• 0

Een BV overnemen...

Hallo allemaal,

 

Uit de privésfeer is mij aangeboden om een horeca BV over te nemen. Omdat ik zelf een techneut ben heb ik hier niet veel verstand van, en naast dat ik met nogal wat vragen zit maak ik mij ook nog wat ongerust over de vragen waar ik nog niet eens aan gedacht heb. Ik zal beginnen met een schets van de situatie.

 

Het gaat hier om een buurthuis/zalencentrum. Pand is eigendom van de gemeente, wordt gehuurd door de BV. Tussen gemeente en BV zijn verder geen verplichtingen met betrekking tot subsidie en dergelijke. Wel eist de gemeente volgens huurcontract of bestemmingsplan (dit is mij nog niet helemaal duidelijk) dat het centrum verbonden blijft met activiteiten voor de buurt. Er is een stichting die zalen huurt voor buurtactiviteiten en hiervoor huur betaald aan de BV. De verkoop van drank en dergelijke wordt ook op deze gelegenheden geregeld door de BV. Feesten en partijen lopen via de BV. De complete inventaris is ook eigendom van de BV.

 

Financieel liggen bij mij de meeste vraagtekens. De BV heeft een behoorlijke schuld (~75k) en de inventaris dekt deze schuld bij benadering. Voor de overname wordt 45k gevraagd, te voldoen in 5 jaar, dit is inclusief de rente. Jaaromzet is zo'n 140k. Een exacte jaarrekening heb ik nog niet kunnen inzien, maar ik wil mij op dit moment vooral voorbereiden op de vragen die ik moet stellen.

 

De huidige eigenaar gaat met pensioen en van kwade wil zal zeker geen sprake zijn. Toch ben ik bang voor addertjes die mogelijk onder het gras zitten zonder dat de huidige eigenaar daar wetenschap van heeft. Belangrijk is om hier bij te vermelden dat ik Full-time blijf werken buiten deze BV en dat het mij vooral te doen is om de verenigingen en buurtfunctie te behouden. Het is dus niet de bedoeling hiermee mijn geld te verdienen, maar ik wil mij er ook geen buil aan vallen.

 

Mijn vragen samengevat:

Wat moet ik (laten) uitzoeken en vragen aan de huidige eigenaar?

Wat zie ik allemaal over het hoofd?

Wat is voor mij een 'worst case scenario'?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom wordt e.e.a. niet naar de stichting doorgeschoven? Misschien kun je je daar als bestuurder verdienstelijk maken. Hoe ziet de exploitatie van de afgelopen vijf jaar eruit? En hoe zeker is het dat de stichting de komende vijf jaar blijft huren? Hoe luidt het huurcontract (huurbedrag en termijn)?

 

Ik heb zo'n gevoel dat de inventaris alleen maar afschrijft en investering vraagt en dat de schuld daarmee op gaat lopen. Weet je hoeveel je jaarlijks moet verdienen om die schuld in vijf jaar weg te poetsen? Maak een investeringsplan.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Er wordt al zo veel mogelijk doorgeschoven naar de stichting. De BV is opgericht voor de commerciële exploitatie zodat het centrum zijn eigen broek kan ophouden. De stichting is voor de komende 5 jaar een zekerheid.

 

Over het huurcontract zijn nog wat onduidelijkheden die ik de volgende bespreking boven tafel hoop te krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Dag Bjorn,

 

Je wilt een faciliteit bieden aan verenigingen en overweegt daarom de aandelen van een b.v. te kopen. Je kunt je afvragen of er een andere manier is om het doel te bereiken wat je voor ogen hebt.

 

Uit het oogpunt van aansprakelijkheid kan ik me voorstellen dat een b.v. prettig is. Uit financieel oogpunt zie ik niet direct een voordeel om de activiteiten vanuit de b.v. te verrichten. Zoek op dit forum bijvoorbeeld eens naar de term 'gebruikelijk loon'.

 

Belangrijk voor overname van de aandelen is een onderzoek naar het reilen en zeilen van de b.v. Vraag dus de jaarrekeningen van de laatste 3 jaren op en onderzoek of en welke verplichtingen de b.v. is aangegaan en of de b.v. nog schulden heeft.

Laat je hierbij door een adviseur begelden.

 

Succes, groet.

Jeroen

 

 

www.reith.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.