• 0

Iemand loopt met offerte en leverancier naar concurrent

Na gisteren al het één en ander gezocht over onderstaande vraag maar kon een passend antwoord nog niet vinden.

 

Het verhaal is als volgt:

Een aantal weken geleden kwam er een restaurant uit het midden van het land naar mijn organisatie om de sterk verouderde website te vernieuwen / een nieuwe website te bouwen,

 

De beslissingsbevoegde is een oud klasgenoot en ik ging dan ook vol overgave voor hem aan de slag. Een compleet voorstel gemaakt hoe ze de website compleet konden inrichten, socialmedia mogelijkheden uitgewerkt en de hele structuur van de website op papier gezet. Hiernaast bij een internationale leverancier van ons op zoek geweest naar een passend ontwerp.

 

Na het voorstel en het ontwerp opgeleverd te hebben kregen we de belofte dat de opdracht ons gegund werd. Echter twee weken later toch een mailtje dat het door ons geleverde systeem en mogelijkheden te beperkt waren.

 

Wat schertst onze verbazing, de beste man is met de offerte en het ontwerp naar een concurrent gegaan en heeft daar exact de website laten bouwen hoe wij hem geoffreerd hadden.

 

Dat het niet netjes is wat deze persoon gedaan heeft, staat vast. Maar wat zouden wij als organisatie hier mee kunnen doen?

 

Geen zin om te lezen: Prospect vraagt offerte aan, voorwerk en ontwerp van leverancier wordt opgeleverd en prospect loopt hiermee naar concurrent.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Een voorstel? Is dat een schuilnaam voor een offerte?

 

 

Waar maak je je druk om, afwijzigingen horen erbij.

 

Het gaat hier niet om een afwijzing, het gaat hier om een uitgewerkt idee en voorstel wat dan door een andere partij waarschijnlijk voor een lagere prijs wordt uitgevoerd.

 

Dan zou ik ook idd de ontwerpkosten in rekening brengen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het gaat hier niet om een afwijzing, het gaat hier om een uitgewerkt idee en voorstel wat dan door een andere partij waarschijnlijk voor een lagere prijs wordt uitgevoerd.

 

Dan zou ik ook idd de ontwerpkosten in rekening brengen.

 

Dus ik heb een offerte voor wat stroomschakelingen nodig, dan kom jij neemt het op, tekend het thuis uit, schrijft op waar wat moet komen en dan ben ik de ontwerpkosten kwijt terwijl ik een offerte vroeg?

 

:) grappenmaker

Link naar reactie
  • 0

Het gaat hier niet om een afwijzing, het gaat hier om een uitgewerkt idee en voorstel wat dan door een andere partij waarschijnlijk voor een lagere prijs wordt uitgevoerd.

 

Dan zou ik ook idd de ontwerpkosten in rekening brengen.

 

Dus ik heb een offerte voor wat stroomschakelingen nodig, dan kom jij neemt het op, tekend het thuis uit, schrijft op waar wat moet komen en dan ben ik de ontwerpkosten kwijt terwijl ik een offerte vroeg?

 

:) grappenmaker

 

Nee hoor, stroomschakelingen zijn aan regels gebonden en wensen van klanten spelen ook een grote rol.

Echte exclusiviteit of sprake van intellectueel eigendom is er dan ook niet.

Als een klant met mijn kant en klaar ontwerp naar een ander toe gaat, gaat het vaak om prijs, en de prijs kan een ander dan meestal nog wel onder.

Helaas gebeurt dat ook soms wel eens en dat is slikken.

Maar hoe toon je dat aan, een heel groot gedeelte van een elektrotechnische installatie zie je niet.

 

Als TS stelt dat met zijn ontwerp een website is gemaakt door een ander, zal dat wel zichtbaar zijn in zijn eigen ontwerp en in de offerte.

Wat schertst onze verbazing, de beste man is met de offerte en het ontwerp naar een concurrent gegaan en heeft daar exact de website laten bouwen hoe wij hem geoffreerd hadden.

 

Deze vergelijking gaat niet helemaal op.

:)

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelf vanochtend de volgende vergelijking gemaakt, welke volgens mij wel opgaat:

 

Stel je hebt een huis en het schilderwerk moet eigenlijk nodig vervangen worden. Je nodigt een schilder uit welke op goed vertrouwen een op maat gemaakte mengkleur maakt welke perfect past bij de rest van je interieur. Hiernaast werkt hij voor je uit hoe je het beste de boel er bij in kan richten.

