• 0

Nieuw huishoudelijk apparaat in Nederland lanceren - adviezen ?

Geachte forumleden,

 

Normaal onthoud ik mij van het aanmaken van nieuwe draadjes, maar dit is een geval waar mijn kennis en netwerk tekort schiet. Vandaar mijn vraag om enige pointers en aandachtspunten.

 

Afgelopen jaren heb ik samen met een Nederlands bedrijf diverse produkten gelanceerd. Puur op gevoel: dit gaat werken in Nederland. Succes hiermee is tot nu toe beperkt, maar groeiende. Ik klaag dus niet.

 

Nu heb ik een nieuw produkt, uniek in eigenschappen die volgens mij een gat in de markt zou zijn. Huishoudelijk apparaat, in de categorie koffiezet machines, maar het is geen koffiezet machine. Dit enkel om een beeld te geven welke produktgroep ik bedoel.

 

Ik zit nog in de fase van afspraken maken met de fabriek, maar hier komen we uit en als alles op papier staat zal ik ook vertellen welk produkt het is.

 

Ik zit een beetje met hetvolgende: Mijn partner in Nederland is goed, maar heeft het ook druk met eerdere en andere produkten. Ik heb ook dit produkt voorgesteld en hier gaan ze ook mee aan de slag. Dit wil ik ook niet ter discussie stellen.

 

Maar, in de loop der jaren weet ik dat alleenrecht voor een product in een regio ook verplichtingen heeft. Niet alleen naar de producent maar ook aan jezelf. Je moet hier alles aan doen er een succes van te maken. Dit ben ik ook van plan.

Nu is het geval dat ik bang ben dat de snelheid niet goed genoeg zal zijn. Misschien de contacten/netwerk niet toereikend voor een goed success in de komende 6-9 maanden.

 

Welke ervaring en adviezen kunnen jullie delen om eea goed te lanceren, de verkoop snel op poten te hebben en pro-actief dit produkt in de markt te zetten?

 

Mijn dank is bij voorbaad groot...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Paul,

 

Ik ben in mijn branche steeds onder de indruk van een een leverancier die zijn nieuwe producten goed onder de aandacht weet te brengen van zijn doelgroep door een combinatie van acties, een soort blitskrieg. Samples, advertenties, product als geschenk aanbieden bij prijsvragen (in ruil voor publiciteit) in kranten, retailfolders, RTV etc.

 

Als je met deze publiciteit allemaal kan bundelen in een overzichtelijke brochure en daarmee vooraanstaande trendy retailers in hun marktgebied een tijdelijk exclusief verkooprecht kan geven blijft in de aanvangsfase de distributie ook nog te handelen. In elke grotere plaats een verkooppunt.

 

Vergeet niet om de retailer aan te bieden om een etalage of winkelpresentatie te verzorgen, dat ontzorgt de winkelier en verzekert jou van exclusieve aandacht. Doe dat misschien in combinatie met een productdemonstratie op een dag in die zelfde periode. Misschien heb je wel 2-4 leuke jonge dames/heren die op straat als promotieteam klanten naar die winkel, naar jouw demonstratie willen lokken. Natuurlijk moet de retailer die week ook inspanningen plegen zoals zijn klanten aanschrijven in een nieuwsbrief of een advertentie in het h-a-h-blad.

 

Misschien allemaal open deuren, maar je vraag insprireerde me tot dit verhaaltje.

www.tomeyenverstegen.nl ; www.thuiskantoor.nl ;

www.paardenboekhandel.nl

Link naar reactie
  • 0

"Nu is het geval dat ik bang ben dat de snelheid niet goed genoeg zal zijn. Misschien de contacten/netwerk niet toereikend voor een goed success in de komende 6-9 maanden."

 

Beste Paul, heeft het product een unique sellingpoint? Zo ja, dan zou ik dit uitbuiten en uitvergroten. Zoniet, dan zou ik me gereserveerder opstellen ten aanzien van je eigen plannen en de weg bewandelen die je met de andere producten ook hebt gedaan. Stel je producent op de hoogte van je keuze, en als hij dan afhaakt, jammer.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Ik zou hier samen met je distributeur en wellicht meer betrokkenen een apart business model voor opstellen. In de komende week ga ik wat modellen beoordelen van studenten op een Hogeschool die volgens de theorie van Osterwalder werken.

