Jump to content
Quinten van Geest
Verberg

Nieuw project -> proefdier nodig

vraag

Omschrijving van je concept:

Ik wil graag tegen een relatief lage prijs usability evaluaties aanbieden. Aan de hand van een zelf gecreëerde checklist loop ik een site na op:

 

[*]Navigatie

[*]Layout & Design

[*]Content (niet inhoudelijk)

[*]Homepage

[*]Contactpagina

 

Per onderdeel geef ik de problemen / knelpunten aan en per probleem / knelpunt een direct toepasbare oplossing. Op deze manier wil ik het rapport overzichtelijk, maar vooral praktisch van aard houden. De bedoeling is dat de oplossingen direct toepasbaar zijn.

 

Daarnaast ben ik aan het kijken of ik het kan uitbreiden met eventuele online bezoekers enquêtes over usability die men op de website kan plaatsen. Dit gedeelte bestaat echter alleen nog maar in m'n hoofd ;D

 

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

Logo en layout voor de website. Echter is dit nog allemaal 'dummy', het gaat veranderd worden. Nieuwsgierige mensen kunnen hier klikken.

 

Let op, hier hoef ik geen feedback over :)

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

Mensen laten inzien dat usability wel degelijk een essentieel punt is van je website!

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Ik hoop dat de prijs concurrerend kan zijn, vergeleken met grote bedrijven. Kwaliteit staat uiteraard voorop! Daarnaast kan ik ook direct nieuwe voorstellen creëren en de website onder handen nemen. Ook zijn service en klantgerichtheid erg belangrijk.

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

De gehele rede van deze post is: ik zoek één persoon / bedrijf (géén starters en hobbyisten met een webshop) die mijn dienst één keer gratis wil afnemen. De 'tegenprestatie' is feedback geven op het rapport wat ik stuur en eventuele vragen van mijn kant beantwoorden. Kortom: ik vraag een kleine investering qua tijd. Gelieve geen websites met honderden pagina's ;)

 

De rede hiervan is dat ik aan de hand van deze 'proef' mijn prijs kan bepalen en uiteraard de dienst kan verbeteren.

 

Laat maar een reactie achter met de URL en een korte motivatie. Ik zal iemand kiezen waarvan ik denk dat deze mij goed op weg kan helpen.

 

Alvast bedant!

 

Groeten Quinten

 

P.S. Ik ga straks richting school, dus zal pas laat in de middag reageren op vragen / posts

 

 


Fantasma Media | LinkedIn | Twitter

Web & Usability

Link to post
Share on other sites

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

www.activiteiten-marlispraktijk.nl

 

Motivatie: zit op ongeveer 100 bezoekers per dag, maar het aantal boekers valt relatief tegen. Ik denk dat we heel goed op weg zijn, maar dat we nog een aantal slagen kunnen/moeten maken om bezoekers tegemoet te komen, met name op het boekingsformulier

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Ik begrijp je bedrijf nog niet helemaal.

 

Jij kijkt dus naar een website en controleert of alles werkt en alle minimale dingen aan wezig zijn. Zoals contact gegevens, omschrijving etc.

 

Wat is dit precies anders dan een designer/websitebouwer?

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Ik begrijp je bedrijf nog niet helemaal.

 

Jij kijkt dus naar een website en controleert of alles werkt en alle minimale dingen aan wezig zijn. Zoals contact gegevens, omschrijving etc.

 

Wat is dit precies anders dan een designer/websitebouwer?

 

Het gaat om usability Jasper. Sommige webbouwers hebben hier een goed gevoel voor, velen echter totaal niet. Het is een vak apart.

Link to post
Share on other sites

  • 1
  • Rate this answer

Sorry, dan vat ik hem nog steeds niet helemaal.

 

Een website is toch niet meer dan klikken en zoeken. Tenzij je een webshop hebt met een betalingssysteem (maar dat wil de TS niet) of een community site of een sorrt you tube.

 

Als dit het geval is denk ik niet dat je mensen hier zult vinden.

 

 

Maar misschien zie ik het helemaal verkeerd, ik benook zeker geen ervaringsexpert hierin.

