Iemand bekend met het volgende fenomeen?

Na een boekencontrole mbt OB wil de fiscus de OB aangifte over het 1e kwartaal 2010 met een een x bedrag corrigeren, omdat na verdere controle een crediteur blijkbaar over dat kwartaal de OB van een aantal facturen niet heeft opgegeven en afgedragen.

m.a.w. wij voldoen aan alle vereisen van opgave en dreigen de rekening gepresenteerd te krijgen, omdat de partij die de factuur heeft uitgeschreven en bij ons heeft ingediend en door ons is betaald blijkbaar niet aan zijn fiscale verplichtingen heeft voldaan.

Consequentie is, dat je als ondernemer alle van fiscus ontvangen OB bedragen moet separeren totdat je van diezelfde fiscus de bevestiging krijg dat de andere partij(en) aan hun verplichtingen hebben voldaan, pas alsdan kan je dus zonder problemen over een teruggave beschikken.

Zo zout heb ik het nog nooit gegeten, onze fiscalist is al bezwaar aan het maken!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/29321-verrekening-vanwege-niet-afgedragen-ob/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Toevallig haalde Joost gisteren een vergelijkbaar geval aan uit zijn praktijk.

Een dergelijke opstelling heb ik nog nooit meegemaakt van de fiscus en ik heb er eigenlijk ook nooit over gelezen. Of er sprake is van toeval (dat we het nu twee keer vlak na elkaar tegen komen), of van een nieuwe beleidslijn bij de fiscus is mij niet duidelijk. Feit is wel (in mijn optiek), dat wanneer de factuur aan alle factuureisen voldoet, dat je als ontvanger van de factuur geen verdere onderzoeksplicht hebt naar de juistheid van het BTW-nummer of het feit of men verder aan de fiscale verplichtingen voldoet. Zo'n onderzoeksplicht zou tot een onwerkbare situatie leiden.

Als er sprake is van ten onrechte in rekening gebrachte BTW (de verleggingsregeling had moeten worden toegepast bijvoorbeeld), dan is altijd wel het standpunt van de fiscus geweest dat je aftrek geschrapt werd als de leverancier de in rekening gebrachte BTW niet had afgedragen, bijvoorbeeld door faillissement. In dat soort gevallen is dat ook terecht, omdat je dan een factuur hebt geaccepteerd, die niet aan alle eisen voldeed. De BTW had er tenslotte niet op mogen staan.

Groeten,

Louis

www.visservaneck.nl.

• 0

Nog meer werk voor de accountants ::)

Wellicht wil de belastingdienst vanaf heden na elke aangifte verwerking een verklaring van goed gedrag afgeven. In plaats van een beschikking (bij teruggaaf) een verklaring waarbij zij aangeven dat desbetreffende belastingplichtige geen achterstanden heeft.

Als ze het toch niet makkelijker kunnen maken ;D

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

• 0

Het enige wat mogelijk is is aansprakelijkheid op basis van carrouselfraude. art 42c invorderingswet. Hiervan ligt de bewijslast bij de belastingdienst: "indien hij wist of behoorde te weten dat de ter zake van die levering verschuldigde omzetbelasting niet of niet volledig is of zal worden voldaan"

Als gewoon aan de vereisten is voldaan, goede factuur, goede tenaamstelling, belasting in rekening gebracht dan mag je voorbelasting terug vragen.

Inlenersaansprakelijkheid speelt trouwens voornamelijk voor de loonheffing.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar