HL-Peil-12: KvK verdwijnt?

Aanbevolen berichten

DEN HAAG - Door een plan van D66, VVD en Groenlinks lijkt het doek te vallen voor de Kamer van Koophandel.

 

De drie partijen willen af van de verplichte afdracht die het ondernemersvehikel nu ontvangt, waarmee de belangrijkste inkomstenbron wegvalt. De partijen denken dat ondernemers meer baat hebben bij een andere belangenbehartiger.

 

Lees verder (telegraaf 22-11)

Link naar reactie

Ben het er mee eens.

Het is een organisatie waar je verplicht aan moet betalen maar waarvoor je (naar mijn mening) weinig tot niks voor terug krijgt.

Zodra je iets nodig hebt moet je er ook weer apart voor betalen zoals gegevens opvragen in handelsregister of een uitdraai van je inschrijving (prijs daarvan is in verhouding tot het werkt buitensporig hoog).

Daarnaast werkt er erg veel personeel dat enkel verstand heeft van factuurtjes schrijven en verder niks weet.

 

Als het nu zo was dat als je lid bent je ook gratis gebruik kan maken van hun diensten zou het al heel anders zijn maar niet dus lid zijn en nog eens apart overal voor betalen.

Link naar reactie

Als ze nu de KvK en Syntens formeel onderbrengen in Agentschap NL (waar bijvoorbeeld de EVD, SenterNovem en Octrooicentrum al in zitten) en dan die organisatie flink stroomlijnen en afslanken tot enkel de core-business, dan lijkt me dat een prima zet. Eén loket, efficiënt in te richten en vanuit algemene middelen, lijkt me prima!

 

Link naar reactie

Als ze nu de KvK en Syntens formeel onderbrengen in Agentschap NL (waar bijvoorbeeld de EVD, SenterNovem en Octrooicentrum al in zitten) en dan die organisatie flink stroomlijnen en afslanken tot enkel de core-business, dan lijkt me dat een prima zet. Eén loket, efficiënt in te richten en vanuit algemene middelen, lijkt me prima!

 

 

dat zou er inderdaad al meer op gaan lijken, het zou een organisatie moeten worden waar je dan lid van wordt (al dan niet verplicht) maar waar je daarna ook echt wat aan hebt.

 

Nu is het doel van de kvk volgens mij enkel maar het binnen harken van zoveel mogelijk geld door de verplichte inschrijvingen, de gegevens die daarna worden opgevraagt en de erkoop van de bedrijfs gegevens van al hun verplichte leden alsmede verkoop van reclame in hun krantje.

 

En als er dan toch gereorganiseerd en samengevoegd moet worden zou hl.nl er ook wel onderdeel van mogen worden, dat zou in elkgeval een waardevolle toevoeging zijn.

 

KVK in huidige situatie opheffen en dus opnieuw opbouwen in combinatie met andere nuttige bedrijfs gerelateerde instellingen en zich concentreren op de kerntaak: het verder helpen van ondernemers in nederland

Link naar reactie
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Met wie samenvoegen dan? Als ik eerlijk ben erger ik me VEEL meer aan de bedrijfschappen. Dat is echt alleen een factuur schrijven.

Als ik het bericht op telegraaf.nl lees is het de bedoeling dat de bedrijfschappen ook sneuvelen. Klinkt mij allemaal als een goed plan in de oren: alleen registreren bij de belastingdienst en de rest - zonder afdrachten, lidmaatschappen en andere termen voor zinloze kosten - via de backoffice aldaar regelen.

Link naar reactie

Ik heb voor nee gestemd. IK ben het met jullie eens dat er een hoop kan veranderen, maar iklig nu niet wakker van die paar euro.

Er zijn wel degelijk een hele hoop goede dingen die ze doen, zoals het gratis (eerste) juridische gesprek en diverse (soms gratis) workshops. Verder heb ik altijd veel gehad aan de schat van informatie die aanwezig is.

