• 0

concurrentiebeding detacheringsbureau zzp-er

Beste mensen,

 

Ik sta ingeschreven bij detacheringsbureau X waar ik als zzp-er werk voor het bedrijf Y. Bedrijf X heeft een contract waarin staat dat ze facturen binnen 30 dagen na ontvangst betalen. Verder staat er een concurrentiebeding in. Ik heb dit contract getekend.

 

Het beding:

Het is niet toegestaan om zonder tussenkomst en/ of uitdrukkelijke toestemming van X binnen 1 jaar na afronding van de werkzaamheden bij opdrachtgever direct of indirect werkzaamheden te verrichten…

Dit alles op straffe van een door X direct opeisbare boet ter grootte van de door opdrachtgever aan opdrachtnemer verstrekte vergoeding onverminderd de werkelijke schade.

 

De laatste 2 facturen die ik heb gestuurd zijn door X, na herhaaldelijk bellen en mailen meer dan een maand te laat uitbetaald. Ik wil nu voor Y werken maar niet via X omdat ik niet op tijd betaald word.

 

Mijn vragen zijn:

Kan ik het contract laten vernietigen omdat X zich niet aan de, in het contract geschreven, betaaldatum houdt?

Is met het vernietigen van het contract ook het concurrentiebeding vernietigd?

 

Ik hoop op een antwoord,

 

Groeten,

 

Karen J.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Of je het contract kunt laten ontbinden en/of onder het concurrentiebeding uit kunt komen weet ik niet...

 

Iets ter overweging: het zou kunnen dat jouw opdrachtgever juist de veroorzaker is van het late betalen van jouw detacheringsbureau. Als dat bureau onvoldoende eigen financiële middelen heeft, dan zou het kunnen dat ze wachten totdat opdrachtgever heeft betaald, voordat ze jouw factuur betalen.

 

Het direct werken voor die opdrachtgever hoeft dus de vertraging die er ontstaat niet op te lossen... Het zal je misschien alleen wat marge schelen :)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Het is niet mogelijk om een contract te ontbinden omdat het Deta buro 2x te laat heeft betaald. Yannick merkt op dat het ook door vertraging bij Y kan komen. Ontbinden kan alleen als er echt sprake is van grove nalatigheid in de nakoming van de overeenkomst. Uit de opmerking dat de laatste 2 facturen te laat zijn betaald leid ik af dat daarvoor wel optijd werd betaald en dan is 2x te laat betalen onvoldoende reden om het contract te ontbinden, zonder dat dit als ontbindende voorwaarde is opgenomen.

 

Facturen die te laat worden betaald daarvoor kan je wel wettelijke rente in rekening brengen bij buro X, maar veel meer dan dat kan niet.

Link naar reactie
  • 0

Heren, bedankt voor jullie antwoord.

 

Het is inderdaad maar de vraag of bureau Y wel op tijd betaald. Voor zover zij zeggen, doen ze dit wel.

 

Ik kom er niet uit of het detacheringsbureau alle facturen op tijd heeft betaald. Ik hanteer een betaaldatum van 21 dagen maar zij zetten in hun contract dat facturen na 30 dagen worden betaald. Vanuit mijn kant gezien hebben ze alle facturen te laat betaald, vanaf hun kant hebben ze, afgezien van de laatste 2, de facturen op tijd betaald.

 

Ik begrijp dat het geen grove nalatgheid is bij te laat betalen maar is het geen contractbreuk als zij in hun contract zetten dat ze binnen 30 dagen betalen en dit vervolgens niet doen?

 

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken.

 

 

Groeten,

 

Karen

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Begin eens om de detacheerder in gebreke te stellen, want zonder in gebreke te stellen zal de ontbinding van de overeenkomst een hele toer worden. En daarbij zal ook een ontbinding niet voldoende zijn om van het beding af te komen, omdat het beding, naar zijn aard, ook na ontbinding van de overeenkomst blijft gelden.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Karen,

 

Heb je misschien ook contact met andere zzp-ers die door X worden bemiddeld? Zo ja, wat is hun ervaring met het betalingsgedrag van X?

 

Dat jij 21 hanteert is mooi op je factuur, maar je hebt hun contract getekend en daarin zeggen zij dat er binnen 30 dagen wordt betaald. Dat heb jij akkoord bevonden bij ondertekening.

 

Groeten,

 

Sander

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.