• 0

SEO en meerdere domeinen

Al een tijdje ben ik bezig met uitbreiding van onze website. Nu lukt het niet om bepaalde zoekwoorden hoog in de index te krijgen. Daarom heb ik een aantal domeinen geregistreerd die bestaan uit het zoekwoord.

 

Daarop is dezelfde content gezet als eerst op de gewone website. Op de gewone website heb ik uiteraard de pagina's verwijderd om dubbele content te voorkomen. En nu blijkt dat google hier mee waarde aan hecht en deze hoog in de index plaatst.

 

Maar nu komt het probleem! Als ik voor ieder zoekwoord een domein moet registreren kan ik zo 50 domeinen registreren met alle kosten van dien. Bijkomend nadeel is dat er 4 of 5 synoniemen/schrijfwijzes zijn voor de producten die wij verkopen.

 

Daarbij is een concurrent op hetzelfde idee gekomen en scoort nu op sommige zoekwoorden hoger zonder dat er echt relevante content op staat. Ik zit dus een beetje met een dilemma.

 

En daarbij komt ook nog dat het niet echt overzichtelijk wordt als ik 5 verschillende pagina's op onze hoofd website moet maken over hetzelfde artikel i.v.m. steeds andere schrijfwijze.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Al een tijdje ben ik bezig met uitbreiding van onze website. Nu lukt het niet om bepaalde zoekwoorden hoog in de index te krijgen. Daarom heb ik een aantal domeinen geregistreerd die bestaan uit het zoekwoord.

 

Daarop is dezelfde content gezet als eerst op de gewone website. Op de gewone website heb ik uiteraard de pagina's verwijderd om dubbele content te voorkomen. En nu blijkt dat google hier mee waarde aan hecht en deze hoog in de index plaatst.

 

Maar nu komt het probleem! Als ik voor ieder zoekwoord een domein moet registreren kan ik zo 50 domeinen registreren met alle kosten van dien. Bijkomend nadeel is dat er 4 of 5 synoniemen/schrijfwijzes zijn voor de producten die wij verkopen.

 

Daarbij is een concurrent op hetzelfde idee gekomen en scoort nu op sommige zoekwoorden hoger zonder dat er echt relevante content op staat. Ik zit dus een beetje met een dilemma.

 

En daarbij komt ook nog dat het niet echt overzichtelijk wordt als ik 5 verschillende pagina's op onze hoofd website moet maken over hetzelfde artikel i.v.m. steeds andere schrijfwijze.

 

Vraag; waar kijk je wat de werkelijke ranking is?

Link naar reactie
  • 0

Zit niet veel verschil in de resultaten. Dus blijkt dat google veel waarde hecht aan zoekwoorden in de domeinnaam.

 

Oke

 

Google hecht zeker waarde aan beschrijvende domein namen. Nadeel alleen is dat als je je site gaat splitsen dat je allemaal site's krijgt met 1 of 2 pagina's. Als je aan linkbuilding doet is dit niets meer waard omdat je linkpouwer verdeeld wordt over deze site's.

 

Nog een probleem is dat je al die pagina's moet gaan onderhouden. Vernieuwende content enz. enz. Doe je er niets aan dan is de kans groot dat ze binnen enkele weken weer uit de ranking zijn.

 

Voor SEO lijkt het me geen goed plan meerdere domeinen op 1 site.

Link naar reactie
  • 0

Probleem van 1 of 2 pagina's per site is er niet aangezien de zoekwoorden een algemene term zijn waar ik wel genoeg pagina's onder kan hangen. Nieuwe content en onderhoud is wel een puntje.

 

Verder worden het dan aparte website's die niks te maken hebben met hoofd website. Dus niet meerdere op 1 site.

 

Daarbij komt nog dat pagina's van concurrent gewoon blijven hangen in de index ondanks statische content.

Link naar reactie
  • 0

Google hecht inderdaad waarde aan de zoekterm in een domeinnaam. het is echter slechts één van de vele criteria waar Google waarde aan hecht (men spreekt van circa 200 criteria, on-site en off-site).