2 jaar geleden (of al langer geleden), ben ik naar de presentatie geweest van Credits, een financieringsproject dat mede door de KVK is opgezet.

 

UIteraard kan het allemaal een stuk beter en kan er best wel gesneden worden. Maar ik zou het jammer vinden als het helemaal valt. Want uiteindelijk komt er toch weer een orgaan die zich bezig gaat houden met het verzamelen van gegevens. Het zou heel jammer zijn als je dit zou moeten opvragen bij de belstingdienst of nog erger bij een ministerie. Dan gaan we pas ondervinden wat echte burocratie is.

 

Een ander verhaal zijn die verplichte organisaties waar je lid van moet zijn als je een webwinkel wil hebben. ZIj doen helemaal niks voor je.

 

Maar een agentschap voor bijvoorbeeld je transportbedijf, zijn wel weer heel erg goed. wie komt er anders op voor de belangen voor de ondernemers. Niet de politiele partijen die doen alleen aan populisme. En doen er alles aan om de titel minister te mogen dragen.

 

Nee met het verdwijnen van belangenverenigingen zijn we met z'n allen over gelaten aan de grillen van de overheid.

 

Ik was ook een beetje verbaast over de reacties, maar ik blijf het topic volgen, wellicht zie ik het allemaal verkeerd. HEt is ook zoveel geld die inschrijving en lidmaatschap :-\

Link naar reactie

Heb net nee gestemd, maar nu begin ik te twijfelen.

 

Ik moet ze ook niet. (verplicht je gegevens invullen waar onder staat deze zullen niet worden doorverkocht en de week erna lagen ze in de winkels. (7 jaar geleden)

 

Maar je moet toch een uittreksel hebben. Waar moet je dat dan halen? Bij het gemeente huis?

 

Laten ze dat gaan doen. Inschrijven en controleren. Stoppen met al die neven activiteiten. Advies en begeleiding dat regelt de markt zelf wel. 1 kantoor is voldoende.

 

 

Link naar reactie

Zo! He he!!, tjong tjonge... Ik roep dit al meer dan 10 jaar:

 

-Registratie van bedrijven bij de rechtbank (zoals in heel veel landen, een goede inzage via internet) is veel effectiever en goedkoper.

 

- Algemene voorwaarden idem (wie weet nog mijn initiatief van voorwaarden online....)

 

- belangen via EZ, Gemeente en eventuele vrijwillige belangen clubs

 

Klaar is Truus! :-K

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie

vrijwillige belangen? Kan me niet voorstellen dat dit anno 2010 gata gebeuren, servers en mensen kosten geld. En dan de rest overlaten aan ambtenaren? IS dat niet gewoon verschuiven van de werkzaamheden, met het gevolg dat de mensen van de KVK bij Ez en gemeentes moeten gaan werken.

We weten inmiddels dat een uitreksel van een geboorteregister zo 2 weken kan duren. Lijkt me leuk met een uitreksel van een bedrijf.

Link naar reactie

 

Nee met het verdwijnen van belangenverenigingen zijn we met z'n allen over gelaten aan de grillen van de overheid.

 

 

Je haalt wat door mekaar. De overheid heeft niks te zeggen over belangenverenigingen. Die zijn er sowieso en als je niet tevreden bent met wat zij doen, kun je een nieuwe belangenvereniging opzetten. Vrijheid van vereniging is een grondrecht. Publieke organen zoals de KvK en de schappen zijn bij wet verplicht om hun bestuur samen te stellen uit belangenverenigingen, zodat ze maatschappelijk 'ingebed' zijn. Om steun te krijgen van VNO en MKB Nederland en de vakbonden schuiven deze instellingen op jaarbasis tientallen miljoenen door naar gezamenlijke initiatieven ter bevordering van whatever. Vandaar dat die belangenorganisaties relatief stil zijn.

 

Het is een vetpot. :P

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Het was meer een reactie op Iwan. Die graag wil dat overheden en rechtbanken de zaken gaan overnemen.

