• 0

Investeringen of kosten? En hoe profiteer ik daarvan?

Investeringen of kosten, investeringsaftrek, afschrijven en hoe? Wat doe ik ermee in de boekhouding en hoe profiteer ik fiscaal?

 

De basis

 

We maken in de boekhouding en ook fiscaal onderscheid tussen investeringen en kosten. Kosten gaan in het jaar van uitgave of de factuur ineens ten laste van het resultaat, die zie je dus alleen in de winst- en verliesrekening.

 

Investeringen komen op de balans en worden afgeschreven. De waardedaling van investeringen is de jaarlijkse afschrijving. De afschrijving komt als kostenpost voor in de winst- en verliesrekening. Hetgeen nog niet afgeschreven is, staat als bezit op de balans. Voorraden bestemd voor verkoop hebben hier uiteraard geen plaats in!

 

Investeringen versus kosten

 

Wat zijn nu investeringen en wat zijn kosten? Het is eigenlijk heel simpel: alles wat langer meegaat dan één jaar zijn investeringen, de rest kosten. In de praktijk wordt vaak verwezen naar een bedrag per investering van minimaal € 450, maar ook aankopen onder dat bedrag die langer dan een jaar meegaan, kun je aanmerken als investering. Een beetje koffiezetapparaat van € 20 gaat echt wel langer mee dan één jaar. Maar om er dan maar een investering van te maken? Inderdaad, je gaat geen aanschaf van € 20 in vijf jaar afschrijven! De fiscus keurt goed dat je investeringen onder de € 450 toch aanmerkt als kosten. Verschil: je mag die uitgaven ineens ten laste van het resultaat brengen in plaats van erop afschrijven, maar ze tellen dus niet mee voor de investeringsaftrek. De wat?

 

Waar komt die grens van € 450 vandaan?

 

Die grens komt uit de (kleinschaligheids)investeringsaftrek. Als je in een jaar voor minimaal € 2.200 investeringen pleegt dan krijg je een extra aftrek bekend als de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek of KIA (niet de auto). Dit is een extra aftrek op de winst uit onderneming van doorgaans 28% van de investeringen in een jaar.

 

Een van de voorwaarden is dat alleen investeringen van minimaal € 450 meetellen. Dus die koffiezetter van twee tientjes valt er helaas buiten, maar kan wel ineens ten laste van de winst gebracht worden.

 

Ik investeer! Hoe nu afschrijven?

 

De standaard sinds 2007 kun je hier teruglezen.

 

Waarom dan investeringen naar voren halen of juist uitstellen?

 

De investeringsaftrek is gebonden aan grenzen. Als je in een jaar meer uitgeeft dan € 54.000 aan investeringen, dan loopt de aftrek terug (zie de link bij de KIA hieronder). Tot € 100.000 aan investeringen blijft de aftrek staan op het vaste bedrag van € 15.120. Procentueel lever je dus in.

 

Als ik in 2010 voor € 50.000 investeer, dan krijg ik 28% aftrek (€ 14.000 aftrek). Doe ik dat in 2011 nogmaals, dan wederom 28% aftrek. Combineer ik alles in een investering in december 2010 dan krijg ik de standaard aftrek van € 15.120 in plaats van € 14.000 in 2010 en € 14.000 in 2011.

 

Investeringen naar voren halen werkt vooral als je nog niet aan de € 2.200 aan investeringen zit. Het zou zonde zijn als je tot en met december 2010 € 2.000 hebt uitgegeven en in januari 2011 een nieuwe laptop koopt van € 500. Had je die laptop in 2010 gekocht dan telt die mee voor de investeringsaftrek omdat door die aanschaf de minimale drempel van € 2.200 gehaald wordt en dus 28% van € 2.500 extra in aftrek komt op de winst (bent u er nog? Zo niet, lees dan deze alinea nog even rustig terug).

 

Welke investeringen tellen mee voor de investeringsaftrek?

 

Beter is de vraag wat uitgesloten is. Komen ze: woonhuizen, grond, dieren, personenauto's die niet bestemd zijn voor beroepsvervoer (behoudens zeer zuinige auto’s), vaartuigen voor representatieve doeleinden, effecten, vorderingen, goodwill en publiekrechtelijke vergunningen en bedrijfsmiddelen die zijn bestemd voor verhuur of voor gebruik in het buitenland, en uiteraard bedrijfsmiddelen die minder dan € 450 per stuk kosten, waarbij opgemerkt dat een geheel aan bedrijfsmiddelen (tafel plus stoelen of een aantal archiefkasten) als een geheel telt.

