• 0

Wellicht een complex verhaal?

Hallo Allemaal,

 

Ik heb wellicht een complex verhaal, waarbij ik advies zeer zeker kan gebruiken. Ik zal het beknopt uitleggen:

 

Zelf heb ik een eenmanszaak waarbij artikelen via het internet wordt verkocht, dit is een serieuze business geworden, echter door o.a. slecht beleid van mijzelf en slecht betalende klanten ben ik dit jaar toch aardig in de financiële problemen gekomen.

 

Het gaat erom dat ik de volgende schulden heb:

 

- Bank : € 50.000 (rekening courant, alleen de bank kraait niet omdat er netjes voldoende omzet op wordt geboekt, ik betaal dus ook netjes mijn rente ieder kwartaal)

 

- Diverse crediteuren: € 20.000, waarbij zij aangeven dat een betalingsregeling niet meer tot de opties behoort, ik zeg inderdaad niet meer, omdat ik al een adviseur/schuldhulpverlener had ingeschakeld om dit probleem op te lossen. Hij is ervan uit gegaan dat wanneer mijn klanten op tijd betalen ik inderdaad wel maandelijks zou kunnen terugbetalen, inderdaad als de klanten betalen!! Dit is dus niet gebeurt waardoor ik de eerste termijn niet heb kunnen voldoen, de 2e termijn trouwens wel. Daarnaast heb ik bij hem ook nog advies ingewonnen echter ik krijg gewoon geen advies, hij laat niks van zich horen. Tevens heb ik van het incassobureau te horen gekregen dat er zaken 'oninbaar' zijn (voornamelijk belgische klanten) oftewel ik kan fluiten naar mijn centen.

 

Daarnaast heb ik geprobeerd om aanspraak te maken op de BBZ regeling, echter de gemeente Rotterdam kan mij helaas ook niet verder helpen, omdat ik de 3 jaren daarvoor een klein verlies had geleden. Oftewel ik ben er nu 'slachtoffer' van dat ik de eerste 3 jaar van mijn opstartfase heb geïnvesteerd in bedrijfspand, voorraad, inventaris ivm verhuuractiviteiten etc.

 

Dit is het verhaal in mijn huidige situatie.

 

Daarnaast heb ik een vriend die in dezelfde branche werkzaam is, hij heeft een VOF en onze ambitie is om beide bedrijven of websites samen te voegen zodat er 1 bedrijf ontstaat. Echter dit wordt dus bijna onmogelijk vanwege mijn huidige situatie!

 

Wij weten inmiddels dankzij info bij de KvK dat wanneer er privé schulden zijn bij de vennoten dat dit niet direct verhaald kan worden op een andere vennoot. Hiervoor moet dan een contract opgesteld worden etc.

 

Feit blijft dat wij graag samen willen werken en dat ik mede eigenaar wordt van de VOF.

 

Ik krijg dus geen info van mijn adviseur, een andere heeft een wachttijd van 8 weken en de gemeente zegt 'doodleuk', schrijf je uit bij de KvK en stop ermee (kan een optie zijn)

 

Al met al ik ben een zoek naar een verstandige oplossing:

 

- Of eenmanszaak failliet laten verklaren

- Of intreden tot de WNSP, alleen dan kan ik geen aandeel meer nemen in een VOF omdat er een vast salaris moet zijn.

 

Wie o wie kan ons eventjes helpen in de juiste richting, om te bekijken of er ook nog andere mogelijkheden zijn om veilig toe te treden in de VOF.

 

Alvast bedankt voor jullie tips en wijsheden ;-)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Op tenminste drie plaatsen beschrijf je jezelf als slachtoffer. Daar moet je heel snel een end aan maken. Jij bent geen slachtoffer van je eigen keuze om krediet te gebruiken voor investeringen; da's een ondernemerskeuze. Je had terugbetaling kunnen plannen en toen bleek dat je inkomsten onvoldoende waren om je leningen terug te betalen, had je kunnen/moeten ingrijpen. Je had kunnen/moeten signaleren dat betalingen uitbleven en actie ondernemen.

 

Nu lijkt het erop dat je alle kredietmogelijkheden hebt uitgeput en ben je niet met een lekkend schip maar met een onderzeeër op zoek naar een veilige haven. Da's niet de schuld van je bank, niet de schuld van je leveranciers en zelfs niet van klanten die niet betalen; dat is een gevolg van jaren struisvogelpolitiek.