 

Maar zo te zien haalde ik wat termen door elkaar.

 

Ik wil zelf geen belangenvereniging oprichten hier heb ik de KVK voor, zij hebben al twee keer succes geholpen tegenover de gemeente/provincie die van plan waren de aanleg van de nieuwe afrit sstop te zetten en een andere zaak waarin de straat gerenoveerd zou gaan worden en wij 2 maanden niet bij ons loading zouden kunnen komen.

Zonder de KVK was dit allemaal gewoon door gegaan. Wellicht dat een belangenvereniging dit ook had kunnen doen, maar min branche heeft er geen en ons industrieterrein ook niet. Ik heb er geen tijd en zin in dus ik betaal liever die paar tientjes per maand.

Link naar reactie

Nee, geen goed idee. Als de KvK werkelijk zou verdwijnen, betekent dat in de praktijk dat slechts de naam boven het loket wijzigt. Alle medewerkers krijgen een ander email adres en er worden tonnen, zo niet miljoenen uitgegeven aan de invoering van de nieuwe huisstijl Loket van Ondernemers.

 

Bovendien moet de naam Kamer van Koophandel blijven bestaan. Het is een internationaal geaccepteerde term om een overheidsorganisatie aan te duiden die zich bezighoudt met het registreren van bedrijven. Chamber of Commerce, Chambre de Commerce, Handelskammer.

 

Als ik kijk hoe de Kamer haar functie op lokaal niveau (althans, hier in Alphen aan den Rijn) invult, denk ik dat de KvK an sich een goed instituut is. De directeur van KvK Alphen aan den Rijn is een hele goede netwerker, iemand die als een hub in het lokale bedrijvennetwerk connecties legt tussen ondernemers onderling. Hij weet heel erg goed wat er speelt, wie waar mee bezig is en gaat daar heel integer mee om. Een echte woordvoerder van de ondernemers naar de politiek. Iemand met het geduld van een goed lobbyist en het inzicht van een ondernemer. Zo iemand hebben de over het algemeen ongeduldige ondernemers wel nodig voor de lange termijn belangen. Nogmaals, dat is de situatie hier, ik kan me voorstellen dat het elders minder goed functioneert.

 

Maar er moet wel iets veranderen.

 

[*]Het inschrijfgeld van €170,- mag wat mij betreft flink omhoog. Het is een natuurlijke drempel om de ietwat onbezonnen ondernemer in spe aan de poort te kunnen schiften. Als je geen €300,- hebt om je in te schrijven, hoe wil je dan ooit een bedrijf succesvol opstarten? De cost gaat voor de baet uit.

 

[*]De jaarlijkse contributie moet dan wel gehalveerd worden. Een paar tientjes per jaar, daar zal de gemiddelde ondernemer niet van wakker liggen.

 

[*]Bovendien dient het bedrijvenregister en de depots jaarrekeningen 24 uur per dag, 7 dagen in de week gratis ingezien en geprint moeten kunnen worden.

 

[*]Voor die gelegenheden waarbij er een gecertificeerd uittreksel of deponering nodig is, moet dat toch voor € 2,50 opgestuurd kunnen worden. De gecertificeerde uittreksels worden geprint op briefpapier met een hologram en/of een echtheidscode die geverifieerd kan worden via internet. Dan is die hele handtekening van een KvK medewerker niet meer nodig en kan het hele proces geautomatiseerd verlopen. Vóór 18:00 aanvragen is de volgende dag in je postbus / op de deurmat.

 

[*]Alleen bij je inschrijving moet je nog naar de balie om je identiteit te controleren. Bij je inschrijving krijg je een inlogcode en wachtwoord om je bedrijfsgegevens te kunnen aanpassen. Niks formulieren, niks bij de balie langsbrengen. Dat deden we vroeger, back in 2005. Inloggen, aanpassen, klaar. Meteen even uittreksel printen en weer door. Sommige gegevens mogen niet vaker dan X keer per kwartaal gewijzigd worden om fraude te voorkomen. Denk aan vestigingsgegevens, statuair directeur en bedrijfsnaam.