 

Voorts zijn uitgesloten: investeringen die uit privé komen of die aangegaan zijn bij personen die behoren tot jouw huishouden, bloed- en aanverwanten in de rechte lijn of personen die behoren tot hun huishouden.

 

En nu?

 

Zorg dat je administratie altijd bij is. Dan kun je tijdig de juiste investeringsbeslissingen maken zonder dat je jezelf tekort doet.

 

Heeft het dan zin om investeringen onder € 450 te activeren en erop af te schrijven?

 

Nee. Je profiteert niet van de investeringsaftrek en je stelt de aftrek van kosten nog eens 4 jaar uit. Hoewel het belang erg futiel is (tenzij je veel koffiezetters koopt) is het beter om activa die langer dan 1 jaar meegaan, maar minder dan € 450 kosten, toch maar als kosten aan te merken.

 

Okay: dat was het abc. Ik zie echter ook termen als de KIA/MIA/EIA/VAMIL/WASO en de ‘crisisafschrijving’. Wat is dat dan allemaal?

 

Zonder al te uitvoerig te willen zijn (anders wordt dit een column in 14 delen):

 

Eerst even onderscheid maken tussen de regelingen.

 

[*]De KIA, MIA en EIA zijn extra aftrekposten op de winst, dus naast de afschrijvingen.

[*]De VAMIL/WASO en de ‘crisisafschrijving’ zijn methodes om de afschrijving min of meer willekeurig te doen. Hierdoor kun je de standaard afschrijvingsmethode aanpassen en de afschrijvingen naar voren halen of juist uitstellen. Whatever suits you best.

 

Uiteraard eerst de extra aftrekposten, want daar zijn we gek op in NL

 

De KIA heb ik hiervoor besproken. Vaak wordt dit de investeringsaftrek genoemd, hoewel de volledige naam KleinschaligheidsInvesteringsAftrek is. Klik hier voor meer informatie.

 

MIA staat voor MilieuInvesteringsAftrek: een extra aftrek op de winst van 15, 30 of 40% (vanaf 2011 36, 27 en 13,5%) indien voor meer dan € 2.200 geïnvesteerd is in zogenaamde milieu-investeringen. Wat dat zijn kun je vinden in de milieulijst.

 

EIA betekent EnergieInvesteringsAftrek: indien je investering op de energielijst voorkomt, kun je bij meer dan € 2.200 geïnvesteerd in een jaar daar 44% (vanaf 2011 41,5%) van opnemen als extra aftrekpost.

 

Deze vormen van extra winstverlaging kennen onderling geen overlap. Wel kunnen ze samen met de willekeurige afschrijvingen genoten worden. Dan komen we bij de VAMIL/WASO/'Crisisafschrijving':

 

VAMIL: Vrije Afschrijving MILieu-investeringen. De investeringen die voorkomen op de milieulijst (zie MIA hiervoor) kun je willekeurig afschrijven. Je kunt dus zelf de afschrijving bepalen zodat deze het meeste fiscaal voordeel oplevert. Let er wel op dat de milieulijst niet onverkort voor de MIA en de VAMIL geldt. Vaak zijn beiden naast elkaar toepasbaar, maar sommige investeringen gelden wel voor de MIA en niet voor de VAMIL en omgekeerd. Vanaf 2011 is de term Vamil eigenlijk onjuist. De afschrijving is niet vrij meer, maar gemaximeerd op 75% van de investering per jaar.

 

WASO: Willekeurige Afschrijving Startende Ondernemers. Ondernemers in de IB die voldoen aan de eisen voor de startersaftrek of het daaraan voorafgaand jaar (klik hier) mogen de investeringen die aangegaan zijn in de jaren waarin ze de startersaftrek genieten plus het jaar daarvoor willekeurig afschrijven.

 

Het gaat dus om de investeringen die aangegaan zijn in die jaren. In de jaren na de startersaftrek mogen investeringen die ten tijde van de startersaftrek en het jaar daarvoor aangegaan zijn dus ook gewoon nog willekeurig afgeschreven worden. Ook hier kun je dus zelf de afschrijving bepalen zodat deze het meeste fiscaal voordeel oplevert. De regeling staat hier.

