• 0

QuDo 3.9 in de versnelling !

Vanavond had ik me aangemeld voor een workshop Bloggen, LinkedIn, Twitter, kortweg de BLT workshop. Mijn vorige column hierover was vrij sarcastisch bedoeld, maar vanavond ging ik echt om wat te leren. Hoe kan BLT mij verder op weg helpen in de digitale wereld waarin ik niet ben opgegroeid?

 

Het meest vermakelijke was wel de binnenkomst. Ik ging vrij onzeker als Newbie het zaaltje binnen en kwam alleen maar leeftijdsgenoten tegen (35+ tot 45+, een enkele wonderschone jongedame daargelaten die toevallig ook andere prioriteiten in haar leven had gesteld, dan zich te bevuilen met alle social media).

 

Waarom vermakelijk ? De één na de ander bleek Twitter te kennen, maar begreep er echt he-le-maal niks van, LinkedIn had men bijna allemaal, maar snapte men het effect niet van, en bloggen doen we niet, want we kunnen geen verhaaltjes schrijven… De toon van de avond was dus gezet.

 

Wanneer ik terugkijk op de avond en na diverse gesprekken gevoerd te hebben, begrijpt deze groep ondernemers het inderdaad niet. De nieuwe doelgroep, de “jongelui” dus, zijn veel en veel sneller dan wij denken. Via MSM, Twitter en Hyves worden berichten veel en veel sneller doorgestuurd. Zij spreken ’s middags niet meer af, maar “zien elkaar zo op Hyves!!”

 

Wanneer wij ’s ochtends de krant lezen bij een kop koffie, komt dochterlief vertellen dat de boerderij op het eind van het dorp in de fik staat. Had ze namelijk net meegekregen via….. juist!

 

Het LinkedIn-gedeelte leek bij deze groep ondernemers redelijk ingeburgerd. Hadden ze allemaal een profiel? Ja! Maar men deed er niks mee! Men snapte niet hoe je nu toch nieuwe relaties kon krijgen via zo’n internetdinges. Toch was hier na wat uitleg nog enthousiasme te bespeuren!

 

Daarna werd het programma vervolgd met Twitter. Maar na het gebruik van de woorden hashtag, DM, follow, unfollow, Tweetdeck, enzovoorts (binnen enkele minuten overigens) zag je de hoofden meewarig nee schudden... Dit gaat men niet trekken... De achterste rijen schudden moedeloos het hoofd en had spijt van het inschrijfgeld. Was dit nu de nieuwe media?

 

En mijn huis-aan-huis folders, mijn advertenties, mijn sponsoring...

 

Het stukje over bloggen zal ik overslaan. Buiten ondergetekende en een collega was hier niemand meer in geïnteresseerd.

 

Bij het wijntje nadien schudde de overgrote meerderheid nog eens het hoofd…hoe kan dit toch de nieuwe media zijn. Social Media zelfs...

 

Moedeloos gingen sommigen naar huis. Ik vol met tips en ideeën die ik morgen kan gaan toepassen!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Treffende column, ben dit weekend ook eens na gaan denken over Twitter, en gaandeweg zie je ook de voordelen over het juist toepassen hiervan.

 

Het vooroordeel dat men twittert, " lekker ontbijtje gehad#http:bit.ly/b4u", dat heb ik nu losgelaten.

Twitter bestaat uit meer.

Linkedin had ik al eerder ontdekt, en ook de werking daarvan heeft zich bewezen en zal zich vaker bewijzen.

 

Nieuwe media, hoe ver zullen we nog gaan hiermee.

 

Volgens een quiz afgelopen week op tv zijn er nog 4 tot 6% van de sollicitanten die een heuze brief schrijven.

In mijn tijd schreef je nog standaard een brief, en net in het laatste woordje, een fautje, kon je weer opnieuw beginnen.

 

Circa 10 jaar geleden leerde ik mijn vrouw kennen tijdens een weekje zeilen, kon je nog lekker stoer doen om indruk te maken.

Tegenwoordig ga je naar een datingsite, vul je in dat je van zeilen houdt, als de andere partij dat ook heeft ingevuld, dan heb je een date.

 

Nieuwe tijden, heeft zijn voordelen, maar ook zijn nadelen. ;)

Link naar reactie
  • 0

Hangt helemaal van je product af of je er iets zakelijks uit kunt halen. Ik (en mijn producten) hebben er niks mee. ;)

 

Klopt, ik heb een andere doelgroep, idem als een advertentie in het lokale nieuwsblad, het levert mij ook altijd minimaal 1 klant op, jij zal daarvoor ook andere middelen aangrijpen.

 

Het twitteren op zich zal ik ook nog invullen hoe en wat, ik heb er wel ideen over, en het is iets voor de lange termijn.

Of het echt succesvol wordt, kan ik ook nog niet voorspellen.

