• 0

Op zoek naar software om plattegronden me te maken.

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt eigenlijk 2 kanten op qua software voor kaarten:

 

- De "artistieke" Illustrator / CorelDraw / Inkscape etc. kant.

- De "technische" GIS-kant, waar paketten als ArcGIS of AutoCAD gebruikt worden.

 

Beide hebben zo hun voor- en nadelen en het ligt er ook een beetje aan of je in een van beide richtingen al wat ervaring hebt. Het grote voordeel van de GIS-richting is dat je gebruik kunt maken van bestaande geografische data, bv. OpenStreetmap maar ook Top10NL en/of Top50Vector van het Kadaster (even van uitgaand dat je een kaart wilt maken zoals het voorbeeld) of grootschalige data van een gemeente. Het grote voordeel van de artistieke kant (die mijn persoonlijke voorkeur heeft, en dan met name Illustrator) is dat je veel meer vrijheid hebt.

 

Er zijn ook cross-over produkten, waarmee je zowel artistieke vrijheid als een goede technische ondergrond krijgt. Als je op een Mac werkt is Ortelius zeker de moeite waard en als je met Illustrator werkt is er de plug-in MAPublisher die veel gebruikt wordt door kartografen. (Ik moet er ook wel bij vermelden dat ik reseller ben van MAPublisher)

 

Houd er rekening mee dat welke optie je ook kiest er best wel een flinke leercurve aan vast zit en dat er misschien nog training bij nodig is. Verder lopen de prijzen van de verschillende paketten ook nog aardig uiteen en moet in sommige gevallen betaald worden voor de data (en nee, een screenshot van Google Maps kan echt niet). Afhankelijk van het aantal kaarten wat je wilt gaan produceren is het misschien het overwegen waard dit uit te besteden aan een professionele kartograaf. Hij of zij kan dan een kaart voor je ontwerpen die toegespitst is op jouw wensen en jouw boodschap.

 

Hoop dat je hier wat aan hebt. Als je nog vragen hebt hoor ik het graag.

 

 

Link naar reactie
  • 0

René, waar gaan de plattegronden in verwerkt worden, enkel digitale uitgave zoals een website of een applicatie, of ook drukwerk?

 

Het meest universele formaat dat ik je kan adviseren is het laten maken in een Vector formaat. Deze bestanden kunnen gemaakt worden door vele softwarepakketten, waaronder Coreldraw, Freehand en Adobe Illustrator. Voordeel van een vector formaat is dat het beeld resolutie-onafhankelijk is. Dit houdt in dat dat als je het beeld 500% opblaast voor een banner op een gebouw of 50% verkleind voor een flyer (rekeninghoudende met de leesbaarheid) het nagenoeg dezelfde strakheid behoudt. Als je een normaal plaatje hebt zit er een duidelijk verschil tussen opblazen en verkleinen. Bij een Vector bestand kan je ervan uit gaan dat het universeel verwerkbaar is.

 

Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik die graag.

 

Link naar reactie
  • 0

Als je op zoek was naar WYSIWYG programma's (drag en drop) dan ben ik bang dat je inderdaad teleurgesteld wordt, je zult alles uit de hand moeten tekenen en dit is inderdaad iets wat je beter uit kan besteden, tenzij het een heel klein en simpel plattegrondje is.

 

Eh... nee hoor...

 

Er is tegenwoordig van ieder gebied op aarde op bijna ieder schaalniveau wel data te verkrijgen. Soms gratis, soms commercieel. Soms betrouwbaar en soms niet, maar uit de hand tekenen is niet meer nodig in deze tijd. Er zijn overigens nog wel kartografen die dit handmatig doen, en dat zijn ware artiesten en soms heb ik het geluk dat ik met ze mag samenwerken, maar het grootste deel van de kaarten die je tegenwoordig ziet kunnen gewoon met gebruik van bestaande data in een WYSIWYG programma gemaakt worden.

Link naar reactie
  • 0

In het ergste geval kan je een kaart (van papier of print) tracen (dit is een gereedschap uit adobe illustrator), waarbij de software het beeld omzet in vector-vlakken. Het is een benadering, maar kan tijd schelen, alleen ligt het er wel aan waarvoor je het gaat gebruiken... Succes.

Link naar reactie
  • 0

Uitbesteden lijkt mij toch de beste optie.

 

Ik heb rapporten gezien met schetjes, luchtfoto's en met handmatig ingekleurde gekopieerde kaarten en dat zag er erg amateuristisch uit, persoonlijk vind ik een kaart met b.v. schaduweffect bij een ingekleurd vlak ( gebouw) erg mooi en professioneel staan.

 

Normaal gesproken ben ik iemand die alles zelf wil doen, mede voor de kostenbesparing, maar in dit geval waag ik mij hier niet aan en roep als het zo ver is de hulp in van RedGeo.

Qua kosten maakt dat de opdrachtgever niet veel uit, de hoofdzaak voor de opdrachtgever is dat het duidelijk, degelijk en netjes is.

 

De afbeeldingen worden zowel in print als PDF verzonden naar de klant, meestal overheid, dus enige professionaliteit is gewenst.

 

 

 

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Rene, dat lijkt mij een prima oplossing. Mocht je er desondanks niet uitkomen, dan kan je mij altijd vrijblijvend contacten. Ben een expert met drukwerkgerelateerde zaken en grafisch ontwerp is mijn dagelijkse kost. PM indien nodig.

 

Ik zou je nog willen aanraden om zoveel mogelijk goede originelen te verzamelen, al zijn het schetsen, memo's etc. Zoveel mogelijk input kan helpen om een kaart of route zo nauwkeurig mogelijk te realiseren. Vooral als het overheidsgerelateerd is, weet ik uit ervaring te melden dat je zonder input een heel groot verschil krijgt in het verwachtingspatroon qua stijl, duidelijkheid etc van je opdrachtgever als je dit niet doet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.