• 0

Cold feet: ik krijg twijfels aan de vooravond van een forse investering...

Hoi,

 

Sinds twee jaar heb ik op papier en met een minimum aan investeringen het concept voor een volledig nieuw produktgamma/bedrijf ontwikkelt. Ik heb een marktonderzoek gedaan richting mijn doelpubliek, retaill & distributie. Het merendeel met een naar mijn gevoel zeer positieve feedback.

 

Nu ik echter op het punt sta om echte grote investeringen te gaan doen (+375K€) krijg ik het even moeilijk.

Plots twijfel ik totaal aan alles. Het concept, het logo, noem maar op. Het lijkt wel of ik het potentieel dat ik voorheen zag en waar ik positieve feedback van kreeg nu totaal niet meer zie. Is dit herkenbaar/normaal?? Hoe ga je hier mee om??

Ik heb het gevoel dat als ik nu zou stoppen het slechts een financieel katertje zou zijn. Terwijl als ik verder ga, het een financiele tijger zou kunnen worden...

 

Ik vermoed dat dit deels komt doordat ik het concept en de eigenlijk producten enkel aan de hand van 3D visualisaties en een marketingplan heb kunnen voorstellen in mijn marktonderzoek. Dit zorgde wel voor een positieve feedback, maar beperkte me wel in het feit dat niemand natuurlijk mij iets kon garanderen alvorens het product tastbaar is. Begrijpelijk maar ja dan dien ik dus te investeren alvorens ik ergens ook maar enige zekerheid kan hebben.

Uiteindelijk komt het er op neer dat ik maar 1 zekerheid heb: nl dat soortgelijke produkten dan degene die ik denk te produceren gekocht worden. Maar daar stopt het. Het overige is wild guessing en vooral hopen.

 

Als er iemand ideen heeft om mijn angszweet en het risico te verminderen, ja graag.

 

(Edit door moderator: titel iets verduidelijkt en topic naar het board Financiering verplaatst)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Begrijpelijk en lastig. Het gaat in basis om het product. Je bent nu van plan relatief veel te investeren terwijl er nog geen handel is. Dat kan maar is lastig om dan zonder cold feet te investeren. Kan je niet een tussenstap inbouwen zodat het een welpje wordt in plaats van een tijger?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Nathan, enige twijfel is normaal en terecht. Te veel twijfel is slecht. Als je heel erg twijfeld zou ik het niet doen.

 

Er zijn een paarmarieren om met investeringen als ondernemer op te gaan.

Tip: 1 negeer alle adviezen en conplimenten van anderen. Doen ze niet "mee" (investeren in tijd of geld) dan is hun oordeel niet relevant.

Tip: 2 doe dit niet alleen. Probeer een andere gek te vinden die ook in je business geloofd (en in jouw geloofd) die er of geld of tijd in wil steken. Zie niemand je plannen zitten, doe het dan niet. Grote kans dat het geld weggegooid is.

 

Ik doe zelf ook helemaal niets als er niet minstens 1 persoon "mee doet".

 

Veel succes.

 

PS als je een uurtje wil sparren met ervaren ondernemers en investeerders kom dan een s langs op vrijdag ochtend bij Seats2Meet.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

 

Als er iemand ideen heeft om mijn angszweet en het risico te verminderen, ja graag.

 

(Edit door moderator: titel iets verduidelijkt en topic naar het board Financiering verplaatst)

 

Als je een goed product hebt in simulatie zou ik proberen één of twee klanten op voorhand te laten kopen. Een idee wordt pas een product op het moment dat er een gebruiker voor is die er mee werkt en er ook tevreden over is en de prijs heeft willen betalen. Pas dan zie je of je marktonderzoek enige waarde heeft gehad.

Ik merk dat er toch vaak zaken over het hoofd worden gezien bij je concept als het nog niet in de praktijk gebruikt wordt, maar het schept ook vaak mogelijkheden die je niet eerder hebt voorzien en waardoor je er een uniek verkoopargument bij krijgt.

 

Koudwatervrees is heel normaal, zeker als je de investering niet uit eigen zak kunt betalen. Het is een waarschuwing tegen overmoedig gedrag en dwingt je tot zelfreflectie. Het opent ook kansen om "kleiner" te beginnen, waar je eerder niet aan gedacht hebt. En daardoor worden je kansen op succes weer groter. Is het niet op financieel gebied dan wel voor je eigen ontwikkeling.

Link naar reactie
  • 0

Ben het helemaal eens met Nils en Herman.

 

Vooral de tip van Nils om iemand er bij te trekken. Je kan prima (meerdere) investeerders of een klant (voorfinanciering van je product) ook financieel risico laten lopen, als dat fijner voelt. Is ook heel fijn omdat zij je dan mee helpen :).

En bedenk dat een investeerder vaak in 10 bedrijven investeert, dus als er 1tje mocht mislukken dan is dat niet zo erg, mits de gemiddelde maar goed is.

En, als iemand geld in jou plan wil stoppen, is dat ook meteen een bevestiging dat het een goed idee is!

 

Goed dat je je twijfels deelt trouwens... erg belangrijk. Zo maak je bewust de keuze om het te doen of niet.

 

Succes!

 

p.s: beste tip van Nils is misschien wel het langskomen bij Seats2Meet :).

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.