• 0

Conflict over aandelenoverdracht - 6 jaar na dato

Ik ben 6 jaar geleden een bedrijf gestart met een compagnon. Hij had een lege bv over, en dit is de gezamenlijke bv geworden. Hij deed de administratie, belasting en geldzaken etc., ik was meer voor de technische kant van het bedrijf....

 

Nu, 6 jaar later, komt ie ineens met de bewering dat ik hem nooit wat heb betaald voor de overname van de aandelen van die lege bv. En nu eist ie 9000 euro van me , nl. 50% van 18000 euro wat op de balans van die bv stond. Ik was in de veronderstelling dat dat allang allemaal geregeld was. Hij heeft mij al die tijd niks hierover verteld, en hij wist het ook niet, alleen blijkt het nu uit zijn boekhouding, zegt hij (zijn accountant wees hem erop).

 

Ik nam 50% van de aandelen van die lege bv over, maar in plaats van dat ze dat in die bv hebben geregeld, hebben ze een schuld laten ontstaan van mij prive aan zijn ANDERE bv, die eigenaar was van die aandelen, waardoor alles verder buiten mijn zicht om is gegaan (ik heb immers geen zicht op de balans van zijn andere bv).

 

Ten eerste is de vraag of die aandelen wel 18.000 euro waard waren. Er stond namelijk ALLEEN dat geplaatste aandelenkapitaal op de balans, geen gevulde bankrekening, goodwill, niks... Zijn redenering is, dat hij OOIT 18000 heeft betaald voor het starten van die bv, en dat het dat dus ook waard is..... (die aandelen stonden voor 18000 op de balans van zijn andere bv..). alleen zijn ze dat nog steeds waard als je verder al het geld uit die bv haalt?!?

 

Ten tweede de vraag of zo'n vordering na 6 jaar niet verjaard zou zijn? Of geldt dat niet voor dit soort aandelentransacties? Ik heb volgens mij nooit een schuldbekentenis getekend ofzo, het enige wat ie zegt is : je hebt toch nooit die 9000 euro betaald ? nou dan ben je die dus nog aan me schuldig.....

 

Graag jullie mening hierover, ik hoop dat het een beetje duidelijk is, ik ben techneut en geen boekhouder :)

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

als de vordering wel gestuit is dan is nog de vraag wat je waarvoor betaald zou moeten hebben.

 

De balans was leeg. De BV had een vordering op hem van 18K (hij zal die 18K - als er niets op de bank stond - terug gehaald hebben naar zijn andere BV) Jij koopt die aandelen, dan neem jij de BV over die een vordering heeft op zijn andere BV!!!! Dan zou de situatie dus eerder omgekeerd zijn ;)

 

Dus ja, eerste vraag stelt Steven K: heeft hij in de afgelopen 6 jaar gereclameerd op zijn vermeende vordering

 

Zo ja, dan is nog maar zeer de vraag of niet juist jij een vordering op zijn BV hebt.

 

Is er destijds een overeenkomst koop/verkoop van aandelen opgesteld?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De 'schuld' is 6 jaar geleden ontstaan door die aandelenoverdracht, maar geen van beide partijen wist hier eigenlijk iets van al die jaren. Dit hadden beiden wel KUNNEN weten natuurlijk, als ze zich erin verdiept hadden. Voor mij wat moeilijker, omdat ik nooit op de hoogte ben gesteld en het verder onzichtbaar was voor mij, maar op hun balans moet het toch ieder jaar gewoon gestaan hebben. Maar geldt die termijn van verjaring dan nog wel steeds ?

 

Wat dat andere betreft, weet ik niet zo goed hoe het nou precies zit. Het was een oude ongebruikte pensioenbv (of in ieder geval leeggemaakt, behalve het aandelenkapitaal dat nog wel op de balans stond). Ik heb geen beschikking over de beginbalans uit 2004 toen we gestart zijn. ik heb een hele doos met alle boekhouding enz gekregen toen ik alle aandelen definitief overnam, maar daar zit geen beginbalans in.

 

Ik denk dat de fout die gemaakt is, dat ze die aandelen voor de nominale waarde hebben verkocht, terwijl ze dat helemaal niet meer waard waren, aangezien die bv verder leeg was. Als je zoekt op 'lege bv' op marktplaats ofzo, kan je die voor een paar duizend euro kopen, dat lijkt me wel te vergelijken hiermee. Er was ook geen verrekenbaar verlies ofzo, de balans was helemaal schoon, behalve die 18k aandelenkapitaal.

 

Maar ik sta al een stuk sterker als die vordering inderdaad verjaard is...

