• 0

Algemene voorwaarden opstellen

Ik weet niet of ik dit op het juiste deel van het forum plaats... (Zoniet, graag ff verplaatsen dan :) )

 

Ik denk dat het heel slim is om eens goed over mijn Algemene Voorwaarden na te denken... Ik heb nog niks op papier staan. Ik weet niet precies wat ik er allemaal in moet doen... Heeft er iemand handige linkjes waar ik even wat informatie kan opduikelen?

 

Als ik iets heb in de vorm van AV kan iemand daar dan even naar kijken en iets van commentaar op geven? (goede/slechte punten etc.)

 

Alvast Bedankt!

Joris

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ha, de algemene voorwaarden ja.

Ik vond het echt een ramp om ze op stellen. Laten opstellen kan natuurlijk ook, maar dan ben je al snel veel geld kwijt.

 

Aan de andere kant ben je dan verzekerd van goede algemene voorwaarden. Ik heb op HL best veel kunnen vinden over av, dus ik zou zeggen snuffel eens rond.

 

Er zijn voor de meeste branches standaard algemene voorwaarden, die je vaak gratis mag gebruiken. Je kunt ze natuurlijk ook als voorbeeld nemen en aan de hand ervan je eigen av opstellen.

 

Tot slot kan je ook nog de av van je concurrenten doornemen. Een hoop zaken komen namelijk wel overeen.

Neem trouwens nooit zomaar algemene voorwaarden over zonder daar toestemming voor te vragen. Daarbij komt dat je altijd wat zaken hebt die je anders wilt regelen.

 

Succes ermee!

Link naar reactie
  • 0

Yeah Yeah, Daar was ik vandaag toevallig ook mee bezig. Ik ben een echte tandarts met een slecht gebit. Verkondig overal dat je een backup moet hebben van je data en av's moet hanteren, maar zelf doen....

 

Ik zit in de IT en gebruik voor consultancy en projecten de FENIT voorwaarden. Voor de internetwinkel zijn die echter totaaaaaaal niet geschikt. Daar gaat het alleen maar om de levering van hardware. Dozen schuiven en garantie afhandelen. Daarom is het ook allemaal een stuk goedkoper.

 

Die tip over je concurrenten is wel aardig, maar staar je er niet blind op. Ik heb al snel ontdekt dat die ook allemaal leentjebuur spelen en soms grove fouten overnemen.

 

Het is wel aan te raden om je produkt een keer snel te laten scannen door een jurist die in contractenrecht binnen jouw branche is gespecialiseerd. Als jij je werk goed gedaan hebt, kost je dat niet veel meer dan 200-300 euro.

 

Laatste vraag: Over wat voor soort bedrijf hebben we het?

 

PS, die backup is intussen ook in orde hoor.... Binnenkort eens eksperimenteren met een USB 2.0 harddisk en een cron daemon

Olaf Janssens

www.anasign.com

Link naar reactie
  • 0

Ha, de algemene voorwaarden ja.

Ik vond het echt een ramp om ze op stellen. Laten opstellen kan natuurlijk ook, maar dan ben je al snel veel geld kwijt.

 

Wat is veel geld? Wat het opstellen van algemene voorwaarden kost hangt geheel af van de gebruiker. Standaard algemene voorwaarden zijn relatief goedkoop, een paar honderd euro en het is geregeld. Als je de voorwaarden volledig op je bedrijfsvoering wilt afstellen, dan kan het een dure aangelegenheid worden. Maar aan de andere kant moet je ook de keerzijde bekijken.

 

Al eerder heb ik in dit forum erop gewezen dat Algemene Voorwaarden veel geld kunnen besparen. Niet alleen voor wat betreft de betalingsvoorwaarden, incasso, maar ook bijvoorbeeld voor wat betreft de aansprakelijkheid, bevoegde rechter, etc...

 

Kortom. algemene voorwaarden kosten misschien wat, maar het is nooit weggegooid geld.

 

Er zijn voor de meeste branches standaard algemene voorwaarden, die je vaak gratis mag gebruiken. Je kunt ze natuurlijk ook als voorbeeld nemen en aan de hand ervan je eigen av opstellen.

 

Klopt, maar daarvoor is wel vereist dat je lid moet zijn van de branchevereniging. Daar komt bij dat die voorwaarden vaak zodanig algemeen zijn dat die voor jouw bedrijfsvoering niet sluitend zijn. Sterker nog, ik heb al verschillende keren meegemaakt dat een partij branchevoorwaarden hanteert, maar deze zelf niet naleeft. Wat heb je dan aan je algemene voorwaarden?

 

Wat ik ook wel tegenkom is dat de branchevoorwaarden als algememe voorwaarden worden bestempeld en daarnaast nog een blad met enkele bijzondere voorwaarden worden gehanteerd. In de onroerend goed sector zie je dit veel.

 

Tot slot kan je ook nog de av van je concurrenten doornemen. Een hoop zaken komen namelijk wel overeen. Neem trouwens nooit zomaar algemene voorwaarden over zonder daar toestemming voor te vragen. Daarbij komt dat je altijd wat zaken hebt die je anders wilt regelen.

 

En daar knelt nou net de schoen. Velen nemen ongevraagd voorwaarden over, sleutelen daar wat aan en hebben "eigen" algemene voorwaarden. Één advies, niet doen!

 

Toestemming is één punt (goede opmerking Martijn), de kwaliteit is een ander verhaal. Vergeet niet, algemene voorwaarden hebben toch een juridische lading. Je zal niet de eerste zijn die stuit op de onuitvoerbaarheid van de eigen algemene voorwaarden. Daarnaast is het wel bijzonder vervelend als de voorwaarden ineens tegen je worden gebruikt. Als je al besluit voorwaarden te kopiëren en te herschrijven, laat ze dan in ieder geval controleren door een deskundige.

 

Tot slot geef ik nog de volgende overweging aan Joris mee om de kosten voor wat betreft de algemene voorwaarden te drukken. Op dit forum zijn meer ondernemingen te vinden die zich met webdesign en webhosting bezig houden en geen algemene voorwaarden hebben. Je kunt je natuurlijk verenigen en gezamelijk algemene voorwaarden laten opstellen. Daaraan kun je altijd nog bijzondere voorwaarden koppelen, indien dat nodig mocht zijn.

 

Kortom, algemene voorwaarden hoeven niet veel geld te kosten en kunnen uiteindelijk veel geld besparen. Zorg in ieder geval wel dat je voorwaarden sluitend zijn, anders is iedere investering weggegooid geld. Wil je meer weten, dan neem dan eens contact op. Succes.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Vaak zie je in AV inderdaad aangegeven wie de bevoegde rechter is. Wat kan het voordeel zijn van in je voorwaarden opnemen welke rechter bevoegd is?

Dit is veelal uit praktische overwegingen. Stel je hebt te maken met een wanbetaler. Indien je omtrent de bevoegdheid van de rechter niets opneemt, dan ben je in beginsel verplicht om de desbetreffende persoon in zijn of haar woon.- of vestigingsplaats voor de rechter te dagen. Het is veel gemakkelijker om dit in je eigen arrondissement of kanton te doen. Dit kan bijvoorbeeld veel reistijd schelen in een procedure. Dit speelt helemaal bij overeenkomsten met buitenlandse partijen, nog even los van het feit dat je alsdan ook nog te maken hebt met andere rechtstelsels.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.