 

‘Crisisafschrijving’: wegens de economische malaise is het voor ondernemers ook toegestaan om bepaalde, doch nieuwe, bedrijfsmiddelen in twee jaar af te schrijven i.p.v. via de reguliere methode. Als iets onder de VAMIL of WASO valt, dan heeft de crisisafschrijving geen zin. Immers, in die regelingen ben je vrij om naar eigen inzicht af te schrijven. De crisisafschrijving beperkt dat tot twee jaar.

 

Vooralsnog geldt dit voor investeringen die aangegaan zijn tot en met 2013. De regeling van 50% per jaar is niet tijdsevenredig. Dus als je in december investeert, dan kun je toch 50% van de afschrijving in dat jaar meenemen:

klikkerdeklik.

 

De tips

 

1. Bezie eerst eens zeer nauwkeurig wat investeringen zijn en wat kosten. Klopt je administratie op dat punt?

 

2. Plan je investeringen en uitgaven goed en op basis van realtime cijfers van je onderneming. Een slordige administratie kan je zomaar honderden of duizenden euro’s schelen aan gemiste of te lage aftrekposten KIA/MIA/EIA.

 

3. Bekijk kritisch of je investeringen gedaan hebt die op de milieulijst of energielijst voorkomen en claim die extra aftrek voor de afkortingen die op een A eindigen.

 

4. Bekijk wat je winst is op basis van de gangbare afschrijvingen en becijfer dan of je met een van de regelingen voor willekeurige afschrijving beter af kunt zijn. Denk dan aan een winst die net een belastingschijf lager uitkomt (42 i.p.v. 52%) of de afschrijving uitstellen omdat de winst al erg laag is en er vrijwel geen belasting verschuldigd was zonder deze opties.

 

5. Voor elke regeling zijn er uitzonderingen op wat wel en niet in aanmerking komt. Let daar goed op. Met name auto´s die vallen onder de 14% IB bijtelling zijn interessant voor zowel de KIA als de VAMIL.

 

6. De regelingen voor de MIA, EIA en de VAMIL zijn budget gebonden. Soms wordt laat in het jaar de stekker uit die regeling getrokken. Houdt dat dus in de gaten. Tevens zijn daar procedures voor via AgentschapNL.

 

7. Plan ook deze faciliteiten in bij je investeringsbegroting. Kan je een hoop gezever schelen bij de bank als je deze tips al netjes in je financiële plaatje hebt staan.

 

Shop ze!

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dit lees ik NU pas , terwijl de boekhouding van 2010 al lang en breed af was of leek te zijn, ter voorbereiding van de belastingaangifte.

Zowel de huidige als vorige boekhouder (deed en doe zelf bijna alles) hebben me nooit over deze regel van >450 euro en <2200 euro verteld.

Zit met het volgende probleem: echtgenoot (geen eigenaar en ook buiten gemeenschap van goederen getrouwd) is mijn IT-specialist en hij heeft 1 pc verbouwd en een server vanaf 0 opgebouwd. Tesamen voor een bedrag dat flink hoger is dan 450 euro en die ik domweg als 'kosten' heb weggeboekt.

Los van het feit dat ik nu losse facturen bij elkaar moet gaan sprokkelen, zit ik met het probleem dat hij (uit praktische overwegingen zodat hij geen bankpas hoefde te lenen of ik er bij moest zijn) een flink deel uit eigen zak heeft voorgeschoten en de facturen dientengevolge via de Kas zijn verwerkt.

 

Lees in de column nu deze zin:

 

Voorts zijn uitgesloten: investeringen die uit privé komen of die aangegaan zijn bij personen die behoren tot jouw huishouden, bloed- en aanverwanten in de rechte lijn of personen die behoren tot hun huishouden.

 

Hoe moet ik dat nu in dit verband interpreteren .. wil dat graag opgehelderd zien, voordat ik aan de slag ga. Idee was om van alle factuurtjes en bonnetjes 1 grote factuur te maken.

Of, als ik me de moeite voor dit jaar wil besparen: hoe kan je dan het beste in komende jaren te werk gaan?

Link naar reactie
  • 0

Hoi vdhork,

Indien je alles op kosten hebt geboekt is er nog niets verloren. Je hebt daarmee alles al afgeschreven, toch. Je mist alleen een aandeel in de investeringsaftrek. Als een derde iets voorschiet voor de productie en wat jij weer verrekend is een goede vraag die ik niet kan beantwoorden. Zowel of het dan betrekking mag hebben over nieuwwaarde en hoe te verrekenen met de BTW? Wellicht weet Joost hier het antwoord op. ::)

Ook de vraag of je echtgenoot zelf een (1) factuur nog mag maken inclusief BTW. Dit kan denk niet meer voor 2010, maar wellicht toch mogelijk voor de toekomst. Hier ook weer de vraag aan Joost of het als nieuw beschouwd mag worden.

