• 0

Computer aftrekken?

Hallo allemaal,

 

Ik heb onlangs een iMac gekocht voor 1119 euro incl. BTW. deze gebruik ik voor zowel prive als zakelijke doeleinden. Hoe werkt dit dan met de boekhouding. Kan ik dit bedrag in een keer aftrekken van de BTW? Of moet ik met andere dingen rekening houden?

 

Tom

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik lees nu wat over startersaftrek, en dat ik dan willekeurig kan afschrijven. Nou zit ik in me eerste jaar, en lees ik dat € 2.110 in 2010 mag afschrijven.

 

Betekend het dan niet dat ik het in een keer af kan trekken? Of heb ik het nu helemaal mis(dan zou het misschien handig zijn een boehkouder te zoeken(maar daar verdien ik nu te weinig voor)

Link naar reactie
  • 2

Hallo Tom,

 

Sommige mensen vergelijken appels met peren, maar jij bent geloof ik met een hele fruitmand gestruikeld, je gooit nu wel heel veel dingen door elkaar. even een paar dingen op een rijtje.. De startersaftrek heeft helemaal niets te maken met of je een PC mag afschrijven of niet. Hieronder zal ik een aantal dingen proberen uit te splitsen

 

BTW:

Als jij je Imac voor een belangrijk deel zakelijk gebruikt dan kun je de btw terugvragen op je BTW aangifte. Je zegt dat je laptop 1199 euro heeft gekost dan is daar een bedrag van ca 191 euro btw in opgenomen. (even op de factuur kijken voor het exacte bedrag) Die 191 euro kun je terugkrijgen via de btw aangifte.

 

 

IB: willekeurige afschrijving (crisis maatregel)

Het bedrag van ex btw 1008 euro moet je activeren op je zakelijke balans en voor 2010 geld een speciale afschrijvingsregeling vanwege de crisis waardoor je willekeurig mag afschrijven maximaal 50% per jaar. je mag maximaal 50% van 1008 = 504 euro als kosten in je winst en verliesrekening opgeven als afschrijving voor je laptop. Hoeveel je afschrijft in een jaar moet je laten afhangen van hoeveel winst je maakt, als je bijna geen winst maakt is het ook niet zo gunstig om dit jaar al 50% af te schrijven.

 

IB: startersaftrek

Als jij dit jaar aan het urencriterium voldoet, minimaal 1225 uur aan je onderneming besteed. Dan heb je recht op zelfstandigenaftrek en je mag ook gebruik maken van de startersaftrek van 2110 euro. Dit bedrag mag je zomaar van je belastbare winst aftrekken. Daar hoef je dan dus geen bonnetjes voor te hebben om het zo maar te stellen.

Het toepassen van de startersaftrek is een keuze, je mag dit 2x doen in de eerste 5 jaar van je onderneming, het kan fiscaal handiger zijn dit in het eerste jaar nog niet te gebruiken en te wachten tot het 2e of 3e jaar met voor het eerst toepassen omdat je dan meer verdient en dus meer belasting kan besparen.

 

IB: investeringsaftrek

Op dit moment staat er een mooie column van Joost Rietveld over Investeringen of kosten? En hoe profiteer ik daarvan?. die moet je nog maar even lezen vooral het stuk over de KIA (kleinschaligheids investeringsaftrek). Als jij dit jaar voor meer dan 2200 euro aan bedrijfsmiddelen hebt gekocht, dus bijv naast je laptop ook andere dingen die meer als 450 euro per stuk kosten dan kun je ook nog 28% investeringsaftrek krijgen op die investeringen. Dus als jij voor 2200 (ex btw) hebt geinvesteerd dan kun je ook nog eens 616 euro terugvragen via de investeringsaftrek.

 

Bovenstaande maatregelen bestaan allemaal naast elkaar en geven een aardig beeld van wat er allemaal mogelijk is als ondernemer.. en dit is nog maar een selectie op basis van door jou gebruikte termen, dus misschien is een boekhouder toch wel voordeliger als je denkt als dit allemaal nieuw is voor je... ander alternatief is je hier helemaal suf lezen over administratie, fiscale voordelen enz..

Het kan je in elk geval wel het nodige opleveren aan aftrekposten en een lagere belastingaanslag..

Link naar reactie
  • 0

Ik trap even mijn oude topic nieuw leven in aangezien ik nog een vraag heb.

 

Ik ben niet van plan super veel omzet te gaan draaien. Stel, ik draai een omzet van 10.000 per jaar. Dus dan heb ik 1900 BTW.

 

Ik als startend ondernemer krijg dan toch al mijn afgedragen BTW (1900) terug? In hoevere heeft het dat zin dat ik dan een laptop/computer koop op kosten van de zaak? Dan maak ik mijn administratie toch alleen maar moeilijk? Aangezien ik dan geen belasting voordeel meer heb m.b.t. BTW aftrekken?

 

Is mijn denkwijze juist? Dus als ik niet zoveel verdien het eigenlijk geen zin heb op zoiets op de kosten van de zaak te kopen omdat er dan geen voordelen aanzitten?

Link naar reactie
  • 0

@nick dan heb je het precies verkeerd begrepen

 

de grens voor niet afdragen van btw is 1345 euro tussen de 1345 en 1883 mag je een deel van je btw houden,

 

als jij echter per saldo (te betalen - terug te vragen) 1900 euro btw moet betalen, dan moet je dus de volledige 1900 euro afdragen. Soms kan het alsnog aanschaffen van een PC dan juist zorgen dat je nog net even kan profiteren van een (gedeeltelijke extra teruggaaf) via de KOR.

 

heb nu niet veel tijd maar zal zonodig vanavond nog wat uitgebreidder uitleggen, (tenzij je nu al begrijpt wat ik bedoel)

Link naar reactie
  • 0

Roel,

 

Bedankt voor je antwoord, ik dacht dat de grens hoger lag. In mijn geval is het slimmer om het dan inderdaad toch af te schrijven. Ik begrijp wat je bedoelt, ik zal me nog even inlezen over de KOR ;)

 

Bedankt!

 

PS: Erg apart, ik heb in mijn bladwijzers staan dat ik dit topic begonnen was :P dus sorry voor de bump van dit topic. maar toen ik vandaag weer terug kwam in dit topic bleek het niet mijn topic te zijn :| maar heb toch mijn antwoord en het staat nu allemaal in 1 topic dus blijft toch makkelijk

Link naar reactie
  • 0

Beste Nickb,

 

Toch zal ik je adviseren om je boekhouding na te laten kijken door een boekhouder. Je zal denken dat dit geld kost, maar uiteindelijk zal het je geld opleveren. Doe zoveel mogelijk van je boekhouding zelf en laat het daarna door de boekhouder controleren. Dit zorgt dat de boekhouder er minder tijd aan nodig heeft (= minder kosten).

Link naar reactie
  • 0

@NickB

 

En vergeet niet dat die computer natuurlijk ook op je winst drukt, en je daardoor minder winst maakt en dus minder belasting betaald aan het einde van het jaar (het is natuurlijk niet voor niets zo dat je normaal gesproken investeringen moet afschrijven over meerdere jaren :))

website zonder gedoe? www.zondergedoe.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.