• 0

Voorraad op de balans

Ik kwam dit probleempje tegen bij het maken van de balans:

 

Voorraden:

Zoals voor menigeen nu wel bekend, ik produceer meubels, koop dus veel hout verf in enz enz.

 

Omdat deze artikelen verbruikt worden schrijf je ze gelijk af als kosten. Maar hoe zit dit nu met het kopje voorraad op de balans?

 

Als ik een grote partij hout inkoop, en ik zou het vermelden als 'voorraden' (op de balans), kan het dan nog niet afgeschreven worden?

 

Als ik om de twee weken inventariseer hoeveel voorraad ik heb liggen, moet ik dan de verandering hierin als kosten rekenen c.q. afschrijven, of kan ik de materialen direct afschrijven (omdat ze op korte termijn toch gebruikt worden) en toch op de balans zetten?

www.castorinterieur.nl - Meubels op maat

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een en dezelfde balk hout kan niet EN op de balans staan (voorraad) EN in de kosten staan (verwerkt).

 

Als je het helemaal netjes wilt doen, dan boek je binnenkomende goederen op de voorraadrekening van de balans, en boek je ze van die rekening af naar de kostenrekening op het moment dat je ze verbruikt.

 

Even praktisch denk ik dat je makkelijk kunt volstaan met het boeken van je binnenkomende goederen in de kosten en alleen per einde jaar even de waarde van de voorraad te bepalen en die uit de kosten te halen en op de balans te zetten... Dit zolang je zelf niet meer inzicht in de kosten van een bepaalde opdracht e.d. wilt hebben.

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Zolang je voorraad niet een grote waarde heeft kun je het - denk ik - het beste meteen als kosten boeken. Als je een doos papier in de printer kiepert ga je tenslotte ook niet aan het eind van het jaar kijken of er nog 600 vel ongebruikt ligt, of wel?

 

Het ligt natuurlijk anders als die voorraad een vrij grote waarde heeft en over langere termijn in meerdere keren verkocht zal worden. Nou weet ik niet in hoeverre de materialen bepalend zijn voor de waarde van het eindproduct... en ik denk dat hem daar toch de kneep zit.

Link naar reactie
  • 0

Even theorie:

De balans is een momentopname van je bezittingen en schulden op 31 december.

De v&w (resultatenrekening) is een verzameling van je kosten en opbrengsten gedurende het jaar.

Het verschil tussen de balans van dit jaar en vorig jaar moet hetzelfde zijn als je resultaat....(maar dit wisten jullie allemaal al)

 

Mijn voorstel als je zaakje snel heb ingeschat is het volgende:

Het is niet de meest ideale, dat is die van Celletje, maar wel de meest simpele:

 

-Je boekt alle gebruikte materialen gelijk op kosten als je ze koopt.

(je boekt dus te veel kosten want je gebruikt niet alles)

-Op 31 december maak je een schatting van de waarde van de goederen die je nog niet hebt verbruikt en van de inkoopwaarde van de meubels die je nog niet hebt verkocht. En dat bedrag trek je af van de kosten en zet je op de balans.

-die boek je zo:

voorraad grondstoffen/materiaal EUR xxx debet

voorraad gereed eindproduct EUR yyy debet

aan/ kosten EUR xxx+yyy credit

-op 1 januari (nieuwe boekjaar) boek je 'm weer maar dan omgekeerd.

 

en klaar is kees.

 

P.S. afschrijven doe je alleen op duurzame inventaris die minder waard wordt naarmate je het langer hebt, zoals een PC etc..of die door andere omstandigheden minder waard zijn geworden. Op voorraden schrijf je eigenlijk nooit af, hoogstens "herwaardeer" je ze eens..

 

P.S.II Een doos papier zet je uiteraard niet op de balans vanwege de lage waarde, maar jouw hout is onderdeel van je eindproduct en zou ik toch op de balans zetten.

Papier is gewillig

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Dit is allemaal duidelijk.

 

Omdat ik nog niet doorslaggevend overtuigd ben van de prijs/kwaliteit-verhouding van een van de boekhoudpakketten werk ik nu met excel. Daarbij komt door zelf overzichten, formules en rapporten te maken het ook een stuk overzichtelijker blijft (en je meer inzicht krijgt), en de kans op fouten bovendien kleiner is.

 

Voor wat betreft de kosten:

Ik houd een uitgebreid overzicht bij van alle aankopen/verkopen, gescheiden voor bank en kas.

Mijn idee was om alle uitgaven gewoon op te tellen (ik weet het verschil tussen uitgaven/kosten), dit als uitgangspunt te nemen voor de kosten, hier alle vasta activa vanaf te halen (omdat die verspreid als kosten gerekend worden), het afschrijvingsbedrag van dat jaar/kwartaal er weer bij op te tellen, en tot slot de uitgaven die niet als kosten opgevoerd mogen worden en prive-opnamen er nog aftrekken.