 

Een domeinnaam registreren met daarin een zoekterm, en vervolgens met enkele pagina's in de resultaten terechtkomen zal alleen lukken voor zoektermen die niet erg competitief zijn. En de ranking zal uiteindelijk slechts tijdelijk zijn: iedereen kan dit trucje, en na verloop van tijd zal je ingehaald worden door anderen die een betere strategie volgen.

 

Die betere strategie is om al je effort in één website te steken. Zorg dat die een hele goede autoriteit wordt op je vakgebied, met bijbehorende PageRank. Heb je dit voor elkaar, dan zal het relatief gemakkelijk worden om voor je zoektermen te scoren.

 

Link naar reactie
  • 0

Ben met bovenstaande eens. Seo is een kwestie van tijd. Zoektermen in de domeinaam doen het goed bij weinig competitie, maar al te veel mini websites geeft ook te veel verdeling van je aandacht over al die sites. Ik denk dat uiteindelijk die sites met kwalitatief goede content uiteindelijk wel boven komen drijven. Maar dat duurt een tijdje.

Zelf hypotheek afsluiten scheelt een paar duizend euro. Zie http://www.executiononlyhypotheek.net/

Link naar reactie
  • 1

Al eens gekeken naar .htaccess redirect mogelijkheden?

Daarmee kun je alles achter je domeinnaam netjes maken in zoektermen.

 

bijv. www.voorbeeld.nl/dit-is-een-nette-url.html

 

In werkelijkheid bestaat die html pagina niet op je server, maar je laat hem gewoon een andere pagina ophalen van de server.

Maar je nette url blijft wel in de browser staan en je kunt er overal in je broncode naar linken wat door google weer netjes geïndexeerd word.

 

Dan heb je gewoon 1 domein maar toch een goede ranking.

Zelf heb ik een hele tool ontwikkeld in mijn website waarbij ik de urls heel makkelijk kan veranderen en ze ook overal in de broncode bijgewerkt worden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Al eens gekeken naar .htaccess redirect mogelijkheden?

Daarmee kun je alles achter je domeinnaam netjes maken in zoektermen.

 

bijv. www.voorbeeld.nl/dit-is-een-nette-url.html

 

In werkelijkheid bestaat die html pagina niet op je server, maar je laat hem gewoon een andere pagina ophalen van de server.

Maar je nette url blijft wel in de browser staan en je kunt er overal in je broncode naar linken wat door google weer netjes geïndexeerd word.

 

Dan heb je gewoon 1 domein maar toch een goede ranking.

Zelf heb ik een hele tool ontwikkeld in mijn website waarbij ik de urls heel makkelijk kan veranderen en ze ook overal in de broncode bijgewerkt worden.

 

 

Reus voor je naam, redirect mogelijkheden kun je beter via PHP regelen. .htaccess alleen gebruiken als het echt niet anders kan.

 

@ sites met kwalitatief goede content uiteindelijk wel boven komen drijven.

 

Roept iedereen en klopt ook. (bijna). Als SEO zo simpel is. Dan kunnen hier alle topics gesloten worden.

 

Alles anders dan dit worden trucjes genoemd. Ik weet het zo niet.

 

SEO is geen ambacht waar je vaste regels hebt. Je kunt beter discussiëren oven hoe een BV op te zetten dan over SEO. Bij die BV heb je feiten en zekerheden. (denk ik, niet mijn ding)

 

Bij SEO kun je alleen kansen creëren en heb je geen zekerheden.

 

Oftewel ik weet het ook niet ;D

 

Oja en als je wel zekerheden of feiten hebt (geen ervaringen) dan hoor ik dat graag....

Link naar reactie
  • 0
redirect mogelijkheden kun je beter via PHP regelen. .htaccess alleen gebruiken als het echt niet anders kan

 

Thanx, mijn eerste reus :)

Geen idee wat het verder is.

 

Waarom zou je redirect beter via php laten verlopen?

