• 0

BTW regeling bij verkoop uit inventaris

Als ik een apparaat uit mijn inventaris verkoop( het is dus geen handelswaar) aan een andere ondernemer geldt daar dan de gewone BTW regeling voor?

Dus draag ik dan 19% af en kan de koper dat terug vragen?

Ik dacht van wel maar de koper zegt van niet. Dus help mij a.u.b. ???

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste raadgevers,

 

Ik vind de antwoorden voor de vragensteller onvoldoende.

Kan het niet wat specifieker. Ik heb hier voor mij een recent voorbeeld.

Stel ik (ondernemer) koop een inventaris of apparaat van een particulier (zonder BTW) in januari en verkoop dit aan een collega ondernemer in juni. Ik neem aan dat hierop nog niet moet worden afgeschreven. Hoe moet er BTW verrekend worden wanneer ik het voor een hogere prijs verkoop? Hoe als het met een lagere prijs verkocht zou worden?

Misschien zijn er nog andere situaties waarop verduidelijking gegeven kan worden.

 

Link naar reactie
  • 0

Over de oorspronkelijke vraag:

 

Je bent gewoon BTW verschuldigd over je verkoop. Maakt geen verschil dat het geen ‘handelswaar’ is, maar voor jou een bedrijfsmiddel (een vaste activa) was.

 

Uiteraard moet je een factuur aan de koper (want het was een andere ondernemer) uitreiken, met de verschuldigde BTW erop.

Wat de koper daarvan vindt/denkt is (fiscaal gezien) niet relevant. De verplichting rust op jou.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste raadgevers,

 

Ik vind de antwoorden voor de vragensteller onvoldoende.

Kan het niet wat specifieker. Ik heb hier voor mij een recent voorbeeld.

Stel ik (ondernemer) koop een inventaris of apparaat van een particulier (zonder BTW) in januari en verkoop dit aan een collega ondernemer in juni. Ik neem aan dat hierop nog niet moet worden afgeschreven. Hoe moet er BTW verrekend worden wanneer ik het voor een hogere prijs verkoop? Hoe als het met een lagere prijs verkocht zou worden?

Misschien zijn er nog andere situaties waarop verduidelijking gegeven kan worden.

 

Hogere prijs:

 

inkoop van particulier 1000 euro

verkoop 6 maanden later andere ondernemer (of particulier) 1500 euro (ex BTW)

 

1500 - 1000 = 500 winst over die 500 betaal je 19%

 

1595 euro incl btw

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Stel ik (ondernemer) koop een inventaris of apparaat van een particulier (zonder BTW) in januari en verkoop dit aan een collega ondernemer in juni. Ik neem aan dat hierop nog niet moet worden afgeschreven. Hoe moet er BTW verrekend worden wanneer ik het voor een hogere prijs verkoop? Hoe als het met een lagere prijs verkocht zou worden?

Voor de BTW zijn die situaties niet verschillend: de BTW is verschuldigd over de gehele verkoopprijs. Dat je bij aankoop geen BTW hebt betaald doet er niet toe.

Link naar reactie
  • 0

Helemaal mee eens.

 

@brood:

Er is dus hier een uitzondering op mogelijk: De fameuze ‘Margeregeling’.

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/hoe_werkt_btw/margeregeling/margeregeling.html

 

Maar dan gelden er allerlei speciale voorwaarden (en volgens mij niet van toepassing in de gemiddelde situatie, waar wij hier over spreken). Deze regeling is waar rk hier aan refereer:

 

 

inkoop van particulier 1000 euro

1500 - 1000 = 500 winst over die 500 betaal je 19%

 

1595 euro incl btw

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Helemaal mee eens.

 

@brood:

Er is dus hier een uitzondering op mogelijk: De fameuze ‘Margeregeling’.

Margeregeling kan alleen ten aanzien van handelswaar die tot de reguliere handelswaar van de onderneming behoren worden toegepast, nooit ten aanzien van bedrijfsmiddelen.

Link naar reactie
  • 0

Margeregeling kan alleen ten aanzien van handelswaar die tot de reguliere handelswaar van de onderneming behoren worden toegepast, nooit ten aanzien van bedrijfsmiddelen.

 

Volgens Elsevier BTW Almanak (‘de Bijbel’) klopt dat niet helemaal.

 

Quote (pagina 394 – editie 2010):

“De margeregeling geldt ook voor de levering van gebruikte bedrijfsmiddelen”.

Volgens het Hof van Justitie zijn er wel allerlei voorwaarden, maar dit wordt nu wel erg technisch allemaal.

 

Volgens mij is er in dit soort gevallen toch helemaal geen sprake van een terechte toepassing van de margeregeling, want over een inkoopverklaring zal men sowieso niet beschikken lijkt mij.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Volgens Elsevier BTW Almanak (‘de Bijbel’) klopt dat niet helemaal.

 

Quote (pagina 394 – editie 2010):

“De margeregeling geldt ook voor de levering van gebruikte bedrijfsmiddelen”.

 

De margeregeling kun je niet incidenteel toepassen. Je moet als handelaar al onder de margeregeling vallen wil je jouw bedrijfsmiddelen daarin mee kunnen nemen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties. Met de uitleg weet ik wat te doen.

Maar wel vreemd. Er zijn dan twee soorten niet-handelaren.

1)Noemen we particulier:

Als niet-ondernemer (ook elke niet-handelaar) koop je (bijvoorbeeld de meeste apparaten en inventaris in je huis) zonder teruggaafmogelijkheid van btw en bij verkopen is de btw niet verrekenbaar.

 

2)Een andere niet-handelaar, betrekking hebbende op zijn tijdelijke bedrijfsmiddelen of inventaris of apparaten waarop deze geen btw kon terugvragen, moet wel de btw over de verkoop van deze in rekening brengen en afdragen bij elke verkoop (aan ondernemer of particulier).

 

Dit mist volgens mij de principiele bedoeling van BTW (belasting toegevoegde waarde) op de handelswaar en natuurlijk de redelijkheid. Waar kun je deze onredelijkheid melden?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.