• 0

leverancier factureert 3 maanden te vroeg

'Het hostingbedrijf die mijn website en domeinnamen beheert stuurt steevast de factuur een paar dagen na afloop van de opzegtermijn van 3 maanden met het verzoek deze binnen 10 dagen te betalen.

 

het contract loop van 05-01-2011 tot 04-01-2012 (= verlenging)

 

factuur ontvangen op 12-10-2010 met het verzoek voor 22-10-2010 te betalen.

 

eerste aanmaning ontvangen op 1 november 2010 met factuurdatum 12-10-2010 en nieuwe vervaldatum 09-11-2010

 

In de algemene voorwaarden staat alleen dat er binnen 10 dagen na factuurdatum betaald moet worden. en dat de opzeg termijn 3 maanden is.

 

mijn vraag is nu kan een leverancier zo lang van te voren een factuur sturen en ben ik eventueel incassokosten verschuldigd als ik pas op 2 of 3 januari betaald. er is dan feitelijk nog voor aanvang van de abonnementsperiode betaald.

 

daarnaast vind ik het uitermate onbeschoft om bijna 3 maanden voor ingang van de nieuwe periode al een factuur te sturen 3 dagen na afloop van de opzegtermijn. alsof ze willen zeggen "haha lekker te laat je zit er weer een jaar aan vast".

 

de service en de prijzen van dit bedrijf staan verder niet ter discussie.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

3 maanden gaat wel weg, wel kan het een dienst zijn die ze vooraf factureren, dat is opzich niet gek. Dan moet de tijd voordat zij kosten gaan maken (verlenging domein) + factuurtijd + herinneringstijd + betaaltijd van jouw kant meegerekend worden. Daar kan toch wel wat tijd overheen gaan en zomaar een domein laten vervallen kan ze ook duur komen te staan.

 

Samenvattend: 3 maanden gaat wat ver wellicht maar een ruime periode vooraf is wel handig. De betalingstermijn zou wel in dat geval eventueel wat ruimer kunnen zijn.

 

Daarnaast is hun logica ook wel weer logisch, klant zegt niet op dus die moeten we een factuur sturen. Kan een logica zijn.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

 

Dan moet de tijd voordat zij kosten gaan maken (verlenging domein) + factuurtijd + herinneringstijd + betaaltijd van jouw kant meegerekend worden.

 

als je het zo stelt zit daar wel wat in.

 

Daarnaast is hun logica ook wel weer logisch, klant zegt niet op dus die moeten we een factuur sturen. Kan een logica zijn.

 

inderdaad komt logisch over alleen die 3 dagen na afloop van de opzegtermijn stuiten mij een beetje tegen de borst. stuur dan de factuur omstreeks 1 november. lijkt mij in ieder geval een stuk klantvriendelijker.

Link naar reactie
  • 0

Beste Henk,

 

ik heb geen idee wat voor soort of type klant jij voor een webhoster bent, maar zet het (betalings)gedrag en debiteurenrisico van een simpele zelfstandige of mkb-er met afname van enkele domeinnamen en een klein hostingpakket eens af tegen dat van een domeinenverzamelaar. Is het een budgethoster?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Dan moet de tijd voordat zij kosten gaan maken (verlenging domein) + factuurtijd + herinneringstijd + betaaltijd van jouw kant meegerekend worden.

 

als je het zo stelt zit daar wel wat in.

 

Daarnaast is hun logica ook wel weer logisch, klant zegt niet op dus die moeten we een factuur sturen. Kan een logica zijn.

 

inderdaad komt logisch over alleen die 3 dagen na afloop van de opzegtermijn stuiten mij een beetje tegen de borst. stuur dan de factuur omstreeks 1 november. lijkt mij in ieder geval een stuk klantvriendelijker.

 

Komop je kunt dat toch niet de normaalste zaak van de wereld vinden? Dat is de wereld op zijn kop. Als jij iets levert of doet voor een klant krijg je ook niet eerst betaald. In sommige branches misschien een aanbetaling, of voor een eerste levering een voorruit betaling, maar niet 3 maanden van te voren betalen.

 

En dan ook nog aanmaningen durven sturen, wat een brutaliteit.

Link naar reactie
  • 0

[...]

 

Komop je kunt dat toch niet de normaalste zaak van de wereld vinden? Dat is de wereld op zijn kop. Als jij iets levert of doet voor een klant krijg je ook niet eerst betaald. In sommige branches misschien een aanbetaling, of voor een eerste levering een voorruit betaling, maar niet 3 maanden van te voren betalen.

 

En dan ook nog aanmaningen durven sturen, wat een brutaliteit.

Allereerst moeten de afspraken duidelijk zijn. Als de overeenkomst duidelijk stelt hoe, wanneer en op welke manier er gefactureerd wordt dan kiest een ondernemer daar voor. Brutaal kan je dat dan niet noemen, ze komen hun afspraak correct na, wel als het niet (duidelijk) overeengekomen is. Ik vind je redenatie daarom ook erg kort door de bocht zonder te weten wat er precies afgesproken is.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Allereerst moeten de afspraken duidelijk zijn. Als de overeenkomst duidelijk stelt hoe, wanneer en op welke manier er gefactureerd wordt dan kiest een ondernemer daar voor. Brutaal kan je dat dan niet noemen, ze komen hun afspraak correct na, wel als het niet (duidelijk) overeengekomen is. Ik vind je redenatie daarom ook erg kort door de bocht zonder te weten wat er precies afgesproken is.

 

Ik kan een boek(je) schrijven over de nederlandse hosters. Ik zat bij een Nederlandse hoster sinds 2000. Dat is nou die Nederlandse offerte/contract cultuur.

 

Je kunt toch niet hetzelfde vragen voor 80mb hosting die ik in 2000 heb afgesloten, Terwijl je nu 1GB ruimte krijgt voor de helft?

 

Afspraak is afspraak, offerte is offerte, contract is contract, bladieblabla. De rest van de wereld (buiten nederland) is wel meegegaan met de tijd. Server nodig? Betalen tot je hem nodig hebt. Morgen laatste betaaldag? Niet betaald, zetten we een ander op diezelfde ruimte, maar GEEN aanmaning/deurwaarder.

 

Of moeten we in Nederland blijven hosten voor die goede service? Gegarandeerd 99.8% uptime (hebben die budgethosters ook, vergeet niet 99,8 % = 6 uur offline per maand van 30 dagen, en dat is excl aangekondigd onderhoud!!!)

 

Of moeten we het misschien doen voor de "garantie" met schadevergoeding, die ongetwijfeld in die mooie contracten staan. Hoop niet dat het de "TNT wassenneus verzekering" is, die dan 50 euro uitkeerd inplaats van de inhoud (gemiste omzet)

 

Dus nee ik zie niet in waarom het uberhaupt op contract moet, en al helemaal niet op vooruit betaling.

Link naar reactie
  • 0

Je kan best de hele ondernemingscultuur in Nederland gaan bediscussiëren maar volgens mij gaat dit topic daar niet over. Het staat je uiteraard absoluut vrij om daar een inhoudelijke discussie over te starten.

 

Het enige wat ik aangeef is dat het correct is als de hoster doet wat hij afspreekt en dat het niet correct is om eerder te factureren dan afgesproken.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Je kan best de hele ondernemingscultuur in Nederland gaan bediscussiëren maar volgens mij gaat dit topic daar niet over. Het staat je uiteraard absoluut vrij om daar een inhoudelijke discussie over te starten.

 

Het enige wat ik aangeef is dat het correct is als de hoster doet wat hij afspreekt en dat het niet correct is om eerder te factureren dan afgesproken.

 

Misschien open ik zo'n discussie nog eens hier, mijn punt is dat ik het raar vind dat het normaal word gevonden. Kan ik echt niet geloven. Normaal is het naar mijn idee niet!

Link naar reactie
  • 0

Nogmaals: zet het ook eens af tegen het abonnementsgeld voor een krant, tijdschrift, zwembad, onderhoudscontract van een storingsmonteur, drie maanden borg of garantie voor een huurpand e.d. Dat betaal je ook allemaal vooruit. Deze hoster neemt kennelijk de tijd om zijn betalingen en contracten te verwerken. Mijn hosters doen dit verder niet, dus misschien toch eens bespreken?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

vind het persoonlijk ook wel heel erg vroeg.

Hangt een beetje af wat in de algemene voorwaarden van die hoster staat. Staat daar dat je de huurprijs voor die server en domainnamen 3 maanden voordat de verlenging ingaat al verschuldigd bent dan vind ik dat nog steeds een vreemde werkwijze vand e hoster maar zit je er aan vast (er vanuit gaande dat het een b2b overeenkomst is en dat de algemene voorwaarden op de juiste manier ter hand en geldig verklaard zijn).

 

Normaal heeft de hoster gewoonweg pas op verlenigingsdatum recht op het bedrag voor de komende periode.

 

Link naar reactie
  • 0

@highio: Het is geen budgethoster maar een internationaal opererende onderneming. Ik heb ook geen moeite met vooruit betalen want het is tenslotte een abonnement. (hosting van een website en 3 domeinnamen) en het te betalen bedrag is minder dan 200 euro.