 

Nu is het dus tijd om nuchter het goedlopende deel van je onderneming (als dat er is) te scheiden van het probleemdeel. En om uit te maken in hoeverre jij zelf onderdeel bent van het probleemdeel of van het goedlopende deel. Dat zit 'm waarschijnlijk in de prive-ontrekkingen. Heb jij je inkomen gehaald uit de omzet of uit de winst?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Een heel verhaal, waarop ik een aantal waarom vragen ga wegleggen.

 

probeer daar eens een goed doordacht antwoord tegenover te zetten, wellicht wordt dan wat duidelijk hoe e.e.a. ontstaan is en wat je eraan kan gaan doen,kunnen wij adviezen geven

 

1.Waarom is geen betalingsregeling meer mogelijk

2.Waarom betalen klanten niet (meer)

3.Waarom laat de adviseur niets meer van zich horen

4.Waarom zijn vorderingen (voornamelijk) Belgische klanten oninbaar

5.Waarom ambitie bedrijven samen te voegen

6.Waarom geen advies meer van jouw adviseur

7.Waarom faillissement/WSNP

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het niet geheel met je eens dat ik jarenlang struisvogelpolitiek heb lopen voeren. Zo lijkt het erop dat de problemen zich al bevonden op het moment dat ik ben gestart met de onderneming (bij wijze van spreken) Deze mening kan ik dan ook niet geheel met je delen.

 

Volgens mij geef ik totaal niet de schuld aan de bank, leverancier of aan mijn klanten. Ik ben ervoor verantwoordelijk! En daarom zeg ik ook echter door o.a. slecht beleid van mijzelf Ik erken dit ook! En weet zeker dat ik zaken beter had moeten aanpakken, echter daar ben ik in de toekomst mee geholpen en heb ik nu helaas niks meer aan.

 

Ik kijk ook graag nuchter en positief naar de toekomst. Vandaar dat ik ook op zoek ben naar de oplossing voor de 'rommel' die ik veroorzaakt heb, echter dat neemt niet weg dat ik naar mijn idee wel tijdig heb ingegrepen o.a. om erger te voorkomen. Aangezien dit jaar echt een probleemjaar is geweest en ik vorig jaar bijna geen schuld had, de verlies van dat jaar kon ik privé opvangen.

 

Dit jaar is een samenloop van omstandigheden waarin de zaken verkeerd zijn gegaan zowel prive als zakelijk. Ik heb dit jaar geprobeerd te investeren in een nieuw idee en dat is deels gelukt en bij die investering is het dus ook mis gegaan, dit heb ik verkeerd aangepakt en wellicht ook mijn kop in het zand gestoken! Wanneer ik hetzelfde beleid had gevoerd als vorig jaar dan was er nu ook weinig/niks aan de hand geweest, alleen ik heb een andere beslissing en dus risico genomen.

 

De prive opnames zijn bijna nihil te noemen omdat ik ook part-time in loondienst heb gezeten, dit is inderdaad onderdeel van het probleem geweest en de opnames zijn dan ook van de omzet geweest en niet van de winst!

 

Feit blijft wel dat wanneer mijn klanten betalen, dat ik geen schulden had gehad bij mijn leveranciers. Ik hanteer een betalingstermijn van 10 dagen wanneer er na een herinnering en aanmaning niet wordt betaald, worden deze klanten direct doorgestuurd naar het Incasso Bureau, voor mijn gevoel heb ik hiervoor dan ook op tijd ingegrepen.

 

Tevens zag ik de problemen met mijn leveranciers al aankomen, met een aantal is daarom ook op tijd een betalingsafspraak gemaakt en deze wordt ook netjes nagekomen, voortvloeiend uit de verkopen die nu gebeuren en de betalingen die ik ontvang vanuit het incasso bureau.

 

Ik wil mijzelf totaal niet neerzetten als een slachtoffer, Ik ben van mening dat alle problemen niet zomaar ontstaan, het is een combinatie van factoren en ik ben dus ook op zoek geweest naar die factoren, die factoren zijn slecht betalende klanten en slecht beleid van mijzelf! Ik ben dan ook op zoek naar een beetje positivisme en een duw in de goede richting.