 

[*]Voorlichting is goed, maar de KvK mag niet oneerijk (lees: gesubsidiëerd) concurreren met het bedrijfsleven.

 

[*]KvK zou als overheidsorganisatie geen commerciële activiteiten mogen ontwikkelen.

 

[*]Adresbestanden zou tegen kostprijs geleverd moeten kunnen worden. (Kostprijs is nagenoeg nihil als je zelf via internet kunt selecteren en downloaden)

 

Dit zijn zo even wat dingen die me het eerste te binnenschieten. Aanvullingen welkom. Laten we als HL de KvK vormgeven en als beleidstuk indienen bij het Ministerie van Economische Zaken. Wie weet luisteren ze nog eens naar ons...

Link naar reactie

Tot nu toe stem ik "nee" zolang ik niet weet wat er voor in de plaats komt.

 

Persoonlijk vind ik dat de KvK de laatse tijd goed bezig was met o.a. het cursus aanbod en de startersdag alleen waarom die activiteiten vaak geld moesten kosten snap ik nog steeds niet.

 

Zoals als eerder in dit topic opgemerkt is een bedrijfsschap voor veel branches van minder belang en kost ook nog duurder.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie

Ik ben er ook tegen. Althans tegen het afschaffen van bepaalde activiteiten. In mijn ogen is de KvK voor meer dan 80% op internationale handel gericht. De ondernemers die alleen nationaal werken, hangen er eigenlijk maar een beetje aan. Maar aan het internationaal ondernemen wordt veel aandacht besteedt en ontvang ik regelmatig uitnodigingen om handelsmissies of informatieve bijeenkomsten te bezoeken. Zulke activiteiten worden georganiseerd in samenwerking met provinciale of regionale organisaties, die daarvoor subsidiërend optreden. In Brabant is dat de BOM.

Een z.g. electronisch uittreksel is gratis als je het eenmaal in de twee jaar aanvraagt. Je kunt je uittreksel dus elke twee jaar gratis updaten, als je daar veel gebruik van moet maken. De tarieven voor informatie uit het handelsregister zijn fors, maar ik denk dat er wel redenen voor kunnen worden bedacht.

- Drempel om er niet ongehinderd in te kunnen graaien.

- Kosten internationale oriëntatie en missies.

- Verbeterde service voor de activiteiten.

 

Ik moet er niet aan denken dat dit naar de Gemeente zou gaan. Dat zou de klok 85 jaar terug draaien en dat zijn nou niet bepaald organisaties die internationaal georiënteerd moeten zijn. Bovendien zou het jammer zijn dat er expertise en kanalen verloren moeten gaan als de KvK zou worden opgeheven.

 

Nog een kleine toevoeging over deze poll.

Ik denk dus dat nationaal gerichte ondernemers hier gewoon "ja" gaan stemmen en die zijn voluit in de meerderheid. In mijn optiek is dat dus een kortzichtige keuze. Je moet ook in staat zijn om meerdere facetten van de economie en rol van andersoortige ondernemers mee te nemen in je keuze.

Link naar reactie

 

Bovendien moet de naam Kamer van Koophandel blijven bestaan. Het is een internationaal geaccepteerde term om een overheidsorganisatie aan te duiden die zich bezighoudt met het registreren van bedrijven. Chamber of Commerce, Chambre de Commerce, Handelskammer.

 

 

Internationaal geaccepteerde term voor een overheisorganisatie? Hier in Engeland schrijf je je in bij het Company Register. De Chamber of Commerce is een netwerkorganisatie waar je vrijwillig lid van kan worden. Of niet. Het verplichte karakter zie je in landen met een oude gilden-cultuur zoals Duitsland. Zie wikipedia.