 

Mijn vraag was eigenlijk: als je de betalingstermijn van de factuur negeert maar je betaalt wel voor aanvang van de nieuwe periode kan het bedrijf dan aanspraak maken op incassokosten?

 

De vraag is ook een beetje ontstaan door irritatie opgeroepen door het bedrijf zelf. Vooropgesteld dat ik geen intentie heb om het contract bij hun op te zeggen vind ik het versturen van een factuur 3 dagen na het verlopen van de opzegtermijn van 3 maanden zoiets van "hoera hij is het weer vergeten dit jaar"

 

@Vossie: Voor zo'n groot bedrijf zijn de algemene voorwaarden bijzonder summier en beperkt. Ik kan er zelf weinig van brouwen. Het is inderdaad een b2b overeenkomst.

 

@Rk: Ik ben zelf ook van mening dat 3 maanden van te voren facturen erg vroeg is. Aan de andere kant is het in Nederland ook zo dat de betalingsmoraal (voor met name kleine) facturen niet best is. dat merk ik zelf aan de lijve.

 

Voorbeeld: klant heeft veel haast met een order t.w.v. 500 euro. Ik zorg er voor dat alles netjes op tijd en goed geleverd wordt spreek een betalingstermijn van 14 dagen af, maar na 5x bellen en 3 maanden later heb ik pas mijn geld.

 

En nogmaals de service en de prijs zelf staan niet ter discussie, die zijn gewoon goed en marktconform.

Link naar reactie
  • 0

Als je domeinnaam registratie loopt van 5 jan. 2010 tot 4 jan 2011, dan is de betaling NIET opeisbaar VOOR 4 jan.2011. Zo Simpel is dat. De verplichting wordt verlengd per 5 jan; pas dan is de betaling opeisbaar. Voorwaarden die stellen dat er eerder betaald moet worden kun je bestrijden.

 

Helder hosting is ook zo'n partij die ver vooruit faktureert (hebben overigens een vriendelijke helpdesk):

Contract aangegaan per eind aug; faktuur komt al rond 10 juli en wordt ook meteen geincasseerd. Ik draai het gewoon terug: ik heb nl. geen betalingsverplichting tot de verlengingsdatum. Betalingen vervallen per 23 aug met een betaaltermijn van 14 dagen ; voor die tijd heeft men geen recht op mijn betaling.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

een bedrijf dat mij 3 maanden voor een verlenging al gaat factureren en zelfs al met incasso bureau gaat dreigen en extra kosten enz. kan van mij per direct een opzeggings brief verwachten voor eerstvolgende gelegenheid.

Ze hebben eenvoudigweg voor verlengings datum geen recht op de betaling en vind het zeer klant onvriendelijk.

 

Komt een beetje over als: we hebben zelf gigantische financiele problemen en proberen deze op te lossen door klanten vast 3 maanden vooraf te factureren...

 

en grote hosters/domainboeren en hun voorwaarden heb ik ook ervaring mee.

 

heb al eens met een grote (tr...ip) een aanvaring gahad en nog steeds hebben ze de algemene voorwaarden niet op orde

Link naar reactie
  • 1
een bedrijf dat mij 3 maanden voor een verlenging al gaat factureren en zelfs al met incasso bureau gaat dreigen en extra kosten enz. kan van mij per direct een opzeggings brief verwachten voor eerstvolgende gelegenheid.

Ze hebben eenvoudigweg voor verlengings datum geen recht op de betaling en vind het zeer klant onvriendelijk.

 

eigenlijk heb je daar helemaal gelijk in, alleen waar moet je dan heen? zoals gezegd service en prijs zijn hier geen issue in en zoek maar een andere partij. Als diverse topics over hosting lees dan is het overal wel wat, maar wie een goeie tip heeft mag het zeggen.

Link naar reactie
  • 0

Sorry, maar wilde eerst niet reageren, omdat ik verwachtte dat iemand anders de vraag wel zou stellen. Maar dat is niet gebeurt, dus bij deze.

 

Heb je de leverancier zelf al geconfronteerd met je klacht? Wij Nederlanders houden van klagen, maar een bedrijf kan zijn dienstverlening nooit verbeteren als mensen niet bij het bedrijf zelf klagen.

Link naar reactie
  • 0

De opzegtermijn van domeinnaamregistraties is veelal 2 maanden. Dat drie maanden van te voren wordt gefactureerd kan dus. Niet op tijd betalen/ Domein opgezegd.

Ik factureer zelf op het moment dat de domeinregistratie verlengd wordt. Betaling binnen 20 dagen. Nooit problemen mee gehad. Een keer een website offline gehaald, maar de domeinnaam blijft wel in het bezit van de klant.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 305 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.