Ga het wel een start geven. :)

Link naar reactie
  • 0

Heb jij nog een aanhanger? :)

 

Ontopic: Ik vind het een mooi artikel. Herkenbaar...

 

Wat moet je ermee dat online sociaal gebeuren. Heb nu enkele parttimers erbij (jonge) dat gaat heel anders, zo snel. Mooi om te zien en om van te leren.

 

Valt toch veel te halen. Adverteren doe ik er ook. Blijft interessant.

Link naar reactie
  • 0

Had dit al een beetje vernomen van Qudo via Twitter waar ik tegenwoordig ook maar een account heb aangemaakt en dankzij Qudo een stuk wijzer geworden over deze social media vorm.

 

Het grootste voordeel van Twitter vind ik op dit moment de snelheid van het nieuws, moest je "vroeger" wachten op de nieuwsbrief krijg je nu direct het nieuws via Twitter te lezen.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Mooi om te zien dat de skepsis van Twitter langzaam begint om te slaan in enthousiasme. Het is begrijpelijk dat Twitter voor velen lastig te bevatten is, ik was er zelf in het begin ook nogal skeptisch over. Maar de potentie is enorm. Van Twitter kun je echter geen wonderen verwachten, en het is net als 'echt' netwerken: je moet er energie in stoppen om er iets uit te kunnen halen.

Link naar reactie
  • 0

Ik blijf het allemaal heel moeilijk vinden en misschien ben ik met mijn 31 jaar inmiddels ook een oude sok.

Ik heb een twitter account, maar ik weet echt niet wat ik zou moeten posten. Ik heb een linkedin waar ik zoals men zegt dat het moet alleen mensen accepteer die ik echt ken. Vervolgens blokkeer ik iedereen die om de 5 minuten een utteloos twitterbericht plaatst want uitzetten kan het niet.

Mijn klanten, leveranciers en persooneelsleden hebben bijna allemaal een linkedin en niemand doet er iets mee, waarschijnlijk ook omdat niemand het nut ervaninziet of dat men weet hoe het werkt.

 

Bloggen? Verder dan dat het in mijn ogen een soort collum is en ik het alleen lees als de tekst niet te lang is (deze collum was precies goed!), maar ik kan het niet, kan niet eens goede teksten voor mijn website schrijven.

 

Nee ik begrijp dat het echt wel de toekomst is en dat over een aantal jaar niemand meer zonder kan. Maar verlopig zijn mijn meeste klanten en mijn leveranciers gewoon nog van de vakbladen, het emailen en het gewoon bellen.

Mischien komt het door de angst of gewoon omdat ondernemers het eigenlijk gewoon veels te druk horen te hebben dan om de hele dag naar twitter te kijken.

Link naar reactie
  • 0

Bejaard ;)

 

Misschien dat je een bepaalde leeftijd moet bereiken om het weer te snappen. Nee hoor zit je maar te pesten.

 

Nee hoor ik had het graag willen doen, maar kan me er niet te zetten, ik denk omdat de gewone methodes gewoon zoveel sneller en makkelijker zijn. Er zullen vast wel artikelen te vinden zijn op twitter of facebook die ik wel boeiend zal vinden, maar ik kan ze niet vinden en gewoon de websites in de gaten houden van mijn leveranciers lukt veel beter.

Link naar reactie
  • 0

Mooie column :)

 

Ik heb twee gele kunststof keggen. Met een heel handig trapsgewijs verloop. Om mijn campertje waterpas te zetten als ik in de middle of no-where kampeer. Onmisbaar.

Heel veel mensen hebben echter helemaal niets aan die dingen. Zo ken ik ook mensen die echt helemaal niets aan een aanhanger hebben. Ik ken zelfs mensen die eigenlijk meer last dan nut van een mobieltje hebben.

Je hebt niet iets nodig omdat het er is. Het is met Social Media niet anders.

Link naar reactie
  • 2

En ik vanmiddag maar tegen Mikky zeggen, dat ik van deze column weinig verwacht, qua reacties dan :)

 

Ik zal proberen een aantal dingen te delen die ik intussen geleerd heb, maar ook ventileren wat ik er nog niet goed aan begrijp, of waar ik niet aan mee doe. Ik zal niet alles citeren of aanhalen, lijkt me in deze onnodig.

 

LinkedIn

 

 

Zelf gebruik ik LinkedIn voornamelijk om nieuwe klanten te bekijken wanneer er een aanvraag komt. Je hebt net wat meer info buiten de site van de potentiële klant om. Ook filter ik hiermee per direct aanvragen van concurenten die via een achterdeur proberen een offerte o.i.d. aan te vragen.

 

Net als Jasper accepteerde ik in het begin alleen maar mensen/bedrijven die ik kende. Maar dat is dus nou net de bedoeling niet. LinkedIn is bedoeld om je netwerk te VERGROTEN, en de mensen die je kent, zitten al in je netwerk !

Nu heb ik hierzelf persoonlijk ook nog een probleem mee hoor, want wanneer ik een onbekende vraag om te linken, lijkt het (gevoelsmatig) net alsof ik loop te spammen of te pluggen, hoe je het dan ook noemen wilt.

 

Mensen die mij uitnodigen accepteer ik wel, omdat zij waarschijnlijk denken iets met mijn dienst te kunnen, of door kunnen geven in het netwerk. En dan nog is het lastig, want iedere Jan Boeren......Fluitje kan je uitnodigen om te linken, alleen maar voor de kick om heel veel connecties te hebben.

 

Lid worden van bepaalde groepen is wel interessant. Je leert, net als hier, off line mensen kennen, en zeker wanneer je regelmatig reageert. Soms voelt het als een beetje vreemdgaan hoor, om buiten HigherLevel om te gaan ;D

 

Voor onze woonplaats is een aparte groep bijvoorbeeld, en zelfs daar is binnenkort een off-line meeting om elkaar beter te kunnen leren kennen !

 

En ik heb begrepen dat Google je LinkedIn account zeer interessant vind.... en het is altijd prettig goed gevonden te worden !

 

Bloggen

 

 

Zoals ik zei, hier hadden de meeste volgers van de workshop niks mee. Hoewel ook voor de zoekmachine's de blogpagina erg leuk bevonden kan worden en je hoger kan plaatsen (of zoiets ;))

 

Ik maak binnenkort dus wel een blog pagina aan, omdat ik het leuk vind om regelmatig een column te schrijven

 

En dan....

 

Twitter

 

Dit blijft gewoon lastig. Je hebt het of niet, je doet het of niet. Zelfs op de Twitter van HgherLevel wordt ik soms doodmoe van de berichten.... en dat zijn dan nog de ondernemers.

 

Maar het idee van zakelijk twitteren is om je zichtbaar te maken. Wanneer je constant leuke, interessante dingen weet te melden, vinden mensen je leuk, aardig, actief, weet ik veel. Je krijgt meer volgers. Die volgers verspreiden jouw berichten ook weer, en zo gaat de olievlek langzaam verder.

 

Deze column zal ik dan ook op Twitter zetten. De achterliggende gedachte is dan, dat mensen nieuwsgierig zijn geworden, je site bezoeken, en wie weet blijft er één of een paar procent hangen, die dus wel degelijk met je product te maken willen hebben. En dit werkt voor mijn dienst niet anders dan voor ophangdraadjes bijvoorbeeld ! Het gaat om nieuwe potentiële klanten.

 

En ik heb Twitter ook nog niet in de vingers. Net als bij LinkedIn lijkt het me spammen wanneer ik zo links en rechts mijn link laat vallen. Ik persoonlijk vind dat zeer negatief overkomen, maar er zijn er genoeg die dit op deze of andere manier wel doen, en het werkt.

 

De ouwe sokken en bejaarde HL deelnemers (want rond de 40 ben je al bejaard alhier.....) die net als ik nog willen flyeren en advertenties willen plaatsen....probeer je er eens in te verdiepen. Laat Twitter even zitten, maar snuffel eens goed op LinkedIn. Meld je aan bij groepen die voor jou potentieel kunnen zijn, en reageer daar op vragen.

 

Ik hoop iets meer duidelijkheid gegeven te hebben. Ik ben ook echt nog niet helemaal om, maar zie wel de potentie, omdat ik nu de achterliggende gedachte iets beter kan plaatsen.

 

Maar zoals theothomas aanhaalde.... ik heb erg veel gereedschap in mijn schuurtje. Ook best fijn en gespecialiseerd gereedschap. Maar wanneer je er niks mee kan, of je weet niet hoe het werkt, blijf er dan vanaf voordat er ongelukken gebeuren. Maar wil je er mee leren omgaan, omdat je denkt dat ook jij er plezier aan kan hebben, wil ik je graag leren hoe je dit stuk gereedschap veilig en goed kan gebruiken......

 

Bedankt voor de reacties tot dusver !

Link naar reactie
  • 1

Grappig, de uitleg over #LinkedIn, sommige zaken vind ik zo vanzelfsprekend dat ik ze niet eens als functie zie omdat ik het 'altijd al zo deed'.

Bloggen is niet voor iedereen of voor elk bedrijf geschikt, ook moet je goed nadenken of je wel een blog op je bedrijfssite wil of dat het misschien slimmer is om je blog los te koppelen van je bedrijf maar toch indirect heen en weer linkt.

 

En hoe kwam ik op deze #column uit, via #twitter door een tweet van @QuDoTelefoon

 

We hebben trouwens een HL'er die er een heel prima boekje over geschreven heeft, Calimeromarketing 2.0.

Ook het boek van Petra de Boevere "Meisje van de slijterij" is een prima boek voor mensen die zakelijk meer met het web willen gaan doen.

Beide kun je volgen op Twitter

@KarenRomme

@slijterijmeisje

 

Een prachtige manier om jezelf/bedrijf te branden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.