• 0

BTW en huur

Veel over geschreven (en gelezen) maar geen bevredigend antwoord kunnen vinden.

 

Het volgende doet zich voor :

 

Wij willen zakelijk (100%) vanuit een vof een bedrijfsruimte gaan huren voor opslag.

De bemiddelende makelaar deelde ons mede dat de verhuurder een prive persoon is.

 

Moet ik onderzoeken of hij een BTW nummer aan heeft gevraagd ?

Met andere woorden : stel dat ik de BTW aftrek en hij voert het op als 100% inkomen.

Dan is mijn aftrek onterecht en kan ik mij indenken dat wij die terug moeten betalen.

Of is dat erg "doom denken" en berust bij ons het handelen ter goeder trouw ?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als het goed is staat het gewoon in je huurcontract en op je factuur. Als er geen BTW op je factuur staat mag je het niet aftrekken.

 

Als u bedrijfsruimte huurt, kunt u alle kosten die u voor de bedrijfsruimte maakt, aftrekken van de opbrengsten van uw onderneming. Tot deze kosten behoren onder meer:

 

de huur

de energiekosten, verzekeringskosten, schoonmaakkosten en dergelijke

de inrichtingskosten, zoals vloerbedekking, behang, bureau(s) en kastruimte (over deze kosten moet u mogelijk afschrijven)

Let op!

 

U kunt deze kosten inclusief btw aftrekken, voor zover u de btw niet als voorbelasting kunt aftrekken.

 

 

Zie ook:

 

Kosten van uw onderneming

 

Investeren en inkopen

 

Afspraken met de verhuurder over de btw

U mag met de verhuurder afspreken dat hij u btw in rekening brengt voor de verhuur van de bedrijfsruimte die u van hem gaat huren. Dit mag alleen als u die btw voor minimaal 90% (bij sommige branches minimaal 70%) als voorbelasting kunt aftrekken. Als u en de verhuurder samen ervoor kiezen de verhuur van het bedrijfspand te belasten met btw, dan moet u in de huurovereenkomst het volgende opnemen:

 

dat de huur is belast met btw

vanaf welke datum de belaste huur ingaat

een verklaring van u dat u de btw over de huur van het pand voor minimaal 90% kunt aftrekken als voorbelasting

een omschrijving van het pand met de gegevens uit het kadaster

de datum waarop uw boekjaar begint

Link naar reactie
  • 0

sorry, maar zo werkt het niet!!

 

De optie (!) om met BTW te verhuren moet inderdaad in de huurovereenkomst opgenomen zijn. De verhuurder mag met BTW verhuren als de huurder het pand voor minstens 90% met BTW belaste prestaties gebruikt.

 

Daarbij is wel vereist dat de verhuurder een BTW nummer heeft. Dus JA, check zijn BTW nummer bij de belastingdienst.

 

Als hij dat nummer niet actief heeft en jij trekt de voorbelasting af, dan heb je bij controle een probleem en zal de fiscus de voorbelasting van jou naheffen.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Klopt dit wel Joost? Als aan alle voorwaarden voor de optie voor BTW-belaste is voldaan (huurcontract, 90% etc.), dan zullen er facturen uitgereikt gaan worden, waarop de in rekening gebrachte BTW staat. Wil de ontvanger recht hebben op aftrek van die voorbelasting, dan dient de factuur aan alle voorwaarden te voldoen, waaronder de eis dat het BTW-nummer van de leverancier op de factuur staat.

Er bestaat m.i. (in binnenlandse situaties) echter geen plicht om ook te controleren of het vermelde BTW-nummer juist is. Als dit wel zo was, dan zou diit betekenen dat je alle ontvangen facturen zou moeten controleren op juistheid van het BTW-nummer en dat is niet de bedoeling uiteraard.

 

Groeten,

 

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0

Er bestaat m.i. (in binnenlandse situaties) echter geen plicht om ook te controleren of het vermelde BTW-nummer juist is.

 

Nee het is geen plicht uiteraard, maar wel een tip als je twijfelt aan de status van het BTW nummer van iemand. Ik heb voor een klant nu gezeur omdat de BV van een bekende NL-er geen actief BTW nummer heeft. De fiscus weigert mijn klant nu de aftrek van voorbelasting op diens factuur

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me dat de fiscus die aftrek niet kan weigeren (als aan alle factuureisen voldaan is uiteraard), tenzij men zou kunnen aantonen dat jouw cliënt wist of behoorde te weten, dat dat BTW-nummer niet actief was. Wellicht dat men dan met fraus legis of richtige heffingof iets dergelijks aan komt zetten, maar in andere gevallen lijkt de fiscus mij kansloos. Nogmaals: er bestaat tenslotte geen algemene plicht om BTW-nummers uit te pluizen.

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Was toevallig aan het doorbladeren en zag deze forum met jou vragen. Ik heb recentelijk een identieke voorbeeld meegemaakt voor mijn klant hier in Rotterdam. Opsal, privé, BTW, belasting,..

Mocht je je BTW (mits op de overeenkomst opgenomen) gaan aftrekken, en de fisc komt daadwerkelijk controleren, wat er uiteindelijk gaat gebeuren is dit, niets. Er wordt met wengbrouwen hoog gekeken, maar wordt wel geaccepteerd. Geen naheffing. Eerst gingen ze onder elkaar in debat, vervolgens aan de telefoon met de base, en dan ... ok, overeenkomst is leidend. Maak je geeb zorgen.

Maxol Finance Services

Excellence in Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 90 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.