 

Link naar reactie
  • 0

Los van de eventuele verjaring:

 

Doorgaans bevat een lege BV 18k aandelenkapitaal (passiefzijde) en 18k vordering op aandeelhouder (actiefzijde). Als je 50% van de aandelen hebt overgenomen voor 9k, verandert dat niets aan de vordering van de BV op de (andere) aandeelhouder. Kan dus zijn dat jij nog 9k moet betalen aan hem, maar dat hij nog 18k moet betalen aan de BV.

 

Je zou dan voor kunnen stellen dat jij, nadat hij de helft van zijn schuld aan de BV (9k) heeft afgelost, ter voldoening van jouw schuld aan hem ook 9k aan de BV overmaakt, waarmee dan tevens de rest van zijn schuld aan de BV is afgelost.

 

Als je een lege BV op marktplaats koopt, dan neem je doorgaans ook de schuld van de aandeelhouder aan de BV over: je betaalt een paar duizend euro voor een BV waarvan de bezittingen bestaan uit een vordering op jou van 18k. Je betaalt dus niet een paar duizend euro, maar 18k + een paar duizend euro.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

ok, nu begint het me helemaal te duizelen... denk niet dat ik nu opeens 9k van hem krijg :)

 

Ik heb trouwens geen beginbalans van de bv, omdat ik nu zie dat ze de oude boekhouding van de VOF (eerste jaar waren we een VOF) gewoon hebben gecontinueerd, nadat we een BV waren geworden.... kan dat uberhaupt zomaar?

 

Het enige wat ik in die boekhouding zie aan transacties over die aandelenoverdracht is 2 x 9000 euro rekening courant aan beide aandeelhouders in dagboek Memoriaal o.v.v. 'levering aandelen'. Ik zie dus nergens iets over een vordering van 18k op hem.... Zij beweren dat alles klopt, maar het is allemaal zo ondoorzichtig dat ik het niet meer kan controleren...

 

Hoe gaat dat normaal bij het overnemen van een lege bv, continueer je dan die bestaande boekhouding, of kan je dat verwerken in de boekhouding die je al had??

 

 

Link naar reactie
  • 0

ja die aandelenoverdracht is allemaal via de notaris gegaan...

het is volgens mij fout gegaan in de boekhouding... volgens mij zien zij maar 1 kant van het verhaal, en vergeten ze voor het gemak even die schuld aan de BV die tegenover dat aandelenkapitaal staat.... lastig is dat zij de gehele boekhouding gedaan hebben, en ook zelfs de mijne in de jaren daarna.... ik heb me daar nooit genoeg in verdiept en ging ervanuit dat zij er meer verstand van hadden dan ik....

 

inmiddels weer een gesprek gehad met hem, via een tussenpersoon, hij blijft overtuigd van zijn gelijk en gaat het nu uitzoeken met zijn boekhouder geloof ik... helaas nog niet gehad over nominale/echte waarde en verjaring enz, maar dat komt dan nog wel....

Link naar reactie
  • 0

Degene wie de jaarrekening heeft gemaakt, heeft er een potje van gemaakt.

Wellicht omdat hij niet alle informatie heeft gehad.

 

Wellicht kun je kijken bij de Kamer van Koophandel naar de gepubliceerde balans van het eerste jaar dat jij aandeelhouder bent van de BV en van het jaar ervoor. Klaarblijkelijk is er niet aangesloten met de balans van het jaar ervoor, en zitten er grote fouten in de door jou bekende balans.

 

Daarnaast ook even kijken in de notariele akte van overdracht. Daar hoort in te staan hoe betaling heeft plaatsgevonden en waarschijnlijk zit er ook een overname balans bij.

 

Om redenen van historie is misschien net zo gedaan of de VOF is doorgegaan, echter de manier waarop klopt in ieder geval niet.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

ik verwacht dat het gewoon klopt. Je hebt gewoon een aansprakelijkheid van 9k dat is altijd. Je hebt die aandelen over genomen maar niet betaald. Als je die niet zou betalen heeft de andere aandeelhouder een schenking gedaan aan jou.

 

Vaak wordt zo'n schuld op de rekening courant gezet. dat is bij jou ook gedaan. Het is in die zin raar dat ze niet de volledige rekening-courant schuld vragen. Je zal wel meer opnamen hebben gedaan.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het meest wijze advies hier is dat je eerst met een eigen ingehuurde accountant/adviseur de cijfers door moet gaan lichten van alle jaren. Dan weet je waar je staat. Indien nodig vervolgens met een jurist mochten er conflicterende zaken ontstaan zodat je jouw positie kent. Uiteindelijk kan je dan zelf onderbouwd het gesprek in gaan of een derde dat laten doen zodat je niet de normale relaties verstoort door eindeloze discussies.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

ik verwacht dat het gewoon klopt. Je hebt gewoon een aansprakelijkheid van 9k dat is altijd.

