• 0

Algemene voorwaarden mobiele applicatie

Ik ga binnenkort een iphone applicatie lanceren en moet hiervoor Algemene Voorwaarden hebben.

 

Weet iemand of er algemene teksten voor zijn? Ik denk namelijk dat alle eigenaren/beheerders ongeveer dezelfde voorwaarden zullen hebben.

 

En zou iemand deze met mij willen delen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er staan in dit forumonderdeel, zelfs bovenaan als sticky, meerdere topics die je kunnen helpen bij het opstellen van je algemene voorwaarden.

 

Maak gebruik van die topics en pas het één en ander aan naar de situatie die voor jouw dienst/bedrijf van toepassing zijn. Leg eventueel de tekst van een bestaande applicatie er even naast (even snuffelen bij de applicatie in bijv. Itunes)

Link naar reactie
  • 1

Waarschijnlijk is "algemene voorwaarden" niet de juiste term om op te zoeken. Kijk eerder onder "licentie overeenkomst" of in geval van distributie onder .... ja, ja.... distributieovereenkomst. Dat is wat je voor (mobiele) applicaties nodig hebt. Zeker wanneer je de betaalt krijgt voordat je levert.

 

Voorbeelden genoeg, en slim kopiëren werkt meestal prima.

 

Succes,

Groet,

Anne

Anne --- VLA - Rechtstichting

http://rechtstichting.nl

Link naar reactie
  • 0

Bij het leveren van een app is het verstandig om een gebruikersovereenkomst te laten sluiten. Hierin staan dan de bepalingen mbt het gebruik, aansprakelijkheid, intellectuele eigendom etc. Van belang is dat deze bepalingen voor het installeren door de gebruiker worden geaccepteerd.

mr. Gijs Poorter Digitalejurist.nl

htttp: www.digitalejurist.nl

Link naar reactie
  • 1
Voorbeelden genoeg, en slim kopiëren werkt meestal prima.

 

Rechtstichting promoot het kopiëren van andermans werk?? Meld dan op z'n minst even welke uitzondering op het auteursrecht van toepassing is het bij overnemen van andermans algemene voorwaarden. Of bedoel je iets specifieks met 'slim'?

Link naar reactie
  • 0

@Willem Joosten - De Rechtstichting doet met vorige post hoogstens aan broodroof, maar promoten doet het niets. Ik geeft een pragmatische oplossing die veel wordt gebruikt in de praktijk.

 

Maar goed, voor de volledigheid dan, het is goed te beseffen dat - als je teksten van overeenkomsten letterlijk overneemt en je niet slechts laat inspireren door voorbeelden van anderen - dit inderdaad inbreuk op auteursrecht kan opleveren.

 

@ Gijs Poorten: Mag ik je uitnodigen enkele voorbeelden te geven van wat je over het gebruik van een app zou moeten bepalen? Anders dan licentie en wat de Nederlandse wet al dekt?

 

Groet,

Anne

 

Anne --- VLA - Rechtstichting

http://rechtstichting.nl

Link naar reactie
  • 0

@Willem Joosten - De Rechtstichting doet met vorige post hoogstens aan broodroof, maar promoten doet het niets. Ik geeft een pragmatische oplossing die veel wordt gebruikt in de praktijk.

 

Maar goed, voor de volledigheid dan, het is goed te beseffen dat - als je teksten van overeenkomsten letterlijk overneemt en je niet slechts laat inspireren door voorbeelden van anderen - dit inderdaad inbreuk op auteursrecht kan opleveren.

 

Ben geen jurist dus het verschil (dat een leek, als ik, maakt) tussen promoten en "Voorbeelden genoeg, en slim kopiëren werkt meestal prima." ontgaat me enigszins. Ik zoek toevallig een nieuwe fiets. Nu heb ik me laten vertellen dat in de praktijk fietsen stelen veel gebeurd. Zou dat ook de pragmatische oplossing zijn die je / je stichting mij zou adviseren?

 

Je vergeet trouwens de nodige gerechtelijke uitspraken waarin documenten, die strict een technische beschrijving zijn, niet als werk, zoals bedoeld in de auteurswet beschreven, beschouwd kunnen worden. Voorbeeld van een offerte staat me bij, wellicht ook van toepassing op (gedeeltes van) voorwaarden?

 

Hoezo broodroof?

Link naar reactie
  • 0

@anne Naast wat ik al eerder aanstipte, wordt ook in de gebruikersovereenkomst de licentie geregeld. De licentie-overeenkomst is hier dus in opgenomen. Dit naast bepalingen over garantie, de content, identificatiegegevens, toepasselijk recht etc. Ik doel hier dus op de bij software nagenoeg altijd gehanteerde eindgebruikersovereenkomst (EULA). Naast wat Willem hier over kopiëren al terecht opmerkte, is het niet verstandig om als leek hier zelf mee te gaan worstelen.

mr. Gijs Poorter Digitalejurist.nl

htttp: www.digitalejurist.nl

Link naar reactie
  • 0

@Willem: De discussie over auteursrecht wordt wat theoretisch en volgens mij off-topic. Maar wat broodroof betreft... zie reactie van Gijs.

 

@ Gijs, de vraag is wat de juridische markt te bieden heeft wat past bij de behoeftes van de vraagsteller. Een iPod app doet (naar ik aanneem) enkele euro's per download. Als daar juridisch advies tegenover moet staan voor het maken van een EULA, dan moet er veel worden verkocht om alleen al de juridische kosten te dekken.

 

Volgens mij moet je steeds ook naar het belang kijken. Een app wat bijvoorbeeld beleggingsadvies geeft kent meer risico's dan een app met een "slechts" een leuk visueel effect. Ondernemen is ook risico nemen en dat geldt mijn inziens ook voor de juridische afdichting van bijvoorbeeld een EULA.

 

Een tussenweg is om zelf een licentie/EULA samen te stellen en een jurist te vragen dit na te kijken. Bij een kleine overeenkomst (bijv. max 3 pagina's normaal lettertype) zou dat in 1 uur moeten kunnen en bespaar je dus zo honderden euro's aan juridische kosten t.o.v. het laten maken van een nieuwe EULA.

 

Succes,

Groet,

Anne

 

 

Anne --- VLA - Rechtstichting

http://rechtstichting.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik ga binnenkort een iphone applicatie lanceren en moet hiervoor Algemene Voorwaarden hebben.

 

Weet iemand of er algemene teksten voor zijn? Ik denk namelijk dat alle eigenaren/beheerders ongeveer dezelfde voorwaarden zullen hebben.

 

En zou iemand deze met mij willen delen?

 

Leuk, maar voordat je daaraan begint is dit ongeveer verplichten kost: Iphone app developer legal guide

 

Succes. Wil je al delen wat je gaat ontwikkelen?

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

@Edward, dank voor deze verwijzing, gaat ook direct mijn bibliotheek in. De guide is wel erg US gericht (in NL hoef je zeker geen copyright registration te halen, ookal is deponeren/timestampen altijd wel handig) maar vooral belangrijk is dat Apple gewoon een standaard EULA heeft die je kunt gebruiken. Goed geregeld zeg.

 

Groet,

Anne

 

Graag gedaan. Wat het US karakter betreft, internet kent geen grenzen. En wat die standaard EULA betreft, daar wordt nogal verschillend over gedacht.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 253 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.