 

Dit model maakt het mogelijk om knelpunten te vinden die succes in de weg staan om die vervolgens op te lossen.

 

Mooi voorbeeld is een fabriek voor zonnepanelen die in de platte daken van supermarkten een ideale plaats zag voor het plaatsen van panelen. Echter de eigenaars zaten niet te wachten op een investering die ze pas na 10 jaar wat zou gaan opleveren.

 

Oplossing was andere partijen integreren in het business model. De winkels kregen, in ruil voor plaatsing op hun dak, stroom tegen een prima tarief wat ook nog eens voor de komende 10 jaar vast stond. De hardware werd verkocht aan partijen met een zogenaamde lange beleggingshorizon zoals pensioenfondsen en er werd optimaal gebruik gemaakt van subsidies.

 

Resultaat is dat dit bedrijf nu de grootste speler is op het gebied van zonnepanelen in Amerika.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Hans,

 

Bedankt voor de info. Zeker intressante materie.

 

Waarin het produkt zich in onderscheid t.o.v. gestelde scenario's is dat dit produkt, kant en klaar om te gebruiken in een doos wordt aangeboden, net als je een koffiezet apparaat zou kopen. Hierdoor is het hele model al op verschillende punten simpeler is mijn verwachting althans.

Link naar reactie
  • 0

Er zit zelfs een macro niet ver van mij hier in Guangzhou, maar buiten nederland heten ze "metro"

 

Echter je hebt een kaart nodig om binnen te komen. Niet moeilijk te krijgen hier, businesscard is voldoende met passport.

 

Maar zover ik het weet zijn deze winkels niet toegankelijk voor algemeen publiek.

 

Maar aangezien het produkt ook in een horeca setting zou passen gezien de funktie is het wel een goed idee.

 

Thanks Mr. Odems

Link naar reactie
  • 0

zelf heb ik het gevoel dat je niet zo makkelijk de detailhandel inkomt wanneer je aanvankelijk voor Makro kiest. Een beetje van hetzelfde als in dat draadje over goud inkopen (groothandel-detailhandel) Mr. Odems.

 

Voor mijn inkoopgroep geldt dat in ieder geval (maar wij verkopen geen koffiezetapparaat-achtigen)

www.tomeyenverstegen.nl ; www.thuiskantoor.nl ;

www.paardenboekhandel.nl

Link naar reactie
  • 0

zelf heb ik het gevoel dat je niet zo makkelijk de detailhandel inkomt wanneer je aanvankelijk voor Makro kiest. Een beetje van hetzelfde als in dat draadje over goud inkopen (groothandel-detailhandel) Mr. Odems.

 

Voor mijn inkoopgroep geldt dat in ieder geval (maar wij verkopen geen koffiezetapparaat-achtigen)

 

Als een nieuw product de huishoudelijke werkzaamheden vergemakkelijkt en echt nieuwe voordelen oplevert, dan is het gewoon "alles of niks". Dat geldt straks ook voor de Huuksloot-motor.

Link naar reactie
  • 0

 

Er zijn natuurlijk rechttoe-rechtaan marktentree-wegen. Groothandel > detailhandel. Dat is de traditionele route.

 

Maar je kan ook paralleliseren: Makro, Kruidvat, bouwmarkten, AH-nonfood (zit volgens mij één bottleneck tussen). Wellicht zijn grote postorderaars geïnteresseerd: Wehkamp of Bol.com (wie houdt voorraad voor Bol?).

 

Zijn er partners die interesse hebben in samenwerking? Koffiemachines hebben koffie nodig; welk product gaat samen met dat van jou? Daar zit wellicht potentieel voor joint-promotions...

 

Een extra argument om distributie te vinden is publiciteit. Is er een grote partner te vinden die veel bereik heeft? Iets voor ANWB, Sanoma, RTL, De Telegraaf, NRC, De Persgroep? Die hebben inmiddels allemaal eigen verkoopkanalen en zijn wellicht te vinden voor tijdelijke exclusiviteit (kijkers/lezersaanbiedingen).

 

Heeft dat ding al een merk?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Er zijn natuurlijk rechttoe-rechtaan marktentree-wegen. Groothandel > detailhandel. Dat is de traditionele route.