In het vervolg is het altijd beter alles via de zakelijke bankrekening (bankpas) te laten lopen, denk ik.

 

Link naar reactie
  • 0

Zie trouwens dat ik even totaal verkeerd geciteerd heb. Het betreft dus minimaal 450 euro per individuele investering (waarbij je dus losse onderdelen wel mag optellen), maar op jaarbasis moet het wel meer dan 2200 euro zijn om voor de aftrek in aanmerking te komen. Dan is het een kwestie van een vlugge optelsom om te zien of we in de buurt komen, voor ik alles terug ga draaien en kosten ga afboeken als investeringen.

 

Mbt de inbreng van echtgenoot, die om diverse redenen buiten de onderneming is gelaten, maar in werkelijkheid een grote inbreng heeft, zou ik graag een formelere vorm willen zien waarin ik hem terug'betaal' voor zowel aanschaf als verrichte diensten omdat het eea scheef begint te lopen. Maar dat is voer voor een gesprek met onze boekhouder/fiscalist.

Link naar reactie
  • 0

Dag vdhork

 

Als je echtgenoot iets voorgeschoten heeft en jij hebt dat vanuit de onderneming terugbetaald aan hem, dan zal dat voor de investeringsaftrek wel okay zijn.

 

Probleem is wel de BTW omdat er geen factuur op naam van jouw bedrijf is uitgereikt. Dan is de BTW niet aftrekbaar als voorbelasting.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Wij zijn momenteel bezig met twee bedrijfsauto's en het is mij nog niet helemaal duidelijk hoe het nu zit met KIA en VAMIL.

 

De situatie is als volgt. VOF met verwachte winst van minimaal €100.000,-.

 

Nu willen wij middels financial lease twee auto's nieuwe kopen. Liquide middelen zijn onvoldoende om deze zelf te kopen.

 

Nieuwwaarde incl btw is € 30.000 x 2 en het betreft allebei 14% bijtelling auto's.

 

Mag je hierbij KIA en VAMIL toepassen? En is dat verstandig?

Link naar reactie
  • 0

Ik ben videomaker/fotograaf en heb in een set geïnvesteerd met lensen en geluidapparatuur, monopod, tas, batterijen etc. van 4500 euro. Een aantal onderdelen kosten meer dan 450 (lensen), maar (bij elkaar opgeteld 1700) aan kleinere onderdelen andere kosten minder (zoals een aantal lensen, tas, monopod).

Kan ik de hele set aanmerken als investering?

 

Bedankt voor het Item, zeer handig!

Link naar reactie
  • 0

Je hebt geïnvesteerd in bedrijfsmiddelen, dus mag je ze opvoeren als investering en mag je investeringsaftrek aanvragen bij de aangifte. Gezien het hier middelen zijn die snel verouderen, denk ik dat afschrijving in 3 jaar ook wel rechtvaardig is. Maar dat weten de administratiers hier veel beter dan ik. ;)

Link naar reactie
  • 0

Maar dat weten de administratiers hier veel beter dan ik. ;)

 

Inderdaad, afschrijven van bedrijfsmiddelen moet minimaal 5 jaar zijn, de tijden dat je zelf (kortere) perioden mocht kiezen zijn voorbij. Hooguit als je onder de willekeurige startersafschrijving valt kan je nog in kortere tijd afschrijven maar anders niet.

 

Voor wat betreft de investeringsaftrek is wat lastiger te zeggen, als je gewoon een complete set koopt van iets dat bij elkaar hoort dan en zonder elkaar niet (volledig) functioneert dan hoef je niet naar de prijs van de afzonderlijke onderdelen te kijken. Dus een fotocamerabody functioneert niet zonder lenzen dus kun je als 1 geheel beschouwen, maar een statief zie je in principe apart, alleen als het statief onderdeel is van een complete set die niet los verkocht word zie je het niet los.