 

Dat zou ik niet durven stellen zo. Als TS zijn 9K schuldig is gebleven aan de BV en zijn ex-compagnon ook, dan heeft TS een BV overgenomen waar op de actief zijde van de balans 2 vorderingen staan op de DGA's.

 

Als TS overeengekomen is dat hij de andere 50% van de aandelen overneemt tegen 9K, dan wordt de 9K vordering op zijn ex-compagnon gewoon een 9K vordering op TS en heeft TS dus een schuld aan de BV van 18K en geen enkele schuld aan zijn ex-compagnon.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

ik ga nog 1 keer proberen om alles te begrijpen....ik snap er echt niks meer van, misschien klopt het wel gewoon wat ie zegt....

 

Hij heeft een bv waarvan hij nog 18k krijgt, want die heeft ie ooit als aandelenkapitaal gestort. Er is geen bankrekening bij de bv met daarop geld ofzo en ook geen verrekenbare verliezen enz.. Hij stelt voor om die bv 'in te brengen' in ons bedrijf (toen nog VOF)

 

De balans van zijn bv bevat aan de passiva kant 18k aandelenkapitaal.... daartegenover staat een schuld van de bv aan hem van ook 18k... (volgens mij zat die balans zo in elkaar)

Ik koop daarna 50% van de aandelen van hem, daar moet ik 9k voor aan hem betalen en daarna is de bv nog 9k aan hem schuldig en 9k aan mij.

 

Dit is wat er volgens mij is gebeurd. Alleen heb ik nooit die 9k aan hem betaald, en komt ie daar nu opeens achter, 6 jaar later...

 

Maar stel nu eens dat hij geen bv over had, en we een nieuwe bv begonnen waren... Dan zou die 18k aandelenkapitaal opgebracht moeten worden door ons. Dan hadden we beiden 9k moeten storten, maar een dag later mag je dat direct weer terugstorten en dan zou dat in rekening courant geboekt kunnen worden.... 9k schuld van de bv aan hem, 9k schuld van de bv aan mij....Maar dat is precies hoe het nu op de balans staat.... ! maar waar zit het verschil dan met die eerste situatie waarin hij die bv inbrengt ?? hoe kan het nou dat hij beweert dat ik 9k aan hem moet betalen, terwijl ik uiteindelijk dezelfde balans overhou als wanneer we een nieuwe bv hadden opgericht (en ik dus geen geld kwijt zou zijn) ?!?

 

ik moet iets fundamenteels missen, of hij zit toch fout.....maar ik kan er maar niet achter komen met mijn 2 jaar economie II.... :)

 

Link naar reactie
  • 0

Je aandelenstorting is geen lening cq. geen schuld aan de aandeelhouder. Het is kapitaal van de BV. Als je dat opneemt heeft de aandeelhouder een schuld aan de BV. Nooit andersom tenzij de aandeelhouder expliciet geld uitleent aan de BV.

 

Ligt daar niet de crux in je denkwijze?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Wat djluc zegt. Het gestorte aandelenkapitaal is van de BV. Er hoort dus op de balans links 18k op de bank te staan en rechts 18k aandelenkapitaal. Als hij die 18k niet op de bankrekening heeft laten staan maar zelf weer heeft opgenomen, staat er links "vordering op aandeelhouder" van 18k (dus niet een schuld aan de aandeelhouder, maar precies omgekeerd). Oftewel je medeaandeelhouder moet nog 18k aan de BV betalen.

 

Wat vaak gebeurt bij overname van de aandelen in dit soort situaties, is dat de overnemer niet (of slechts een klein bedrag) rechtstreeks betaalt en de schuld aan de BV overneemt. Bij de helft van de aandelen zou dat dus de helft van de schuld zijn.

 

2 mogelijkheden dus:

- je hebt 50% van de aandelen gekocht voor 9k (die je nog aan je medeaandeelhouder moet betalen) en je medeaandeelhouder heeft nog steeds 18k schuld aan de BV. Dan zou ik niet aan je medeaandeelhouder betalen, maar het geld aan de BV overmaken, mits hij dat ook doet ter aflossing van zijn lening. OF:

- je hebt 50% van de aandelen gekocht tegen overname van 9k schuld aan de BV. Je hoeft je medeaandeelhouder niets te betalen, maar jullie beiden hebben 9k schuld aan de BV.