 

Maar je kan ook paralleliseren: Makro, Kruidvat, bouwmarkten, AH-nonfood (zit volgens mij één bottleneck tussen). Wellicht zijn grote postorderaars geïnteresseerd: Wehkamp of Bol.com (wie houdt voorraad voor Bol?).

 

Zijn er partners die interesse hebben in samenwerking? Koffiemachines hebben koffie nodig; welk product gaat samen met dat van jou? Daar zit wellicht potentieel voor joint-promotions...

 

Een extra argument om distributie te vinden is publiciteit. Is er een grote partner te vinden die veel bereik heeft? Iets voor ANWB, Sanoma, RTL, De Telegraaf, NRC, De Persgroep? Die hebben inmiddels allemaal eigen verkoopkanalen en zijn wellicht te vinden voor tijdelijke exclusiviteit (kijkers/lezersaanbiedingen).

 

Heeft dat ding al een merk?

Goede tips.

 

Ja naam is al bedacht, ik wacht heel even met noemen ivm registratie, website etc. Maar zodra vastgelegd meldt ik dit gelijk.

Link naar reactie
  • 0

Om zelf een nieuw product in de markt te zetten is veel geld nodig, de detaillist en klant kennen het product niet en dus gaan zij die ook niet kopen en daarom is een goede marketingsstrategie van belang wat veel, heel veel geld gaat kosten.

 

Een goedkopere optie is om eens contact op te nemen met Blokker Holding 035-539 33 33 en het product een bepaalde periode exclusief aan te bieden aan Blokker en Marskramer ( beide ketens zijn van Blokker Holding) en Blokker Holding de marketing te laten doen.

Op deze wijze geef je de winkelformules de gelegenheid in de afgesproken periode de markt af te romen, afromen is een exclusief product de eerste periode met een hogere marge te verkopen.

Na de afgesproken periode wordt het product niet meer exclusief aan Blokker aangeboden maar aan een ieder die interesse heeft en tegen een lagere advies verkoopprijs.

 

Een punt van zorg is de periode van exclusiviteit, de afnemer wil deze natuurlijk zo lang mogelijk maar bij een te lange periode geef je de kans aan copycats om met een soort gelijk product meteen de gehele markt te bedienen.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Om zelf een nieuw product in de markt te zetten is veel geld nodig, de detaillist en klant kennen het product niet en dus gaan zij die ook niet kopen en daarom is een goede marketingsstrategie van belang wat veel, heel veel geld gaat kosten.

 

Een goedkopere optie is om eens contact op te nemen met Blokker Holding 035-539 33 33 en het product een bepaalde periode exclusief aan te bieden aan Blokker en Marskramer ( beide ketens zijn van Blokker Holding) en Blokker Holding de marketing te laten doen.

Op deze wijze geef je de winkelformules de gelegenheid in de afgesproken periode de markt af te romen, afromen is een exclusief product de eerste periode met een hogere marge te verkopen.

Na de afgesproken periode wordt het product niet meer exclusief aan Blokker aangeboden maar aan een ieder die interesse heeft en tegen een lagere advies verkoopprijs.

 

Een punt van zorg is de periode van exclusiviteit, de afnemer wil deze natuurlijk zo lang mogelijk maar bij een te lange periode geef je de kans aan copycats om met een soort gelijk product meteen de gehele markt te bedienen.

 

 

Waarom gelijk een retailer aanwijzen voor een product waar de propositie en positionering nog niet eens bekend van is?

Een blokker kan voor sommige producten een optie zijn maar om meteen een telefoonnummer te plaatsen vind ik een beetje ver gaan. Het kan nl ook een vroegtijdig einde van je product betekenen want ze schieten het keihard af als de resultaten tegenvallen of ze sturen simpelweg de handel terug (ik zag laatst nog 20 trailers terugkomen van iemands product. Bovendien weten we dus niet of dit product bijvoorbeeld een high end positionering heeft, wat je dan juist niet bij de blokker wil hebben liggen :P

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Waarom gelijk een retailer aanwijzen voor een product waar de propositie en positionering nog niet eens bekend van is?

