• 0

Van twee eenmanszaken één vof maken?

Mijn man heeft een massagepraktijk. Ik ben schrijver, heb een coachingspraktijk en ben mij aan het scholen om zwangerschapsbegeleiding te geven.

We hebben nu twee eenmanszaken, maar overwegen per 1-1 één vof op te richten. Mijn man geeft ook massageles aan zwangeren, ik verwijs coachingsklanten naar hem door etc. In die zin is er sprake van samenwerking.

Is het omzetten naar een vof mogelijk gezien de variatie in onze werkzaamheden? En is het mogelijk om met één vof wel meerdere websites te hebben? Ikzelf wil mijn werkzaamheden al opsplitsen in twee websites, zodat het vroor de klant niet te verwarrend wordt.

Ik hoop dat iemand hier helderheid in kan brengen. Bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja, gemeenschap van goederen.

 

We willen nu allebei de namen van onze praktijken wijzigen om verschillende redenen. Als we tzt meer gaan samenwerken (we hebben o.a. plannen voor het samen organiseren van cursussen, maar dat zal op z'n vroegst in september zijn) en dan pas overgaan tot een vof met weer een nieuwe naam, dan is dat erg verwarrend voor de klanten. Daarom willen we het nu in één keer goed doen.

Een ander voordeel is de gemeenschappelijke administratie en btw-aangifte.

Link naar reactie
  • 0

Zie hier een draadje met wat voor en nadelen. Een ding valt al weg, namelijk dat de ene onderneming de andere meesleept als het onverhoopt misloopt. Door de gemeenschap van goederen loop je daar ook zonder VOF tegenaan. Wel belangrijk is de vraag omtrent 'ongebruikelijk samenwerkingsverband'. Afhankelijk van hoeveel jullie met de 'eigen' activiteiten bezig zijn, zal dat niet zo'n probleem zijn, echter wel iets om even in de gaten te houden.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel. :) Ik had dat draadje al uitgepluist.

Wat mij nog niet duidelijk is:

- Accepteert de fiscus ons als één bedrijf, ondanks dat we verschillende activiteiten hebben en nog niet samen workshops e.d.geven?

- En accepteert de fiscus ons als één bedrijf ondanks dat ik veel minder inkomsten heb dan hij? (aan het urencriterium kom ik wel, mede dankzij mijn schrijfwerk).

- Moet je een gezamenlijke website hebben?

Link naar reactie
  • 0

Het blijft natuurlijk lastig te voorspellen hoe "De Fiscus" zal reageren, je hebt immers maar met 1 klein (redelijk zelfstand handelend) onderdeeltje daarvan te maken. De fiscus zal jullie als een bedrijf accepteren, voor wat het waard is. Voor de IB zal ieder zijn eigen aandeel in de onderneming op moeten geven, waarbij de winstverdeling op zakelijke grondslag moet plaatsvinden. Als je nu al weet dat jouw activiteiten minder opleveren dan zijn activiteiten, dan kun je de winst niet zomaar 50/50 verdelen.

 

Het urencriterium zal worden uitgebreid met een gebruikelijkheidstoets, maar omdat je zelf ook omzetgenererende activiteiten inbrengt, zal dat geen probleem zijn.

 

Een van de kenmerken van een VOF is het onder gemeenschappelijke naam naar buiten treden. Het hebben van een gezamenlijke website is daarvoor echter geen vereiste. Je kunt binnen een onderneming meerdere websites en meerdere handelsnamen hebben. Als jij echter alleen onder je eigen handelsnaam handelt, en je man alleen onder die van hem, dan kun je je afvragen of er wel sprake is van een samenwerkingsverband in de vorm van een VOF.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.