 

Hierna gaat de persoon die het aanvroeg met de informatie naar een concurrent (met die exacte mengkleur!) en laat daar exact maken wat die eerste schilder heeft uitgewerkt!

 

Mogelijk nog niet helemaal exact hetzelfde, maar wel iets aansprekender... Zoiets doe je gewoon niet!

Link naar reactie
  • 0

"zoiets doe je gewoon niet" heb je zo weinig aan want dat zijn jouw normen en waarden (en van vele anderen), maar er blijken dus altijd weer figuren tussen te zitten die andere normen en waarden hebben.

 

Wapen je hier tegen.....hoe? Door niet teveel werk uit te voeren voordat er een handtekening is gezet of voordat je aan offertetraject begint de opdrachtgever laten tekenen dat hij ontwerpkosten betaalt als hij toch naar een ander stapt en daar jouw ideeën laat uitvoeren.

 

Het is een erg moeilijke kwestie waarmee je heel voorzichtig moet omgaan........

In jouw verhaal van de schilder ben ik bijv. degene die het pand inricht en daar allerlei ideeën voor ontwikkelt en verwerkt in 3d-presentaties. Wij lopen ook nog te vaak tegen dat soort gasten aan die voor een paar procent met mijn idee naar de concurrent gaan. Wij hebben het systeem ook nog niet waterdicht, klanten zullen dan namelijk ook kunnen zeggen dat het hun idee was en dat ik het enkel op papier gezet heb. Daarnaast: wat doe je als je weet dat het een klant is die nog regelmatig kan terug komen met opdrachten?

Of als de klant nog zich nog niet wil vastleggen en meerdere opties open wil houden.......

 

 

 

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0
Ik denk dat in dit topic dat gelijksoortig is, veel info staat waar je wat mee kunt beginnen.

Houdt er alleen wel rekening mee dat in dat verhaal pas na 7 maanden de opdracht aan een andere partij gegund werd. De precontractuele fase gaat er van uit dat de opdrachtnemer 'redelijkerwijs mag aannemen dat de opdracht gegund wordt'. Dit is na 7 maanden natuurlijk een stuk aannemelijker te maken dan na 2 weken.

Link naar reactie
  • 0

Even de vergelijking:

Website die ik bij leverancier heb uitgezocht en compleet planmatig heb ingericht:

 

vi1lzt.png

 

Website die nu door de klant gebruik wordt (Namen zijn weggehaald.)

 

fogc39.png

 

Een klein beetje kopie en een aantal tips meenemen naar concurrent is niks mis mee... Maar het exacte ontwerp over mijn rug inkopen bij mijn leverancier is triest...

 

Link naar reactie
  • 0

Doordat ik voor klanten inderdaad internationale (betaalbare!) templates inkoop kan ik kleine ondernemers tegen betaalbare prijzen een website aanbieden.

 

De ondernemers waar ik voornamelijk voor werk zijn vakidioten die zoveel mogelijk moeten bezig zijn met het uitvoeren van declarabele uren. Vandaar dat ze het inrichten en opzetten van de website uitbesteden.

 

Feit blijft dat er een complete website planmatig is ingericht, er onderzoek is gedaan naar een passend ontwerp en er onderzoek is gedaan hoe het bedrijf optimaal socialmedia kon laten terugkomen binnen de website. Hier zijn simpelweg uren in gaan zitten.

Link naar reactie
  • 0

Het is - hoe vervelend dat ook klinkt - een wijze les om niet zoveel voorwerk er in te stoppen. Of beter gezegd: dat nog niet te overhandigen. Laat weten/zien dat je weet waarover je praat en dat je klant zich begrepen voelt in je offerte, maar zie de offerte echt als eerste punt. Met andere woorden, laat veel zien, maar nog niet teveel zodat men al je ideeën heeft (en er iets anders mee kan doen).

 

Ik zou dit voor nu laten zitten - het is een compliment dat je klant je ideeën ziet zitten! - en wees in je volgende offerte net zo enthousiast als je nu was, alleen dan met net wat minder werk er al ingestoken en net wat minder van je ideeën laten zien.

