• 0

Kapitaal aflossingen: Hoe boekhoudkundig registreren??

Kan iemand mij verklaren hoe aflossingen van geleend kapitaal boehoudkundig worden geregistreerd??

Wordt dit ergens in rekening gebracht op de resultatenrekening of is dit enkel te zien op de balans??

 

Ik begrijp niet goed hoe dit wordt verwerkt?? Is dit een deel van de winst na belastingen op de resultatenrekening??

maw ik weet niet goed hoe ik dit in rekening moet brengen in mijn financieel plan...

 

Thx

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij het ontvangen van de lening is de schuld op de creditzijde van de balans terecht gekomen, het ontvangen geld is debet op de balans gekomen.

De op de lening betaalde rente vormt een kostenpost die in de resultatenrekening terecht komt, aflossingen op leningen zie je uitsluitend op de balans terug (d.m.v. de verlaging van de schuld).

Stel dat oorspronkelijk 40.000 was geleend. Er is toen op de debetzijde 40.000 geboekt (op de bankrekening), op de creditzijde is de schuld verschenen. Als je nu 10.000 aflost, dan vermindert je debetzijde van de balans met 10.000 (bankstand wordt lager) en de schuld op de creditzijde verlaagt tot 30.000.

 

Groeten,

 

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0

Man man begrijp er steeds minder en minder van: ???

 

Aan de actief zijde van de balans komen mijn investeringen dus die ik deed met het geleende kapitaal.

Op het passief komt hetzelfde bedrag onder een schuld.

 

Nu als een jaar later de hoogte van mijn actief gedaald is door de afschrijvingen. (bv 1/5 - afschrijving op 5 jaar)

en ik kapitaal heb afgelost (bv 1/10 van het totaal geleende bedrag - lening op 10 jaar) Dan zal dit dus te zien zijn op de balans.

 

Echter wat ik niet begrijp is hoe je dan je actie en passief op je balans ooit in evenwicht krijgt?? aangezien er van beide kanten een verschillend bedrag afgetrokken wordt....

Er is toch geen enkele corelatie tussen je afschrijvingen en afgelost kapitaal... ::)

 

Ik vermoed dat ik hier iets cruciaal over het hoofd zie...maaar wat dan??

 

Als iemand me dit even duidelijk kan maken...want ik ben wel zeker de draad kwijt....

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij moet die zaken boekhoudkundig los zien.

Bij de aflossingen horen de betalingen aan de ene en de schuld aan de andere kant.

Bij de afschrijving heb je de kosten aan de ene kant en de boekwaarde aan de andere kant.

Afschrijving en aflossing staan dus los van elkaar.

 

Ik ben echter geen boekhouder, dus wellicht kan iemand anders mijn idee hierover bevestigen danwel corrigeren...

Link naar reactie
  • 0

Echter wat ik niet begrijp is hoe je dan je actie en passief op je balans ooit in evenwicht krijgt?? aangezien er van beide kanten een verschillend bedrag afgetrokken wordt....

Er is toch geen enkele corelatie tussen je afschrijvingen en afgelost kapitaal... ::)

 

Ik vermoed dat ik hier iets cruciaal over het hoofd zie...maaar wat dan??

 

Als iemand me dit even duidelijk kan maken...want ik ben wel zeker de draad kwijt....

Wat je over het hoofd ziet is eigen vermogen en de groei van het eigen vermogen in dit geval.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Soms kan een voorbeeldje helpen, zie bijlage met een sterk vereenvoudigde balans en resultaten rekening met 1 investering en een kleine omzet. en de winst die word toegevoegd aan het eigen vermogen.

 

Een boekhouding is altijd een combinatie van feitelijke geldtransacties waarbij geld op de bankrekening komt (bijv omzet) of verlaat (aflossing) en boekhoudkundige transacties om bijvoorbeeld de waardevermindering van de investeringen (afschrijving) te registreren. Het saldo van de geldtransacties en boekhoudkundige transacties leidt in de resultaten rekening tot een winst of verlies. Dit saldo word vervolgens toegevoegd aan het eigen vermogen.

Kapitaal_aflossingen.xlsx

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 74 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.