 

Als je echt losse delen bij elkaar hebt gekocht in verschillende winkels en zo een set opgebouwd hebt in de loop der tijd specifiek voor jou werkzaamheden moet je wel naar de prijs van de losse delen kijken, vergelijk het in die situatie met een desktop pc, die koop je nieuw compleet met beeldscherm, toetsenbord, muis, harde schijf, geluidskaart, videokaart enz.. Dat koop je als een set en komt het geheel in aanmerking voor investeringsaftrek. Als je een harde schijf of toetsenbord vervangt in de pc dan kun je de losse delen niet opvoeren als investeringsaftrek omdat ze onder de 450 euro per stuk zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Nieuwwaarde incl btw is € 30.000 x 2 en het betreft allebei 14% bijtelling auto's.

 

Mag je hierbij KIA en VAMIL toepassen? En is dat verstandig?

 

Dag Dave

 

Ik had je vraag helemaal gemist, excusé

 

Het is nog steeds 2012, dus de fiscae toepassing van je vraag is nog steeds actueel.

 

De Vamil geldt niet voor 14% auto's. De KIA wel. En uiteraard toepassen, waarom zou je zo'n fijne aftrekpost laten lopen?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Maar dat weten de administratiers hier veel beter dan ik. ;)

 

Inderdaad, afschrijven van bedrijfsmiddelen moet minimaal 5 jaar zijn, de tijden dat je zelf (kortere) perioden mocht kiezen zijn voorbij. Hooguit als je onder de willekeurige startersafschrijving valt kan je nog in kortere tijd afschrijven maar anders niet.

 

Voor wat betreft de investeringsaftrek is wat lastiger te zeggen, als je gewoon een complete set koopt van iets dat bij elkaar hoort dan en zonder elkaar niet (volledig) functioneert dan hoef je niet naar de prijs van de afzonderlijke onderdelen te kijken. Dus een fotocamerabody functioneert niet zonder lenzen dus kun je als 1 geheel beschouwen, maar een statief zie je in principe apart, alleen als het statief onderdeel is van een complete set die niet los verkocht word zie je het niet los.

 

Als je echt losse delen bij elkaar hebt gekocht in verschillende winkels en zo een set opgebouwd hebt in de loop der tijd specifiek voor jou werkzaamheden moet je wel naar de prijs van de losse delen kijken, vergelijk het in die situatie met een desktop pc, die koop je nieuw compleet met beeldscherm, toetsenbord, muis, harde schijf, geluidskaart, videokaart enz.. Dat koop je als een set en komt het geheel in aanmerking voor investeringsaftrek. Als je een harde schijf of toetsenbord vervangt in de pc dan kun je de losse delen niet opvoeren als investeringsaftrek omdat ze onder de 450 euro per stuk zijn.

 

 

 

Bedankt Roel voor je uitgebreide antwoord,

 

Ik heb in één keer een set gekocht van 4500 euro bij één winkel.. (lensen, statieven, geluidsapparatuur. )

 

Het criterium dat het samen moet "functioneren"blijft toch gevoellig voor een eigen interpretatie. Ik zou kunnen stellen stellen dat de uitrusting alleen functioneert (lees: dat ik mijn werk pas goed kan doen) wanneer ik een microfoon heb dat goed geluid opneemt, verschillende lensen heb om op situaties in te kunnen spelen, een statief om gestabiliseerde beelden te krijgen en een extra pakket batterijen om langer dan een dag onafgebroken te kunnen werken.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

Vraagje: als je in aanmerking wilt komen voor de investeringsaftrek (startende ondernemer, > 1225 uur), moet hetgeen waarin je geinvesteerd hebt, dan terugkomen op de balans van de EMZ, of mag die ook op de VOF staan? Dat is een vraag die we maar lastig beantwoordt krijgen. Maar wel met grote gevolgen, want anders moet deze op balans EMZ, met weer gevolgen voor VOF balans ;-). Dank voor je antwoord, het zou enorm helpen.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat wridder de aangifte voor hem in de VOF ziet als een EMZ aangifte.

Je geeft dit echter niet aan als een EMZ maar als een samenwerkingsverband. Waarin je alles voor de VOF invult en de persoonlijke acties apart.

 

Daarover vind ik:

Voor de toepassing en de hoogte van de aftrek moet je de investeringen van de vennoten in het samenwerkingsverband samentellen, maar ieder geeft zijn aandeel in de aftrek zelfstandig op. Let wel op het minimumbedrag per bedrijfsmiddel (450) en het minimumbedrag per jaar (2200 voor de hele VOF).

bron : Ronaldinho

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.