 

Link naar reactie
  • 0

1.Waarom is geen betalingsregeling meer mogelijk : Omdat ze hebben aangegeven dat ik niet aan de eerste termijn heb voldaan

 

2.Waarom betalen klanten niet (meer) ; in een aantal gevallen zijn klanten failliet of in de schuldsanering. Een aantal hebben ons opgelicht, door gebruik te maken van valse namen en adressen

 

3.Waarom laat de adviseur niets meer van zich horen: Geen flauw idee - ik krijg geen reactie op diverse mails.

4.Waarom zijn vorderingen (voornamelijk) Belgische klanten oninbaar: Omdat ze pas kunnen 'procederen' vanaf bedragen bij € 500,- als ze niet betalen dan kan je blijkbaar ook niks anders doen dan alleen maar afschrijven.

5.Waarom ambitie bedrijven samen te voegen : Mede om kosten te besparen, daarnaast ontstaat er meer tijd om aandacht te besteden aan marketing/assortiment zodoende zit er veel meer groeipotentie in en ook vanuit het hollandse principe samen staan we sterker.

 

6.Waarom geen advies meer van jouw adviseur : Geen flauw idee - telefonisch krijg ik alleen de melding ik kom erop terug.

7.Waarom faillissement/WSNP : Geen idee... is dit geen oplossing dan om veilig in te kunnen stappen in de VOF?

 

Om de andere vraag ook direct te beantwoorden:

 

Voorraad: € 8.000

 

Huurartikelen (wordt gerekend onder inventaris): € 15.000

 

 

Link naar reactie
  • 0

1.Waarom is geen betalingsregeling meer mogelijk : Omdat ze hebben aangegeven dat ik niet aan de eerste termijn heb voldaan

wel die melding moet je dan maar even "negeren" en ze een brief sturen met de uitleg van de situatie en gewoon zo snel mogelijk alsnog de eerste betaling overmaken. Incasso bureau's blazen vaak nogal hoog van de toren met dat iets niet meer mogelijk is en direct betaald moet worden. maar als je alsnog direct gewoon begint met aflossen zal dat meestal wel loslopen, uiteindelijk is dat voor hun toch ook de beste kans op hun geld te krijgen.

2.Waarom betalen klanten niet (meer) ; in een aantal gevallen zijn klanten failliet of in de schuldsanering. Een aantal hebben ons opgelicht, door gebruik te maken van valse namen en adressen

Daar doe je helaas inderdaad niks (meer) aan en dat geld ben je kwijt.

3.Waarom laat de adviseur niets meer van zich horen: Geen flauw idee - ik krijg geen reactie op diverse mails.

als eens de telefoon geprobeerd of geprobeerd om langs te gaan?

4.Waarom zijn vorderingen (voornamelijk) Belgische klanten oninbaar: Omdat ze pas kunnen 'procederen' vanaf bedragen bij € 500,- als ze niet betalen dan kan je blijkbaar ook niks anders doen dan alleen maar afschrijven.

dat is onzin, je kan ook voor 5 euro laten procederen. maar kennelijk wil het incasso bureau dat jij gebruikt niet voor lage bedragen procederen. In belgie moet je zelfs vrijwel altijd naar de rechter omdat belgen nogal zwaar beschermt zijn tegen incasso bureau's en die dan ook totaal geen indruk maken op een belg.

7.Waarom faillissement/WSNP : Geen idee... is dit geen oplossing dan om veilig in te kunnen stappen in de VOF?

 

Als ej failliet bent wordt alles van je verkocht en mag je gedurende het faillisement geen bedrijf hebben.

En als het dan wordt opgeheven aan gebrek aan baten kunnen de schuldeisers gewoon opnieuw bij je aankloppen. schiet je dus niks mee op.

Link naar reactie
  • 1

Beste RvZ, ik ga je verder “plagen” met “lullige” vragen, ik doe dit omdat ik de indruk heb dat voor jou niet alles helder is. Het is mijn ervaring dat je als ondernemer dikwijls te dicht op zaken zit waardoor er ongewild een tunnelvisie ontstaat.

 

1.Waarom is geen betalingsregeling meer mogelijk : Omdat ze hebben aangegeven dat ik niet aan de eerste termijn heb voldaan

 

Waarom heb je niet aan de eerste termijn kunnen voldoen?

 

2.Waarom betalen klanten niet (meer) ; in een aantal gevallen zijn klanten failliet of in de schuldsanering. Een aantal hebben ons opgelicht, door gebruik te maken van valse namen en adressen

Hoe is het gekomen, dat je niet hebt voorzien dat die klanten failliet zijn gegaan of in de schuldsanering zitten

 

3.Waarom laat de adviseur niets meer van zich horen: Geen flauw idee - ik krijg geen reactie op diverse mails.

Waarom heb je niet doorgedouwd om toch een reactie te verkrijgen

4.Waarom zijn vorderingen (voornamelijk) Belgische klanten oninbaar: Omdat ze pas kunnen 'procederen' vanaf bedragen bij € 500,- als ze niet betalen dan kan je blijkbaar ook niks anders doen dan alleen maar afschrijven.

Wat is de achterliggende reden dat ze je niet betalen,

7.Waarom faillissement/WSNP : Geen idee... is dit geen oplossing dan om veilig in te kunnen stappen in de VOF?

Over de WSNP is hier al veel geschreven en beleefd, zoek hier op HL maar eens op dat woord

 

Link naar reactie
  • 0

Beste RvZ, ik ga je verder “plagen” met “lullige” vragen, ik doe dit omdat ik de indruk heb dat voor jou niet alles helder is. Het is mijn ervaring dat je als ondernemer dikwijls te dicht op zaken zit waardoor er ongewild een tunnelvisie ontstaat.

 

geen enkel probleem, dit maakt het inderdaad alleen maar helderder!

1.Waarom is geen betalingsregeling meer mogelijk : Omdat ze hebben aangegeven dat ik niet aan de eerste termijn heb voldaan

 

 

Waarom heb je niet aan de eerste termijn kunnen voldoen?

 

Ik verwachte op tijd een aantal betalingen van klanten, helaas kwamen die te laat, waardoor ik een ander bedrag heb overgemaakt, plus van de betalingen die ontvangen zijn, heb ik ook nog andere rekeningen van voldaan in de hoop dat ik een andere afspraak kon maken

 

2.Waarom betalen klanten niet (meer) ; in een aantal gevallen zijn klanten failliet of in de schuldsanering. Een aantal hebben ons opgelicht, door gebruik te maken van valse namen en adressen

 

Hoe is het gekomen, dat je niet hebt voorzien dat die klanten failliet zijn gegaan of in de schuldsanering zitten

 

Ik ben te goed van vertrouwen denk ik.. het gaat hier voornamelijk om particulieren

 

3.Waarom laat de adviseur niets meer van zich horen: Geen flauw idee - ik krijg geen reactie op diverse mails.

 

Waarom heb je niet doorgedouwd om toch een reactie te verkrijgen

 

In dat geval geef ik misschien wel te snel op, als iemand mij wil / kan helpen moet hij dat doen omdat hij/zij er vertrouwen in heeft en ik ging er vanuit dat er geen vertrouwen was.

 

4.Waarom zijn vorderingen (voornamelijk) Belgische klanten oninbaar: Omdat ze pas kunnen 'procederen' vanaf bedragen bij € 500,- als ze niet betalen dan kan je blijkbaar ook niks anders doen dan alleen maar afschrijven.

 

Wat is de achterliggende reden dat ze je niet betalen,

Goede vraag! die vraag heb ik ze ook gesteld! Blijkbaar profiteren ze van de situatie en weten ze dat er geen actie aan wordt ondernomen. Zelfs aan het incassobureau hebben ze geen bericht gegeven of de factuur betwist. Van een aantal klanten weet ik zeker dat ze het bewust hebben gedaan, uiteraard ben ik nog druk bezig om deze facturen te innen door te bellen en te mailen.

7.Waarom faillissement/WSNP : Geen idee... is dit geen oplossing dan om veilig in te kunnen stappen in de VOF?

 

Over de WSNP is hier al veel geschreven en beleefd, zoek hier op HL maar eens op dat woord

 

Ja ga ik doen,ik heb zowel negatieve als positieve verhalen gehoord, maarja dat is met alles. Hierdoor is het wel lastig beslissen en bekijken wat dat voor ons als gezin gaat betekenen.

Link naar reactie
  • 0

Beste RvZ,

 

vanavond wil ik deze draad nog eens nauwkeuriger gaan lezen. Over welke branche praten we hier en is het een zakelijke of particuliere markt? Zijn alle activiteiten in dezelfde branche of heb je 'gewoon' je neus gestoten door een nieuwe markt te betreden? Heb je met je (nieuwe) partner meer incassokracht?

 

Levert het incassobureau je netto iets op? Misschien zijn er bureaus's of deurwaarders op HL actief, die je in deze beter kunnen helpen.

 

Ik geloof niet dat je de bank een onhaalbare maandtermijn verschuldigd bent, dus het is noodzaak om de problemen naar schuldeisers niet verder op te laten lopen. Als je een zinnige bijdrage hebt aan de onderneming van je partner, kun je daar toch in loondienst treden voor borging van aflossing van schulden, totdat de problemen opgelost zijn?

 

Weekendgroet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Beste Highio,

 

Dank voor je reactie, we zitten beiden in dezelfde branche, om te voorkomen dat klanten hier vanaf weten lijkt het mij niet verstandig om de branche te vermelden. Het betreft voor 90% de particuliere markt. De overige 10% zakelijk.

 

De investering ging wel om dezelfde branche alleen een andere richting op, ipv verkoop dan ook verhuur, waardoor ik veel heb moeten investeren in inventaris.

 

Incassobureau levert op het moment weinig op, duurt aardig lang eer er resultaat is, terwijl het echt een zeer bekend en erkend incasso bureau is. Ik zal binnen het forum op gaan kijken naar een alternatieve.

 

Het is inderdaad noodzaak dat ik de crediteuren niet laat oplopen, er wordt op het moment ook niks of weinig besteld en veel verkocht wat op voorraad ligt.

 

Samen hebben we inderdaad veel meer incassokracht omdat er dan niet eerder wordt verstuurd voordat er door de consument is betaalt, ik dacht iets extra's en vertrouwen te kunnen geven door betaling op factuur aan te bieden.

 

Dat laatste kan een oplossing zijn alleen er komen wel weer extra kosten bij qua belasting etc..

 

Fijn weekend

 

Groet,

 

RvZ

 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of je zover in detail wilt treden, maar ik heb baserend op alle informatie die je tot nu toe gegeven hebt ook nog een paar vragen en bemerkingen:

 

Totale schuld is 70K, waarvan 50K RC bij een bank die niet moeilijk doet, en 20K bij crediteuren die wel moeilijk doen. Duidelijk, maar hoe ziet de positieve kant er uit?

- Hoeveel openstaande vorderingen heb je nog, en hoeveel daarvan zijn waarschijnlijk of zeker niet meer te innen?

- Je webshop is nog steed up-and-running, dus ik neem aan dat je nog steeds omzet maakt. Hoeveel is dit, en hoeveel % daarvan is winst?

 

Je hebt huurartikelen voor 15K op je balans. Waarschijnlijk is de verkoopwaarde een stuk minder, laten we aannemen dat dit 10K is. Probeer deze te verkopen. Cash is king! Als je deze artikelen kunt verkopen voor 10K en met dit bedrag je crediteuren gedeeltelijk afbetaald, en met behulp van deze betaling als leverage een nieuwe betalingsafspraak kan maken, dan blijft daar 10K aan schulden over. Dit is zeker een bedrag dat te managen is.

 

Je hebt geschreven dat je ook part-time in loondienst hebt gezeten, misschien is het mogelijk dit weer te gaan doen? Wederom, cash is king! Dus als je wat geld erbij kan verdienen zou ik dit meteen gaan doen.

 

Belangrijk is dat je je crediteuren zo snel mogelijk kan afbetalen, en tegelijkertijd de rente op je RC kan blijven voldoen. Zodra je crediteuren zijn afbetaald kun je beginnen je RC af te lossen. Je kan een afspraak met de bank maken, je RC naar een prive schuld omzetten (is het eigenlijk zowieso al, omdat je een eenmanszaak hebt), en een betalingsregeling afspreken.

 

Niets staat je dan nog in de weg om de geplande VOF te beginnen. Behalve dan dat je blijkbaar veel dingen anders moet gaan doen, anders eindigt deze VOF waarschijnlijk in een vergelijkbare situatie als je nu zit.

 

Wat nog helemaal mist in je beschrijving is hoe je thuis situatie is. Ben je alleen kostwinner? Hoe voorzie je nu in alle kosten? Kan je partner eventueel ook nog wat bijverdienen?