Kijk maar eens naar de mooie URL's bij nu.nl

Dat is met .htaccess gedaan en worden perfect geïndexeerd

Link naar reactie
  • 0

redirect mogelijkheden kun je beter via PHP regelen. .htaccess alleen gebruiken als het echt niet anders kan

 

Thanx, mijn eerste reus :)

Geen idee wat het verder is.

 

Waarom zou je redirect beter via php laten verlopen?

Kijk maar eens naar de mooie URL's bij nu.nl

Dat is met .htaccess gedaan en worden perfect geïndexeerd

 

Is mijn ooit verteld door een zeer ervaren oude wijze man. (maar daar heb je niets aan ;)) PHP is wat een redirect betreft stabieler en makkelijker te maken. Niet eindeloze regels waar Google doorheen moet spitten maar een simpel script. Dit is minder "bug" gevoelig, vandaar.

 

Is nu.nl dan de referentie (zekerheid) hoe het moet?

 

Die leven niet op SEO dat is Branding.

 

Ik heb nu.nl nog nooit in de ranking zien staan. Dit kan natuurlijk ook aan mijn interesse liggen. (ik lees het dagelijks)

Link naar reactie
  • 0

redirect mogelijkheden kun je beter via PHP regelen. .htaccess alleen gebruiken als het echt niet anders kan

 

Thanx, mijn eerste reus :)

Geen idee wat het verder is.

 

Waarom zou je redirect beter via php laten verlopen?

Kijk maar eens naar de mooie URL's bij nu.nl

Dat is met .htaccess gedaan en worden perfect geïndexeerd

 

Is mijn ooit verteld door een zeer ervaren oude wijze man. (maar daar heb je niets aan ;)) PHP is wat een redirect betreft stabieler en makkelijker te maken. Niet eindeloze regels waar Google doorheen moet spitten maar een simpel script. Dit is minder "bug" gevoelig, vandaar.

 

Is nu.nl dan de referentie (zekerheid) hoe het moet?

 

Die leven niet op SEO dat is Branding.

 

Ik heb nu.nl nog nooit in de ranking zien staan. Dit kan natuurlijk ook aan mijn interesse liggen. (ik lees het dagelijks)

 

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, maar dat mag :)

.htaccess regel is in feite een webserver gedrag aanpassing, dus geen heleboel regels code die google moet doorspitten.

Ik ben het ermee eens dat je wel goed moet uitkijken dat je geen typefouten maakt zodat je dode linken krijgt.

Maar daar heb ik een mooi beheerpanel voor.

Ik kan in mijn tool een pagina aanvinken die ik wil targetten.

Ik geef een nieuwe nette gewenste URL op

En mijn tool zorgt ervoor dat overal de link word geupdate op alle pagina's

 

 

Link naar reactie
  • 0
50 domeinen aanleggen gaat wel wat ver lijkt me.
Niks is te gek, zolang het maar in verhouding tot de te genereren (extra) omzet of winst staat. Zijn de domeinen in dit geval productcategorieën of combinaties van [merk]-[artikel(nummer)] of nog weer van een andere orde? www.dit-is-een-nette-url.nl doorverwijzen naar een submap, heeft dat zin, zou een vervolgvraag kunnen zijn. Het is tevens van nut als op deze aparte domeinnamen online of offline (actie)marketing bedreven wordt.

 

Profiteert Wehkamp optimaal van hoe bikini.nl doorverwijst naar haar subsubcategorie met deze productgroep?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

50 domeinen aanleggen gaat wel wat ver lijkt me.
Niks is te gek, zolang het maar in verhouding tot de te genereren (extra) omzet of winst staat. Zijn de domeinen in dit geval productcategorieëen of combinaties van [merk]-[artikel(nummer)] of nog weer van een andere orde? www.dit-is-een-nette-url.nl doorverwijzen naar een submap, heeft dat zin, zou een vervolgvraag kunnen zijn. Het is tevens van nut als op deze aparte domeinnamen online of offline (actie)marketing bedreven wordt.

 

Profiteert Wehkamp optimaal van hoe bikini.nl doorverwijst naar haar subsubcategorie met deze productgroep?