 

Andere mogelijkheden zijn er naar mijn idee alleen als er in het verleden iets met die BV is gebeurd (er zijn verliezen geweest, of er stonden bij overname nog andere activa met een bepaalde waarde op de balans, oid). maar dan is de kans net zo groot dat de BV geen 18k waard is en je dus ook geen 9k voor de aandelen hoeft te betalen (of schuld hoeft over te nemen). Maar dat moet uit de oude jaarrekeningen van de BV te halen zijn.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

In opvolging: Die 18k kan gewoon weg zijn, dat kan prima door kosten te maken, management fees te factureren etc. Het hoeft er dus niet daadwerkelijk te zijn in cash. Het is puur het bedrag waarvoor de aandelen op de balans staan.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Allen hartelijk dank voor de uitleg!

 

Ik ben inmiddels een stukje verder, na het doorspitten van de boekhouding, lijkt hij inderdaad toch gelijk te hebben.... :(

 

Voor zover ik kan zien, had de bv inderdaad een vordering op hem van 18k. Maar die heeft ie een paar jaar geleden afgelost... Ik kan alleen niet in de boekhouding nagaan of die vordering afkomstig is van die aandelentransactie, of van iets anders, maar de bedragen komen aardig in de buurt, dus ws. heeft ie gewoon gelijk.....

 

MAAR....dan nog blijft het feit staan dat ie nu pas na 6 jaar met die claim komt... en ook nog eens nadat ik vorig jaar ook de rest van zijn aandelen heb overgenomen en er tussendoor ook nog heel veel gedoe was , namelijk dat hij in mijn ogen onterechte bedragen naar zichzelf had overgemaakt (volgens hem was dat zo afgesproken)....dat hebben we dit jaar allemaal uitgesproken en er een streep onder getrokken.... en nu komt ie een paar maanden later opeens met die claim over die allereerste 50% van de aandelen..... je begrijpt dat ik absoluut niet sta te springen om ook maar 1 euro hiervoor te gaan betalen nog....

 

wat is jullie mening daarover ? :)

Link naar reactie
  • 0

er is een aandelenoverdracht (zo'n mooi boekje waarin beschreven staat tegen welke waarde de aandelen overgedragen worden enz).... daarin staat 'de koopsom is voldaan'.... maar ja, dat zegt misschien niks... althans, die notaris weet natuurlijk niet hoe het uiteindelijk verrekend wordt onderling...

 

ik heb geen schuldbekentenis getekend voor die schuld, volgens mij...

hij is gewoon vergeten om die ontstane schuld te regelen, het heeft 6 jaar op zijn balans gestaan maar er ging dus geen lichtje branden.... en hij heeft mij niet ingelicht erover.... maar ja, hij zegt natuurlijk : je hebt toch nooit betaald? en wel die aandelen gekregen....dus moet je nog betalen....

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat volgens mij veel belangrijker is dan die 9k is dat jij samen met een compagnon een bedrijf hebt en dat het vertrouwen nu waarschijnlijk vrijwel volledig weg is tussen jullie. Het is niet zo belangrijk wie er hier gelijk heeft, het is vooral belangrijk dat jullie er samen uitkomen. Indien dat niet meer het einddoel is dan kun je keihard op zoek gaan naar de waarheid en wat wel of niet terecht is, wat wel of niet afgesproken is.

 

De vraag is dus misschien meer: Wil je met hem verder? Zo ja, zoek dan een oplossing die voor jullie beiden fair is onafhankelijk van wie er nu 'gelijk' heeft. Zo niet, dan kun je het zo hard spelen als je wilt, het vervelende is wel dat als jouw compagnon bereid is om tot het naadje te gaan en een rechtszaak aanspant dan zijn jullie allebei als snel meer kwijt aan advocaatkosten dan die 9k om nog maar niet te spreken over de enorme hoeveelheid energie je dat gaat kosten.

 

Ben benieuwd nr je reactie.

Link naar reactie
  • 0

we zijn inmiddels geen compagnons meer, ik heb de rest van zijn aandelen vorig jaar van hem gekocht..... hij heeft al aangekondigd niet naar de rechter te stappen (vanwege familie verhoudingen en ook wel omdat ie het inderdaad ook raar gegaan vindt.... en misschien wel vanwege die verjaring??)

