• 0

Welke kosten activeren in ontwikkelings/aanloopfase?

Ik heb nog een (ander) meningsverschil met het IMK:

 

In mijn fiscale aangiften heb ik een investering staan met een aanschafwaarde van 39K (ontwikkeling website)

Daarnaast zijn er door mij andere kosten gedaan, die ik - net als de bouw van de site - uit privemiddelen betaald heb.

 

Ik heb op de financieringsbegroting/investeringsbegroting van mijn ondernemingsplan een inbreng staan (45K) die afwijkt van de investering op de fiscale balans (39K):

 

Nu stelt het IMK dat de investering volgens fiscale balans gelijk moet zijn aan de inbreng op de financieringsbegroting/ivnesteringsbegroting.

 

Maar dat kan toch ook nooit?

 

Onderstaand de kosten zijn onlosmakelijk verbonden met de site en heb ik opgeteld bij de kst van de website en zo kwam ik tot mijn inbreng:

 

een EV-ssl certificaat:

Algemene voorwaarden /privacyverkl.

Webteksten/

Merkdepot

 

 

Daarnaast heb ik natuurlijk andere kosten uit prive voorgeschoten zoals hosting tijdens de ontwikkelingsfase, de kvk bijdrage, licentiekst voor boekhoudpakket, bankkosten/rentekosten. Deze heb ik echter niet meegenomen als inbreng.

 

 

had ik de kosten voor de webteksten/SSL/algemene voorwaarden/merkdepot moeten activeren?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goede morgen Jose.

 

Om eerlijk te zijn is de vraag niet erg duidelijk.

 

Ik begrijp wel dat er een verschil is tussen de fiscale cijfers (Inbreng 45) en een investeringsbegroting (achteraf ?) met een eigen inbreng van 39. Het verschil bestaat uit betaalde Kvk, licentie boekhoudpakket en bankkosten die wel in de fiscale cijfers terecht gekomen zijn doch niet in de begroting.

 

M.i. dienen deze kosten ook in de begroting meegenomen te worden, zodat de inbreng in de begroting ook op 45 uit komt.

Niet al deze kosten behoeven geactiveerd te worden, doch kunnen / moeten wel als kosten in het eerste jaar meegenomen worden.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelrooij.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mij is de vraag ook niet duidelijk, maar volgens mij staat het er andersom: op de fiscale balans staat een privéstorting van 39, op de begroting is uitgegaan van 45. Jose stelt echter dat er een grotere privéstorting heeft plaatsgevonden, maar is er slechts 39 geactiveerd. Wat is er met de rest gebeurd? Direct ten laste van het resultaat gebracht? Dan zie je dat inderdaad niet meer in je vermogen terugkomen, maar wel als je een uitsplitsing gaat maken en ook je stortingen en onttrekkingen laat zien (in je aangifte moet je die toch ook meenemen).

 

Het probleem is kennelijk (?) dat er een investering op een balans aan het eind van het jaar wordt vergeleken met een inbreng in een ondernemingsplan. Dat lijkt mij appelbloesem met rijpe peren vergelijken. Immers, een inbreng is geen investering en een begroting is geen eindbalans. Maar wellicht dat er wat termen door elkaar gebruikt zijn?

 

Op een financieringsbegroting staan niet alleen (te activeren) investeringen, maar ook kosten die rechtstreeks ten laste van het resultaat komen. Het lijkt me dat je naar het IMK niet alleen de geactiveerde betalingen moet laten zien, maar ook de niet-geactiveerde betalingen (wat dus kosten zijn, die staan op de resultatenrekening).

 

is er dan nog sprake van een meningsverschil?

 

Edit: is het niet handiger dit topic samen te (laten) voegen met je andere topic?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

HEren,

 

dank voor de reaktie.

VNIS draait inderdaad de stelling net om; Ronaldinho zegt het goed.

 

Ik heb 6K als kosten "ingebracht". Deze hangen samen met de website (dus dit SSL etc).

 

Dus inbreng: investeringen 39K volgens fiscale balans + 6 K inkoopkst .

Op de fisale balans staat dus wel een hoger bedrag aan kosten, maar die heb ik buiten beschouwing gelaten omdat ik van mening ben dat ik ze niet kan "inbrengen"...zoals bijv. bankkosten en hosting die genoten is...etc.

 

Maar nu is nog even de vraag:

had ik deze kosten die dus samenhangen met de website, moeten activeren om vervolgens over af te schrijven??

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Niet alle in de specificatie genoemde kosten komen in aanmerking om geactiveerd te worden.

(KvK en andere kosten / investeringen < € 450,00, voorzover niet direct samenhangend met een grotere investering.)

 

Investeringen boven € 450,00 komen zeker in aanmerking om geactiveerd te worden.

Link naar reactie
  • 0

Let wel op het kernwoord: investeringen.

Kosten activeer je niet, ook niet als ze meer dan 450 euro zijn. Maar kosten staan wel op je financieringsbegroting/cashflowoverzicht, want je moet ze wel betalen. Ook komen ze wel in je administratie terug, en in je jaarrekening (resultatenrekening). Je inbreng is al het geld dat je erin gestopt hebt, dus ook wat aan kvk, bankkosten is opgegaan.

 

Zit het probleem erin dat je niet alle kosten in je administratie hebt verwerkt, of dat het IMK alleen naar de investeringen/activa kijkt? Dat eerste lijkt mij een gebrek in je administratie (in jouw nadeel: niet verwerkt = geen aftrek en dus een hoger resultaat) en kun je oplossen. Dat tweede is lastiger.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.