• 0

Margeregeling

Samen met een vriend heb ik een V.O.F. opgericht. We willen zilveren munten importeren uit o.a. Duitsland en deze in Nederland door verkopen via een webshop. Het betreft nieuwe zilveren en gouden munten. Gouden munten zijn vrijgesteld van BTW, over zilveren munten wordt echter 19% BTW gerekend.

 

Om aantrekkelijke prijzen te kunnen hanteren voor onze klanten willen wij de margeregeling gaan toepassen (19% BTW betalen over de winstmarge ipv 19% over het hele bedrag).

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_btw/ondernemen_btw-20.html

Margeregeling voor handelaren in gebruikte goederen, kunst, antiek en voorwerpen voor verzamelingen

 

Als u handelt in gebruikte goederen, kunst, antiek of voorwerpen voor verzamelingen, past u de zogenoemde margeregeling toe. Dit houdt in dat u niet over de omzet btw berekent, maar over het verschil tussen de verkoopprijs en inkoopprijs (de marge).

Als u voor de levering van deze margegoederen een factuur uitreikt, moet daaruit duidelijk blijken dat de margeregeling van toepassing is.

 

 

Nu ben ik al een aantal dagen in de weer met de belastingdienst hier toestemming voor te krijgen, echter lijken maar weinig mensen deze regeling te kennen. Zo heb ik gebeld met de belastingtelefoon, ben ik langs geweest op het regiokantoor en ben ik naar het belastingspreekuur van de KvK geweest. Het zijn allemaal hele vriendelijke mensen, maar niemand lijkt echt kennis van deze regeling te hebben en iedereen verwijst mij door. Het advies is dan ook telkens om een brief te schrijven met een duidelijke omschrijving van onze zaak.

 

De medewerker van het spreekuur van de KvK wist mij te vertellen dat als wij nieuwe munten inkochten van een bedrijf in Duitsland deze ons BTW-vrij moet leveren, en wij hier gewoon 19% over moeten vragen aan onze klanten. Ik weet dat een aantal concurrenten deze regeling ook toepassen dus vraag mij af of hij wel gelijk heeft. Hij zegt dat wij deze regeling niet mogen toepassen.

 

Wij gaan nog een brief schrijven naar de belastingdienst. Echter willen wij zo snel mogelijk beginnen met onze handel. Het risico is natuurlijk dat wanneer wij geen toestemming krijgen wij de extra BTW alsnog moeten betalen uit eigen zak.

 

Mijn vragen:

-Is het mogelijk en redelijk om de margeregeling toe te passen bij zilveren munten?

-Zo ja, kunnen wij al beginnen met handelen zonder expliciete toestemming of krijgen wij hier problemen mee? Bijvoorbeeld dat je alle BTW voordat je toestemming hebt via de reguliere methode moet berekenen.

-Hoelang duurt het normaal gesproken voordat de belastingdienst een brief heeft behandelt en toestemming heeft gegeven?

 

Alvast bedankt voor de hulp.

 

Edit hier een link naar de pdf file van de margeregeling: http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/btw_bij_handel_in_gebruikte_goederen_ob2031z10fd.pdf

 

 

2.1 Voor welke goederen geldt de margeregeling?

De margeregeling geldt voor gebruikte goederen, kunst, antiek en verzamelvoorwerpen die u zonder btw heeft ingekocht.

Kunstvoorwerpen zijn bijvoorbeeld schilderijen, tekeningen, gravures, etsen, litho’s, beeldhouwwerken, tapisserieën, unieke voorwerpen van keramiek, email op koper en foto’s die

door een kunstenaar zijn gemaakt.

Met antiek worden alle gebruikte goederen die ouder zijn dan 100 jaar bedoeld.

Verzamelvoorwerpen zijn bijvoorbeeld postzegels, telefoonkaarten, munten en bankbiljetten, maar ook voorwerpen met een zoölogisch, botanisch, mineralogisch, anatomisch,

historisch, archeologisch, paleontologisch, etnografisch of numismatisch belang.

Goederen

 

6.2 Postzegels, telefoonkaarten, munten en bankbiljetten

Als u postzegels, telefoonkaarten, munten en bankbiljetten verkoopt, kunt u altijd de margeregeling toepassen. Ook als u ze heeft ingekocht met 19% btw, bijvoorbeeld van een andere handelaar. Als u de margeregeling toepast, kunt u de btw die u bij inkoop heeft betaald, niet aftrekken als voorbelasting.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hoi Wizzing,

 

 

Mijn vragen:

-Is het mogelijk en redelijk om de margeregeling toe te passen bij zilveren munten?

