• 0

Stichting als beherend vennoot CV

Ik zie verschillende, maar niet veel, berichten over deze constructie.

 

Ik wil een stichting oprichten en die stichting wordt beherend vennoot van een CV.

Ik wil zelf de leiding hebben.

Als ik namens de CV naar buiten treed ben ik prive aansprakelijk voor de cv.

Nu ben ik niet de beherend vennoot maar de stichting.

Maar ik ben wel de persoon die de stichting heeft opgericht en ook de leiding heeft over deze stichting.

 

Ben ik dan nu toch aansprakelijk voor die cv?

Kan ik mezelf op de loonlijst zetten bij de cv of kan ik beter een onkostenvergoeding van de stichting vragen? De stichting zou daar dan een vergoeding voor vragen aan de cv.

 

De stichting wil ook mensen die moeilijk aan een baan komen, in de transportsector aan het werk helpen. Bijvoorbeeld werkzaamheden voor de cv vd stichting. Moeten die mensen dan worden betaald door de stichting of door de cv?

 

Ik kijk uit naar jullie reactie ;)

 

http;//www.vindmeer.info

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

En hoe is dit dan te voorkomen?

Als ik nu niet de beheerder van die stichting ben en ook geen vennoot van de CV? En gewoon in loondienst ga bij de cv?

 

Of kan ik dan beter gewoon die stichting laten ondernemen zonder een cv op te richten?

 

http;//www.vindmeer.info

Link naar reactie
  • 0

wat is er mis met een BV of LTD?

 

Via een CV ontloop je de aansprakelijkheid niet zoals StevenK aangeeft. Ga je enkel met een STG ondernemen, dan ben je als bestuurder wellicht hoofdelijk aansprakelijk te stellen, maar heb je ook nog van doen met het feit dat de STG niet jouw bezit is, denk aan gevolgen bij overlijden en de onmogelijkheid tot uitkeren van dividend.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het voordeel is dat ik geen 18k hoef in te leggen voor een bv.

Tov een Ltd zijn de voordelen dat er geen verplicht DG´-salaris is en dat het een Nederlandse rechtsvorm betreft die wellicht een betere uitstraling heeft. Ook lijkt het me eenvoudiger om voor een cv een bankrekening te openen en verzekeringen af te sluiten.

 

Ik heb wel aan een Ltd gedacht maar de Stichting-CV-constructie klonk mij beter in de oren. Zeker gezien er dus geen verplicht DGA-salaris is.

 

Kostentechnisch maakt het niet zo veel uit. De oprichtingskosten voor een Stichting zijn bij een notaris ca € 350 en voor het oprichten van een Ltd met inschrijving bij de KVK ben je ongeveer hetzelfde kwijt.

 

http;//www.vindmeer.info

Link naar reactie
  • 0

Ja, want op het moment dat jij als persoon feitelijk beheerstaken verricht, ben je als beherend vennoot aansprakelijk.

 

Dit klopt als Stechel naast stichtingsbestuurder ook de commanditair (=stille) vennoot is. Als stille vennoot mag hij niet tegelijk als beherend vennoot optreden, ook niet via een stichting, op straffe van persoonlijke aansprakelijkheid.

 

Maar als beherend vennoot en commanditair vennoot twee totaal verschillende personen zouden zijn mag beherend vennoot best rechtspersoon zijn, zoals BV of stichting, dat leidt niet automatisch tot persoonlijke aansprakelijkheid, alleen als sprake zou zijn van bestuurdersaansprakelijkheid. In de praktijk zie je vaak de BV-CV combinatie, stichting-CV komt niet veel voor, en ik denk dat je dan net zoveel vragen krijgt als wanneer je een Ltd begint.

 

 

 

 

Advocaat contractenrecht en overnames: www.beverwijkvangilst.nl

Link naar reactie
  • 0

De stille vennoot is toch niet bekend?

Volgens de KVK hoef ik die niet bekend te maken. Anders kan ik mijn vriendin wel stille vennoot maken voor een heel klein percentage.

 

Is er geen manier om bij een Ltd. van het verplichte DGA-salaris af te komen ?

 

http;//www.vindmeer.info

Link naar reactie
  • 0

Zolang je geen "echte" CV bent loop je altijd het risico dat iemand er doorheen prikt, en na een eventueel faillissement komt een curator er natuurlijk wel achter.

 

Vriendin klein aandeel geven gaat ook niet, denk ik, want dan komt alle winst in stichting, maar die mag weer geen winstoogmerk hebben.

Advocaat contractenrecht en overnames: www.beverwijkvangilst.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Is er geen manier om bij een Ltd. van het verplichte DGA-salaris af te komen ?

 

Nee dat lukt niet. Bovendien is de fiscus juist bezig om dit soort constructies door te lichten en te ontmantelen als de constructie ziet op het verkrijgen van oneigenlijk fiscaal voordeel.

 

maar waarom wil je per se onder het DGA loon uit?

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dat klinkt positief.

Heb je met een bepaald bedrijf goede ervaring voor het oprichten van een Ltd?

Dan kan ik me daar eens in verdiepen.

 

Jammer dat het afschaffen van het storten van 18k bij bv's nog minstens een half jaar op zich laat wachten.

http;//www.vindmeer.info

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.