Jump to content
kawai
Verberg

Als handelsagent opereren voor een Indonesische fabrikant

vraag

Ik heb contact met een fabriek in Indonesië die mij de producten wil gaan leveren.

Nu zijn we in onderhandeling over hoe we gaan samenwerken en zij boden zij mij gelijk een commisie aan terwijl ik aangegeven had te willen werken als importeur/distributeur.

ik heb nu het seminair Handelsagent gevolgd en er een hoop van geleerd.

Nu weet ik ook dat de fabriek waar ik mee ga werken dus geen enkele ervaring heeft op dit gebied.

dat is mooi want zo kan ik het contract maken zoals ik wil.

maar, omdat ik er dus ook geen ervaring mee heb weet ik niet waar ik goed aan doe:

 

Ik ben in onderhandeling over de samenwerking.

de principaal wil mij maandelijks nieuwe producten sturen.

hierdoor wil ik best een eigen voorraad hebben, maar. de principaal vind dat de kosten van het magazijn en verzekering voor mij zij: klopt dit?

of moet ik hier een budget voor vragen?

 

* wat zijn de voordelen/nadelen van het hele verkoopproces in eigen beheer hebben?

 

* de principaal stelt mij voor op hun kosten producten op te sturen. prima.

maar, producten terugsturen zijn voor mijn kosten.dat klopt toch niet? de principaal heeft liever dat ik de niet verkochte producten dan in de uitverkoop verkoop omdat het te duur wordt ze weer terug te sturen..

maar. als ik een voorraad heb dan zit ik met al die producten die ik misschien niet kwijt kan en die ik dan op mijn kosten zou moeten retourneren.

is dit hoe het werkt?? of is er een betere manier.

 

ik heb nog wel meer vragen. maar eerst hier maar eens beginnen.

 

(Edit: titel verduidelijkt)

Link to post
Share on other sites

15 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

geen reacties, jammer want ik zou jullie hulp goed kunnen gebruiken.

Inmiddels ga ik er vanuit dat ik als handelsagent ga werken.

maar, de vragen blijven komen, vooral omdat de principaal zelf ook onervaren is en ik dus echt alles zelf moet bedenken.

 

Vragen:

* hoe bepaal je de prijs voor de afnemer? als je als handelsagent dus levert? Ik neem aan dat dit dan een soort groothandelprijs is? hoe bepaal je die?

 

* normaliter zou je als handelsagent geen facturering doen en geen leveringen., maar: daar ik de mogelijkheid heb wil ik dit graag zelf in de hand houden. Zo heb ik meer grip op mijn klanten en inkomen, en ben ik voor de belastingdienst ook echt zelfstandig.

is dit verstandig?

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Goede morgen Kawai,

 

Het is niet zo vreemd dat er geen antwoord komt op je vragen.

 

Wat is het probleem ?

 

Uit je vragen blijkt duidelijk dat jij geen enkel idee hebt hoe je dit aan moet pakken.

 

Het enige advies wat hier dan gegeven kan worden is je verwijzen naar professionele partijen of adviseurs die je aan de hand gaan nemen.

 

Alleen, en of aangevuld met antwoorden op HL, kom je er niet.

 

Dus ga eens op zoek naar, toekomstige, collega's of adviseurs die je een eind op weg helpen.

 

Succes met je plannen.

 

Jan van Nistelrooij.

 

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

ik vond het seminair leerzaam, maar , ze gaan ervanuit dat je werkt met een pincipaal die weet wat hij doet,

ik werk echter met een bedrijf dat hier geen enkel ervaring in heeft en voor het eerst internationaal gaat ondernemen.

Dan komen er veel vragen als ik dus ook onervaren ben op dit gebied.

ik wilde het aanpakken als en echte handelsagent zoals ik ook geleerd heb op het seminair. maar, de fabrikant snapt hier weinig van, wil meer een tussensituatie en tja... dan komen er vragen want DAT heb ik niet geleerd op het seminair.

 

 

de VNT is mij bekend, maar ik had gehoopt hier ook wat ervaring te vinden die men met mij wil delen.

 

Link to post
Share on other sites
  • 1
  • Rate this answer

beste kawai,

 

als ik het goed begrijp start jij dus een eigen bedrijf!! als importeur.

in dat geval:

 

jou vraag: de kosten van het magazijn en verzekering voor mij zij: klopt dit? antwoord ja! tenzij anders overeengekomen met de leverancier!

 

jou vraag: wat zijn de voordelen/nadelen van het hele verkoopproces in eigen beheer hebben? antwoord in eigen beheer heb je tenminste over alles controle en overzicht! ( kosten, inkoop, voorraad, je verkopen, etc ) dat is wel zo verstandig om het in eigen beheer te hebben!

 

jou vraag: de principaal stelt mij voor op hun kosten producten op te sturen maar, producten terugsturen zijn voor mijn kosten.dat klopt toch niet? antwoord jawel tenzij anders overeengekomen met de leverancier!! tevens is een leverancier niet eens verplicht de producten op te sturen op hun kosten!

 

jou vraag: als ik een voorraad heb dan zit ik met al die producten die ik misschien niet kwijt kan en die ik dan op mijn kosten zou moeten retourneren.is dit hoe het werkt?? of is er een betere manier? antwoord nee er zijn zeker andere manieren om dat op te lossen!! bijv. dat jij zelf de aantal producten besteld die jij denkt nodig te hebben!! de leverancier weet dat niet hoeveel jij nodig hebt en sturen maar wat op naar jou, jij koopt bij hun in en niet de leverancier!! regel dat met ze!! ( heb je dadelijk weet ik hoeveel gekregen )

 

jou vraag: hoe bepaal je de prijs voor de afnemer? als je als handelsagent dus levert? Ik neem aan dat dit dan een soort groothandelprijs is? hoe bepaal je die? antwoord inkoopprijs delen door inkoop in % maal 100( omzet )!! of ga bij je accountant langs die kan jou dat zeker berekenen!!