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Elke website kan altijd beter qua duidelijkheid, gebruiksvriendelijkheid, overzichtelijkheid en zo nog beter bijdragen aan het behalen van de doelstellingen. Een goede analyse qua usability kan een website beter maken voor haar bezoekers, en daarmee waardevoller. Niet iedereen heeft daar behoefte aan - vele websites zijn ook gewoon foldersites van bedrijven die zichzelf willen laten zien aan mensen die naar hen op zoek zijn - maar websites die gebaat zijn bij het zo gebruiksvriendelijk mogelijk ontsluiten van hun mogelijkheden, kunnen zeker baat hebben bij een goede usability analyse (ik zeg daar overigens niets mee over dit concept, enkel over usability in het algemeen).

 

Je moet het zo zien: jouw werk is toch ook meer dan enkel een paar boxen aansluiten en paar lampjes ophangen wat iedereen wel kan? :)

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Usability gaat heel ver. Zelfs de kleur van bepaalde knoppen heeft invloed op het aantal mensen dat doorklikt. Je kunt je voorstellen dat de positie en opbouw van je site dan nog veel belangrijker zijn. ALs mensen info niet kunnen vinden die essentieel is voor hun beslissing, vertrekken ze...

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Als de websitenaam niet bekend word gemaakt (openbaar) heb ik interesse (engelse product site) voor software

 

Laat ik het anders stellen - ik wil niet dat mijn site aan dit profiel word gekoppeld in google. Gaat me dus niet om de anonimiteit tov de leden maar tov google 8)

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Duidelijk verhaal, ik ben wel nieuwsgierig geworden. Ik had geen idee dat dit een vak was, dacht dat dit allemaal onder design viel. Weer wat geleerd.

 

Nu ben ik wel erg benieuwd wat hij van mijn websites zou zeggen. Dus als het je wat lijkt mag je die wel eens onder de loep nemen.

www.jcsl.nl (hoofdsite)

www.podiumverhuurhaaglanden.nl (onderdeel van bovenstaande (wel de meeste (actieve) bezoekers))

Link to post
Share on other sites

  • 1
  • Rate this answer

Hallo Quinten,

 

Ik bied mijn website niet aan ter review, maar als je iemand gevonden hebt wil ik wel een blik werpen op je rapportage (mits uiteraard de eigenaar van de betreffende website hiermee accoord gaat). Ik bied namelijk zelf ook website-checks aan - met een iets andere insteek - en wellicht dat een kritische blik van een collega (geen core business, dus geen concurrent) je kan helpen je dienst verder te ontwikkelen.

 

Groet,

 

John

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Leuk initiatief en ik ben erg benieuwd.

Gezien ik op dit forum enkele vragen heb gesteld waar anonimiteit voorlopig nog even een rol speelt, (ivm lopende juridische zaken) heb ik je even een PB-tje gestuurd met de desbetreffende website.

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Hey leuk, een concullega ;D

 

Zelf bied ik mijn site niet aan ter review, wel wil ik zeggen dat het me een leuk idee lijkt. Ben je van plan om ook het vervolgtraject (de daadwerkelijke verbeteringen) aan te bieden, of alleen maar het rapport? Als een soort 'onafhankelijk adviseur'?

 

Voor de mensen die het niet weten: Usability is inderdaad een vak. Voor grote webprojecten komen ergonomie, psychologie, design, contentmanagement, seo e.d. bij elkaar om ervoor te zorgen dat het er niet alleen lekker uit ziet, of (technisch) goed werkt, maar ook begrijpelijk is voor de klant. In een tijd waarin steeds meer websites de applicatiekant op gaan geen overbodige luxe. Het lijkt alsof Quinten dit wat meer vanuit de psychologie hoek benadert, ik kom zelf uit de designhoek.


Met mijn bedrijf vormfout.nl maak ik prachtige & bruikbare webervaringen - Met één been in functioneel ontwerp en één been in design maak ik websites die er beter uitzien, beter converteren en waar gebruikers blij van worden.

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Goede avond allemaal,

 

Allereerst bedankt voor de berichten en de reacties met betrekking tot usability (en het nut ervan). Iets met spijker en kop ;D

 

Even wat inhoudelijke reacties.

 

@Robbert; ik heb je op de lijst gezet waaruit ik ga kiezen!