 

Lang verhaal, maar klopt deze methode? Het is misschien achterstevoren werken, maar omdat vrijwel alle uitgaven kosten zijn leek het mij wel makkelijk.

www.castorinterieur.nl - Meubels op maat

Link naar reactie
  • 0

Als je alle uitgaven en inkomsten al bij houdt in excel is het een kleine moeite om al vast in een kolom erachter de kostensoort er achter te zetten, dus of het vaste activa is, of het opbrengsten is of wat voor soort kosten het is. op het einde van het jaar kun je dan even sorteren en tussentellingen maken... Hoef je niet te gaan aftrekken en zo....

 

Als je alles al in excel hebt staan mag je het me wel mailen, dan kijk ik het dit weekend wel eventjes naar.....

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Beste mede-ondernemers,

 

Hierbij mijn eerste bericht op dit interessante forum.

 

Naar aanleiding van bovenstaande vraag over voorraad en balans wil ik jullie dit even voorleggen.

 

ik gebruik o.a. de grootboeken:

3000 - voorraad gereed product

8000 - inkopen binnenland

8010 - inkopen buitenland (binnen EU)

8020 - inkopen buitenland (buiten EU)

 

nu heb ik gedurende 2005 een flinke voorraad gecreerd van de producten die ik op de 3 inkoopgrootboeken geboekt heb.

 

Als ik mijn balans nu wil opmaken dient daarop dus te zien te zijn dat ik voorraad heb. Hoe doe ik dit in de praktijk?

 

Groetjes,

Niels

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ga er van uit dat je ingekochte goederen grondstoffen zijn aangezien je het ook nog hebt over gereedproduct.

 

Je zult dus op je balans onder de vlottende activa een post "Voorraad grondstoffen" hebben. Hieronder vallen dan alle grondstoffen die je per balansdatum op voorraad hebt. Deze dien je te waarderen tegen historische kostprijs (lees:aankoopprijs) of tegen de vervangingswaarde, afhankelijk van het gekozen waarderingsstelsel. Fiscaal is waardering tegen historische kostprijs verplciht. Daarnaast kan een deel van je voorraad natuurlijk nog in het onderhandenwerk zitten.

 

Je zult dus ten eerste moeten vaststellen wat de omvang van je voorraad is.

Link naar reactie
  • 0

Markiemark, bedankt voor je snelle reactie!

 

het verschil tussen "gereed product" en "grondstoffen" is bij mij in de praktijk zeer klein. Middels enkele handelingen stel ik uit de grondstoffen mijn eindproduct samen. Ik doe dit pas als ik het verkocht heb en moet versturen.

Maar je hebt gelijk, het grootboek 3000 kan beter heten: "voorraad grondstoffen". Dit ga ik aanpassen.

 

De waarde van mijn voorraad op 31/12 heb ik vastgesteld door simpelweg de aanwezige aantallen grondstoffen te vermenigvuldigen met de actuele inkoopprijs.

 

Echter, de vraag blijft: hoe boek ik dit?

In bovenstaande postings wordt de suggestie gedaan om, als ik het goed begrijp, de voorraadwaarde per balansdatum van de kosten af te trekken.Dit bedrag dient geboekt te worden naar de balans (grootboek 3000 in mijn geval).

Dit zou dan na opmaken van de balans ook weer ongedaan moeten worden?? ???

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Fiscaal mag je je voorraad niet waarderen tegen de actuele inkoopprijs. Je zult dus moeten vaststellen tegen welke prijs je je voorraad hebt ingekocht. Vaak wordt hierbij gebruik gemaakt van de FiFo-methode. Dus stel je hebt 100 producten op voorraad liggen dan waardeer je deze tegen de prijs waarvoor je de laatste 100 producten hebt ingekocht.

 

Volgens mij gebeurt het boeken bij aankoop van de grondstof op de volgende manier (voor het gemak ga ik er van uit dat je het product contant betaald bij levering):

 

Voorraad grondstoffen {Bedrag}

Aan bank {Bedrag}

 

Op het moment dat je deze grondstoffen gaat verkopen boek je volgens mij:

 

Kostprijs omzet {bedrag}

Aan voorraad grondstoffen {bedrag}

 

Ik snap alleen niet waarom je na het opmaken van je balans de voorraad weer van de balans af wilt hebben.........

Link naar reactie
  • 0

Ik snap alleen niet waarom je na het opmaken van je balans de voorraad weer van de balans af wilt hebben.........

ik ook niet, vandaar de vraagtekens :). Maar dat stond in eerdere postings...

 

Het is niet zozeer dat ik de voorraad weer van de balans wil hebben. Ik wil de voorraad per 31/12/2005 correct op mijn balans hebben staan.

Het er weer van afhalen is idd eigenlijk niet de bedoeling, de voorraad op de balans zou ieder moment gewoon actueel moeten zijn (is nu dus niet zo).

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je zou je grondstoffen op het moment dat je ze inkoopt op je voorraad moeten boeken en op het moment dat je ze verkoopt of gaat gebruiken in je proces boek je ze van die post af. Je hebt dan altijd een voorraad op de balans en je zult dus alleen moeten zorgen dat deze overeenkomt met je werkelijk voorraad. Dus netjes afboeken op het moment dat je wat gebruikt of verkoopt en af en toe een voorraadtelling om eventuele verschillen die toch wel zullen ontstaan te corrigeren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.