 

hij wil het dus 'oplossen'....maar ja, dat betekent ws. wel dat het me alsnog de helft kost ofzo....terwijl we vorig jaar al finaal hebben afgerekend, en er nog een heleboel dingen zijn gebeurd daarna.....allemaal streep eronder enz.....hij kreeg zelfs nog commissie van me als ie met nieuwe klanten zou aankomen, enz..... en daar hebben we nu ook alweer ruzie over, omdat een al bestaande relatie hem gebeld heeft (omdat die klant zijn nummer nog in zijn telefoon had staan)....die klant werkte inmiddels ergens anders en was weer geinteresseerd in ons product.... en daar wilde hij dus ook al commissie voor, terwijl ie er NIKS voor gedaan heeft, behalve de telefoon opnemen en doorverwijzen naar mij....

 

hij ziet het uiteraard allemaal anders, ik was commercieel niks waard en dankzij hem had ik een inkomen, en dat hij er niks voor deed praatte ie goed met dat hij in 5 minuten een deal kon sluiten, en ik moest daar nou eenmaal dan maar gewoon full time voor werken... die houding werd ik op een gegeven moment helemaal zat..... zonder mijn inspanningen had hij niks te verkopen of te verdienen, dus ik vond gewoon dat we naar inspanning (uren) beloond moesten worden allebei....

 

ik ben er gewoon helemaal klaar mee...ik heb het gevoel dat ik helemaal leeggetrokken ben, en was blij dat ik overal vanaf was.....en nu dit weer... de verhoudingen zijn wat mij betreft al lang kapot...

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

hij wil het dus 'oplossen'....maar ja, dat betekent ws. wel dat het me alsnog de helft kost ofzo...

 

 

Je bent er zelf bij. Als jullie vorig jaar volledig afgerekend hebben, lijkt het me niet fair om er nu opeens weer iets bij te halen. Dan had dit vorig jaar op tafel moeten komen zodat jij op basis van de volledige en juiste informatie toen het totaalplaatje had kunnen afkaarten.

 

Gaan jullie uit elkaar? Het blijven altijd pittige trajecten, scheidende aandeelhouders.

Link naar reactie
  • 0

we zijn al uit elkaar... sinds vorig jaar...

 

hij noemde een prijs waarvoor hij mij wou uitkopen, toen draaide ik het om en zei : dus voor dat geld kan ik ook JOU uitkopen en heb toen binnen een dag dat geld op tafel gelegd.... hij had nooit gedacht dat ik dat zou doen, omdat ik niet echt een ondernemer ben.... achteraf zegt hij dat hij mij nog meer bood, namelijk hetzelfde bedrag en nog geld om het product 3 jaar lang te ondersteunen, maar dat laatste zie ik gewoon als betaald werk, dus in feite bood hij gewoon hetzelfde als ik....en als ie het te weinig vond, had ie het niet moeten accepteren, is mijn mening...hij wou er ook gewoon vanaf, omdat we duidelijk totaal verschillende karakters hebben (hij commercieel en makkelijk denken over alles, en ik technisch en meer behoudend/realistisch)

 

later bleek dat hij zijn management fee over het laatste kwartaal al had uitbetaald aan zichzelf, terwijl we per 1 oktober uit elkaar gingen.....daar is ook duidelijk over gesproken dat ik zo snel mogelijk die aandelen wilde overnemen, omdat ik die management fee wilde besparen.... maar goed, alles nog uitgepraat en een streep eronder gezet...en inderdaad, als ik geweten had dat ik ook nog deze 9k aan hem moest betalen, had ik ws. toch een andere prijs voor die aandelen over gehad...

 

het lullige is dat hij nu net doet alsof die hele afrekening TOTAAL iets anders is dan die allereerste schuld voor die aandelen.... ik zie dat uiteraard niet zo, het was vorig jaar streep eronder, klaar... als er nog wat openstond had ie daar toen mee moeten komen, niet een jaar na die afrekening en 6 jaar na het hele ontstaan van die schuld....

Link naar reactie
  • 0

Hij heeft een bv waarvan hij nog 18k krijgt, want die heeft ie ooit als aandelenkapitaal gestort. Er is geen bankrekening bij de bv met daarop geld ofzo en ook geen verrekenbare verliezen enz.. Hij stelt voor om die bv 'in te brengen' in ons bedrijf (toen nog VOF)

 

De balans van zijn bv bevat aan de passiva kant 18k aandelenkapitaal.... daartegenover staat een schuld van de bv aan hem van ook 18k... (volgens mij zat die balans zo in elkaar)

 

Nee, je redeneert verkeerd. Tegenover de 18K storting staat een schuld van hem aan de BV! Hij heeft die 18K er immers na oprichting weer uitgehaald en dus geleend van de BV. De balans na oprichting zag eruit als in de bijlage.

 

groet

Joost

onttrekking_18K_na_oprichting.xlsx

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.