• 0

Product van een ander gebruiken voor je eigen product, mag dit?

Beste,

Ik vraag me het volgende af. Dit is dus vergelijkbaar voor mijn situatie...

 

Ik koop een product bij een speelgoedgroothandel.

Stel, dit product zijn 10 plastic soldatenfiguurtjes in een zakje.

Deze poppetjes zijn verder niet "bekend". Dus geen Nijntjes :)

Verder zijn de figuurtjes los ook niet als een merk herkenbaar. Er staat alleen "China" op.

De figuurtjes zijn zo'n 10 cm hoog. Het zijn wel allemaal verschillende -wat bijzondere- figuurtjes.

Op het zakjes zit een kartonnen label van het bedrijf welke deze figuurtjes heeft geimporteerd, maar er staat verder geen duidelijke naam/merk van de poppetjes op. Maar iets van "10 soldatenfiguurtjes". Er staat een leuk plaatje op het karton.

Op het kartonnetje staat: "speciaal gemaakt voor "de importeursnaam"".

 

Stel, ik haal een soldaatje uit het zakje. Plak deze op een plankje. Kleed het wat aan en zet er mijn bedrijfsnaam op.

Even voor de duidelijkheid, ik maak er wel echt mijn eigen product van. Maar het poppetje verander ik niet en dit vormt wel een belangrijk deel van mijn product. Ik ga het verkopen via internet of probeer dit via andere kanalen.

 

Kan ik nu problemen krijgen met de soldatenfiguurtjesimporteur? Mag dit zo?

Is er een grens (regels, wet) aan te geven, wanneer zoiets wel en niet mag?

Hoe of waar kan ik zien of een product is beschermd?

 

(beetje veel vragen geworden...)

 

Maar, als iemand me kan helpen, graag!

 

Vr Gr Jan.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste,

Kan iemand me op weg helpen, met mijn vraag?

 

-Of is het een domme vraag (domme vragen worden eigenlijk niet gesteld) en is het heel vanzelfsprekend? Wil iemand me dit dan toch aangeven hoe het zit?

-Of is het een vraag die al tig keer gesteld is? Wil iemand me dan toch naar de reeds gegeven antwoorden verwijzen?

-Of is het een hele moeilijke vraag?

-Of?

 

Ik hoop op een reactie, vriendelijke groet.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet het niet.

 

Je mag neem ik aan wel bijvoorbeeld schroeven in de winkel kopen, en die gebruiken om je product in elkaar te zetten.

 

En het is al in het economisch verkeer gebracht, dus dan denk ik dat jij de poppetjes ook mag doorverkopen.

 

Je vraagstelling lijkt op de vraag: ik heb iets in de winkel gekocht, mag ik mijn eigen label er op plakken en het doorverkopen?

 

Dacht het wel.

 

 

Ik zou het product bij de importeur proberen in te kopen om een betere prijs te krijgen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de antwoorden.

 

XiaoDi:

Wbt "de schroeven die je in een winkel koopt...", je mag deze zeker gebuiken om je product in elkaar te zetten. Daar zijn ze primair voor bedoeld. Wbt "mijn" soldaatjes is dit niet zo en dat is toch een hele andere situatie. Dus niet te vergelijken.

 

Wbt je opmerking: "het is in het economisch verkeer gebracht...", dat zijn ook veel merkproducten. Maar als ik op een Nike shirt ook mijn label plak en ik deze onder mijn naam ga verkopen, mag dit niet. Waar ligt de grens dat is mijn vraag.

 

Wbt "je vraagstelling lijkt op de vraag...", de situatie die je hier beschrijft is niet die van mij. Ik plak er namelijk geen ander label op. Ik stel met een soldaatje (=voorbeeld) en andere delen een product samen en plak er dan mijn eigen naam op...

Nu schreef je inderdaad al "lijkt op", maar door dit "lijkt op" is de situatie niet te vergelijken. En dus ook niet de conclusies die je er uit zou kunnen trekken.

 

John:

De optie om de importeur te bellen had ik uiteraard ook bedacht en als ik hiervoor had gekozen, had ik mijn vraag hier niet gesteld.

