• 0

In navolging "wat moet je van de fiscus bewaren"

Ik heb een software bedrijfje, lever internationaal virtuele goederen, via email. Betaling is via paypal. Facturen schrijf ik niet, aangezien alles naar particulieren gaat. Site is geautomatiseerd, alles loopt automatisch, 70.000 verschillende betalende klanten laatste 6 jaar.

 

Voor iedereen die dat niet weet:

Nergens in de wereld zit er BTW op virtuele goederen... ...behalve :) Europa. Belasting technisch gezien moet zelfs een onderneming uit USA in Europa BTW afdragen voor virtuele goederen "geleverd" (gebruikt) in europa. Belachelijk naar mijn mening maar goed. Op (grote) buitenlandse websites zie je dan ook een "checkbox" vraag of je Europeaan bent, als je dat aanvinkt word er BTW bijgetelt. Vinkt een Europeaan in dat hij Amerikaan is, dan hoeft hij die BTW niet te betalen, volgens de Europeesche belasting richtlijnen is dat voldoende.

 

 

Ik krijg dus maandelijks geld binnen op paypal, die betaal ik uit op de bankrekening van mijn werk BV. Eens per 3 maanden tel ik alle inkomsten bijelkaar met de bankafschriften van de werk BV. Een jaar of 6 geleden heb ik een verdeelsleutel bedacht, 60% europees, en 40% rest van de wereld. Dus bereken ik van 60% van de bankomzet 19% btw, de rest boek ik eenvoudig op buitenlandse levering. Ik kan nooit de exacte verhouding weten, paypal zegt mij het land vna de betaler niet. Toentertijd schatte ik dat 40% europees was, en dan 20% zekerheids marge.

 

Ben benieuwd wat de meningen zijn over wat ik allemaal moet bewaren voor de fiscus.

 

 

Bankafschriften

emails van paypal

 

server logs?

bezoekers logs?

SQL database?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ben benieuwd wat de meningen zijn over wat ik allemaal moet bewaren voor de fiscus.

 

 

Bankafschriften

emails van paypal

 

server logs?

bezoekers logs?

SQL database?

 

 

 

Simpel: alles wat van belang kan zijn voor de belastingheffing bij jou en bij derden (leveranciers en afnemers).

 

Dus wie jouw site bezoeken is niet relevant. Het gaat om data die van invloed is op de vaststelling van de winst/BTW en/of de data die van invloed is op de vaststelling van de winst/BTW van een ander.

 

Als ik jou mail met de intentie om iets te kopen: delete.

Als ik jou mail met een order en jij mailt mij later terug dat ik 10% korting krijg: bewaren

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Als ik er op door mag gaan - wat vind je van de verdeelsleutel (in het algemeen, percentages niet zo belangrijk denk ik) En hoe vind je dat ik dat zou moeten "bewijzen" ?

 

Een amerikaan die hier een VAT registratie doet om over europese verkopen BTW af te dragen mag een simpele vraag stellen aan de koper (zonder consequenties als dit fout gebeurd) Ik heb begrepen dat dit niet geld voor een europeaan, zeker voor een Nederlandse onderneming aangezien wij toch een van de betere belastingdiensten hebben (die graven door, althans die reputatie hebben ze)

 

Raoul

Link naar reactie
  • 0

vraag: is het in dit gevallen mogelijk om de belastingdienst te vragen? en daar een principeuitspraak van te krijgen. Ik begrijp uit je verhaal dat je graag "veilig" wil zijn en geen ellende achteraf. In het kader van 'leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker' zou de belastingdienst aan ondernemers toch de 'service' moeten kunnen leveren om wat zekerheid te bieden.

 

Anders is het een soort Russisch roulette.

www.tomeyenverstegen.nl ; www.thuiskantoor.nl ;

www.paardenboekhandel.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.