• 0

eigen bv met verlies overhevelen naar eigen eenmanszaak ?

goedendag,

 

er is enorm veel te vinden over het onderbrengen van eenmanszaak activiteiten in een BV maar tot nu toe kom ik nog niets tegen over het omgekeerde.....

 

enkele jaren geleden ben ik een BV begonnen voor wat nieuwe activiteiten (software ontwikkeling). Ik had reeds een eenmanszaak (transportsector) Er is voor een BV gekozen ipv de nieuwe activiteiten onderbrengen in de eenmanszaak omdat ik niet met mijn hele vermogen aansprakelijk wilde zijn. (hoe goed je software ook test, er blijft altijd wat risico wat ik op die manier wilde uitsluiten)

 

Echter, de software is nooit succesvol geworden maar er zijn wel aardig wat kosten gemaakt. Er is toendertijd 18.000 gestort, die is volledig "op" plus nog wat extra geld wat ik dus aan de BV heb geleend.

 

Aangezien ik niet echt verwacht dat de software nog dusdanig succesvol gaat worden dat de verliezen ooit worden terug verdiend bedacht ik me opeens dat mijn eenmanszaak wellicht de activiteiten van de BV zouden kunnen overnemen en daarmee wordt het verlies dus verrekenbaar voor de eenmanszaak....

 

Ik vraag me echter af hoe je dit zou moeten doen... als het al kan....

 

En wat ik me ook afvraag... zou dit verlies niet al in box 2 hebben moeten staan ? In box 2 meld je normaal het aanmerkelijk belang, in dit geval zal dat dus de 18k aan aandelen zijn, maar die worden minder waard door het verlies.... wordt dat verlies daar normaal niet geboekt ? (dit is wellicht een wat stomme vraag omdat we praten over verlies van de afgelopen 4 jaar maar ik kwam er onlangs achter dat de heer die mijn aangifte doet het aanmerkelijk belang in mijn eigen BV niet heeft opgegeven)

 

Alle tips natuurlijk van harte welkom !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op zich kun je een verlies van de BV niet overhevelen naar privé. Het zijn immers 2 verschillende personen, dus dat zou vergelijkbaar zijn met het verlies van je buurman verrekenen. Maar dat is uiteraard niet het einde van het verhaal.

 

Wat ben je van plan met de software? Als je verwacht dat je daar toch geen opbrengsten uit kan halen, zul je daar ook niets meer mee gaan doen, neem ik aan. Je zou dus ook de BV gewoon op kunnen heffen. Dan is van belang wat je er op welke manier ingestopt hebt.

 

- een deel is aandelenkapitaal, dat zal tot een verlies in box 2 leiden.

- daarnaast heb je nog meer naar de BV overgemaakt. Je geeft aan dat dat een lening is, wat staat daarvan op papier? Leningen aan de eigen BV vallen in beginsel in Box 1 als resultaat uit overige werkzaamheden (terbeschikkingstellingsregeling). Die lening zou je kunnen afwaarderen, maar daarvoor is wel van belang dat deze zakelijk is. Dat is overigens nog al ingewikkelde materie. Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat geen sprake is van een lening, maar van informeel kapitaal. Ook dat leidt bij ontbinding tot een verlies in box 2.

 

Bijkomend probleem is dan hoe een en ander (ook de lening) in de aangifte is verwerkt. Dat kan nog tot complicaties leiden.

 

Als de BV nog steeds een onderneming drijft en je van plan bent die voort te zetten, zou je ook nog een geruisloze terugkeer kunnen overwegen. Daarmee zou je onder strikte voorwaarden ook eventuele verliezen van de BV mee kunnen nemen naar de IB-onderneming.

 

In beide gevallen zou ik hiervoor een fiscalist inschakelen, mede gelet op de huidige situatie.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

tja... wat ben je van plan met de software....

 

Uit kosten overweging (bv heeft ook kosten voor kvk, bank etc) wilde ik de software dus overhalen naar de eenmanszaak. Dit om op die kosten te besparen. Of er omzet uit gaat voortvloeien is een ander verhaal... af en toe krijg ik nog aanvragen dus het is niet geheel onaannemelijk dat er ooit nog wel eens iets uit komt. Aldus, de software wordt niet "weggegooid" maar zal "doorontwikkeld" worden. (zij het op een veel lager tempo en met een veel lagere intentie dan de eerste 3 jaar binnen de bv)

 

Daarom dus ook dat ik het idee had dat de eenmanszaak de activiteinten van de bv voor een schappelijk bedrag (zeg ongeveer het geinvesteerde bedrag) zou overnemen... Een soort van "goodwill"... waar ok dan dus weer op zou kunnen afschrijven.....

 

Wat betreft het geld wat ik nog naar de bv heb overgemaakt, nee, daar staat niets van op papier. Ik denk niet eens dat ik ze op de IB aangifte heb aangegeven..... (iets wat, nu ik er over nadenk, wel zou moeten.....)

 

En ja, de bv drijft nog steeds een onderneming. Zo af en toe zijn er nog aanvragen maar ik heb niet de verwachting dat dit binnen enkele jaren het verlies gaat terug verdienen. Aangezien het hebben van een bv dan een duur grapje is zou ik de bv dus graag nog dit jaar ontbinden....

 

Een fiscalist is zeker geen slecht idee en was ik ook zeker van plan echter vind ik altijd graag eerst uit wat de mogelijkheden zouden kunnen zijn dus andere antwoorden van harte welkom.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me vergissen (maar denk het niet eigenlijk) maar volgens mij heb ik nog nooit belasting betaald danwel opgegeven voor box2.

 

Het is overigens ook wel zo dat er in box2 dus ook niets verdiend is. Ik heb de aandelen een aantal jaren geleden vol gestort en vanaf dat moment heeft de BV alleen maar geinvesteerd en dus verlies gedraaid wat nu totaal iets van 20k zal zijn.

 

Het lijkt mij dus dat ik in ieder geval niet beboet kan worden voor het niet opgeven van verlies..... hoop ik dan maar :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.