• 0

Werknemer en VAR verklaring

Ik heb een nieuwe werknemer aangenomen (0 uren contract) die net als alle medewerkers gewoon zal worden uitbetaald via het Payroll bedirjf. Nu is de werknemer het niet eens met het voorgestelde uurloon.

Hij wil zijn uren via zijn VAR verklaring aan ons door berekenen.

De werknemer zal op oproepbasis gaan werken en afhankelijk van zijn kennis en ervaring worden ingezet.

 

Ik ben niet zijn enige werkgever en ook niet de enige waar hij deze constructie wil gaan toepassen.

De werknemer is geen ondernemer en heeft daarom ook geen BTW-nummer.

Volgens mij kan de door hem voorgestelde constructie helemaal niet, of hooguit een enkele keer per jaar.

 

Klopt mijn gevoel dat deze constructie niet kan? Want op deze manier loopt de belastingdienst toch de werknemers en werkgevers lasten mis?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je hebt alle topics over de VAR nog niet gelezen blijkbaar ;)

 

VAR-Loon: er is sprake van een dienstbetrekking. Gewoon behandelen als personeel;

VAR-ROW: resultaat uit overige werkzaamheden: jij zult moeten beslissen of er sprake is van een dienstbetrekking of dat hij jou gewoon mag factureren. Aan de VAR-ROW heb je dus helemaal niets want biedt jou geen enkele zekerheid;

VAR-WUO: Winst uit onderneming. Je mag nu aannemen dat de fiscus hem ziet als ondernemer en dat hij jou mag factureren;

VAR-DGA: zie WUO, maar dan voor iemand die onderneemt vanuit zijn eigen BV.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

nee, je moet zelf bepalen of hij ondernemer of werknemer is binnen de regels die daar fiscaal voor gelden. Het is geen keuzevrijheid.

 

Erg lastig soms, maar de leidraad die je kunt volgen staat in bijlage 3 van de bijlage hieronder.

Stelregel:

Als hij de arbeid persoonlijk moet verrichten en jij de plicht hebt hem daarvoor te betalen en hij staat onder jouw gezag, dan is er sprake van een (fictieve) dienstbetrekking.

 

Maar laat hem eerst maar eens zorgen dat hij een BTW nummer heeft en meerdere opdrachtgevers en zorg vervolgens voor een goede freelance-overeenkomst!

stcrt-2006-141-p10-SC76064.pdf

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Als ik het stuk zo lees kan ik het dus beter niet doen. Dit was trouwens deels zijn reactie:

 

.. maar als we gewoon via de VAR zouden werken en we spreken elke keer een X-bedrag af (zeg, **,- p.u., of ***,- per dag), dan 'huur' je mij in als freelancer, alleen voor die klussen waar je me nodig hebt. Achteraf stuur ik jou gewoon een factuur (zonder btw dus).

Lijkt mij een goedkopere oplossing, toch??

Ik krijg b.v. voor die workshop van laatst ***,-. Hoe zij dat met btw regelen heb ik geen idee van. Ik krijg gewoon de ***,- via de VAR...

Link naar reactie
  • 0

vandaag toch maar even contact gehad met de belastingdienst.

 

Hier vertelde men mij dat hij wel een factuur kan maken en dat ik daar verder geen problemen mee zal krijgen (mits de factuur verder in orde is en ik niet BTW ga terugvragen welke niet in rekening is gebracht)

 

De werknemer zelf kan echter wel in de problemen komen, wanneer de belastingdienst er achter komt.

 

Maar de belastingdienst controleert toch helemaal geen particulieren? De werknemer zal niet meer dan 1 keer per maand voor mij gaan werken.

Link naar reactie
  • 0

Het feit dat mensen onder een constructie werken en (nog) geen problemen hebben wil nog niet zeggen dat het een verstandige constructie is... Het gaat namelijk altijd goed totdat het fout gaat met dit soort constructies. en als het fout gaat gaat het vaak ook om grote bedragen al zal dat in dit geval wel meevallen als iemand gemiddeld 1x per maand word opgeroepen

 

Bij Jasper werkt het volgens mij nu redelijk simpel vrijwel iedereen werkt op oproepbasis / 0 uren contract o.i.d. en dat is deze werknemer ook aangeboden maar deze medewerker wil dat ook wel maar kwam ook met de optie van via de VAR omdat ie anders te weinig verdiend (beetje vrij vertaald), Hij heeft een VAR ROW en de regels zijn daar duidelijk over: zelf beoordelen of er sprake is van een dienstverband en als je de verkeerde beoordeling maakt draag je wel degelijk de consequenties. Die beoordeling of er sprake is van een dienstverband is erg lastig als je daar niet regelmatig mee te maken hebt.

 

Ik zou simpelweg het risico niet willen lopen zeker omdat de medewerker vooral op zoek lijkt naar een meer geld en niet naar het opbouwen van een bedrijf (hij heeft zelfs geen btw nummer terwijl je toch vrijsnel kwalificeert als ondernemer voor de BTW). Jasper kan volgens mij prima aan voldoende werknemers komen dus is het belang van verschillende inhuurconstructies gering..

Link naar reactie
  • 0

De werknemer beweert nu ineens dat het overhandigen van een VAR verklaring volgens zijn bronnen niet hoeft. Welke bronnen hij heeft maakt hij niet bekend. Dit omdat het hier om prive gegevens gaat. Nu heb ik zelf ook een VAR verklaring en ik kan er weinig prive's aan ontdekken.

 

Hij zegt dat de belastingdienst het via het nummer wel kan controleren. Inmiddels heb ik hem verteld dat ik degene ben die het moet controleren en dat ik ook een probleem heb als het niet klopt. referend naar de volgende link:

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/is-het-verplicht-om-een-verklaring-arbeidsrelatie-var-te-hebben.html

 

Dit klopt toch?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Onafhankelijk van het fiscale heb ik een raar, lees slecht, gevoel over deze constructie en de wijze waarop de "werknemer" omgaat met de situatie. Dit zijn riskante zaken, hij vind het normale loon wat je betaald eigenlijk te laag, het kost je een hoop tijd etc. Bij twijfel niet doen?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 266 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.