• 0

Klanten administratie en factureringssysteem

Ik had dus al eerder gezegd in een ander topic dat ik van plan was om een klanten administratie & factureringssysteem te gaan maken. Ik kreeg al enkele reacties dat dit misschien ook wel interessant zou kunnen zijn voor meerdere mensen hier op dit forum... Nou heb ik alleen verstand van programmeren endergelijke... Ik heb hier wel een voorbeeld factuur (Maar welke gegevens hier nou echt inmoeten... ???)

 

Dus misschien kunnen we elkaar helpen.

- Er zijn vast meerdere programmeurs die bijvoorbeeld mee kunnen helpen programmeren of ontwerpen

- Mensen die informatie kunnen verstrekken

- Meedenkers

- etc.

 

ik zal mijn ideeen wel eens even op een rijtje zetten.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het valt me op dat er op Higherlevel veel van dit soort initiatieven zijn. Nog opmerkelijker is het feit dat voor de meeste initiatieven ook een breed interesse bestaat bij mogelijke eindgebruikers. Ik heb al meegemaakt: CRM, enquete, webwinkels en nu weer jouw vraag over een faktureringssysteem.

 

Dan begin ik mij af te vragen of we die krachten niet moeten bundelen om eens te gaan praten/nadenken over een manier om diverse initiatieven nader tot elkaar te brengen. Is een apart forum misschien interessant?

Olaf Janssens

www.anasign.com

Link naar reactie
  • 0

Vergeet ik in mijn enthousiasme om werkelijk op je idee te reageren.

 

Een faktureringssysteem is hartstikke simpel te maken:

1. Bedrijfsgegevens

2. Klantenbestand

3. Fakturen

4. Faktuurregels

 

Bedrijfsgegevens zijn NAW, KvK, BTW, Bank, Giro , Telefoon, Fax, eventueel buitenlandse eisen

 

Klantgegevens zijn ongeveer hetzelfde. Je moet tegenwoordig wat meer gegevens over je klant vermelden als het een bedrijf is.

 

Faktuurgegevens: Vooral faktuurnummer, datum, koppeling naar bedrijfsgegevens en koppeling naar klant

 

Faktuurregels: Regelnummer, Artikelnummer, Omschrijving, Opmerking. Aantal, Stuksprijs, Korting, btw-tarief. Je kunt wel gegevens uit een artikelbestand halen, maar je moet je regel niet koppelen. Haal echt de prijs op en het btw-tarief. Die gegevens moeten namelijk vast liggen en niet referentieel zijn.

 

Het faktuurnummer is een beetje tricky. Er zijn verschillende systemen. Ik vind zelf jaar-maand-volgnummer het beste werken, maar er zijn legio boekhouders die daar anders over denken. Je zou diverse mechanismen kunnen maken, waarvan er één moet zijn met een periodiek handmatig in te stellen deel en een automatisch oplopend deel (bijvoorbeeld 2004-1, 204-2 ... 2004-1021 ... 2005-1 ) Belangrijk is dat iedere faktuur een uniek nummer heeft. Dat willen jij, je boekhouder en de controleur van de belasting die je vroeg of laat wel een keer op de stoep krijgt.

Olaf Janssens

www.anasign.com

Link naar reactie
  • 0

Nou... Ik zal ook eens even mijn ideeen op tafel leggen, ik zie wel dat er genoeg mensen interesse hebben.

 

Mijn plan was als volgt:

Ik wilde in PHP en MySQL dus een systeem bouwen:

  • Het bijhouden van klantgegevens (denk aan de gegevens die OlafJ opmerkte en evt. supportvragensysteempje)
  • Eventueel een producten database aanleggen (Die eventueel ook weer aan een webwinkel te koppelen is, maar dat is voor later misschien ;)).
  • Facturatie systeem. Het aanmaken van facturen die uit te printen zijn of via de mail te versturen zijn (In PDF formaat)(eventueel Faxen... Alleen weet ik niet precies hoe dit mogelijk gemaakt moet worden... Voor latere zorg)
  • Backup mogelijkheid voor de aangemaakte facturen. Een soort FTP mogelijkheid naar een server. (Zo heb je de facturen op meerdere plaatsen staan. Servers worden als het goed is altijd gebackuped)

 

het is dus geen windows applicatie maar meer een inter/intranet site. Deze zou je lokaal kunnen draaien (Met PhpDev oid) of in een beveiligde directory op een webserver

 

Ik merk dat ik stiekem toch weer teveel technisch aan het denken ben... Zo zit ik al te denken HOE ik het moet maken en niet precies WAT. Maar ja... Gelukkig zijn er hier genoeg mensen die die kennis wel hebben en deze ook willen delen ;D

 

Misschien kunnen we er een leuk projectje van maken... Ik heb al reacties van mensen die willen helpen met programmeren en dergelijke...

Link naar reactie
  • 0

Je bent er zelf al snel bij te herkennen dat je meer over programmeren nadenkt dan over ontwerpen. Mij valt een andere valkuil sterker op: grenzeloos aanvullen van functionaliteit. Is het niet handiger om eerst te beginnen met een fakturatiesysteem? Dat was immers de primaire inzet.

Wat ik genoemd heb is de basisblauwdruk voor ieder fakturatiesysteem. Wat je daarbuiten nog toevoegt hoort niet meer bij het strikte fakturatiesysteem. Als je een goed relateringssysteem hanteert voor je tabellen, is alles later nog aan elkaar te koppelen.

 

Misschien dat er HL-leden zijn die mijn lijstje eens willen uitdiepen.

 

Daarna kunnen we de functionele gegevens omzetten in technische data-structuren.

 

De issue php of wat dan ook hoort m.i. meer thuis in een ICT topic.

Olaf Janssens

www.anasign.com

Link naar reactie
  • 0

....

Klantgegevens zijn ongeveer hetzelfde. Je moet tegenwoordig wat meer gegevens over je klant vermelden als het een bedrijf is.

 

Faktuurgegevens: Vooral faktuurnummer, datum, koppeling naar bedrijfsgegevens en koppeling naar klant

...

Ik ben nu hierover aan het nadenken... Is het wenselijk om personen (klanten) toe te voegen aan het bedrijf waar ze werken?? Dus eerst het bedrijf van de klant opslaan en aan dat bedrijf het persoon koppelen?

 

Je slaat dat de gegevens op van het bedrijf (NAW,tel,fax,website,email kvk, btw, rekening(en), etc) en van het persoon(Bedrijf,NAW, telnmr, fax,email)

 

Zie ik dat zo logisch?

 

Het faktuurnummer is een beetje tricky. Er zijn verschillende systemen

Kan ik deze verschillende factuurnummeringen ergens terug vinden? Is wel makkelijk

Link naar reactie
  • 0

Steeds verbaas ik me er weer over.... Mensen die het wiel maar willen blijven uitvinden, maar goed...........

 

Olaf J. Ik ben het niet eens met je stelling dat het factureringssysteem uitgangspunt is voor een administratie!

Uitgangspunt van een administratie is het journaal. Dat moet goed opgezet zijn.......Vandaaruit kun je je grootboek/balans en v&w halen. Daar naar toe kun je schrijven met het factureringssysteem/crediteuren systeem/vaste activa en memoriaal....

Dus zorg in eerste instantie dat je dat goed opzet.

 

Nummering van facturen zou ik in eerste instantie per jaar doen; van 1 tot ..... (eind december). Dat je daar een periode nummer aan toe voegt (er voor of er achter) is een extraatje en kan gerust.

Maar als je niet opeenvolgend nummert kan een accountant/boekhouder of belastingman nooit zien of hij alle facturen heeft gezien, en dat willen ze nou juist wel!

 

Verder heeft je systeem nog een goed klantensysteem nodig, daar ben ik het mee eens....maar:

hou ook hier rekening met het gegeven dat een belastingman wil kunnen zien welke mutaties er geweest zijn bij een debiteur/crediteur. Dus als je een jaar-onafhankelijk naw systeem maakt zorg dat de wijzigingen die in een client gemaakt worden, ook worden gelogd. Vof Pietersen die eerst verhuisd en later bv wordt bijvoorbeeld.

 

 

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Als je zelf een administratief programma gaat ontwerpen, moet je met een aantal wettelijke zaken rekening houden. De belastingdienst heeft alles overzichtelijk in een foldertje gezet, wat betreft "uw geautomatiseerde administratie en de fiscale bewaarplicht"

 

Ook op de site van de dienst is het een en ander te vinden over het opzetten van een administratie. Een aanbeveling voor starters om eens doorgenomen te hebben.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.