 

Under the private model, which exists in English-speaking countries like USA, Canada or the UK, but as well in Sweden, Finland, Norway and Denmark, companies are not obligated to become chamber members. However, companies often become members to develop their business contacts and, regarding the local chambers (the most common level of organization), to demonstrate a commitment to the local economy. Though governments are not required to consult chambers on proposed laws, the chambers are often contacted given their local influence and membership numbers.

 

Niks tegen een vrijwillige opzet. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Ik heb gekozen voor "ja", dit omdat ik wel de jaarlijkse contributie betaal, maar niet het idee heb dat ik er iets aan over houd. Ik zou liever willen kiezen voor een gratis contributie en voor de bijeenkomsten die ze houden om te netwerken je daar een bedrag voor betaald, indien je daar naar toe gaat natuurlijk. Daarnaast denk ik altijd dat er nog zoveel mensen bij werken; is dat anno 2010, waar toch veel geautomatiseerd word, nog wel nodig? Net als dat je naar de balie moet om wijzigingen door te geven. Dit kan toch op basis van je DigiD online; heb je minder mensen voor nodig. Ik kies dus voor ja voor het verdwijnen van het huidige model van de KvK, maar ik ben ook voor het behoud van de titel, maar een andere invulling.

Link naar reactie

Het is niet zo ingewikkeld, Ruben stelt het aardig scherp wat mij betreft.

 

In basis heb je een Bedrijvenregistratie: Dit is niet meer dan een database die gevoed moet worden (verplicht) en waar gegevens uitgehaald worden. Dat alles mag gewoon overheid zijn. Gewoon tegen kostprijs uit de belastingen. Mocht er geld voor nodig zijn dan kan dat uit met een abonnement maar eigenlijk is dat onzin wat mij betreft. De overheid moet een database met bedrijven hebben, prima.

 

Dan alle overige zaken: De economie betaald en bepaalt. Als er vraag is naar handelsmissies zal daar aanbod voor ontstaan, als er startersdagen georganiseerd worden dan komen die er etc. Dat hoef je niet centraal te regelen, daar zijn we als netwerkgeneratie niet aan toe. Dat regelen we zelf wel. Daar wordt netjes door de gebruikers of sponsoren betaald en klaar.

 

Moet het KvK advies geven o.i.d? Ja, maar alleen op hun eigen vlak. Dus hoe je moet registreren, aan welke regels je moet voldoen etc. Van bedrijfsadvies, fiscaal advies etc. moeten ze niet op enige wijze involved zijn. Want daar hebben we de markt voor. De bevriende fiscalist/jurist kan je helpen etc. Meteen goed voor je netwerk!

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie

Er moet tevens een flinke boete ( en doorberekening van gemaakte manuren ) komen

te staan op "fraude" met KvK register. Mooie inkomstenbron voor de KvK !!

 

Ik woon nu in een sociale huurwoning, waarbij het adres word gebruikt door

bedrijven uit Den Haag, Hoogvliet en Lelystad als vestigings- en correspondentieadres.

6 BV's en 5 stichtingen, en waarschijnlijk nog meer.

 

Ik moet nu deurwaarders, incasso's bueau's etc. van me afschudden.

En veel energie stoppen in post retourneren.

 

De meeste bedrijven heb ik via 2miljoen.nl , telefoongids , Google al achterhaald, maar

KvK heeft geen (rechts)middelen en mensen om snel en adequaat te handelen.

IT specialist || LinkedIn: http://linkedin.pieterreitsma.com

Link naar reactie

@djluc, dan moet je wel een netwerk hebben. Beginnende ondernemers hebben dat ook niet. En om eerlijk te zijn heb ik ook niet echt een netwerk. Ik ben nu eenmaal niet zog oged in netwerken, heb gewoon niet het geduld voor al die media dingen en bijeenkomsten. Zoals men inmiddels wel weet in Higherlevel het enige waar ik me druk maak.

 

Dus nee ik ken geen advocaten, bedrijfsadviseurs etc etc. Dit los ik op door de hulp van de KVK en mijn rechtsbijstand verzekering. (oja en higherlevel)

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.