 

@Jasper; ik denk dat Jeroen, Robbert en Rogier allemaal uitstekend hebben uitgelegd waar het bij usability om gaat. Heel kort gezegd gaat het om human factors. Als je bijvoorbeeld kijkt naar machines, kunnen we tegenwoordig heel erg veel creëren. De enige beperkende factor is eigenlijk de mens (en haar beperkingen). Zo kan je het ook bij een website zien; alles is in theorie mogelijk, maar we kunnen onze aandacht bijvoorbeeld maar op één ding focussen. Als een website bijvoorbeeld erg veel schreeuwerige en aandachttrekkende elementen bevat, beïnvloedt dat op een negatieve manier de usability van de website.

 

Mijn doel is dus om de knelpunten van websites in kaart te brengen en hier direct toepasbare oplossingen voor te geven (zoals in bovenstaand voorbeeld alleen het meest belangrijke een prominente plaats geven en de rest niet). Ik kan er uren over doorgaan, maar helaas heb ik daar de tijd niet voor ;D

 

En ook jouw website staat genoteerd :)

 

@Jeroen; amen ;)

 

@ RK; begrijpelijk. Je kan me een PM sturen met de link, uiteraard blijft dat anoniem.

 

@ John: bedankt voor je aanbod! Als de andere partij het hiermee eens is, zou ik het wel heel erg waarderen!

 

@ Klaas: ik heb je bericht ontvangen; ook jij staat op de lijst :)

 

@ Rogier: altijd leuk, concullega's ;D Inderdaad benader ik het vanuit de psychologie hoek (studie). De mens staat bij mij centraal; uiteindelijk draait het hier ook om. Je bezoekers zijn mensen; allen met een eigen persoonlijkheid en cognitie. Het ultieme doel is natuurlijk een ontwerp te creëren waarin al deze verschillende persoonlijkheden goed hun weg kunnen vinden. Heel kort samengevat ;D

 

Uiteraard is het ook de bedoeling om een vervolgtraject aan te bieden. Dit is aan de ene kant ook een beetje de insteek; nieuwe opdrachten werven en klanten binden (het liefst voor grotere projecten).

 

Ik zal woensdag bekend maken wie het gaat worden en contact opnemen. Alvast bedankt en nieuwe aanmeldingen zijn nog steeds mogelijk!

 

Groeten Quinten

 


Fantasma Media | LinkedIn | Twitter

Web & Usability

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Ik heb inmiddels de scan gekregen en hier ook op gereageerd. Ik ben helaas niet overtuigd van het nut van de dienst voor mijn sites. Wel een aantal hele goede tips gekregen, maar de meeste dingen die aangekaart werden waren bewuste keuzes en zijn meer een mening van de bezoeker dan een echte verbetering

 

Ik heb wel tips kunnen meegeven, ook als dank voor de scan.

 

- onderscheid maken in het tarief voor verschillende soorten website (informaties, webshop actiev sites etc)

- proberen duidelijker te communiceren naar de opdrachtgever (minder vaktermen bij een ondernemer en meer vaktermen bij een websdesigner)

- betere onderbouwing van argumenten

 

 

Wel wil ik zeggen dat het een heel professioneel rapport was en dat ik denk dat er wel websites zijn die wat kunnen met deze dienst. Vooral als navigatie en gebruik van de website belangrijker wordt zoals bij webshops, profielsites en active webpagina's (zoals bijvoorbeeld Youtube)

 

@ Quinten: zou je mijn reactie die ik gemailed heb ook aan John willen laten lezen, ben erg benieuwd naar zijn reactie en visie. Was dit vergeten te zeggen in mijn E-mail.

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Helaas is het me niet gelukt om Jasper te overtuigen. De grootste oorzaak is denk ik zijn website; deze is echt niet slecht (maar kan uiteraard altijd beter). Er is dus gefocust op de kleine punten en details.

 

Die tips neem ik mee, sowieso was ik al van plan om onderscheid te maken tussen verschillende soorten sites (en ook het aantal pagina's). Communicatie dacht ik erg simpel gehouden te hebben, niet dus ;D Meer Jip en Janneke taal erin stoppen :P

 

Onderbouwing moet ik nog even goed bekijken hoe ik dat ga aanpakken. Het uitgangspunt van het rapport is dat het kort, simpel en overzichtelijk moet zijn. Als ik ieder punt ga onderbouwen, wordt het rapport 3 keer zo lang en is dat minder aantrekkelijk (om te lezen, maar ook qua prijs). Misschien dat ik een algemene bijlage schrijf waarnaar ik kan verwijzen, of bij ingewikkelde punten één regel met toelichting toevoeg. Stiekem hoopte ik dat hetgeen wat ik in het rapport schreef, niet in twijfel werd gebracht, maar dat heb ik dus mis ;D

 

John heeft inmiddels een e-mail ontvangen en hoor graag ook zijn mening en visie. Hoe meer feedback, hoe beter.

 

Beide (alvast) dank voor de tips en feedback!

 

Groeten Quinten


Fantasma Media | LinkedIn | Twitter

Web & Usability

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Beste Quinten,

 

Uit wat Jasper schrijft, maak ik op dat je wel tot hem doorgedrongen bent. Soms heeft het enige tijd nodig, voordat het kwartje valt en iemand bereid is om iets te doen/te veranderen. En ik ervaar wat hij schrijft als een aanbeveling en compliment voor je werk.

Zie zijn schrijven: aantal hele goede tips gekregen, heel professioneel rapport en dat ik denk dat er wel websites zijn die wat kunnen met deze dienst.

 

Groeten van Hetty

 

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Ow absoluut, misschien had ik het iets duidelijker moeten opschrijven. Ik was voor mijn site niet helemaal overtuigd over het nut. Maar het is zeker wel nuttig voor andere sites.

 

Gezien de kneus die ik heb ontvangen denken mensen dat ik een expert ben in webdesign. Dat ben ik dus absoluut niet. Ik geen geen websites designen, dit laat ik doen. Ik heb alleen een klein beetje verstand van PHP, HTML, CSS en JavaScript. Zeg maar net genoeg om mijn sites te odnerhouden (met hulp van andere).

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Even een hypothetische vraag: Stel dat de website die je moet beoordelen helemaal niks is, alles is er fout aan. Hoe ga je dat aan de eigenaar overbrengen?

Ik heb zelf jaren geleden een website van iemand beoordeeld. Eigenaar was 'not amused'. :-\


Zelf hypotheek afsluiten scheelt een paar duizend euro. Zie http://www.executiononlyhypotheek.net/

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

@harald,

 

Als het antwoord iemand niet bevalt, dan had diegene nooit de vraag moeten stellen.

 

Als je een rapport uitbrengt met een regel "aan uw website klopt helemaal niks" dan is dat niet goed. Maar vroeger kreeg je in ieder geval een 1 als je naam had geschreven op je proefwerk. Dus er zal vast wel iets goed geweest zijn.

 

En als je dit onderbouwd hebt, genuanceerd e.d. dan is er iets fout gegaan in het overbrengen van het rapport. En dat kan aan de ontvanger hebben gelegen.

 

Micha


www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

@ Hetty: bedankt voor je reactie. Voor de site van Jasper was het misschien niet nodig, zoals hij zelf ook al aangaf. Daar geef ik hem gelijk in: hetgeen wat nu online staat is zeker ruim voldoende. Vandaar dat ik op details heb gelet (en dus voor hem misschien minder interessant/nuttig is). Hoewel ik wel op een bepaald punt een bepaalde mening heb, maar dat heb ik Jasper al laten weten :)

 

@ Harald: interessant vraag. Stel dat er heel veel fout zou zijn, dan zou ik aanbieden om een nieuw ontwerp te maken (uiteraard met goede argumentatie en een nette prijs). Wanneer men toch dat rapport zou willen, dan krijgt men dit ook. Er wordt dan meer gefocust op meer algemene en globale punten, omdat er meer 'mis' is. Wanneer de website over het algemeen (ruim) voldoende is, wordt er meer gefocust op de kleinere dingen (die het net naar een hoger niveau kunnen tillen). Het is dus afhankelijk van de huidige status van de website.

 

@Micha: ben ik het ook mee eens. Persoonlijk denk ik echter dat mensen die niet (goed) tegen kritiek kunnen, ook niet zo snel zo'n dienst zullen afnemen. Juist mensen die open staan voor commentaar, zullen (hoop ik) geinteresseerd zijn.

