• 0

Internet voor zakelijke contacten?

In de US is het een grote hype: social networks. Het werkt als een olievlek. Een paar mensen nodigen hun contacten uit zich in te schrijven in een register, en als die op hun beurt hetzelfde doen heb je in de kortste tijd miljoenen deelnemers die allemaal via-via met elkaar verbonden zijn. Die contacten kun je vervolgens voor vanalles gebruiken: samen vissen, daten of zaken doen.

 

Voorbeelden van zulke social networks zijn Friendster,Orkut en Friendzy waar miljoenen aan meedoen. Afgelopen najaar werden zij genoemd als nieuwe internet-bubble, maar die opwinding is eigenlijk al weer een beetje voorbij. Ook omdat dit doelloos netwerken snel gaat vervelen en er voor dating betere alternatieven zijn.

 

Doelgericht netwerken wordt echter wel als interessant gezien. Een variant daarop zijn de zogenaamde business networks. Hier komen zakelijke contacten samen. Dit is een leuke variant op de kenniseconomie, want mijn ene kennis kan precies degene zijn die mijn andere kennis zoekt. Voorbeelden?

Mijn algemene vraag is of jullie nut zien voor zo'n service...

 

En vervolgens wil ik een experiment voorstellen. Als er interesse is, kunnen we dit forum koppelen aan zo'n dienst. Ryze biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om sub-networks in te richten, dus wie weerhoudt ons om een innovatief starter-netwerk online te brengen en eens actief te beproeven wat de voor- en nadelen zijn... Liefhebbers?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Vinden jullie die MeetAnyone niet erg on-uitnodigend? Ze bestaan al wat langer, maar maken een tamelijk uitgebluste indruk. Zouden ze wel door hebben dat social networks HOT zijn in de US? Vroeger of later komt er iemand met een zak vol geld over de oceaan, om wat marktaandeel in Europa te kopen...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

"The prospects of social networking sites that focus on business-oriented users look more promising, analysts say. When these companies start charging fees this year, they expect business users to spend more freely, partly because they may be able to expense the cost or write it off on taxes. That is one reason at least one business-oriented networking site, Ryze.com, has already reached profitability, according to Adrian Scott, its chief executive."

 

New York Times, 9 feb 2004

 

----------------------------------------------------

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is een Social Business Network rendabel/winstgevend om op te zetten. Bijvoorbeeld als volgt:

Nederlandse zakenmensen en ondernemers kunnen zich inschrijven op de nederlandstalige site. Zij kunnen de site 1,5 maand uitproberen, daarna betalen zij 100 euro per jaar. Zij kunnen hun gegevens invoeren, zoals hun opleidingen, waar zij gewerkt hebben, waar ze nu werken en wat mogelijke projecten zijn.

 

Daarnaast kunnen zij vrienden/collega's uitnodigen die ook in deze doelgroep vallen. Kortom, zo kan een heel netwek ontstaan van aan elkaar gelinkte collega's/vrienden.

 

Als er ingelogd is, moeten leden zich ook kunnen aanmelden bij verschillende subgroepen, per branche een subgroep bijv. Zo kan iedereen die iets te doen heeft met horeca elkaar daar 'ontmoeten'. Men kan zien we er bij zo'n subgroep betrokken is en mensen mogelijk aanspreken of een discussie starten op het forum.

 

Mensen binnen het complete netwerk, of een subgroep, kunnen elkaar tot 'vriend' maken, waardoor er meer relaties binnen het netwerk ontstaan.

 

Wat vinden jullie van een dergelijk idee? Denken jullie dat mensen (de doelgroep) hier ook de nut van inzien en er 100 euro per jaar voor willen betalen. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het moeilijk om te geloven dat alleen het ontmoeten van mensen op een dergelijke manier 100 euro per jaar justificeerd. De dating markt zit goed geld in, of de zakelijke dating ook geld genereerd weet ik dus niet.

 

Als je in een cafe staat dan betaal je graag wat voor drankjes en snacks, het ontmoeten voor het ontmoeten is daar niet de enige motivatie.

 

Hoe gemakkelijk is het om op een verjaardags feestje, waar je niemand kent behalve de jarige, contacten op te doen? Hoe snel stap je op iemand af en wat is de waarde van die contacten?

 

Ryze claimt dat ze geld verdienen met een dergelijk model, ik ben er nog wat sceptisch over...

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

dit concept is makkelijk kopieerbaar, zodat er in het concept op zich geen marktwaarde zit denk ik. wat wel waarde heeft is of een groot en kwalitatief goed ledenbestand (kritieke massa) of extra uitstraling (bijv. onder de paraplu van een sterk merk). het mooiste is dus als een sterk merk zijn klantenbestand gebruikt om een dergelijk netwerk te starten. de aanzuigkracht kan dan zo groot zijn dat men bereid is te betalen.

Link naar reactie
  • 0

Ís Higherlevel.nl niet al simpelweg een vorm van social network? Er ontbreken wat kenmerken die al die social networks hebben, maar verder verschilt het in mijn ogen niet zoveel. Er zijn al samenwerkingsverbanden en gezamelijke projecten opgestart, ideeën vanuit HL ontstaan en uitgevoerd, en contacten en leads uitgewisseld.

 

Wat zou er aan HL moeten veranderen om er niet een social network náást te plaatsen, maar de goede dingen ervan te pakken en die te implementeren ín HL? Ik stel me zo voor:

- Het kunnen maken van een adres/contactenboek van HL-leden waar je een band mee hebt (en die het goedkeuren dat je hun echte, niet-anonieme contactgegevens ziet)

- Uitnodigmogelijkheden om dat adresboek ook buiten HL om uit te bouwen met contacten

- Het kunnen opzetten van communities en daaraan deel kunnen nemen

 

Mis ik iets?

Link naar reactie
  • 0

Ik denk zelfs dat met betere forum mogelijkheden (HL heeft veeeeel betere forum mogelijkheden dan bijvoorbeeld Orkut) je een veel beter social network op kan zetten dan de huidige alternatieven.

 

Het lijkt me niet al te moeilijk om de punten die je noemt te implementeren en volgens mij mis je niet veel. Ik zou het alleen leuk vinden als je deze uitbreiding dan ook aan andere fora aan kan bieden. Op die manier groeit je netwerk erg snel en zou je in theorie uiteindelijk fora uit zichzelf kunnen laten mixen... Als je begrijpt wat ik bedoel.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Ís Higherlevel.nl niet al simpelweg een vorm van social network? Er ontbreken wat kenmerken die al die social networks hebben, maar verder verschilt het in mijn ogen niet zoveel.

 

De business networks zijn toch een stukje complexer dan de social networks. De laatste zijn speels en tamelijk vrijblijvend. In een goed business network worden de onderlinge relaties afgeschermd. Dat is een afspiegeling van de realiteit. Stel dat ik bijvoorbeeld goeie contacten heb met CIO's bij grote bedrijven, en jij wil daar graag mee in contact komen, dan wil ik daar toch als actieve filter tussen zitten, en wel zodanig dat jij niet over mijn rug gaat acquireren en evenmin dat ik mijn relatie met jouw beschadig door je verzoek tot bemiddeling af te wijzen. Snappez-vous?

 

Maar HL heeft inderdaad dat potentieel. Vandaar mijn suggestie om bijvoorbeeld Ryze eens goed te bekijken.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Zoek op Dutch en je krijgt 250+ hits. Alfabetisch op voornaam... ::) Daaronder toch ook al wat namen die relevant zijn vanuit Technostarter-optiek. Als adresboek is het wel handig, maar je ziet nu al enorm veel ruis ontstaan. Chinese studenten die vragen naar ondernemingsplannen enzo...

 

Het verschil met het netwerk-model van HL is dat z'n forum eigenlijk een enorme rotonde is waar alle verkeer langs moet, terwijl Ryze en vergelijkbare netwerken zwaar leunen op directe verbindingen.

 

Misschien dat het voor HL en zijn gebruikers interessanter is te wachten tot er een aanbieder komt die aan netwerk-hotelling doet, zodat er naast Higherlevel een Nextlevel opgezet kan worden, bijvoorbeeld voor technostarters die nu al experimenteren met networked projects. Het forumbelang zou daarbij voorop staan, want je wil niet de meest interessante gedachtenwisselingen omgeleid worden. Zou de rotonde te druk worden, dan is het echter wel een interessante optie.

 

Of praat ik nu in raadsels... ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik vind ryze maar een lelijk onoverzichtelijk ding. Ik begrijp ook niet wat er zo speciaal is aan een ryze netwerk? Voor zover ik het kan zien is het gewoon een enorm gelimiteerd forum.. begrijp ik dat goed?

 

Ik mekker te vroeg, moest er even doorheen. Volgens mij is hun added value de uitgebreide searches. Maarja, bij bijna alles wat ik doe wordt ik gevraagd om te dokken voor een beter membership. Ik ben momenteel nog niet van plan om hiervoor te dokken...

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Aanleiding om dit onderwerp ter sprake te brengen, was eigenlijk om het aanbod te inventariseren en de ervaringen van anderen te vergelijken. Zijn zulke netwerken nuttig in de alledaags praktijk van Nederlandse ondernemers, en welke voldoet het beste? Maar we zijn waarschijnlijk early adapters in Europa, dus we moeten die ervaring nog opdoen.

 

Mijn eerste ervaring is in ieder geval nog niet om over naar huis te schrijven. Net een halve dag op Ryze en nu al de eerste multilevel marketeers op mijn nek, met unieke business opportunities. Sure! Alsof je een leeg huis vol kattevlooien binnenkomt.

 

Netwerk ze! ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Als er ingelogd is, moeten leden zich ook kunnen aanmelden bij verschillende subgroepen, per branche een subgroep bijv. Zo kan iedereen die iets te doen heeft met horeca elkaar daar 'ontmoeten'. Men kan zien we er bij zo'n subgroep betrokken is en mensen mogelijk aanspreken of een discussie starten op het forum.

 

Doel van een netwerk is toch ook dat je juist kennis van andere branches ook binnenhaalt? Een adviseur wil toch met mogelijke klanten netwerken en niet alleen met andere adviseurs?

 

Ik ben het eens met zrski en houdt het voorlopig bij HL en wacht op evt. aanbiedingen......

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

 

Ook in een netwerk heb je iets van wederzijdse instemming nodig. Wat ik nu meemaak geeft me zo'n business-blondje gevoel. Amper binnen en je wordt gelijk besprongen door tientallen netwerk-marketeers. Dat kun je bij Ryze trouwens inperken door alleen friends-of-friends toegang te geven tot je mailbox.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Uit Webwereld van vandaag

* Sociaal virus

 

De afgelopen week ben ik ook getroffen door het 'Orkut'-

virus. Mensen die ik enigszins ken, ontpoppen zich ineens

als 'friends' op Orkut en stellen mij per e-mail voor om toe

te treden tot hun indrukwekkend grote vriendenkring. Maar

diensten als Orkut, CU2 en Friendster zijn gevaarlijk en

ondermijnen en decentrale karakter van internet. Lees de hele

column van Reinder Rustema:

http://www.webwereld.nl/column/04_08.phtml

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.