Een blokker kan voor sommige producten een optie zijn maar om meteen een telefoonnummer te plaatsen vind ik een beetje ver gaan. Het kan nl ook een vroegtijdig einde van je product betekenen want ze schieten het keihard af als de resultaten tegenvallen of ze sturen simpelweg de handel terug (ik zag laatst nog 20 trailers terugkomen van iemands product. Bovendien weten we dus niet of dit product bijvoorbeeld een high end positionering heeft, wat je dan juist niet bij de blokker wil hebben liggen :P

 

 

TS geeft duidelijk aan dat het kopen van het product gelijk staat als het kopen van een koffiezetapparaat maar dan nog simpeler zelfs dus de positionering is al duidelijk.

Een Blokker en Marskramer zijn daar de geschikte kanalen voor en tevens is de marketing, neem b.v. alleen al de folder van beide winkels, op landelijke schaal erg effectief.

Het plaatsen van het telefoonnummer scheelt TS weer een Google opdracht.

 

Vreemd dat je geen bezwaren hebt tegen het noemen van de Metro Group maar dat zal misschien wel zijn omdat daar " de bekende " Oliso Smart Iron van jouw bedrijf ligt.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

???

Sorry Rene maar ik vind dat erg kort door de bocht, nou weet ik dat je een praktijkman bent die snel wil schakelen, maar ik ben toch gewend wat meer vragen te stellen alvorens mijn mening klaar te hebben. Het is koffie dus het is blokker? Er zijn heel wat meer winkels die dat soort producten verkopen dat moet jij ook weten.

 

Jammer genoeg heb je niet begrepen waarom ik uitleg gaf op metro en plaats je het met je opmerking in een verkeerd daglicht, metro werd namelijk genoemd door TS omdat het over makro ging. Volgende keer zal ik het zo doen, dat was wellicht handiger geweest:

http://en.wikipedia.org/wiki/Metro_AG

 

Link naar reactie
  • 0

Afromen doe je toch niet door een product bij Marskramer en Blokker neer te zetten maar door het exclusief in speciale winkels aan te bieden. Van Bommel deed dat in mijn herrinering in Duitsland met erg veel succes. In bepaalde steden werden enkele winkels geselecteerd die voorzien werden van displays, reclamemateriaal en vooral veel instructie om zo een tipping point te creeeren.

 

Tim heeft helemaal gelijk dat Blokker zal eisen dat er een grote voorraad is om bij succes omzet te maken en bij een fiasco krijg je alles weer terug. Geldt ook voor Metro overigens. Ander risico is dat Blokker zelf meteen aan de slag gaat om het in China te laten maken.

 

Het probleem van Paul is de beperkte slagkracht van zijn partner in Nederland voor dit product. Als ik het verder goed begrijp wil hij een snelle introductie om namaak voor te zijn.

De behoefte waarin hij voorziet kan nu ook al worden bevredigd maar niet met één enkel apparaat. Moest denken aan een opzetstuk ijskraker die op een keukenmachine past maar dan dus meteen een klein handzaam apparaat.

 

Blijf er bij dat een nieuw model opstellen erg kan helpen. Sluit niet uit dat daar uit komt dat samenwerking met een grote partij de beste weg is maar dat hangt helemaal af van het product.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Afromen doe je toch niet door een product bij Marskramer en Blokker neer te zetten maar door het exclusief in speciale winkels aan te bieden.

 

Hans, sommige producten zijn niet geschikt om alleen aan speciaalzaken te worden aangeboden.

Ik denk dat jij als geen ander weet dat ook de nieuwe gewone simpele hebbedingen met een verkoopprijs van 9,95 de eerste periode worden afgeroomt en daarna in de vakken liggen voor 4,95.

 

Als ik aan het voorbeeld van een ijskraker denkt blijf ik bij mijn standpunt van de Blokker maar een slijterijketen zal ook een goede optie zijn.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Ligt er maar net aan hoe je afromen definieert. Eigenlijk is mijn eigen voorbeeld ook niet echt wat er in de litteratuur mee wordt bedoeld realiseer ik me nu.

Afromen kan je doen als je een voorsprong hebt op de concurrentie en je kan beginnen met een kleine groep consumenten die voor het nieuwste gaan en daar een hoge prijs voor over hebben. Uiteraard helpt het dan wel om te starten in speciaalzaken.

 

Vraag van Twabla is zeer relevant want als het elders wel wordt gebruikt is de kans dat het heel snel wordt nagevolgd heel groot. Je marketinginspanning is dan vaak weggegooid geld omdat nr. 2 én goedkoper is én kans heeft om het product nog wat te verbeteren.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.