 

jou vraag: normaliter zou je als handelsagent geen facturering doen en geen leveringen., maar: daar ik de mogelijkheid heb wil ik dit graag zelf in de hand houden. Zo heb ik meer grip op mijn klanten en inkomen, en ben ik voor de belastingdienst ook echt zelfstandig.is dit verstandig? antwoord ja dat lijkt mij zeker verstandig!! ( doe dat zelf ook )

 

ik hoop dat je er wat aan hebt en er goed uitkomt!! ik wens je veel succes toe!!

 

mvg

lasersight

kelvin!!

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik sluit mij aan bij de heer Odems ... het speelveld ligt voor je open pak je kansen als ondernemer.

 

1. als je kunt investeren, meer risico wilt nemen, het courante goederen betreffen dan kun je rustig als distributeur opereren. Die verdienen meestal een hogere marge voor de hogere toegevoegde waarde.

 

2. mochten het grotere specialistische deals/producten zijn kun je beter de fabrikant direct laten leveren en een commissie op strijken.

 

Je kunt ook voor beide opties kiezen een aantal producten op voorraad een aantal grote klanten direct laten leveren.

 

Aangezien de principaal weinig ervaring heeft met export zal zijn ' learning curve' ook steil zijn de komende maanden :-)


A journey of a thousand miles begins with a single step, Lao Tze

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

dank jullie,

het is best lastig om samen te werken als beide kanten onervaren zijn.

 

Ik moet nu keizen tussen 2 mogelijkheden:

De fabrikant bied een distributeurschap aan, met eigen voorraad en ik mag de verkoopprijs bepalen. de fabrikant betaalt de shipping naar Nl. ik de invoer etc. er is een minimum afname.maar, meer eigen risico.

het gaat om portemonneetjes en tassen voor jongeren. die wil ik in prijs aantrekkelijk houden daar er elke maand nieuwe uitkomen en ik zo hoop dat het product sneller doorloopt. de verscheping zal echter uit moeten maken of het interessant is: ik heb aan de fabrikant het gewicht gevraagd om zo een indicatie te krijgen.

 

ik heb de mogelijkheid te investeren dus lijkt me dit een goede optie.

 

ook bieden ze een agentschap aan: dan krijg ik commissie die echt heel mooi is. boven de 20% , sturen ze maandelijks spullen, maar willen ze dat ik eigen voorraad houd en de kosten daarvan zijn geheel voor mij. ik moet conform hun normen werken die mij nog onbekend zijn.

er wordt een verkoopprijs afgesproken. en er is veel minder eigen risico.

 

maar.. aan het agentschap zitten naar mijn gevoel wat haken en ogen. ik wil geen fixed price afspreken,

 

bij beide geldt wel dat ik GEEN producten terug kan sturen vanwege de hoge tranpsortkosten.

garanties en reparaties zullen dus inhouden dat ik een product in zijn geheel vervang.

 

nu ben ik wel wat in de war door de termen: want: een distributeur levert toch voornamelijk aan groothandels? ik wil direct aan de winkels leveren.

dan ben je toch meer een importeur?

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Kijk eens onderaan deze pagina, dan zie je de banner van EVD International, daar kun je een hoop kennis opdoen.

 

Succès en groet,

 

Hans


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Wanneer je met de Indonesische fabrikant afspreekt dat je de distributie zelf mag regelen dan maakt het niet uit of dat je via groothandels of rechtstreeks aan winkels levert. Uit ervaring met Indonesië weet ik dat het is (heel) verstandig is om afspraken op papier te zetten. Succes.


ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

@ hans smit: ik heb geen financiering nodig.

maar zal er gaan kijken

 

inmiddels eindelijk een inhoudelijke mail gekregen waar ik wat mee kan. tenminste dat dacht ik

nu is de fabrikant dermate trendsettend dat ze elke maand nieuwe producten leveren. de oude worden daarna niet meer gemaakt.

dat kreeg ik nu pas te horen.

aangezien het vervoer per zee 4-5 weken duurt zijn de producten bij binnenkomst al "verouderd"en niet meer nabestelbaar.

ik moet dus van te voren inschatten hoeveel er verkocht wordt en dat is lastig in het begin.

 

het is hiermee wel een trendsettend product dat steeds wisselt en daarmee inspeelt op de jeugd die steeds wat anders wil.

( ik wil de prijs hierom ook aantrekkelijk houden)

ook is het een limited product, dat aan kan zetten om een product dat je leuk vind Nu te kopen omdat het daarna nooit meer te koop is. het kan een verzamelobject worden.

 

mijn vraag is nu: is dit praktisch om op te pakken?

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Het lijkt me dat je beter een baan als vertegenwoordiger of verkoper kunt nemen. Eerst goed ervaring opdoen en kijken of je wel voldoen op jezelf gericht bent om "gezonde" risico's aan te gaan. De situatie die je hier schept over de leveranties van deze leverancier leiden tot niks.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hoi , Wat ik hier zo uithaal is dat jij (Kawai) het niet helemaal snapt...en daar bedoel ik eigenlijk mee dat je je er niet hebt op voorbereid. Ik weet niet hoe de relatie is tussen jou en de fabrikant maar ik krijg zo de indruk dat er een zet baas is opgezet en zich van de domme houdt en eigenlijk met je loopt te sollen. Ik heb daar een agentschap opgericht en de mensen die de toko runnen houden daar de boel heeeel goed voor me in de gaten. Good luck !

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 5 leden online en 123 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept