• 0

Management BV holding belastingen

Voor mijn opleiding ben ik bezig met een (theoretisch) ondernemingsplan voor een excursiebureau BV.

De directie van deze werkmaatschappij BV bestaat uit 4 personen. Alle 4 deze personen hebben een eigen management holding BV. Iedere management BV bezit 25% van de aandelen van de werk BV. Elk directielid is in dienst van de opdrachtgever, de werk BV. De management BVs krijgen een management fee en dividend uitgekeerd.

Nu is mijn vraag welke belastingen elke BV moet betalen en welke belastingen de natuurlijke personen moeten betalen. Of is het beter als we het bij 1 holding houden voor alle vier de directieleden? Ik kan dit echt nergens vinden op internet.

Dankzij dit forum :) heb ik al begrepen dat de werkBV geen vennootschapsbelasting hoeft te betalen over het uit te keren dividend aan de holding. Ik heb al wel een aantal van dit soort dingen gevonden, maar kan geen duidelijk overzicht krijgen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

Wellicht wat offtopic, maar je schrijft:

 

De directie van deze werkmaatschappij BV bestaat uit 4 personen. Alle 4 deze personen hebben een eigen management holding BV. Iedere management BV bezit 25% van de aandelen van de werk BV. Elk directielid is in dienst van de opdrachtgever, de werk BV. De management BVs krijgen een management fee en dividend uitgekeerd.

 

Ieder is dus in loondienst bij de werk BV en ontvangt daar dus een salaris neem ik aan. Daarnaast(?) krijgt elke management BV ook nog eens een managementfee, waar is die dan voor?

 

Zelf had ik ook een dergelijke constructie, maar daarbij waren de vennoten werkzaam in hun eigen management BV en, in ruil voor een managementfee, verrichten we diensten in de werk BV.

 

Terug naar je vraag: welke belastingen moet elke BV betalen?

In jullie constructie geldt in ieder geval:

- werk BV: loonbelasting, vennootschapsbelasting, omzetbelasting

- management BV: vennootschapsbelasting, omzetbelasting, dividendbelasting (in geval van uitkeren dividend)

- natuurlijke personen: inkomstenbelasting

 

Hopelijk kun je hier wat verder mee komen.

SterSupport - voor als u een Ster(re) zoekt...

Link naar reactie
  • 0

De directie is niet in loondienst, had ik er wel ff bij moeten zetten. De management fee is voor de uit te voeren werkzaamheden, net als bij jou. Met dat verschil dat de vennoten ook een aanmerkelijk belang hebben in de management BV (een holding dus).

Hartstikke bedankt in ieder geval voor dit begin. Ik heb nog een paar vragen over deze belastingen:

 

- Over welk bedrag wordt er bij de omzet en vennootschapsbelasting van de holding/ management BV belasting betaald? Management fee + ontvangen dividend of alleen management fee? Of bij vennootschapsbelasting over de winst? en waaruit bestaat de winst van de management BV dan?

- Is het beter om elk een eigen BV op te starten of kan dit ook voor alle vier de directieleden samen? (startkapitaal 18K! per bv)

- Als ik een deel van de winst van de management BV reserveer voor pensioenopbouw, moet hier dan vennootschapsbelasting over betaald worden?

- betaalt de management BV niet ook loonbelasting over het salaris van de vennoten?

- kan de management BV ook een andere rechtsvorm hebben (bijv. VOF of eenmanszaak) ivm vennootschapsbelasting? Of is dit niet gunstig/ mogelijk?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.