 

(wbt de tips over de "importeur en de betere prijs" en de "productaansprakelijkheid", bedankt voor de tip, maar het heeft niets met een antwoord op mijn vragen te maken.)

 

Al met al (en echt met alle respect voor de beantwoorders!) ik ben nog niks verder...

Link naar reactie
  • 1

Al met al: je komt met een gefantaseerd voorbeeld maar je hebt bezwaar tegen gefantaseerde antwoorden.

 

Realiteit.

 

Nee er is geen wet die je verbiedt soldaatjes op een plank te plakken.

 

Als je iemands intellectueel eigendom schaadt, zal die zich evt vanzelf melden en dan evt vanzelf jou voor de rechter dagen die evt vanzelf tot de conclusie komt dat wat jij doet wel dan niet is toegestaan.

 

Ik kan maar zo een variant bij mekaar fantaseren die evident onacceptabel is en een variant die onschuldig is.

 

Vraag je af welke schade je de betrokkenen toebrengt...

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

TwaBla:

Ik kom inderdaad (uiteraard) met een gefantaseerd voorbeeld, ik heb echter geen bezwaar geuit tegen de gefantaseerde antwoorden. Maar tegen antwoorden die niet ingingen op mijn gefantaseerde voorbeeld, dat is echt wat anders.

 

Realiteit.

 

Wanneer schaadt ik iemands intellectuele eigendom?

 

De fantasie variant welke onacceptabel is, is een Nike shirt op een plankje :) en de acceptabele is, een waxinelichtje op een plankje. Bij het Nike shirt breng ik de betrokkene schade toe, bij het waxinelichtje niet. Maar waar ligt de grens nu?

 

Als een fabrikant het gebruik van zijn product X uitlegt als dat het hem schade toebrengt (want hij is toch die enige die er iets mee mag?) kan hij het ook als winst uitleggen (hoe meer plankjes jij maakt, hoe meer producten X ik verkoop....)

De factor "hoeveel schade brengt het iemand toe" is dus afhankelijk van, met welke bril iemand er na wil kijken. Maar vlgs mij geen duidelijk criterium.

 

Is het niet zo simpel dat ik officieel geregistreerde merken niet mag gebruiken om zelf iets samen te stellen en mijn naam erop te zetten en te verkopen? En dat dit bij ongeregistreerde merken wel altijd mag? In deze hoek moet het antwoord toch zitten?

Link naar reactie
  • 0

 

De factor "hoeveel schade brengt het iemand toe" is dus afhankelijk van, met welke bril iemand er na wil kijken. Maar vlgs mij geen duidelijk criterium.

 

 

Nee hoor. Daar is veel jurisprudentie over. Uiteindelijk is het aan de rechter en die baseert zijn oordeel op de argumentatie van beide partijen die elk vergelijkbare cases en aanvullend onderzoek kunnen aanvoeren. Schade moet aangetoond worden. Als ik Heinz ketchup aanbiedt bij mijn hotdog breng ik het merk geen schade toe, zelfs als die hotdog bedorven is.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Jan,

 

Waarom risico's lopen in deze, vaak kom je er nog beter uit als je het overlegt met de importeur.

 

En wat gebeurt er als de importeur de soldaatjes op een plank plakt en deze onder jouw prijs op de markt brengt.

 

Heb jij dan rechten, of ik neem contact op met de importeur, en ik plak ze op een plankje, en verkoop ze onder jouw prijs.

 

Philips, Douwe Egberts, --> Senseo? Ook zoiets.

Niet voor niks hebben ze samengewerkt, en samen verdiend..

 

Misschien niet het antwoord wat je wil, maar wel een goed advies, net als voorgaande adviezen overigens.

 

De fantasie variant welke onacceptabel is, is een Nike shirt op een plankje en de acceptabele is, een waxinelichtje op een plankje.

 

 

Ik lees overigens net je antwoord, bij twijfel geen risico's, wat is er op tegen contact op te nemen met de importeur.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Rick, bedankt voor je advies. Ik ben alleen een beetje bang dat de importeur van het product zegt, nee dat mag je niet zo doen. Terwijl ik hier misschien een duidelijk antwoord krijg waaruit blijkt dat het wel gewoon mag. Dan doe ik het gewoon. Ik ben namelijk nogal lang op zoek geweest naar een bepaald product en het is maar bij 1 importeur te vinden. ik kan dus niet even switchen, zeg maar.