 

Mijn grootste les die ik heb geleerd; beter focussen op de manier waarop je dingen overbrengt. Zelf hou ik van kort en bondig, maar dit kan bij anderen misschien verkeerd opgevat worden. Dit medium, 'digitaal papier', blijft lastig om goed duidelijk te maken wát je bedoeld en hóé je het bedoeld. Uiteraard bedoel ik het altijd goed, maar zo moet het dan ook overkomen :)


Fantasma Media | LinkedIn | Twitter

Web & Usability

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

 

 

@ Harald: interessant vraag. Stel dat er heel veel fout zou zijn, dan zou ik aanbieden om een nieuw ontwerp te maken (uiteraard met goede argumentatie en een nette prijs). Wanneer men toch dat rapport zou willen, dan krijgt men dit ook. Er wordt dan meer gefocust op meer algemene en globale punten, omdat er meer 'mis' is. Wanneer de website over het algemeen (ruim) voldoende is, wordt er meer gefocust op de kleinere dingen (die het net naar een hoger niveau kunnen tillen). Het is dus afhankelijk van de huidige status van de website.

 

 

Hier zou ik mee oppassen. Als jij een site beoordeeld en daarnaast ook site's ontwerpt dan zou ik het niet vertrouwen. Eerst de boel afkraken en dan een offerte aanbieden. (denkt men dan)

 

Ik heb dit vaker moeten zeggen. Site is niet goed er moet een nieuwe komen. Ik bouw geen site's dan is het geen probleem. Ik werk samen met enkele website bureaus. Die beveel ik aan maar ga daar niet tussen zitten.

 

Iets beoordelen wat je zelf maakt werkt niet. Usability en website bouw zijn 2 ambachten.

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Laat ik het anders verwoorden: ik ontwerp websites waarbij usability voorop staat. Dat gaat prima samen. Daarnaast kraak ik niets af...

 

Laat ik het anders verwoorden: Als ik een usability advies wil voor een van mijn klanten. Pak ik een usability expert en niet een website bureau.

 

BV een hypotheek advies heb je ook het liefst onafhankelijk.

 

Dat afkraken was vanuit een persona.. (denkt men dan, (staat erachter)

 

Nog een toevoeging.

Ik ga ervan uit dat jij ook persona's gebruikt voor je onderzoek? Branche / doelgroep. Heb je ook een "panel" ? Hoe kijkt en klikt wie?

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Mijn doel is om een volledig pakket aan te bieden (en dus ook eventueel ontwerp). Mijn focus ligt wel degelijk bij usability, mede door mijn interesse in de human factors en mijn studie. Ik snap niet zo goed waarom webdesign en usability niet bij elkaar zouden kunnen passen? Zijn volgens mij een aantal grote partijen die dit ook combineren en nog bestaan :)

 

Het punt van onafhankelijkheid wat je noemt, kan ik bij in komen; echter maak ik nergens 'reclame' met een 'onafhankelijke check'. Mij lijkt het juist fijn als je veel dingen onder kan brengen bij één bedrijf; dus na de check kan je het eventueel door mij laten uitvoeren. Natuurlijk hoeft dat niet; het is eigen keus. Als jij denkt dat het niet onafhankelijk genoeg is, loop je met het rapport naar een ander bedrijf. Simple as that, ga ik niet wakker van liggen en jij ook niet :)

 

Helaas heb ik nog niet de financiële middelen en (vooral) de tijd om zo'n uitgebreid onderzoek (met panel) op te stellen. Waar ik nu mee bezig ben doe ik parttime (fulltime studie). Tot op heden heb ik ook nog geen klanten gehad met een budget daarvoor. Daarnaast is dat ook een treetje hoger en wil ik het juist laagdrempelig houden met deze dienst.


Fantasma Media | LinkedIn | Twitter

Web & Usability

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Lijkt me juist aardige managementinformatie om het potentieel binnen de huidige setting te vergelijken met een 'solution from scratch'. Heb je al statistische informatie hoeveel usability bij kan dragen aan omzet uitgezet naar bepaalde branches? Conversie is en blijft een vrij vaag begrip. Say: hoe verhoog je het aantal bezoekers én tegelijkertijd de conversie? Misschien moet je een belang nemen in de omzettoename o.i.d.

 

Usability design of design for usability schijnt een discipline te zijn.

 

Groet,

 

Highio


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 12 leden online en 100 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept