• 0

ICT in een sportschool?

Mijn vrouw wil de lokale sportschool hier in Zweden overnemen. Openingstijden kosten personeel normalitair, maar ik zit te denken hoe moeiljik het zou zijn om voor de minder populaire uren een camera bewaakt systeem te hebben.

 

Ik zat aan het volgende te denken. In plaats van een kaartlezer gebruiken we een duimprint lezer voor het lidmaatschap. We gebruiken een aantal cameras om de verschillende hoeken van de gym in beeld te brengen.

In afterhours kan je je duim afdruk gebruiken om binnen te komen, je wordt geobserveerd door de cams en je duimafdruk zit vast aan jouw lidmaatschap.

 

Hoe duur of ingewikkeld denken jullie dat het is om een dergelijk systeem op te zetten?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat systeem op zich is vast wel haalbaar...

 

Maar wat is het idee met die camera's? Kijkt er iemand naar, of hangen ze er alleen maar preventief?

 

Als er echt geen enkel personeelslid aanwezig is, heeft dat denk ik toch de nodige voeten in de aarde. Camera's kunnen wel registreren, maar niet ingrijpen als dat nodig is.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb eerlijk gezegd mijn twijfels hierbij.... volgens mij kun je lang niet al je verantwoordelijkheid als sportschoolhouder met een camera observatie oplossen...

 

- wat als een van je gasten te fanatiek (of verkeerd) aan het sporten is, waardoor hij medische hulp nodig heeft?

- wat als er brand uitbreekt?

- hoe houd je toezicht op wat er zich afspeelt in douches en kleedkamers (ook camera observatie??)

 

Ik vermoed dat de kosten nog wel mee zullen vallen, maar of je daarmee de volledige personeelsbezetting uit kunt schakelen? Iemand zal toch ook die camera's in de gaten moeten houden...

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Wild idee: laat een webcam draaien in je de zaak. Sommige betrouwbare leden van de sportclub kunnen dan als ze thuis zijn achter de PC kijken of alles ok is. In ruil daarvoor krijgen zij gratis vitamineshakes!

 

Disclaimer: Waarschijnlijk krijg je problemen met aansprakelijkheid als iemand die traint zich blesseert terwijl er niemand aanwezig is.

 

GuiCli

 

P.S. Dit is geen origineel idee, zie de global Neighbourhood watch van Neal Stephenson

http://www.wired.com/wired/scenarios/global.html

Hofstadter's Law: It always takes longer than you expect, even when you take into account Hofstadter's Law.

Link naar reactie
  • 0

Hoewel ik het een leuk idee vind, ben ik het met Gui Cli eens.

Op een sportschool zou ik ook een instructeur verwachten. Met verkeerd trainen kun je immers blessures oplopen.

Link naar reactie
  • 0

Daar kan ik me wel in vinden. Vandaar ook dat ik aan een combinatie van de twee denk. Zeg ongeveer 12 uur per dag zijn er instructeurs aanwezig. De overige 4 tot 6 daluren zijn op eigen risico en voor ervaren gebruikers. Veel fanatieke fitnessers zien het graag rustig in de sportschool zodat ze de machines voor zichzelf hebben.

 

Het nadeel is natuurlijk het onpersoonlijke karakter, wat als ze er een rotzooitje van maken, hoe ga je met blessures om, hoe ga je met misbruik enzo om?

 

Een andere waar ik aan zit te denken is om pay per view home training aan te bieden. Tijdens de groepsklassen staat er een high quality webcam op de instructeur gericht en je kan thuis over het Internet een abbo nemen zodat je lekker voor de PC kan trainen....

 

Veel mensen hebben nu breedband.... wat denken jullie, zou zo'n service haalbaar zijn? :D

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Moet er altijd toezicht zijn? Waar ik squash is ook geen toezicht op de banen... okay er is iemand achter de bar, maar dat is een heel ander bedrijf. Er hangt een camera die de squashers (en bij tennis ook) in de gaten moet houden.

 

Vind het geen slecht idee hoor. Uren met instructeur en uren zonder begeleiding. Kan je de sportschool 24/7 openhouden ;D

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

het ziet er naar uit dat onbemande openingstijden momenteel een te grote investering vergen. De sportschool die mijn vrouw overneemt draait verlies, dus haar eerste focus moet zijn om de cijfers zwart te krijgen.

 

Ik ben behoorlijk wat verder gekomen met de fingerprint (werkt beter dan duimprint searches ;)) devices. Ze worden over het algemeen "biometric" devices genoemd.

Het nadeel is dat veel partijen geen prijzen op hun websites zetten en dat er weinig tot geen sportschool achtige oplossingen te vinden zijn.

Als zo'n ding minder dan 1000 euro kost kan ik me voorstellen dat we daar op over gaan. We worden namelijk nu al gek van alle kaarten etc. Je vinger is je gym membership en je kan je vinger ook opladen met geld om in het barretje te besteden.

 

Cafe... ehm... gym van de toekomst, here we come ;)

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

We worden namelijk nu al gek van alle kaarten etc. Je vinger is je gym membership en je kan je vinger ook opladen met geld om in het barretje te besteden.

Volgens mij werken deze systemen meestal toch wat anders. De systemen die ik ken die hebben nog steeds een kaartje. Op dit kaartje zit de biometrie gegevens opgeslagen. Je haalt eerst de kaart door de lezer heen (meestal zijn het trouwens RF chips die je alleen maar voor een kaartlezer hoeft te houden) en vervolgens bewijs je d.m.v. een fingerprint lezer dat jij degene bent die bij dit kaartje hoort.

 

Zonder kaartjes wordt het allemaal toch wat moeilijker want dan moet het systeem gaan zoeken in een database met mogelijke kenmerken van je finger print. Op de toegangspas zit meestal 3 of 5 finger prints opgeslagen van de finger. Dit omdat deze niet altijd hetzelfde wordt gelezen, ligt er aan hoe je precies je vinger op de lezer legt.

 

Op zich is het wel een veilig toegangs systeem, alleen houdt de toegangspasjes nog maar even.

------------

Webhosting / DNS hosting / Netwerk beheer

www.flash-straps.nl www.nettopic.nl

www.bel-geld.nl www.nettopic.net

Link naar reactie
  • 0

In ons sportschoolprogramma hebben we dit opgelost:

- vingerherkenning

- tourniquet

- webcam over gehele netwerk/internet

Op dit moment hebben we 2 pilots in Belgie en 4 in Nederland draaien.

In oktober staan we op de fitnessvakdagen beurs in Utrecht.

 

Link naar reactie
  • 0

In ons sportschoolprogramma hebben we dit opgelost:

- vingerherkenning

- tourniquet

- webcam over gehele netwerk/internet

Op dit moment hebben we 2 pilots in Belgie en 4 in Nederland draaien.

In oktober staan we op de fitnessvakdagen beurs in Utrecht.

 

 

Jammer van de link...

Ik zou het wel willen zien.

http://www.SpaOnline.com - Search, Compare and Book your Spa Online
Link naar reactie
  • 0

Misschien al eens gedacht aan het gebruik van een kiosk ;D

 

Ik zou in een dergelijk geval gebruik maken van een dual systeem. Kaart-Pin / kaart-scan / Chip-scan.

 

Het gerbuik van een Chipkaart die lokaal opgeladen wordt door er dmv een Pinpas / Cash is in de meeste gevallen al genoeg. Om dan zeker te zijn dat een dergelijke kaart niet overdragen wordt kun je nog een scan laten uitvoeren.

 

Hoe je het ook probeerd te beveiligen, er kan altijd wel iemand extra door het poortje glippen en ZWART sporten.

 

Die Links van Dikke Leo waren www.ishimo.com en www.anrotil.nl

 

Link naar reactie
  • 0

Bij de sportschool waar ik sport ( ja ik sport weer eens, is wel weer nodig, kijken hoelang we het nu volhouden ;)) maken we gebruik van een pasje. Elk lid heeft een persoonlijk pasje waarmee je naar binnen kunt. Nadeel is dat je die uit kunt wisselen, maar je zou daar ook een biometrische oplossing voor kunnen vinden.

 

Maar ik vind zelf dat ze een uitstekend trainingssysteem hebben, waardoor je niet veel personeel nodig bent, eigenlijk alleen iemand die toezicht houd. Je zou dat dus zoals Zrski ook al aangeeft kunnen doen met camera's maar met betrekking tot aansprakelijkheid moet je het mij niet vragen. Volgens mij is toch bij sportscholen altijd een van de obstakels het begeleiden. Om dan even op die infozuilen van littlemonkey terug te komen.

 

Bij mij op de sportschool hebben we een persoonlijke sleutel, met je persoonlijk programma erop. Doormiddel van een hartslagmeter en die sleutel weet elk apparaat met wie die van doen heeft en met wie die bezig is. Aan de hand van je sleutel ( een soort usb stick ) leest het apparaat je programma uit en stelt het de machine volledig in. Intensiteiten e.d. In combinatie met de hartslagmeter word je zo nauwkeurig in de gaten gehouden.

 

De opmerking van celletje 1974 met betrekking tot het te fanatiek sporten schakel je dan dus uit. Voordat je gaat trainen steek je als sporter je sleutel in een zo'n touchscreenzuil, waarna je aangeeft te willen starten met je programma. Het grote voordeel van het systeem is dat je lang niet zo veel toezicht nodig heeft, en erg weinig begeleiding hoeft te hebben. De sportschool waar ik zit is vrij groot, en heeft vaak maar één toezichthouder lopen.

 

Volgens mij is het werken met deze sleutels sowiezo een ideale oplossing om mensen een persoonlijk programma te laten volgen en ook op de ideale wijze te laten trainen.

 

[ edit: Mijn alineaopbouw is qua leesbaarheid een drama, bij deze aangepast ]

Link naar reactie
  • 0

Geautomatiseerde sportschool, lijkt me een leuk idee.

Maar volgens mij komen de meeste mensen sporten omdat ze sociaal toch niet zo lekker in de markt liggen?

 

Groetjes,

 

Neo

 

Offtopic: Ik dacht juist om te sporten.

 

Er zijn sportscholen waarbij doceren centraalstaat en er dus altijd personeel aanwezig is om te helpen, maar deze sportscholen zouden ze ook langer/vaker open kunnen zijn als er een automatiseringsoplossing komt en daarbij iemand die toezicht houd.

Parcye website is helemaal vernieuwd, nu met Mocca CMS 3 als engine.
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.