 

50K is geld, maar baserend op de informatie die je tot nu toe gegeven hebt zie ik nog geen noodzaak tot faillissement/WSNP...

 

Ga zelf pro actief aan de gang!

-   Verkopen wat je verkopen kan, cash is king

-   Innen wat je innen kan, cash is king

-   Bijverdienen wat je bijverdienen kan, ... you get the picture 

 

PS: Als mijn emails niet beantwoord werden door mijn adviseur in zo’n situatie had ik allang een tent in zijn tuin opgesteld en daar gecampeerd tot ik hem gesproken had!

 

Veel succes!

Link naar reactie
  • 0

Beste Henrico,

 

Onze planning was inderdaad ook om de RC krediet om te zetten naar prive, alleen de crediteuren gooien toch wel wat roet in het eten. Misschien moeten we ook meer geduld hebben..

 

De positieve kant is dat er nog vorderingen open staan tussen de € 5.000 en € 8.000 (is een aardig verschil ik weet alleen niet wat er de laatste 3 dagen nog is voldaan) bijna € 10.000 heb ik kunnen afschrijven.

ik heb berekend wat in deze tijd normaal is aan omzet.. plus wat daarvan winst is en daarmee kan ik in ieder geval kleine betalingen doen , ik neem aan dat ze met alles blij zullen zijn. Volgende maand en de maand daarop zal de omzet weer sterk toenemen.

 

Op het moment ben ik freelance bezig met diverse opdrachten plus de webshop loopt uiteraard gewoon nog, geld komt mondjesmaat wel binnen. En inderdaad ook alle verhuurartikelen worden verkocht! Dus ik ben volop bezig om cash te innen ;-)

 

Ik ben inderdaad kostwinner, voorzie in de kosten vanwege freelance opdrachten en gelukkig loopt het project nog wel eventjes en mijn partner werkt ook wat meer dus daar hoef ik me gelukkig geen zorgen over te maken, we moeten er wel voor zorgen dat ook de prive schulden niet oplopen.. dat hebben we gelukkig op tijd voorzien.

 

Voorlopig heb ik nog hoop dat ik tijdig mijn crediteuren kan afbetalen, zodat we daarna de RC kunnen managen.

Link naar reactie
  • 0

Excusez, laten we dan verder on topic gaan... nergens lees ik een achtergrond of toegevoegde waarde van deze adviseur/schuldhulpverlener. Heb je zelf al overlegd met crediteuren?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Samen met de adviseur hebben we een plan opgesteld, alleen

Een eerste betaling was helaas te hoog gegrepen omdat we dachten dat een klant wel op tijd zou gaan betalen.

 

Hierdoor is deze betalingsafspraak stuk gelopen, hierop heb ik zelf contact opgenomen met het incassobureau met deze zelfde melding, hierop heb ik zelf geprobeerd om een afspraak te maken, echter doordat ik de eerste afspraak niet ben nagekomen komt het erop neer dat ze geen 2 e afspraak willen maken, ondanks dat heb ik mijn goede wil bewezen door 2 betalingen te doen. Toevallig is die adviseur ook op het forum actief en kreeg vanmiddag een voicemailbericht met de reden waarom hij niks meer heeft laten weten, het komt erop neer dat mijn e-mail naar het incassobureau totaal verkeerd is geïnterpreteerd. Inmiddels heb ik zelf weer contact opgenomen om het op te klaren.

 

Met 2 andere crediteuren zijn inmiddels goede afspraken gemaakt en deze zijn tot nu toe ook nagekomen.

 

Het is dan ook deze ene crediteur die echte druk opvoert.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Laat dit soort verhalen alsjeblieft niet op de communicatie stuk lopen, daar is het denk ik te belangrijk voor. Adviseurs die via voicemail communiceren of een cliënt die niet terugbelt om verder navraag te doen, ai... dat kan natuurlijk een keer gebeuren, maar dit moet niet de gebruikelijke handelswijze zijn of worden. Wat zou een crediteur daar van vinden? Vol blijven houden, nog even doorbijten!

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Opgeteld: je verkocht zaken via een webshop. Je verkocht uit voorraad, maar had leverancierskrediet. Op een gegeven moment ben je op factuur gaan verkopen, niet alleen aan zakelijke afnemers maar vooral ook particulier. Een deel van die klanten betaalt niet, en bij een deel van die wanbetalers is incasso lastig.

 

Daarnaast ben je in verhuur actief geworden. Daarvoor had je een winkel nodig die ingericht moest worden. Huurcontract? Je voorraad en het interieur zijn gefinancierd uit een bankkrediet. Die verhuur loopt blijkbaar niet goed genoeg om je kosten te dekken.

 

Door de combinatie heb je nu een schuld van zeventigduizend euro, waar weinig tegenover staat. Uit je inkomsten kun je de rente betalen, maar aflossing is lastig.

 

Verkoop je nog steeds op factuur?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Opgeteld: je verkocht zaken via een webshop. Je verkocht uit voorraad, maar had leverancierskrediet. Op een gegeven moment ben je op factuur gaan verkopen, niet alleen aan zakelijke afnemers maar vooral ook particulier. Een deel van die klanten betaalt niet, en bij een deel van die wanbetalers is incasso lastig.

 

Daarnaast ben je in verhuur actief geworden. Daarvoor had je een winkel nodig die ingericht moest worden. Huurcontract? Je voorraad en het interieur zijn gefinancierd uit een bankkrediet. Die verhuur loopt blijkbaar niet goed genoeg om je kosten te dekken.

 

Door de combinatie heb je nu een schuld van zeventigduizend euro, waar weinig tegenover staat. Uit je inkomsten kun je de rente betalen, maar aflossing is lastig.

 

Verkoop je nog steeds op factuur?

 

Mooi kort samengevat! er wordt niet meer geleverd onder factuur! er wordt pas verstuurd wanneer bedragen binnen zijn, vertrouwen hierin is teveel geschaad!

Link naar reactie
  • 0

 

 

De positieve kant is dat er nog vorderingen open staan tussen de € 5.000 en € 8.000 (is een aardig verschil ik weet alleen niet wat er de laatste 3 dagen nog is voldaan) bijna € 10.000 heb ik kunnen afschrijven.

 

 

 

Zou het niet zaak zijn om eerst te zorgen dat je dit soort dingen helemaal duidelijk voor jezelf hebt? Dat je dus de exacte bedragen weet?

 

Daarnaast zou ik de vragen van Marco van den Maagdenberg nog eens nalezen, desnoods uitprinten en er nog eens heel goed naar kijken. De oorzaak van je problemen helder krijgen is vaak al een grote stap op weg naar de oplossing.

 

In elk geval veel sterkte gewenst! Een dergelijke situatie is altijd ellendig!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het gevoel dat het van groot belang is dat je de crediteuren laat zien dat je doet wat in je vermogen ligt en dat ze vertrouwen krijgen dat het goed komt.

 

Crediteuren hebben er helemaal niets aan als jij failliet verklaard wordt of de WSNP in gaat, dan blijft er uiteindelijk weinig tot niets voor ze over.

 

Ik zou niet met incassobureau's van een crediteur praten. Altijd direct met de crediteur, desnoods ga je langs en leg je de gehele situatie voor. Dat zijn ook ondernemers en hebben ongetwijfeld wel enige begrip voor de situatie. Maak ze duidelijk dat het incassobureau tussen jullie meer ruis geeft en dat je echt wil dat alle crediteuren iedere cent terug betaald krijgen.

 

Blijf communiceren en blijf verkopen, dat je er nu voor moet zorgen dat je eea zsm afbetaald is uit de eerdere posts al voldoende gebleken. Kijken naar de kosten van je incassobureau kan ook geen kwaad, wat kost het (ook jou eigen tijd) en wat levert het op? Is het wel handig hier tijd en energie in te blijven stoppen of moet je een stukje extra verlies nemen en de energie die daarmee vrijkomt gebruiken om ervoor te zorgen dat je meer verkoopt?

 

Ik neem aan dat je een begroting voor komende maanden gemaakt hebt (oa op cijfers van eerdere maanden / jaren). Met hoeveel maanden kun jij je crediteuren terug betaald hebben? En de bank?

 

Mij lijkt het verstandig te zorgen dat je met je EMZ uit de nul bent voordat je met de VOF start. Het opstarten van die VOF kost op zijn minst tijd (waarschijnlijk ook wat geld) en zal niet direct wat opleveren. Zorg eerst dat je de "huidige achterstanden" weg gewerkt hebt en daarna pas energie op nieuwe dingen richt. Of laat je eerst op project basis in huren door die vriend / zakenpartner...

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.