 

TwaBla, dat Quoten van jou ziet er beter uit :)

 

Ik wil voorkomen dat ik bij de rechter sta om uit te zoeken "hoeveel schade ik iemand toebreng" door zijn product te gebruiken. En volgens mij moet er een ander punt/regel zijn waaruit blijkt wanneer ik iemand anders product mag gebruiken voor mijn product of niet.

 

Is dit niet of het product wat ik wil gebruiken voor mijn product officieel geregistreerd is?

Een niet geregistreerd product (op het waxinelichtje staat geen merk, op de schroef ook niet en op het soldaat uit mijn voorbeeld staat alleen "made in China") mag ik wel gebruiken? Een officieel merk product niet?

 

Of klopt dit niet zo?

Link naar reactie
  • 0

Frans:

Ik bedoelde in deze wel "een Nike shirt op een plankje, met hierop mij eigen naam" en dat ik het zo als 1 product verkoop alsware het mijn eigen product.

 

(dit was misschien niet helemaal duidelijk)

 

Dat zal Nike niet leuk vinden, dat je daar hun merk voor gebruikt. (zij maken immers reclame, hebben bepaalde verkoopsprijzen enz.) Daar mag ik zo geen gebruik van gaan maken.

Link naar reactie
  • 0

De rode draad die door de adviezen loopt is simpel: neem contact met de importeur op, vertel dat je een plan hebt en zorg dat je er samen sterker uit komt.

Op die manier verzorg je voor de importeur een extra afzetkanaal, kun je waarschijnlijk gunstigere prijzen bedingen en aanvullende afspraken maken met betrekking tot productaansprakelijkheid en dergelijke.

 

Als je daarvoor toch niet kiest (zoals je eerder aangaf) zit er maar 1 optie op:

Gewoon doen, en maar zien of je terecht gewezen wordt door de importeur. Let wel: op dat moment heb je waarschijnlijk je kruit verschoten om dan nog afspraken te maken, en er beide sterker uit te komen.

 

Link naar reactie
  • 0

Denk bv aan het gebruik van merkproducten in films. Ik ga geen grafische voorbeelden noemen. ::)

 

Of toch wel. In games worden bestaande modellen van sportauto's gebruikt. Mij is weleens verteld door een game-developer dat Ferrari's tot vrij recent nooit beschadigd uit botsingen tevoorschijn mochten komen. Hier wordt daarnaar verwezen. Maar game developers werken met speciale licenties.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Precies zoals Twalevel aangeeft. Het mag niet als de auteursrechthebbende een redelijk belang heeft dat zijn werk niet wordt gebruikt. Het gaat om zogenaamde persoonlijkheidsrechten.

 

De maker heeft bijvoorbeeld het recht zich te verzetten tegen gebruik van zijn werk onder een andere naam dan de zijne, tegen een wijziging van het werk (tenzij verzet daartegen niet redelijk zou zijn) en tegen aantasting van zijn werk, die nadeel zou kunnen toebrengen aan zijn eer, naam of waarde.

 

Ik zou ook toestemming vragen. Immers als je de zaken zo gebruikt dat de maker er alleen voordeel (omzet) door heeft krijg je vrijwel zeker toestemming. Als je geen toestemming wil vragen omdat je bang bent de importeur op ideeën te brengen moet je zelf inschatten of je in de problemen kan komen.

Link naar reactie
  • 0

 

Persoonlijkheidsrechten op een plastic poppetje uit China?

 

Mijn indruk is dat topicstarter het gebruik bagatelliseert. Dan ben je geneigd om te zeggen: daar gaat niemand moeilijk over doen. Maar het antwoord is toch wel afhankelijk van wat nou precies elders gebruikt wordt en hoe inbreuk/schade ingeschat kunnen worden.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Je zult iets minder cryptisch moeten zijn. Arnoud Engelfriet http://blog.iusmentis.com zou je dit kunnen vragen op zijn blog is eigenlijk een ICT jurist, wellicht kan hij toch een zinvol antwoord geven omdat ZEKER in ict heel veel producten van een ander worden "gemixt"

 

Mijn poging;

 

Geen probleem, tenminste met de minimale info die je nu geeft.

 

Een ECHTE GI-joe kopen (van mattel) die plakken op een chineese tank, verpakt dat in EIGEN verpakking geen probleem.

 

Een nep GI-joe kopen die op een chinees vliegdekschip plakken, het geheel verkopen in een nepdoos van mattel - probleem

 

Een nep GI-joe die op een chinees vliegdekschip plakken, het geheel in een neutrale (geen mattel doos) verkopen - potentieel probleem, als die nep gi-joe sprekend op de echte lijkt en er verwarring kan ontstaan.

 

Fabrikanten (mattel) zal over het algemeen snel blaffen, en snel stellen dat het een namaak gi-joe is. "die heeft een legerpak aan" , "en grote gespierde armen" - ik denk niet dat een rechter daarin zo makkelijk mee gaat.

 

 

Link naar reactie
  • 1

 

Persoonlijkheidsrechten op een plastic poppetje uit China?

 

Mijn indruk is dat topicstarter het gebruik bagatelliseert. Dan ben je geneigd om te zeggen: daar gaat niemand moeilijk over doen. Maar het antwoord is toch wel afhankelijk van wat nou precies elders gebruikt wordt en hoe inbreuk/schade ingeschat kunnen worden.

 

Welke IE rechten zitten er dan wel op anders dan auteursrechten? Dat ze in China zijn gemaakt wil nog lang niet zeggen dat de auteursrechten daar ook liggen.

 

De figuurtjes zijn zo'n 10 cm hoog. Het zijn wel allemaal verschillende -wat bijzondere- figuurtjes.

Op het zakjes zit een kartonnen label van het bedrijf welke deze figuurtjes heeft geimporteerd, maar er staat verder geen duidelijke naam/merk van de poppetjes op. Maar iets van "10 soldatenfiguurtjes". Er staat een leuk plaatje op het karton.

Op het kartonnetje staat: "speciaal gemaakt voor "de importeursnaam"".

 

De vraag is dus mag ik 10 Wuppies van Albert Heijn in zelf gemaakt fantasie landschapje zetten waarin ze leuk uitkomen? Lijkt me wel want er is geen redelijk belang voor de rechthebbende om dit te verbieden. Al zal AH daar wellicht anders over denken. Ik loop dus een klein risico.

 

Als ik de Wuppies voorzie van primaire geslachtskenmerken ;) (om het maar meteen heel duidelijk te maken) en ik verkoop ze dan heb ik overmorgen een aangetekende brief of zelfs de politie op de stoep.

Link naar reactie
  • 0

Als je samenwerking zoekt met een importeur dan ben je vast minder dan de helft kwijt aan inkoop en heb je eventuele bezwaren op de Nederlandse markt ook vernomen. Je kunt misschien ook wedstrijden of workshops met gebruikmaking van deze onderdelen gaan aanbieden, wat voor alle partijen goed is, zolang het maar zuivere handel is.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ieder speelgoedsoldaatje is ontworpen, toch?

 

Zonder aanvullende informatie moeten we ons laten leiden door:

 

Het zijn wel allemaal verschillende -wat bijzondere- figuurtjes.

 

Maar iets van "10 soldatenfiguurtjes". Er staat een leuk plaatje op het karton.

Op het kartonnetje staat: "speciaal gemaakt voor "de importeursnaam"".

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ieder speelgoedsoldaatje is ontworpen, toch?

 

Groet,

 

Highio

 

Moet iets verniewends hebben, groene jas? gschoren kop? kistjes? Gaat niet lukken denk ik.

 

Wat dan nog meer? Vouwdozen, mag ik in een website geen "search" meer doen omdat dat door iemand anders is bedacht? Mag ik de nooten A C A D B niet gebruiken omdat michael jackson dat ook in een van zijn liedjes deed?

 

Zoals ik eerder zei in dit topic - met een (geclonde) GI-joe zal het wel opgaan, (die slaat toch als je op het knopje in de rug drukt?)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 145 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.