Link naar reactie
  • 0

En mocht het dan toch voorkomen dat je klant na het offertetraject besluit dat hij geen goed beeld kan vormen van hoe je plannen er in de praktijk uit komen te zien, dan kun je met zo'n klant om de tafel gaan zitten en kijken of je wellicht een eerste opzet kunt maken. Uiteraard tegen vergoeding, maar nog zonder de complete opdracht te gunnen.

 

In welke precontractuele fase je ook zit: als je werk doet waarvan de opdrachtgever niet had kunnen aannemen dat jij het zou doen, kun je redelijkerwijs ook geen vergoeding vragen. Een normaal offertetraject voor een website houdt doorgaans niet in dat er direct een ontwerp op tafel komt te liggen.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Even de vergelijking:

Website die ik bij leverancier heb uitgezocht en compleet planmatig heb ingericht:

 

vi1lzt.png

 

Website die nu door de klant gebruik wordt (Namen zijn weggehaald.)

 

fogc39.png

 

Een klein beetje kopie en een aantal tips meenemen naar concurrent is niks mis mee... Maar het exacte ontwerp over mijn rug inkopen bij mijn leverancier is triest...

 

 

Dat bedoel ik nou, zonder het bedrag te weten dat je geoffereerd hebt zou ik me bezeken voelen. Je presenteert het als een een of ander maatwerk dingetje, terwijl er gewoon een template word gebruikt.

Link naar reactie
  • 0

Dit is pertinent onjuist. Richting al! mijn klanten presenteer ik mijn dienst niet als webdesigner maar als een ondersteunende partij die de ondernemer kan helpen met het invullen en opzetten van de website.

 

Wil je een maatwerk website betaal je gewoon het dubbele (viervoudige) dan wat de ondernemers bij mij betalen. Ze weten er dan ook vanaf dat ontwerpen worden ingekocht.

 

Maar volgens mij gaat dit toch wel erg offtopic... Mijn grootste struikelblok is dan ook dat de complete invulling van de website exact is zoals ik geoffreerd heb.

Link naar reactie
  • 0

Waarom ben jij dan deze opdracht misgelopen, nu ik dit zie kan hier toch geen dermate hoog prijsverschil in zitten dat je "klant" zijn belofte naar jou toe afbreekt.

 

Heb je hierover nog contact gehad met je 'klant'.

 

Misschien ook wel off topic, maar ook weer een leer moment voor jou.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dit is pertinent onjuist. Richting al! mijn klanten presenteer ik mijn dienst niet als webdesigner maar als een ondersteunende partij die de ondernemer kan helpen met het invullen en opzetten van de website.

 

Wil je een maatwerk website betaal je gewoon het dubbele (viervoudige) dan wat de ondernemers bij mij betalen. Ze weten er dan ook vanaf dat ontwerpen worden ingekocht.

 

Maar volgens mij gaat dit toch wel erg offtopic... Mijn grootste struikelblok is dan ook dat de complete invulling van de website exact is zoals ik geoffreerd heb.

 

Ik wil je niet beledigen - ik vraag me hardop af waarom de andere repliers het de normaalste zaak van de wereld vinden om maar een rekening te sturen. (voor wat?)

Link naar reactie
  • 0

er zijn momenten dat ik wel een rekening stuur. Dit is echter in dat geval vooraf overeengekomen met de klant.

 

Vaak zijn dit complexe inrichtingsprojecten waarbij de klant advies wil over de meest efficiente archiefinrichting binnen de bestaande regelgeving waar relatief veel tijd in gaat zitten en de klant vervolgens verplicht is 3 offertes aan te vragen.

 

Hierbij geldt mijn advies/voorstel dan als basis voor de offerteronde.

 

Frans

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een aantal weken geleden kwam er een restaurant uit het midden van het land naar mijn organisatie om de sterk verouderde website te vernieuwen / een nieuwe website te bouwen, De beslissingsbevoegde is een oud klasgenoot en ik ging dan ook vol overgave voor hem aan de slag.

 

Verwachtte de oud-klasgenoor een vriendenprijsje?

 

Zat er tussen de voorbereidende offerte-makende fase en de uitvoerende fase een duidelijk beslismoment?

 

Had hij al een beslissing genomen?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.