• 0

Next Level Crowdsourcing

Hallo Allemaal,

 

Ik ben een jongen van 19 jaar en loop al een redelijke tijd met een idee rond.

Het idee gaat over een nieuwe, snellere manier van kennisdeling door middel van de sociale netwerk sites (facebook en twitter).

 

Het idee gaat als volgt: Tegenwoordig zijn vele mensen geregistreerd bij Facebook en Twitter, echter zijn het slechts oppervlakkige accounts met weinig achtergrond informatie over de mensen zelf. Wanneer er meer duidelijk wordt over deze mensen (geen gevoelige informatie), kan je dit mooi gebruiken voor kennisdeling.

Bijvoorbeeld: Stel je hebt een vraag over een onderwerp van webdesign, dan kan je dit googlen, op een forum opzoeken of vragen binnen je sociale kringen. Echter is deze manier vaak redelijk sloom, en voldoet vaak niet aan al je eisen. Er moet een soort link komen die de kennis van onbekende mensen met elkaar kan binden. De middelen zijn er al, namelijk de sociale netwerk sites. Echter moet er een aanknopingspunt zijn. Dit is nou precies mijn idee. Een aanknopingspunt creëren; door een database op te richten, van mensen die zichzelf registreren bij mijn site. De site fungeert daarna als aanknopingspunt bij Facebook en Twitter. Een vraag wordt toegezonden naar mij op Facebook en Twitter, daarna direct verstuurt naar mensen die in mijn systeem staan geregistreerd als "potentiële weters" op Facebook en Twitter.

 

Zie mijn site: http://www.datiswerk.nl

 

Ik hoor graag wat jullie ervan vinden!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ik het goed begrijp, probeer je de hashtag #durftevragen (*) op Twitter te formaliseren? Want die hashtag bereikt precies datgene waar je je met jouw initiatief op richt als ik het zo zie. Ik mis alleen hóe het werkt: je doet een aanname - profielen op social networks zijn oppervlakkig (waar ik het meteen al mee oneens ben) - maar wat jouw initiatief is wordt niet duidelijk. Ik zie dus volledig niet wát het idee is :)

 

Nog een kleine opmerking over iets wat me direct opvalt: waarom een Nederlandse naam en domeinextensie, maar je website wel Engelstalig? Dat oogt linksom én rechtsom raar.

 

(* Om deze post voor anderen wat begrijpelijker te maken: zet iemand #durftevragen in zijn of haar Twitterbericht, dan wordt dat door vele mensen opgepikt als een vraag aan de community. Bijvoorbeeld een verzoek voor een lift, of een verzoek om een bijdrage aan het een of ander, of een vraag waarop men een antwoord nodig heeft. M.a.w. met dit trefwoord (op Twitter "hashtag" genaamd) in je bericht nodig je anderen uit je te helpen met je vraag of verzoek, iets wat erg goed werkt).

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle reactie,

 

Echter is er wel een degelijk verschil met mijn idee en #durftevragen. Ten eerste wordt bij mijn idee direct de doelgroep van een vraag bereikt, en zien ze dit ook gelijk (doordat het een bericht is). Bij #durftevragen wordt het al gauw een forum achtig iets, waarbij veel berichten kunnen komen, wat niet meer overzichtelijk is.

Daarnaast kan men ook om een doelgroep vragen, waarna iemand gezocht wordt om mee te praten (bijvoorbeeld: een tuinarchitect).

Link naar reactie
  • 0

Ik vind dat persoonlijk geen problemen met die hashtag: i.p.v. een doelgroep te moeten bedenken kun je hem gewoon aan iedereen stellen en zie je vanzelf wel wie antwoordt, en veel berichten kan juist wenselijk zijn (plus wat voorkomt jouw concept dat bij wijze van spreken 200 webdesigners zouden reageren op mijn vraag over HTML5?).

 

Maar om op jouw concept door te gaan: wat is de motivatie om je hiervoor te registreren en om vervolgens vragen te beantwoorden?

 

Je hebt een klassiek kip-ei probleem, want in mijn ogen erg lastig op te lossen wanneer je iets losstaands maakt zoals nu. Als het een plugin zou zijn voor op Twitter/Facebook/ enzovoort, heb je dan niet meer kans op adoptie van je idee?

Link naar reactie
  • 0

Ik deel het standpunt van Jeroen. Waarom zouden mensen de moeite nemen om zich te registreren op jouw site. Wat heb je extra te bieden behalve een kaartenbak met profielen en een container aan vragen? Je gaat er ook vanuit dat mensen bereid zijn om iedere vraag te beantwoorden die op hun kennisgebied voorbij komt. Heb je daarnaast al bedacht op welke wijze je gaat voorkomen dat een overload aan reacties (ook de eventuele tegenstrijdigheid daarvan) een irritatiefactor wordt? Daarnaast ben ik benieuwd waar je verdienmodel in zit.

 

Voor de goede orde. Ik vind de gedachte heel interessant, maar het vergt een verdere uitwerking om de klik te krijgen. Succes.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ik ben wat minder negatief. Zelf heb ik ook wel eens met deze gedachte gespeeld.

 

Edward: een mogelijk antwoord op jouw vragen zou kunnen zijn:

 

1) Waarom mensen de moeite nemen zich te registreren. Dezelfde reden waarom ze zich registreren op deze website! Mensen hebben een intrinsieke behoefte om kennis te delen. En als de kennisbehoefte maar specifiek genoeg is en het belang groot genoeg dan is er zeker een markt voor.

2) Dat probleem met die overload zie ik ook wel. Wat je zou kunnen doen is een soort karma-systeem opzetten (hee, waar kennen we dat van? :-) waarmee de kwaliteit van de antwoorden van een bepaald lid wordt geevalueerd door de ontvangers van de adviezen. Een soort scoringssysteem dus. Wanneer je een bepaalde vraag stelt, zouden de antwoorden van verschillende adviseurs geranked kunnen worden op basis van deze score.

3) Over het verdienmodel zou ik me in eerste instantie niet zoveel zorgen maken. Facebook en Google hadden in het begin ook geen verdienmodel. Als je het leuk vind om er tijd in te steken dan moet je dat gewoon doen. Just don´t quit your dayjob yet!

 

Succes,

 

Bjorn

Link naar reactie
  • 0

Doet experts exchange al niet zoiets? IT specifiek en zonder gebruik van facebook of twitter maar:

 

* Ask your question, provide a title, and assign tags

* Choose the zones that apply best to your question

* Assign points to your question for experts to earn

* We notify experts who can solve your problem

* Receive custom responses in under 30 minutes

 

Site is betaald, $12,95 per maand. Door beantwoorden van vragen krijg je punten waarmee je ook je lidmaatschap kunt voldoen. Kwaliteit van de antwoorden was, in mijn proefperiode een paar jaar terug, hoog.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.