• 0

Internet voor zakelijke contacten?

In de US is het een grote hype: social networks. Het werkt als een olievlek. Een paar mensen nodigen hun contacten uit zich in te schrijven in een register, en als die op hun beurt hetzelfde doen heb je in de kortste tijd miljoenen deelnemers die allemaal via-via met elkaar verbonden zijn. Die contacten kun je vervolgens voor vanalles gebruiken: samen vissen, daten of zaken doen.

 

Voorbeelden van zulke social networks zijn Friendster,Orkut en Friendzy waar miljoenen aan meedoen. Afgelopen najaar werden zij genoemd als nieuwe internet-bubble, maar die opwinding is eigenlijk al weer een beetje voorbij. Ook omdat dit doelloos netwerken snel gaat vervelen en er voor dating betere alternatieven zijn.

 

Doelgericht netwerken wordt echter wel als interessant gezien. Een variant daarop zijn de zogenaamde business networks. Hier komen zakelijke contacten samen. Dit is een leuke variant op de kenniseconomie, want mijn ene kennis kan precies degene zijn die mijn andere kennis zoekt. Voorbeelden?

Mijn algemene vraag is of jullie nut zien voor zo'n service...

 

En vervolgens wil ik een experiment voorstellen. Als er interesse is, kunnen we dit forum koppelen aan zo'n dienst. Ryze biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om sub-networks in te richten, dus wie weerhoudt ons om een innovatief starter-netwerk online te brengen en eens actief te beproeven wat de voor- en nadelen zijn... Liefhebbers?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Door Nils werd ik gevraagd om op orkut.com te komen.

Daar ontmoete ik weer dennis (die was vriend van nils) en dennis had weer allemaal higherlevel.nl vrienden daar.

Zo breidt je netwerk wel uit.

Ook klik je via via wel wat rond en kom je toch wel mensen tegen waarvan je denkt "hmmn dat moet ik onthouden als ik ooit nog eens iemand voor dat en dat nodig heb" dat vond ik wel een grappig aspect.

 

De meeste mensen met wie ik samenwerk, aan wie ik opdrachten uitbesteed staan wel in mijn messenger lijst en een paar daarvan heb ik via een internet advertentie ontmoet. Tot zover gaan mijn zakelijke contacten via internet.

 

Maar interresant topic, ben benieuwd wat eruit komt.

Link naar reactie
  • 0

Hmm, zelf geloof ik niet zo ik dit soort dingen. Ik ben voor www.orkut.com uitgenodigf door Christine Karman, die doet dat niet zomaar en inderdaad. Orkut is wel grappig. Je kunt vrienden van vrienden to je eigen vrienden maken.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik kreeg ook een uitnodiging voor Orkut van de week (Dennis). Heb nog geen tijd gehad om erop te reageren. Een paar weken terug kwam ik via via bij Linkedin en op zich is het concept wel ok. Ik kom er ontzettende veel bekenden tegen (op linkedin dus) en das wel grappig.

 

Nou was er een aantal jaren geleden ook een goed werkende, echter, net zoals het in het echte leven gaat, je moet dingen wel onderhouden! Op die van een aantal jaren geleden waren er op een gegeven moment mensen die een competitie gingen houden mbt wie het grootste netwerk had en dus niet meer voor kwaliteit gingen. Als je zo iemand dicht bij je hebt zitten kun je het vergeten.

 

Kortom: ik vraag me af of het - ongereguleerd - goed blijft werken!

Link naar reactie
  • 0

Het vergt erg veel tijd maar als je het goed gebruikt kan je volgens mij wel goede contacten op doen.

 

Het moet voor Orkut of Friendster een koud kunstje zijn om de functionaliteiten van bijvoorbeeld LinkedIn ook te bieden. Wat dat betreft kan ik me dus niet echt voorstellen wat de toekomst van het hele verhaal is.

 

Waar wordt het geld mee verdient?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Het vragen van een vergoeding voor premiumdiensten behoort tot de mogelijkheden.

Als je kijkt naar de acquisitiekosten voor het binnenhalen van nieuwe leden van de s.s.sites dan is dat bijna niets.

Je hebt natuurlijk een hele database vol met mensen, dus ik denk dat ze met advertenties in de toekomst wel geld gaan verdienen(veel pageviews p/m)

 

Link naar reactie
  • 0

 

Daar loopt Friendster nu ook tegenaan. Mijn netwerk is groter dan de jouwe! Bovendien hebben ze 'last van' zogenaamde fakesters. Hoe heette dat netwerk van een paar jaar gleden?

 

Weet ik niet meer, staat in ieder geval niet in het rijtje hierboven...

 

Wel denk ik dat de huidige initiatieven het beter voor elkaar hebben. Endorsements, alleen op uitnodiging, dat verbeterd al veel...

Link naar reactie
  • 0

 

Tja. Twintig miljoen mensen rennen naar Friendster, een een kwartaal later rennen ze en masse naar Orkut. Mooi businessmodel kun je daarop bouwen. Het internet-jaar van 6 maanden wordt zo een social network-jaar van... 3 maanden... 2 maanden... 1 maand?

 

Het wachten is waarschijnlijk op multirole messengers (is dat Engels?) waarbij mijn netwerk-connecties rolgebonden zijn en messaging (vast en mobiel) gefaciliteerd wordt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

was niet een dergelijk netwerk of bekende systeem voorgesteld om spam tegen te gaan?

 

Nog even over het verdien model... Wat zijn nou echt duidelijke en haalbare geld verdien modellen voor een dergelijk system? Alleen "reclame inkomsten" vind ik niet echt genoeg.

 

Zouden mensen gaan betalen om op een dergelijke manier te daten? Of ga je betalen om in speciale netwerken te komen? Wat maakt deze speciale netwerken anders dan normale discussiefora? Zou een advertentie model de kosten voor onderhoud, development en hosting dekken? Hangen we er filesharing in? of colaborative development? Project management?

 

Wat zou nou een model zijn waarbij je duidelijk euros hoort rinkelen?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Zouden mensen gaan betalen om op een dergelijke manier te daten? Of ga je betalen om in speciale netwerken te komen?

 

New York Times, Feb. 9, 2004

 

The prospects of social networking sites that focus on business-oriented users look more promising, analysts say. When these companies start charging fees later this year, they expect business users to spend more freely, partly because they may be able to expense the cost or write it off on taxes. That is one reason at least one business-oriented networking site, Ryze.com, has already reached profitability, according to Adrian Scott, its chief executive.

 

"We've proven there's a business model that's profitable," Mr. Scott said. He contended that Ryze, which has operated for less than three years and is privately held, is "quite solidly cash flow positive."

 

Ryze's chief mission is to connect its 120,000 registered users for business reasons.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

?

 

Nog even over het verdien model... Wat zijn nou echt duidelijke en haalbare geld verdien modellen voor een dergelijk system? Alleen "reclame inkomsten" vind ik niet echt genoeg.

 

 

Laten we ff uitgaan van 500.000 friendster leden( weet niet hoeveel er zijn, ik heb geen tijd om het te gaan uitzoeken)

Stel dat deze 500.000 leden 1 pageview per persoon per maand maken; a 7 dollar per 1000 is totaal 3500 dollar aan inkomsten per maand, is niks natuurlijk

Natuurlijk moet je meer critical mass hebben om break-even te draaien, maar toch.

Bij een aantal van 10 miljoen members draai je 70.000 dollar op maandbasis

 

Stel dat je een conversie hebt van 2% van mensen die een abbo nemen a 11 dollar p/m

Dan heb je bij 500.000 leden 110.000 dollar p/m aan inkomsten, now we are talking.

Bij 10 miljoen heb je 2,2 mln dollar per maand.

Ik weet niet wat de onkosten zijn( servers etc.) maar ik denk dat je hier toch een behoorlijk businessmodel hebt.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ongeloofelijk, hoe snel dit topic is volgelopen zeg.

 

Als ik dat zo lees over al die verschillende social software sites, begin ik me af te vragen of het niet eens tijd wordt voor een industrienorm. Dan kun je lid worden van zo een site en in contact komen met leden van een andere site. Maar ach, eerst moeten ze mekaar bijna dood geconcurreerd hebben voor ze d'r achter komen dat samenwerken ook voordelen biedt.

 

Affijn, voor mij hoeft het allemaal niet zo. Het wekt bij mij de indruk dat de kwantiteit van sociale activiteit zwaar opweegt tegen de kwaliteit. Dat kan een ongekende sociale erosie ten gevolge hebben en aangezien ons individualistische ideaal toch al een daad van sociale ontbossing is weet ik niet of dergelijke communities een goede ontwikkeling zijn. Het Internet kan wel nuttig zijn als communicatiemiddel tussen personen die elkaar ook in levende lijve ontmoeten. Dat is een van de redenen waarom ik over de BeachMeeting begon en al meer dan eens met mensen van HL ben samengekomen om ideëen met elkaar door te nemen.

Olaf Janssens

www.anasign.com

Link naar reactie
  • 0

zou je daar geld voor betalen? Wat is het voordeel dat je er mee behaalt? Mij persoonlijk lijkt het me wat duur... maar then again, ik ben ook geen friendster junky.

Je zou natuurlijk sms, email, voip en videoconference kunnen toevoegen tesamen met een "ongekende"snelheid, lees: veel bandbreedte.

In de toekomst wanneer de convergentie heeft plaatsgevonden van computer +tv. zou dit wel eens grote rol kunnen gaan betekenen.

Immer alles is onder handbereik in de woonkamer.

En friendsters kun je bereiken vanuit je leunstoel via elk communicatekanaal dat je wenst.

Link naar reactie
  • 0

Premium membership zou kunnen bestaan uit:

 

uitgebreider profiel

handigere en uitgebreidere zoekmogelijkheden

ongelimiteerde instant messages

ongelimiteerde netwerkomvang

 

't is niet alleen een kwestie van meer bieden dan ze nu gratis doen... de gratis diensten zouden ook wat 'afgeknepen' kunnen worden natuurlijk...

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 301 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.