-Zo ja, kunnen wij al beginnen met handelen zonder expliciete toestemming of krijgen wij hier problemen mee? Bijvoorbeeld dat je alle BTW voordat je toestemming hebt via de reguliere methode moet berekenen.

-Hoelang duurt het normaal gesproken voordat de belastingdienst een brief heeft behandelt en toestemming heeft gegeven?

 

Het lijk mij zeer redelijk om de marge regeling toe te passen. Zie ook de tweede quote die je zelf aanhaalt waarbij vermeld staat dat als je handelt in munten je de marge regeling mag toepassen. Daarnaast kan je ook bekijken waar je de munten hebt ingekocht, een particulier of een handelaar. Bij de eerste wordt het automatisch marge regeling (denk aan de grote tweedehands auto markt), bij de tweede ben je de voorbelasting helaas wel kwijt (m.a.w. dit moet je als kosten beschouwen).

 

Je kan gewoon beginnen met je handel. De belastingdienst doet geen expliciete uitspraak inzake jouw te starten onderneming. Zij stellen dat jij de regels moet volgen en als je dat niet kan (bijvoorbeeld een ingewikkelde situatie), dan vraag je om een uitspraak. De uitspraak is dan bindend voor jou en belastingdienst en aangezien ik niet echt een moeilijkheid in jouw activiteit zie, zal de belastingdienst geen uitspraak doen.

 

De belastingdienst streeft er naar om binnen 6 weken te reageren, maar in veel gevallen wordt dit overschreden, afhankelijk van de vraag, afdeling en kantoor.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je antwoord Sander:

 

Op deze site van de belasting dienst http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/btw_berekenen_aan_klanten/hoe_berekent_u_btw/hoe_berekent_u_btw-10.html#P234_14905 lees ik:

 

Wat moet u doen?

Handelt u in deze goederen en wilt u de margeregeling ook op deze transacties toepassen? Stuur uw belastingkantoor een brief waarin u vraagt om de margeregeling toe te mogen passen op deze goederen. Binnen 8 weken ontvangt u van ons een beslissing op uw verzoek.

 

Dit staat dan weer niet in die pdf die ik hierboven liet zien. Het lijkt mij dat we dus iig toestemming moeten vragen. Kunnen we echter al beginnen voor de toestemming (sorry dat ik het nog een keer vraag, maar ben nog niet 100% gerust).

Link naar reactie
  • 0

@joost: jij bent echt een kanjer!!

 

@wizzing: dit artikel gaat over kunst en jij had het over muntenhandel. Lijkt mij niet echt hetzelfde. Verder meldt het artikel dat je de kunst inkoopt van een kunstenaar (hoeven niet bij KvK ingeschreven te staan als het een hobby is en ook geen BTW nummer daardoor te hebben, ergo particulier) of van een kunstenaar buiten EU en Duitsland ligt nog steeds in de EU.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 1

Als je de link volgt en even verder door zoekt naar munten en inkoop vanuit EU landen dan staat daar precies hoe te handelen met munten uit Duitsland aangevuld met rekenvoorbeelden.

 

Bij munten uit Duitsland moet er bij de invoer 6% berekend worden welke niet in mindering gebracht mag worden bij de BTW aangifte.

 

Gezien deze duidelijke omschrijving en toelichting op de site van de belastingdienst lijkt mij elk verzoek om de margeregeling toe te mogen passen overbodig.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zojuist heb ik een heel gesprek gehad met iemand van de fiscale afdeling van de Belastingtelefoon. Deze persoon gaf te kennen het ook lastig te vinden want er was sprake van een intracommunautaire verwerving.

 

Oftwel binnen NL is het geen probleem, maar als ik ze vanuit Duitsland laat toezenden is er sprake van een intracommunautaire verwerving. Als ik zelf met de auto ze over de grens op ga halen is er weer geen probleem. Hij durfde geen uitspraak te doen en zei dat ik de zaak moest laten voorleggen, en dan duidelijk een standpunt innemen en vragen of de beoordelaar het er daarmee eens is.

 

 

Het lijkt mij ook allemaal simpel, maar dit is toch al de tweede medewerker die begint over de intracommunautaire verwerving en die het niet zomaar met mij eens is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.