 

Groet,

 

Highio

 

Je vergeet de zin daarvoor >;(

 

"Beetje moeilijk om er verder over na te denken omdat ik niet weet over welke branche / woorden het gaat."

 

Edit; ben een beetje verstrooid, te druk en HL >:(

 

Hier is niets zinnigs over te zeggen. Pas als je weet waar het over gaat dan kun je voorbeelden gaan roepen als Wehkamp en Nu.nl.

 

Wat ga je doen? hypotheken verkopen of glazenknaagdierenverblijvenmetdraaimolen verkopen.

 

In het eerste geval zou je kunnen overwegen om wel 500 domein namen vast te leggen. Nr 2 = 1

 

Vaak is de vraag hier anoniem en wazig. Zo ook deze. We gaan allemaal algemene termen roepen maar zo wekrt het niet. Iedere branche heeft zijn online dingen.

 

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, aanvullende informatie is gewenst. Ik zou nooit 50 marginale domeinen aan elkaar gaan knopen. Zijn ze substantieel kwa zoekverkeer, dan komen separate sites of pagina's in aanmerking, waar natuurlijk altijd een grijs gebied bestaat.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Seo is zowiezo een kwestie van de lange adem, mocht je inderdaad dus besluiten om specifieke domeinnamen vast te leggen met daarin de keywords waarop je graag gevonden wilt worden moet je de domeinnaamextensie ook in ogenschouw nemen. Ik heb dit zelf ondervonden dat Google dus ook naar de extensie kijkt. Dit wil zeggen dat een domeinnaam als http://www.laarzen.nl (onder voorbehoud van een goede website natuurlijk;)) beter zal scoren dan bijvoorbeeld http://www.laarzen.me of http:/www.laarzen.co ofzo. Maar wat je natuurlijk ook kunt doen en wat waarschijnlijk minder tijd en kosten met zich meebrengt zijn landingspagina's maken op je eigen website.....

Link naar reactie
  • 0

Dat was dus lange tijd de gang van zaken, Ideabroker-1,

maar omdat Google zijn algoritmes zo vaak verandert, kun je er niet meer van uit gaan.

 

Het is belangrijker om een goede enthousiaste klantengroep te vergaren die je doorverwijst naar andere klanten.

(Welke marketing werkt er nu beter dan mond-tot-mondmarketing?)

Link naar reactie
  • 1

Hey Dave,

 

Allereerst de opmerking dat je je content niet hoeft te verwijderen van je "grote" website. Door het toevoegen van een canonical tag kan je bij zoekmachines aangeven dat je weet dat het dubbele content is en dan zullen ze je niet straffen dat deze geplaatst is. Op deze manier hoef je je bezoeker niet teleur te stellen met verwijderde informatie.

 

Dat Google hier meer waarde aan hecht komt (vermoed ik want ik ken je hele situatie niet) doordat het nu onderdeel is geworden van je homepage. En zoekmachines (normaal gesproken) veel meer waarde aan je homepage dan aan iedere andere pagina op je website. Immers als jij het op de meest bezochte en bekeken pagina van je site zet zal het wel belangrijker voor een bezoeker zijn dan wanneer je het ergens onder een paar klikken verbergt nietwaar?

 

In de praktijk is het vaak niet te doen voor een MKB bedrijf om een netwerk van satelliet sites op te zetten en deze wel te blijven voorzien van relevante en unieke content. Mijn advies?

 

Doe het vooral niet. Richt je OF op een website en plaats daar super kwaliteit artikelen over jou producten. Alles wat een bezoeker wil weten. Dat gecombineerd met linkbuilding is op de lange termijn veel beter.

 

OF maak enkele van deze satelliet sites aan en kijk wat het kosten/baten plaatje is. Mocht je per satelliet site een extra personeelslid in dienst kunnen nemen vanwege de stijging in omzet dan kan het misschien wel de moeite zijn om er 50 te bouwen. Hier kom je vaak alleen achter door het gewoon te testen.

 

Ik hoop dat je er iets mee kan!

Bart van der Meer

 

Google vindbaarheid en website effectiviteit advies. Meer informatie op www.littleb.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.