activa)

Vlottende activa 44K (aanloopkst)

Totale investering 111K

 

Op deze manier is het wel in evenwicht, maar ik denk dat die 45K niet op de investeringsbegroting thuishoort. Volgens mij hoort hier alleen het bedrag van nieuw aan te schaffen activa.

 

Hoe zit het nu? Als die 45K inderdaad niet op de investeringsbegroting thuishoort, hoe krijg ik dan alles in evenwicht?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij klopt je plaatje zo

Je hebt in je financieringsbegroting "spaargeld 45K staan" is dit dezelfde 45k als van de activa?

 

op de investeringsbegroting zet je alle activa die het bedrijf gaat gebruiken in de financieringsbegroting zet je hoe je het financiert. nou dat is duidelijk 45K uit prive (dus eigen vermogen) en 66K geleend geld.

 

Normaal als het bedrijf eenmaal draait dan staan in de (jaarlijkse) investeringsbegroting (logischerwijs) alleen nieuwe investeringen. Bij de opstart van een bedrijf zet je er gewoon alles in wat je nodig hebt om het bedrijf op te zetten.

 

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, zoals Roel schrijft, het staat zo goed. Investeringsbegroting is de bestemming van het geld en financieringsbegroting is de oorsprong van het geld. Het is een zeer eenvoudige en doeltreffende manier om te laten zien welke investeringen er gedaan zijn en waar het geld vandaan komt.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

@ ROel.

Inderdaad, die 45 K was spaargeld; hieruit heb ik de investering betaald.

Ik heb op mijn jaarrekening dus een schuld aan prive staan .

 

Ik had een plan op laten stellen door een deskundige, echter het IMK stelt dat er geen schatting van het zakelijk vermogen gemaakt kan worden

* omdat "het plan uitgaat van een inbreng van 45K"terwijl dit al geinvesteerd is....

* dat investeringen en kosten door elkaar worden verwerkt:

 

Die 44K op de investeringsbegroting is oa. kosten van promotie/borg voor huur kantoor 3 mnd /salaris ondernemer 3mnd/merkkosten/oprichtingskst BV /onderhoud website etc.....DIt staat dus onder VLOTTENDE ACTIVA.

 

Omdat ik in de specificatie van dit bedrag ook een licentie opneem voor mijn boekhoudpakket dat ik reeds 3 jaar gebruik (jaarlijkse licentiekst 200 eur) , stelt het IMK "dat geen reeel beeld van de investeringsbehoefte kan worden geschetst omdat ik bestaande verplichtingen opvoer als aanloopkosten.

 

Ik heb zelf een redelijke boekhoudkundige achtergrond (ik h eb echter nooit begrotingen etc gemaakt) , maar ben door de stellingen van het IMK danig in verwarring gebracht; ik was er nl. van overtuigd dat de opstelling correct was....

 

Aanloopkosten zijn m.i. bedrijfsmiddelen die ik binnen het jaar verbruik ; dus die licentie mag hier ook onder vallen lijkt mij. Maar deze zaken zijn voor het IMK reden om te concluderen dat een deugdelijke financiele onderbouwing ontbreekt; dit heeft ook tot gevolg dat ik dus een negatieve beoordeling krijg mbt financiele vaardigheden....

 

In 1 van mijn eerdere postings gaf ik het al aan: "wie een hond wil slaan vindt altijd een stok".....

INK benadrukt deze "Domheid" als volgt: mevr. XX wil de volgende "investeringen"financieren: .....en zet heel nadrukkelijk het woord "investeringen" tussen aanhalingstekens....

 

Ik wil de beide heren danken voor hun snelle advies; ik ben blij om te horen dat de door het IMK gebruikte conclusie onjuist is en dat ik me hiertegen kan verweren.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.